  • 1. Data: 2013-01-15 17:25:12
    Temat: [cross] dwa magiczne zadania
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    proszę o pomoc w rozwiązaniu dwóch zadanek z uczelni która zupełnie nie jest
    w jakikolwiek sposób związana z elektroniką.... ale padło na mnie...

    1. Badanie zmian ładunków elektrcznych zgromadzonych w okładkach
    kondensatora podczas rozładowywania metodą całkowania graficznego

    i tu tabelka:

    t[s] I [1uF] I [2uF] I [5uF]
    0 28,8 28,8 28,8
    1 20,0 24,0 28,3
    2 18,0 22,5 27,0
    3 13,5 20,4 24,8
    itd.

    w wikipedii znalazłem wzory na Uc chwilowe i Uc z całkowania, porównując
    wychodzi mi, że Q to całka z I po t od -oo do t (no i bez C, coś
    dziwnego)... dobrze myślę? tylko jak to przecałkować, zaproksymowac
    prostokątami? i czy trzeba uwzględniać rezystancję doprowadzeń? HELP!

    2. wyznaczanie współczynnika indukcji własnej L cewki

    i tu tabela napięcie, natężenie prądu, dla napięcia stałego i zmiennego, dla
    cewki z rdzeniem i bez rdzenia... nie wiem co to jest indukcja własna? to
    jest L bez rezystancji?

  • 2. Data: 2013-01-15 17:34:45
    Temat: Re: [cross] dwa magiczne zadania
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 15.01.2013 17:25, identyfikator: 20040501 pisze:
> [...]
    > dziwnego)... dobrze myślę? tylko jak to przecałkować, zaproksymowac
    > prostokątami? i czy trzeba uwzględniać rezystancję doprowadzeń? HELP!

    Ale właściwie to jakie jest pytanie w tym zadaniu?

> [...]
    >
    > i tu tabela napięcie, natężenie prądu, dla napięcia stałego i zmiennego,
    > dla cewki z rdzeniem i bez rdzenia... nie wiem co to jest indukcja

    Może by tak zacząć najpierw odróżniać zjawisko (indukcję) od mierzalnej
    właściwości elementu (indukcyjność).

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2013-01-15 17:47:27
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Ale właściwie to jakie jest pytanie w tym zadaniu?

    nie pisz tak bo zaraz się zacznie dysputa, sam nie wiem co jest pytaniem,
    tak dostałem... chodzi chyba o wyliczenie ładunku w każdej chwili
    czasowej...

  • 4. Data: 2013-01-15 17:55:54
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    identyfikator: 20040501 <N...@g...pl> napisał(a):
    > nie pisz tak bo zaraz się zacznie dysputa, sam nie wiem co jest pytaniem,
    > tak dostałem... chodzi chyba o wyliczenie ładunku w każdej chwili
    > czasowej...

    To kto ma wiedzieć? Ja tam w ogóle widzę tabelkę, która wyraża natężenie
    prądu w mikrofaradach.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2013-01-15 17:59:06
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > To kto ma wiedzieć? Ja tam w ogóle widzę tabelkę, która wyraża natężenie
    > prądu w mikrofaradach.

    tak dostałem, dużo czasu mi zajęło rozkodowanie, dlaczego prąd jest w
    mikrofaradach... chodzi o to, że w tabelce jest prąd, ale dla różnych
    pojemności...

  • 6. Data: 2013-01-15 18:07:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 15 Jan 2013 17:47:27 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):

    > tak dostałem...

    Jak dostałeś tak i oddaj :)
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2013-01-15 18:18:24
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > tak dostałem, dużo czasu mi zajęło rozkodowanie, dlaczego prąd jest w
    > mikrofaradach... chodzi o to, że w tabelce jest prąd, ale dla różnych

    No dobra, ale nadal nie wiadomo o co chodzi. Po co tam całkowanie graficzne
    (używane przy iloczynie funkcji) i jakie jest w ogóle pytanie. Bo jak dla
    mnie to jest sprawko z labki a nie zadanie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2013-01-15 18:31:13
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    tak to jakieś sprawozdanie, masz jakiś pomysł jak wyliczyć graficznie ten
    ładunek?

  • 9. Data: 2013-01-15 18:38:13
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]
    > dziwnego)... dobrze myślę? tylko jak to przecałkować, zaproksymowac
    > prostokątami? i czy trzeba uwzględniać rezystancję doprowadzeń? HELP!

    Pewnie prostokątami. Nie wiem skąd ta miłość do 'graficznego'
    całkowania.

    Ja tam bym dopasowywał do punktów krzywą wynikającą z teorii,
    jeśli pasuje, to super:) Jak nie, kombinujemy brutalniej.
    Ale co maił na myśli zadający...

    Nie potrzebujesz rezystancji
    ?Q = \int I dt.
    Całkujesz prąd, dostajesz zmianę ładunku.

    Tak jak inni zauważyli, kłuje tu brak pytania,

> [...]
    >
    > i tu tabela napięcie, natężenie prądu, dla napięcia stałego i zmiennego,
    > dla cewki z rdzeniem i bez rdzenia... nie wiem co to jest indukcja

    Mówisz, że to uczelnia. Więc zajrzyj do notatek (w liceum sprzed
    reformy też było), książki, albo nawet na wikipedię!

    Mogę nawet napisać. Taka 'liczba' L opisująca własność cewki do
    przeciwdziałania zmianie prądu. Taki element daje napięcie -L dI/dt.

    > to jest L bez rezystancji?

    Jeśli nie byłoby rezystancji, to co byś dostał w tabelce
    dla prądów stałych? Hint: jakie dI/dt ma prąd stały.

    pzdr
    bartekltg

  • 10. Data: 2013-01-15 18:44:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    identyfikator: 20040501 <N...@g...pl> napisał(a):
    > tak to jakieś sprawozdanie, masz jakiś pomysł jak wyliczyć graficznie ten
    > ładunek?

    Ale po co graficznie? I niby jak?
    Masz napisane z jaką szybkością ucieka ładunek. Co prawda nie ma jednostek,
    ale domyślam się, że to są ampery, czyli kulomby na sekundę. Czyli dla
    pierwszego kondensatora w pierwszej sekundzie jego ładunek zmniejszył się o
    ok. 25 kulombów.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/