  • 1. Data: 2011-07-22 19:25:53
    Temat: aparat do fotografii IR
    Od: ETR <e...@e...pl>

    Witam,

    Który z obecnie produkowanych modeli kompaktów i lustrzanek nadaje się
    do fotografii IR?
    Czy ktoś z grupowiczów orientuje się gdzie w PL wykonam np modyfikację
    body np Nikona ( usunięcie filtra ). Googlałem jedyne co znalazłem to
    firmę wykonującą modyfikację D70

    www.polskieter.pl Forum użytkowników eteru - krótkofalarstwo , CB,

  • 2. Data: 2011-07-22 19:44:24
    Temat: Re: aparat do fotografii IR
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-22 21:25, ETR pisze:
> [...]
    > Czy ktoś z grupowiczów orientuje się gdzie w PL wykonam np modyfikację
    > body np Nikona ( usunięcie filtra ). Googlałem jedyne co znalazłem to

    W D70 dość łatwo jest wyjąć matrycę. Kup sobie taki i sam przerób. Ale
    chyba kompakty byłby lepsze, bo masz od razu podgląd na ekraniku. Któryś
    z redaktorów DFV ma jakąś hybrydę Nikona przerobioną na IR(jeszcze z
    tych starych z matrycą 2/3"). Napisał o tym artykuł w tym, albo w
    zeszłym roku.
    Poza tym część lustrzanek ma słabszy filtr IR i można robić zdjęcia z
    rozsądnymi czasami. Do nich na pewno należy Pentax K100D/K110D, Nikon D40.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    http://www.glosujinaczej.pl/

  • 3. Data: 2011-07-22 19:46:28
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Ach, dodam jeszcze, że zamieniłem w swoim Pentaksie 110D porysowany
    przeze mnie filtr IR na ten z Nikona D50. Okazało się, że D50 ma słabszy
    filtr IR niż ten dość słaby w Pentaksie. Kompakty też dość dobrze radzą
    sobie z IR. Canon A640 widział wyraźnie światło z każdego pilota IR.

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    http://www.glosujinaczej.pl/

  • 4. Data: 2011-07-22 20:34:10
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-07-22 21:46, "Paweł W." wrote:
> [...]
    > niż ten dość słaby w Pentaksie. Kompakty też dość dobrze radzą sobie z IR.
    > Canon A640 widział wyraźnie światło z każdego pilota IR.

    Każdy pilot jest latarką w paśmie IR, nie jest trudno to zarejestrować.
    Który aparat ma filtr, który blokuje to pasmo?

    > WAIDODAYO!

    Coś Ci się dokleja do wiadomości i szybko przeczytane brzmi mniej więcej
    jak "wiadro". To z tych reklam pentaksowych?

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 5. Data: 2011-07-22 20:53:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-22 22:34, dominik pisze:

    > Każdy pilot jest latarką w paśmie IR, nie jest trudno to zarejestrować.
    > Który aparat ma filtr, który blokuje to pasmo?

    Chyba żaden nie blokuje zupełnie, ale na którymś forum (pewnie
    pentaksowym), spotkałem się z informacją, że jedne słabiej, a inne
    duuużo mocniej. Jednak w żadnym wypadku nie można liczyć na zdjęcia IR z
    ręki, bez modyfikacji.
    A co do modyfikacji, to chyba najłatwiej zrobić to z Canonem 350D, bo to
    najczęściej przerabiany na IR aparat, głównie przez astromaniaków.

    > Coś Ci się dokleja do wiadomości i szybko przeczytane brzmi mniej więcej
    > jak "wiadro". To z tych reklam pentaksowych?

    Tak. I tak ma być! :)

    WAIDODAYO!

    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    http://www.glosujinaczej.pl/

  • 6. Data: 2011-07-22 23:22:07
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze "Paweł W.":

> [...]
    > A co do modyfikacji, to chyba najłatwiej zrobić to z Canonem 350D, bo to
    > najczęściej przerabiany na IR aparat, głównie przez astromaniaków.

    A w ogóle, to gdzieś widziałem taki myk, że wymontowano z pilotów kilka
    takich diod IR, zamontowano to w czymś w rodzaju latarki i doczepiono
    kompakt z usuniętym filtrem. Powstał noktowizor aktywny.

  • 7. Data: 2011-07-23 03:15:00
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    "Paweł W." wrote in <news:j0cnu6$jt4$1@news.onet.pl>
    > co do modyfikacji, to chyba najłatwiej zrobić to z Canonem 350D, bo to
    > najczęściej przerabiany na IR aparat, głównie przez astromaniaków.

    Wibracyjna "myjka" w nowszych EOSach utrudnia usuniecie filtra. Swoja droga
    pojawil sie nawet model fabrycznie zmodyfikowany do astrofotografii: Canon
    20Da. Ulatwia to rejestracje mglawic, dzieki przepuszczalnosci linii
    H-alpha.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_20D#EOS_20Da

    www.astro.4up.pl/modernizacja.htm
    http://astro.ai-software.com/articles/mod_350D/mod_3
    50D.html
    www.astrosurf.com/buil/filters/curves.htm
    www.astrosurf.com/buil/baader/eval_us.htm
    www.astrosurf.org/buil/350d/350d.htm
    www.lifepixel.com/tutorials/infrared-diy-tutorials
    http://ghonis2.ho8.com/rebelmod.html
    http://bbs.homeshopmachinist.net/showthread.php?t=47
    691
    www.telewy.republika.pl/sprzet/300d_modyfikowany/300
    d_modyfikowany.htm
    www.youtube.com/watch?v=-IIN0-q2WLY

    Usluga modyfikacji: www.dslrastromod.co.uk
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 8. Data: 2011-07-23 08:18:19
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-23 05:15, astro pisze:

> [...]
    > pojawil sie nawet model fabrycznie zmodyfikowany do astrofotografii: Canon
    > 20Da. Ulatwia to rejestracje mglawic, dzieki przepuszczalnosci linii

    O nim nie wspominałem, bo nigdzie w sprzedaży go nie widziałem. Zresztą
    było chyba bardzo mało modeli.
    Jest jeszcze Sigma SD9, SD10(co do nowszych, nie jestem pewien), która
    ma filtr IR zamontowany nie na matrycy, ale przy bagnecie i ma chronić
    komorę lustra przed kurzem. Wystarczy wybić. ;)

    WAIDODAYO!
    --
    http://www.stopakcyzie.pl/
    Nie muszisz głosować na PO/PiS/SLD/PSL, poniżej znajdziesz link, gdzie

  • 9. Data: 2011-07-23 14:06:43
    Od: Marek <g...@w...pl>

> [...]
    > Czy ktoś z grupowiczów orientuje się gdzie w PL wykonam np modyfikację
    > body np Nikona ( usunięcie filtra ). Googlałem jedyne co znalazłem to

    Nikon D70 nawet bez wyjmowania filtra nadaje się do fotografii IR -
    wiem, bo go do tego używałem, z filtrem ze starego filtra ciemniowego
    i z Cokinem P 007.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2011-07-28 18:46:34
    Od: "Jacek Kowalczyk" <j...@p...fm>

> [...]

    > Czy ktoś z grupowiczów orientuje się gdzie w PL wykonam np modyfikację

    > body np Nikona ( usunięcie filtra ). Googlałem jedyne co znalazłem to

    Osobiście stawiałbym na lustrzanki. Raz wydłubałem filtr IR-Cut z kompakta i
    przestał dawać ostry obraz. Po włożeniu filtra z powrotem, ustąpiło. Zatem body
    lustrzanki będzie dogodniejsze.
    Samo wyjęcie filtra IR-Cut z lustrzanki jest połowicznym sukcesem, ponieważ do
    każdego z obiektywów, będziesz musiał stosować czarny filtr (do wycięcia światła
    widzialnego). Czyli ile różnych gwintów na obiektywach, tyle filtrów czarnych.
    Można stosować filtry czarne do lustrzanek i kompaktów bez przerabiania, ale
    licz się, że filtr IR-Cut, który jest we wszystkich aparatach, działa na tyle
    skutecznie, że ekspozycja wyniesie (w słoneczny dzień) jakoś między 1 a 10 sekund.
    Moją przeróbkę korpusu (trochę zdjęć przykładowych na
    http://galeria.olympusclub.pl/thumbnails.php?album=1
    398 ) posunąłem dalej, bo w
    miejsce wyjętego filtra IR-Cut włożyłem filtr Schott RG-780 docięty na wymiar.
    Zrobił to mechanik w zaprzyjaźnionym serwisie aparatów cyfrowych za drobną
    opłatą. Koszt filtra to ok. 300,-PLN
    Zyski - można dopinać wszystkie możliwe obiektywy, nawet fishaya. Ekspozycja
    jest krótsza, niż przy "normalnym" aparacie.
    Straty - trzeba kosmicznie uważać na źródła światła, gdyż powstają wielokrotne
    flary.
    Skoro masz zamiar poświecić body na przeróbkę, wybierz takie, które ma live view
    (albo inaczej - odpuść sobie korpusy bez podglądu) - czego ja, niestety, nie
    zrobiłem. AutoFocus działa wtedy fałszywie, nie pomogło nawet położenie na
    czujnikach AF foli o transparencji 780nm (czyli tyle, ile miał filtr w
    aparacie). Strzelał celnie tylko na konkretnej ogniskowej jednego obiektywu.
    Musiałem robić serie zdjęć, manualnie ustawiając kolejne warianty ostrości.
    Czyli:
    - jak wybierzesz model korpusu, ustal jaki rozmiar i grubość ma filtr IR-Cut,
    - znajdź dostawcę filtra (np. OPTEL w Opolu) i zamów właściwy,
    - pojdź do pana Staszka (czy pana Franka, czy Zdzisia) w serwisie i podmień filtry.
    Pozdrówki, Jacek

    PS. Chciałem się znowu przywitać, nie było mnie baaaaardzo długo :-)