  • 81. Data: 2017-09-20 11:41:22
    Temat: Re: automatyczne stacje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2017-09-19 o 19:11, J.F. pisze:

    >Neste się sprzedało w Polsce Shellowi. Nie ma.

    We Wroclawiu kojarze 4 ich stacje.
    Dwie sie teraz dumnie nazywaja "Shell SelfService.
    Jedna nazywa sie eMila.

    Jedna ... stala naprzeciwko duzej stacji Shella, wiec dzis sladu po
    niej nie ma :-)

    J.

  • 82. Data: 2017-09-20 11:57:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    Pszemol,
    >Nie zamierzam tyle "wpłacać".

    >Zaraz, skoro piszesz ze splacasz do dlug zera to co masz za problem
    >dodac $1 zeby zobaczyc czy przejdzie i czy konto wejdzie na plus?
    >Wplacasz $1, powinienes zobaczyc dostepne $15,001.

    To niekoniecznie musi tak zadzialac. Ale np wplacasz o 1$ wiecej,
    dostepne 15000, placisz 100$, dostepne 14901.

    >Mam najzwyklejsza karte kredytowa Visa.
    >Nigdy nie slyszalem zeby nie dalo sie doplacic konta kk tylko zeby
    >(tak jak Ty uwazasz) trzeba bylo brac kredyt.

    A to zalezy. Jak karta prowadzona osobno przez bank, to zazwyczaj ma
    skojarzone konto ("rachunek") i mozna tam przelac dowolna kwote.

    Ale np mbank nie podaje nr tego rachunku, splaca sie z wlasnego konta
    osobną operacją, lub sciaga automatycznie ... i tu sie chyba nadplacic
    nie da.
    ... a jednak sie da. No i teraz mam limit karty X, a "dostepne srodki"
    X+100 :-)

    No i ciekawe - gdybym chcial zaplacic X+100 w jednej transakcji ...
    nadzieje sie na "przekroczenie limitu karty", czy nie ?
    Bo w kilku to nie powinno byc problemem.

    No i w sumie nigdy sie nie dowiedzialem - w razie przekroczenia limitu
    bank nie pozwoli na dalsze platnosci, czy tylko obciazy mnie kara za
    przekroczenie, bo placic nadal mozna.
    Transakcje online powinny byc autoryzowane na biezaco, ale sa jeszcze
    off-line.

    J.

  • 83. Data: 2017-09-20 12:06:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> wrote in message

    >No ale nie rozumiesz, że w USA mało kto już płaci gotówką?

    Prawde mowiac, to i w PL niemal nie uzywam gotowki.
    Ale na prowincji ciagle jest w uzyciu.

    >Chłop się uparł, aby zapłacić kartą przy pompie, więc jak
    >mu jego polska nie zafungowała to pojechał kupić sobie
    >amerykańską aby się pobawić i wideło nakręcić do jutuba.
    >I jeszcze bidok umoczył i zapłacił podatek dwa razy... :-)

    Natomiast tankowanie za gotowke na samoobslugowej moze wygladac tak
    https://www.youtube.com/watch?v=3dAUdEtMidM

    J.

  • 84. Data: 2017-09-20 12:13:58
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF

    >To niekoniecznie musi tak zadzialac. Ale np wplacasz o 1$ wiecej,
    dostepne 15000, placisz 100$, dostepne 14901.

    U mnie dziala normalnie - czyli widze dostepny limt kredytowy + to co nadplacilem. Bo
    taka kwota jest dostepna na karcie, dlaczego bank mialby "chowac" czesc dostepnych
    srodkow. Mialem konta w roznych bankach i zawsze tak samo to dzialalo.

    Co do wyplat, limt dziennej wyplaty z karty nie zmieni sie z doplata i nie jest tym
    samym co limit kredytowy. Czyli jesli masz maks. wyplate 100zl a saldo konta 100
    dostepnego kredytu + 100 nadplacone wlasnych srodkow to mozesz wyplacic (jednorazowo)
    tylko 100.

  • 85. Data: 2017-09-20 12:19:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ach, czyli w ramach oszczędności terminal jest jeden na dwie pompy.
    >Nie ma takiego ruchu aby był problem że podjadą dwa auta i muszą na
    >siebie czekać bo terminal do kart to wąskie gardło :-)

    Placenie trwa krocej niz tankowanie, wiec problemu nie ma,
    przynajmniej przy 1 na 2 pompy.

    Poza tym zauwaz ze zwykle masz pompe "dwustronna" czyli dwie pompy w
    jednej obudowie ... to i terminal jeden jest naturalny.

    >Nie widziałem w Krakowie...

    Faktycznie nie ma
    https://emila.com.pl/mapa-stacji

    Ale zdaje sie, ze mozesz zobaczyc na Kobierzynskiej 144
    https://goo.gl/maps/etP2sqTd5bA2

    to chyba dawna stacja Neste, tylko przejeta przez Shell.

    J.

  • 86. Data: 2017-09-20 12:29:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Visa i Mastercard obsługiwały cały świat od bardzo dawna.

    >American Express tak jak Discover, Dinners Club itp nie były
    >nigdy bardzo popularne w USA a już poza granicami USA ledwie
    >o nich słychać było. Niszowe karty.

    Az takie niszowe to nie, skoro o nich u nas slychac :-)

    > Nawet numer miały tylko
    >15 cyfrowy, bo kont na świecie dużo mniej miały niż MC/Visa.
    >Ja 20 lat temu to nawet wyciągałem swego Amexa z portfela
    >jadąc do Polski bo wiadomo było że nikt go nie przyjmował.

    Tylko u nas wystarczy sie dogadac z kilkoma firmami (acquirer) i beda
    karty powszechnie akceptowane.

    Amex dogadal sie z jedna, to juz nie tak powszechnie
    https://www.polcard.pl/content/polcard/strona-glowna
    /produkty-i-terminale/produkty/akceptacja-american-e
    xpress.html

    >Teraz coraz mniej ludzi używa Amexa w USA a popularyzuje
    >się, jak widzę, w Polsce - jaja jakieś :-)

    Juz nie - ostatni bank wycofal z oferty.
    https://www.cashless.pl/wiadomosci/karty/1592-luksus
    -dla-polakow-mniej-dostepny-bank-millennium-zaprzest
    al-wydawania-kart-american-express

    Z kartami to w Polsce ciekawie - ostatnie lata to musiala byc jakas
    promocja MC, bo banki wciskaly na potęge.

    J.

  • 87. Data: 2017-09-20 12:37:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Iguan_007" <i...@g...com> wrote in message

    >U Ciebie tak działa. U mnie działa inaczej niż u Ciebie.
    >Kiedy to zrozumiesz? :-)

    Ale u nas dziala tak samo jak u Ciebie :-)

    >Ja mam kartę kredytową na której koncie nie mam ŻADNEJ kasy.
    >Używam jej przez miesiąc, potem przysyłają rachunek i mam
    >20-parę dni na zapłacenie rachunku w całości aby nie mieć odsetek.
    >Jeśli nie zapłaciłbym całości to wchodziłbym w kredyt...
    >Nie chcąc brać kredytu, co miesiąc płacę wszystko co wydałem
    >w poprzednim miesiącu, ale NIGDY nie mam na karcie swoich
    >pieniędzy. Innymi słowy, nie wpłacam nic z góry, wyrównuję z dołu.

    I dokladnie tak to u nas dziala, wiec nie wiem co Iguan wyprawia :-)

    Kiedys dawno, to sobie PKOBP liczyl od klienta 1% prowizji od zakupow
    KK, ale wtedy procenty byly ~30 rocznie, wiec oplata w miare
    uzasadniona.

    >Mało tego, w banku który wydał mi tą kartę kredytową nie mam
    >żadnego konta gotówkowego: ani oszczędnościowego ani RORu.

    A tu juz roznie bywa - KK oferuja u nas banki, wiec konto mozna tez
    tam miec.
    Czesto jest promocja - konto i KK.

    >Użycie takiej karty do wypłaty gotówki skutkuje natychmiastowym
    >wejściem w kredyt, bez tego gratisowego 20-paru dniowego okresu,
    >to się nazywa wtedy "cash advance".

    Chyba nawet bardziej - bo ten kredyt to sie czasem rozciaga do 50 dni,
    jesli na poczatku okresu kupujesz.
    A przy wyciagnieciu gotowki procenty leca od razu.

    J.

  • 88. Data: 2017-09-20 12:45:47
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF
    >I dokladnie tak to u nas dziala, wiec nie wiem co Iguan wyprawia :-)

    Uzywam karty do platnosci w internecie czy tez podczas podrozy. Nie wszedzie
    przechodzi debetowa - np. w wypozyczalniach samochodow. Wiec zalezy mi zeby karta
    byla powszechnie akceptowalna, ale nie chce zeby miala caly czas za wiele pieniedzy
    dostepnych (nawet poprosilem bank o zredukowanie dostepnego limitu kredytowego).
    Jesli potrzebuje kupic cos drozszego to nadplacam karte. Tym sposobem mam zalety kk,
    bez ponoszenia wysokich kosztow kredytu czy ryzyka wyplacenia wiekszej kwoty przez
    osoby niepowolane.

  • 89. Data: 2017-09-20 13:16:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    JF

> [...]
    >Tym sposobem mam zalety kk, bez ponoszenia wysokich kosztow kredytu
    >czy ryzyka wyplacenia wiekszej kwoty przez osoby niepowolane.

    Ok, ale nie ma zadnych "wysokich kosztow kredytu", jesli uzywasz
    "normalnie".
    Tzn przez caly miesiac kupujesz, przychodzi wyciag, suma z miesiaca
    platna za ~20 dni, w tym dniu lub wczesniej splacasz i nic Cie to nie
    kosztuje.
    Oczywiscie w miedzyczasie wydajesz w ramach kolejnego miesiaca, wiec
    limit powinien starczyc na ~2 miesiace wydatkow, ale to cie nadal nic
    nie kosztuje.

    Sa jeszcze oplaty za sama karte - miesiecznych lub rocznych, ale sa
    rozne mozliwosci zwolnienia.

    W efekcie za wszystkie karty zaplacilem w ciagu roku 4zl, a i to przez
    pomylke.

    Dochodzi kwestia bezpieczenstwa, no coz, jest ryzyko, byc moze
    zmiejszenie limitu jest rozwiazaniem.
    Ale ... to nie twoje pieniadze kradna, to pieniadze banku :-)

    No i dochodzi kwestia pilnowania tych warunkow zwolnien - to sie staje
    coraz bardziej uciazliwe :-)

    No i ostatnio dochodzi kwestia prowizji za platnosci zagraniczne ...
    powariowali, wiec chowam karty place gotowka :-)

    J.

  • 90. Data: 2017-09-20 13:40:22
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    JF,

    Tak, normalnie masz okres bezodsetkowy. Mi jest po prostu wygodniej nadplacic i wtedy
    wydac niz odwrotnie (i myslec czy zmieszcze sie w okresie bez oplat czy nie).

    Co do ryzyka kradziezy z karty - masz racje, w 99 procentach bedzie to problem banku.
    Ale ja wolabym sobie takich atrakcji oszczedzic bo to nic fajnego i jednak sie
    zdarza. Czasami dziwie sie ludziom,ze trzymaja takie duze limity na karcie jesli z
    nich nie korzystaja.