  • 1. Data: 2010-03-19 00:13:44
    Temat: Źródło prądowe
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Czyli kolejny post z cyklu "wszystko się da zrobić na AVRku".
    Tym razem źródło prądowe:
    http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/cu
    rrent_supply.pdf

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 2. Data: 2010-03-19 07:09:42
    Temat: Re: Źródło prądowe
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 19.03.2010 01:13, Adam Dybkowski pisze:
    > Czyli kolejny post z cyklu "wszystko się da zrobić na AVRku".
    > Tym razem źródło prądowe:
    > http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/cu
    rrent_supply.pdf

    Eeee.. temat jakby trochę stary ;-)
    Chyba z 5 lat temu zmontowałem ładowarkę do akumulatorów działającą na
    podobnej zasadzie. W notach Atmela też od dawna był projekt ładowarki na
    ATtiny15 (szybkie PWM i wzmacniacz w torze ADC pozwalający na
    bezpośredni pomiar spadku napięcia na rezystorze pomiarowym).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-03-21 01:14:48
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-19 08:09, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]

    > ATtiny15 (szybkie PWM i wzmacniacz w torze ADC pozwalający na
    > bezpośredni pomiar spadku napięcia na rezystorze pomiarowym).

    Tyle że po przerobieniu tego na ATtiny10 wychodzi mniejszy scalak niż
    pierwszy z brzegu LM317 albo cokolwiek podobnego do tradycyjnego źródła
    prądowego.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2010-03-21 07:53:39
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 21.03.2010 02:14, Adam Dybkowski pisze:

    > Tyle że po przerobieniu tego na ATtiny10 wychodzi mniejszy scalak niż
    > pierwszy z brzegu LM317 albo cokolwiek podobnego do tradycyjnego źródła
    > prądowego.

    Kiepsko to widzę. Cewkę, MOSFET-a, diodę usprawniającą i kondensatory
    trzeba gdzieś zmieścić. Ponadto Attiny10 średnio się do tego nadaje.
    8-mio bitowy ADC bez wzmacniacza w zasadzie go dyskwalifikuje. Przy
    taktowaniu 12MHz z PWM-a w trybie 8-bit wyciśniesz coś kole 46kHz. Czyli
    cewka będzie musiała mieć sporą indukcyjność. ATtiny15 lub ATtiny25
    znacznie lepiej się do tego nadają.

    Porównując do LM317 w układzie źródła prądowego musielibyśmy znać prąd
    tego źródła. Przy odpowiednio dużym układ na uC może faktycznie okazać
    się mniejszy od LM317 z kobylastym radiatorem ;-)

    P.S. "Jakość" takiego impulsowego źródła prądowego na uC jest też taka
    sobie (szumy, czas odpowiedzi na zmianę obciążenia) i w zasadzie poza
    ładowaniem akumulatorów to jakoś innych zastosowań nie widzę...

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 5. Data: 2010-03-22 01:06:27
    Temat: Re: ?ród?o pr?dowe
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.pl.spamland>

    Adam Dybkowski wrote:

    > Czyli kolejny post z cyklu "wszystko si? da zrobi? na AVRku".
    > Tym razem ?ród?o pr?dowe:
    > http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/cu
    rrent_supply.pdf

    bardzo ladne teoretyczne wyliczenia + praktyczna weryfikacja.

    swego czasu robilem regulator napieciowy na 16f628 i jednak lepiej bylo uzyc
    komparatorow (ma dwa, 200ns czas reakcji daje wiekszy margines niz ADC)
    no i zamiast jednego tranzystora z kanalem p - 8 .
    kod probowal dopasowac ilosc tranzystorow 'empirycznie' tak aby nie
    przekroczyc 'maksymalnego' i nie spasc 'ponizej' progow wykrywanych przez
    komparatory (progi te ustalalem recznie potencjometrami, zadnych vref itd.)

    dzieki temu ze tranzystorow bylo 8, PWM rozkladalo sie ladnie (tzn. dzieki
    uzyciu sekwencyjnemu, podst. czestotliwosc PWM praktycznie dzielila sie na
    8) tak samo ladnie rozkladalo sie wydzielanie ciepla :)
    w sytuacji gdy trzeba bylo podac wiekszy prad, mikrokontroler probowal
    zalaczac tranzystory po dwa na raz, trzy na raz, itd. robil sie wiec taki
    prymitywny DAC na tranzystorach , i pomimo iz czestotliwosc pracy wzrastala
    (duty cycle za to sie wydluzal, przez co uC mogl zmniejszac czestotliwosc
    pracy) to bylo to nawet dosc wydajne. mozna tez bylo uzyc dodatkowej cewki o
    wyzszej indukcyjnosci dla polowy tranzystorow.

    przy pradach obciazenia powyzej ~50% nominalnego pradu pojedynczego
    tranzystora efektywnosc calosci gwaltownie spadala. w moich eksperymentach
    uzywalem tranzystorow z 35A nominalnym pradem, sterowanych zwyklym bd139
    (pojedynczym, tzn. tylko szybkie 'on', pewnie dalo by sie to poprawic
    uzywajac jeszcze bd140 do szybkiego wylaczania, ale zalezalo mi wtedy tylko
    na dosc precyzyjnym sterowniku (~100mV dokladnosci) ).