  • 1. Data: 2011-07-24 15:29:50
    Temat: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    akumulator z komorki Noki - li-polymer coraz czesciej trzeba go
    ladowac. Jest pewnie wiele na to powodow (np. czeste przelaczanie sie
    pomiedzy BTS'ami). Innyma aspektem jest tez to, ze z reguly nie jest
    rozladowany do konca, ale byloby trudno zyc, z komorka - ktora w
    kazdej chwili moze zaliczyc pad zasilania. I dlatego ciagle ja sie
    doladowje.

    Pan z serwisu Nokii zasugerowal kilkukrotne rozladowanie do konca (az
    komorka sie wylaczy) i naladowanie (12 h na ladowarce).
    Proces ladowania i tak przeciez steruje komorka i tak wylaczy jak sie
    naladuje, wiec jaki ma sens te 12 godzin?? Natomiast rozladowywanie
    jest rozsadne.

    Wiec jak to jest z tymi akumulatorami Li-polymer? Czy im tez po jakims
    czasie dolega problem efektu pamieciowego....???

    A teraz moje pytanie: jak podejsc do tematu szybkiego rozladowywania
    akumulator, aby te kilka cykli glebokiego rozladowania/naladowania
    przeprowadzic np. w ciagu 1-2 dni?

    Powiedzmy, ze nie zajmujemy sie ladowaniem, bo bedzie w komorce.
    Interesuje mnie samo rozladowanie.

    Do jakiego napiecia mozna rozladowac taki akumulator (3,7V - jedna
    cela) i jakim pradem mozna go rozladowywac? Akumulator z Nokii 6300 ma
    pewnie te 800-900 mAh.

    No i najwazniejsze jaki uklad do pilnowania rozladowania, aby nie
    rozladowac do na "amen", bo podobno moze juz nie wstac!!!

    A tak poza tym, co wy na taki pomysl??

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-07-24 16:26:03
    Temat: Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
    > akumulator z komorki Noki - li-polymer coraz czesciej trzeba go
    > ladowac.
    Znaczy sie konczy sie akumulator i czas pomyslec o wymianie.
    > Pan z serwisu Nokii zasugerowal kilkukrotne rozladowanie do konca (az
    > komorka sie wylaczy) i naladowanie (12 h na ladowarce).
    Pan z serwisu przespal 2 epoki w akumulatorach do telefonów.
    > A tak poza tym, co wy na taki pomysl??
    Watpie abys cos osiagnal poza ewentualnym wykonczeniem akumulatorka.
    LiPoly nie ma efektu pamieci i bardziej mu zaszkodzi rozladowanie do konca
    niz pomoze.
    Pozdrawiam
    FJ

  • 3. Data: 2011-07-24 18:34:31
    Od: "MaW" <n...@a...bbb>

    Użytkownik "Filip J" <f...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Uzytkownik <a...@p...pl> napisal w wiadomosci
    > Znaczy sie konczy sie akumulator i czas pomyslec o wymianie.
    > Pan z serwisu przespal 2 epoki w akumulatorach do telefonów.

    Miałem kiedyś podobny problem z Nokią E51 - znajomy serwisant polecił
    rozładowanie do zera i ładowanie całą noc przy wyłączonym telefonie. I
    możesz opowiadać historie o postępie/braku efektu pamięciowego itd. Fakem
    jest, że przed tą operacją bateria z trudem trzymała 24 godziny, po niej
    kilka dni.
    więc daruj sobie teksty o przesypianiu bo są nieco żałosne

    MaW

  • 4. Data: 2011-07-24 20:46:18
    Od: "JarekC" <j...@c...mysite.pl>

    > Miałem kiedyś podobny problem z Nokią E51 - znajomy serwisant polecił
    > rozładowanie do zera i ładowanie całą noc przy wyłączonym telefonie. I

    A... czy przypadkiem telefon nie przestaje ładować, gdy bateria osiągnie
    100% ?

    mój tak ma

  • 5. Data: 2011-07-24 21:20:00
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik JarekC napisał:

    > A... czy przypadkiem telefon nie przestaje ładować, gdy bateria osiągnie
    > 100% ?
    >
    > mój tak ma

    Ładowanie wszelkich ogniw Lixxx odbywa się z użyciem stabilizacji prądu
    oraz napięcia, nie wiem jak nokie ale SE po rzekomym naładowaniu nadal
    sączą prąd z ładowarki, przy czym jest on tak niewielki że nie wnosi nic
    sensownego do akumulatora i nie jestem pewien czy do aku to idzie,
    modelarze zaobserwowali że litówki nie mają efektu pamięciowego ale
    pojawia się efekt "leniwej" baterii, wygląda jak zwiększona rezystancja
    wewnętrzna, bateria nie chce dać większego prądu, kilka cykli wydojenia
    do zera i naładowania likwiduje problem na jakiś czas.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 6. Data: 2011-07-24 21:21:47
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    MaW napisał(a) :
    > Fakem jest, że przed tą operacją bateria z trudem trzymała

    ^^^^^^

    Masz rację. Jest fejkiem - taka urban legend.

    > 24 godziny, po niej kilka dni.

    Wpłynęły na to inne czynniki lub błędne obserwacje.

    > więc daruj sobie teksty o przesypianiu bo są nieco żałosne

    Nie było to do mnie, ale nie wiem, czy będziesz miał więcej
    rozmówców po takim niegrzecznym tekście, świadczącym dodatkowo o
    kompletnej ignorancji i negacji aktualnego stanu technologii.

    --
    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 7. Data: 2011-07-25 12:32:46
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > rozmówców po takim niegrzecznym tekście, świadczącym dodatkowo o
    > kompletnej ignorancji i negacji aktualnego stanu technologii.

    Myślę, że problem z urządzeniami "inteligentnymi" (tzn. z mikrokontrolerem i
    programem),
    czyli teraz niemal wszystkich urządzeń, polega na tym, że często już
    programista nie nadąża za fizyką.
    Może się zdarzyć, że róźne tricki i sposobiki na ominięcie pętli programu
    sterownika,
    spowodują, że telefon dłużej będzie ładować aku
    i stary dłużej pociągnie. (myślę o akumulatorze :-))

    Ja mam taki notebook HP i bateria starcza w nim na jakieś 20 minut pracy.
    Jednak czasem, jak podłączę go do sieci, a jest w stanie uśpienia, a nie
    wyłączony, czy włączony
    to naładuje te stare aku tak, że starczy na 1h pracy.
    Wydaje mi się, że programiści bardzo ostrożnie podchodzą do problemu
    przeładowania aku.
    Robią sobie proste warunki na temperaturę max, napięcie itp.
    Dla nowych aku jest pięknie, a potem technologia powoduje zmianę napięć,
    rezystancji wewnętrznej,
    co za tym idzie temperatury, i zakres użyteczny tego co zostało z aku
    tragicznie zostaje zawężony.

    Podobne zjawiska są w samochodach ze sterownikami.
    Czasem trudno przewidzieć co programista miał na myśli pisząc
    oprogramowanie.
    Np. w lepszej wersji citroena są takie światełka, które ładnie i płynnie się
    ściemniają po kilku minutach od zamknięcia drzwi.
    Użytkownik jednak, nie może ich zgasić samemu, gdy drzwi są otwarte.
    W związku z tym przełączniki o dwóch pozycjach trzeba ustawiać nie
    naturalnie w pośredniej pozycji,
    bo nie można posłuchać muzyki na ogrodzie, aby nie wyładował się akumulator.
    Widać, że programowo da się zrobić ściemnianie, ale już wyłączanie
    dowolnie - nie.

    Dochodzi do tego, że aby wyłaczyć światła trzeba jeździć do serwisu.
    Postęp do tyłu :-(

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 8. Data: 2011-07-25 12:42:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
> [...]
    >jakims
    >czasie dolega problem efektu pamieciowego....???

    IMO - raczej normalne zuzycie. Stopniowo sie degraduja.
    Raczej nie zauwazylem efektow glebokiego rozladowania .. ale tez nie
    uzywalem Nokii.
    To swego czasu byl ewenement - sluchajac przechwalek to jakies
    znakomite akumulatorki tam wsadzali.

    >No i najwazniejsze jaki uklad do pilnowania rozladowania, aby nie
    >rozladowac do na "amen", bo podobno moze juz nie wstac!!!

    A nie wystarczy ci wlaczyc mp3 albo nawigacji i nosci ze soba
    ladowarke ?

    J.

  • 9. Data: 2011-07-25 12:52:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >naładowaniu nadal sączą prąd z ładowarki, przy czym jest on tak
    >niewielki że nie wnosi nic sensownego do akumulatora i nie jestem

    Siemensy 35/45 mialy taki algorytm ze ladowal .. hm, ze stabilizacja
    pradu albo i bez - po prostu tyle ile wyszlo az do osiagniecia 4.2V,
    potem przechodzil w tryb impulsowy/PWM i staral sie te 4.2V
    utrzymywac, potem ladowanie wylaczal (pr. jak wspolczynnik wypelnienia
    spadl za nisko) ... i po pewnym czasie jak napiecie spadlo ladowal
    ponownie. Tym razem szlo mu szybko i sie taki cykl robil - co pol
    godziny pare minut ladowania.

    W kazdym badz razie zalecenie dla li-ion jest takie zeby po
    osiagnieciu 4.2V odczekac az prad samoczynnie spadnie .. i odlaczyc
    ladowanie, nie zostawiac na zawsze.

    J.

  • 10. Data: 2011-07-25 13:26:48
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Sylwester Łazar napisał(a) :
> [...]
    > wyłączony, czy włączony
    > to naładuje te stare aku tak, że starczy na 1h pracy.

    Niektóre elektroniki od aku są "programowalne". To elektronika
    posiadała efekt pamięci. Co można było usunąć, jak w zwykłym Ni-Cośtam.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]