  • 1. Data: 2013-03-31 08:48:15
    Temat: Zworki na biosie
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Czy wszystkie płyty główne mają zworki ograniczające programowanie eprom
    biosu?
    Jeśli nie, to która tania płyta do AMD ma?
    nie chciałbym aby wirus mógł przeprogramować bios.

  • 2. Data: 2013-03-31 15:15:00
    Temat: Re: Zworki na biosie
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-31 08:48, Borneq pisze:
    > Czy wszystkie płyty główne mają zworki ograniczające programowanie eprom
    > biosu?
    > Jeśli nie, to która tania płyta do AMD ma?
    > nie chciałbym aby wirus mógł przeprogramować bios.
    Raczej obecnie prawie żadna nie ma zworek realizujących funkcję "cmos
    read only", "cmos write protect" itp.
    Wiele współczesnych płyt ma funkcje dual bios, virtual dual bios itp (z
    zapisem biosu na dysk, lub podwójny czip, przełączany na drugi, jeśli
    pierwszy skasowany/uszkodzony itp).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-03-31 15:56:02
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "BartekK" napisał:

> [...]

    Raczej ta blokada jest teraz programowa, dostępna z poziomu ustawień CMOS.

    "Tania płyta do AMD" jest sama w sobie wirusem ;->

    > Raczej obecnie prawie żadna nie ma zworek realizujących funkcję "cmos
    > read only", "cmos write protect" itp.

    Ochronę ustawień CMOS raczej zawsze realizowało się poprzez ustawienie
    hasła na wejście do setupu, zaś pytanie było o nadpisanie samego BIOS-u
    ;->

    JoteR

  • 4. Data: 2013-03-31 16:00:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-03-31 15:56, JoteR pisze:
    > Ochronę ustawień CMOS raczej zawsze realizowało się poprzez ustawienie
    > hasła na wejście do setupu, zaś pytanie było o nadpisanie samego BIOS-u ;->
    Niekoniecznie. Niektóre "markowe" wynalazki typu FS, HP czy Dell miewały
    na płycie głównej zworki sprzętowe, które uniemożliwiały zapis biosu/zmian.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-03-31 20:16:19
    Od: "zdumiony" <z...@j...pl>

    Użytkownik "JoteR" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Czyli krok wstecz, płyta nie ma zworki kosztjącej dwa centy, za to nie jest
    odporna na wirusy. Wygląda to jak spisek producentów sprzętu, bo z drugiej
    strony forsuje się kontrowersyjny trusted computing

  • 6. Data: 2013-04-01 00:40:45
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Raczej ta blokada jest teraz programowa, dostępna z poziomu ustawień CMOS.

    Kiedyś widziałem płytę która "Bios write protect" miała realizowane i zworką
    i opcją w biosie (ot taki "dual protect").

    Jak pamiętam widziałem to w jakiejś budżetowej płycie AM3 (na 760G), to był
    chyba jakiś Asrock lub MSI.
    A jak nie znajdziesz to jak już napisano weź płytę Gigabyte z dual-biosem
    (obecnie nawet budżetówki GB mają ten feature). Wtedy jak bios ulegnie
    uszkodzeniu (od wirusa lub nieudanego update) to automatycznie płyta
    wystartuje z drugiego biosu (reflashując jednocześnie primary bios). W
    innych płytach też jest możliwe odzyskanie biosu bez wizyty w serwisie z
    programatorem (np. funkcja "Crash free bios" w płytach Asusa), ale jest to
    już bardziej upierdliwe.

  • 7. Data: 2013-04-01 12:40:28
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > Czyli krok wstecz, płyta nie ma zworki kosztjącej dwa centy, za to nie
    > jest odporna na wirusy. Wygląda to jak spisek producentów sprzętu, bo z
    > drugiej strony forsuje się kontrowersyjny trusted computing

    Eliminacja zworek na plycie glownej to krok wstecz?

  • 8. Data: 2013-04-01 12:41:36
    Od: "Q" <n...@s...org>

    > A jak nie znajdziesz to jak już napisano weź płytę Gigabyte z dual-biosem

    System dualbios ma durnowaty, niedopracowany algorytm
    kiedy trzeba przywrocic bios - czasami przywraca jak niepotrzeba,
    czasami nie przywraca gdy wypadaloby.

  • 9. Data: 2013-04-02 12:31:57
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sun, 31 Mar 2013 08:48:15 +0200, Borneq wyszeptal:

    > Czy wszystkie płyty główne mają zworki ograniczające programowanie eprom
    > biosu?
    > Jeśli nie, to która tania płyta do AMD ma?
    > nie chciałbym aby wirus mógł przeprogramować bios.

    Masz generalnie dwie opcje.

    Jedna to wydłubanie kości eeprom i związanie jej nóżek łańcuchem, dla
    pewności umieszczonej w budzie amstaffa głodzonego przez tydzień i wychowanego
    kijem. Z całym szacunkiem dla amstafów i ich właścicieli.

    Inna opcja polega na tym, że zajrzysz do wyniku działań ludzi, którzy takimi
    rzeczami się faktycznie zajmują - np. NIST 800-147. Bez problemu znajdziesz
    płytę zgodną z tą normą.

    --
    Edek