  • 11. Data: 2015-11-19 23:40:09
    Temat: Re: cuda cuda...
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    ACMM-033 wrote:

    > Ee tam, cyjanopanem podkleisz i będzie nówka sztuka nie śmigana, co to
    > tylko dziadek w niedzielę do kościoła... :P

    Albo kupię klej do uzupełniania ubytku w podgrzewaniu szyb
    i będę miał dwa po 5 omów w autorskim rozmiarze 0606. ;-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-11-20 15:43:30
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > w jednym i drugim przypadku tak samo - sterownik zainstalowany w takiej
    > sporej szafie z tworzywa, na ulicy. Wewnątrz sucho, temperatura jak
    > ostatnio była - kilka, kilkanaście st. powyżej zera.

    Może to "na ulicy" jest kluczem...

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 13. Data: 2015-11-20 16:03:29
    Od: b...@g...com

    użytkownik sundayman napisał:
    > http://www.tme.eu/pl/details/cm-1u/kondensatory-mlcc
    -tht/sr-passives/

    > hmm... przeczytałem, że temperatura pracy to 10-85 st.
    > Czyli - jak będzie minus 10 st. to co się kuśwa stanie ??

    Widać producent gwarantuje poprawna pracę w takim
    a nie innym zakresie.

    Przeleciałem kilka przypadkowych not i w żadnej nie widać
    zakresu poniżej 10 stopni dla tego typu dielektryka.
    Widać zbyt radośnie podszedłeś do tematu:)

  • 14. Data: 2015-11-20 22:03:17
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Może to "na ulicy" jest kluczem...

    No dobrze, ale - na litość - ja rozumiem, że przy minus 20 pewnie
    pojemność będzie odmienna od deklarowanej. To wynika z ich
    charakterystyki. Ale kuśwa - przecież to nie ma prawa zamienić go w
    rezystor chyba ?

    Myślę, że jak napisał Jakub - poszło jakieś wyładowanie po tej linii.
    Tylko zastanawiam się, dlaczego ani warystor ani transil nie zadziałał.

  • 15. Data: 2015-11-20 23:23:45
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 20 Nov 2015 22:03:17 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Tylko zastanawiam się, dlaczego ani warystor ani transil nie
    zadziałał.

    Pokaż przebieg ścieżek z fragmentem gdzie są elementy.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-11-21 01:21:58
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Wed, 18 Nov 2015 23:58:50 +0100 sundayman <s...@p...onet.pl>
    napisał:

    >w torze audio , na wejściu wzmacniacza mikrofonowego - wziął się i
    >zamienił w rezystor około 200 ohm.

    Ja kiedyś wymieniałem spalony MLCC w generatorze HP33120. Aż dziurę w
    płytce wypalił (nie na wylot, tylko taki "czarny dół"). Też nie wiem
    jak to się stało.

    Słyszałem że kondensatory takie miewają wady produkcyjne (różne
    rozwarstwienia, pęknięcia itp.) i do zastosowania w wymagającym
    sprzęcie prześwietla się je i wybiera takie bez wad.

  • 17. Data: 2015-11-21 01:34:35
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    napisał:

> [...]
    >pojemność będzie odmienna od deklarowanej. To wynika z ich
    >charakterystyki. Ale kuśwa - przecież to nie ma prawa zamienić go w

    Może po prostu popękał (nie musi być tego widać na zewnątrz) od
    naprężeń. Przy zmianach temperatury w szerokim zakresie ławiej o to.

    Z wikipedii:

    "Mechanical susceptibility

    Ceramic is on the one hand a very solid material; on the other hand,
    it breaks even at relatively low mechanical stress. MLCC chips as
    surface-mounted components are susceptible to flexing stresses since
    they are mounted directly on the substrate. They are stuck between
    soldered joints on the printed circuit board (PCB), and are often
    exposed to mechanical stresses, for example, if vibration or a bump
    impacts the circuit board. They are also more sensitive to thermal
    stresses than leaded components. Excess solder fillet height can
    multiply these stresses and cause chip cracking. Of all influencing
    factors, causing a mechanical shock stress to the PCB proved to be the
    most critical one.[26] The reason is that forces induced by those
    kinds of stresses are more or less transmitted undampened to the
    components via the PCB and solder joints."

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ceramic_capacitor#Mult
    i-layer_ceramic_capacitors_.28MLCC.29

    Parę obrazków:
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:MLCC-Schliffbild-
    mit-Bruch.png
    http://www.semlab.com/examples/devices/example30.htm
    http://www.semlab.com/examples/devices/serex12.html

    Google znajduje sporo pod hasłami typu "MLCC failure" czy "MLCC
    crack".

  • 18. Data: 2015-11-21 03:22:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Może po prostu popękał (nie musi być tego widać na zewnątrz) od
    > naprężeń. Przy zmianach temperatury w szerokim zakresie ławiej o to.

    Niemożliwe... urządź był zamontowany jakiś miesiąc wstecz. Więc nie było
    żadnych ekstremalnych temperatur przecież...

> [...]
    > http://www.semlab.com/examples/devices/serex12.html
    >

    > Google znajduje sporo pod hasłami typu "MLCC failure" czy "MLCC

    dzięki, poczytam.

  • 19. Data: 2015-11-21 03:27:46
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Słyszałem że kondensatory takie miewają wady produkcyjne (różne
    > rozwarstwienia, pęknięcia itp.) i do zastosowania w wymagającym
    > sprzęcie prześwietla się je i wybiera takie bez wad.

    no właśnie... Kiedyś dawałem tam poliestrowe MKS, ale mnie wzięło na
    wytanianie.

    Jednak z "normalnymi" MLCC w obudowach SMD jak dotąd żadnych problemów
    nie było, a przecież mam ich sporo (jako blokujące zasilanie przeważnie).

    A tutaj taki zonk ?

    No cóż, mam nadzieję, że to jednostkowy przypadek był :)

  • 20. Data: 2015-11-21 09:46:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 Nov 2015 20:11:40 +0100, sundayman napisał(a):
    > w jednym i drugim przypadku tak samo - sterownik zainstalowany w takiej
    > sporej szafie z tworzywa, na ulicy. Wewnątrz sucho, temperatura jak
    > ostatnio była - kilka, kilkanaście st. powyżej zera.

    Mikrofon w szafie na ulicy ?
    To juz teraz na kazdym rogu podsluchuja ? :-)

    J.