  • 61. Data: 2009-01-03 13:15:10
    Temat: Re: [OT] Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca rzecze:

    > Provia 400X ma de facto ponad 700, push+2 i masz 2800 bez takich
    > artefaktów...

    http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/2008-07-06_Was
    ilkow/2008-07-10_Provia_400_31.html

    Rzeczywiście, fantastyczna jakość! A ta dynamika!

  • 62. Data: 2009-01-03 13:21:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Adam Płaszczyca rzecze:

    > http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/2008-07-06_Was
    ilkow/2008-07-10_Provia_400_31.html

    > Rzeczywiście, fantastyczna jakość! A ta dynamika!

    Przecież to nie jest "zdjęcie", więc czego się spodziewasz. To tylko
    znaczek pocztowy. ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 63. Data: 2009-01-03 22:04:28
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2009, Mateusz Ludwin wrote:

    > Gotfryd Smolik news rzecze:

    > Nie wiem, nic tam nie jest napisane :> A to kit jest właśnie

    Aż taki (kit) że średnicy nie podali? ;)
    Dobra:
    http://optyczne.pl/803-Nikkor_AF-S_18-105_mm_f_3.5-5
    .6_VR_DX_ED-specyfikacja_obiektywu.html
    ...67 mm.
    Pozostaje odesłać do flejmów o UVkach :D

    > Do kwiatków

    ...nie mam pytań...

    > i w sytuacjach gdzie jest za ciemno na zoom.

    Ale tu mnie intryguje. Że wąsko :D

    > Zwróciłem, zwróciłem.

    Ale z dalszego opisu wynika że nie :D, bo porównywałeś z innymi
    aparatami (a nie 800 S5 z 1600 S5)

    > Tak, ale nawet na ISO1600 to co można wyciągnąć z świateł (z tych czulszych
    > pikseli) powala.

    Nie będę się narażał posiadaczom różnych marek ;)
    Tak sobie tylko głośno myślę: czy w starszych aparatach,
    nie Fuji ale z 6Mpix matrycą, przy "pikselowym" oglądaniu
    nie byłoby podobnie?

    > Tak, w tym przypadku ma olbrzymie znaczenie.

    Liczę na obronę jak będę się narażał ;)
    (raz czy drugi próbowałem i kończyło się słowem "specyficzne")

    > Dla mnie na szczęście bez znaczenia.

    Dobra, mi idzie żeby ktoś sobie nie pomyślał że to szczyt *wszelkiej*
    techniki. Niestety tak dobrze nie ma... (a jakby było, to by nie
    dało się kupić za "średnią krajową" :D)

    pzdr, Gotfryd

  • 64. Data: 2009-01-04 00:19:46
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Gotfryd Smolik news rzecze:

> [...]
    .6_VR_DX_ED-specyfikacja_obiektywu.html
    > ...67 mm.
    > Pozostaje odesłać do flejmów o UVkach :D

    Nigdy nie używałem UV...

    > ...nie mam pytań...

    W sumie do kwiatków i tak używałbym coś na M42.

    > Ale tu mnie intryguje. Że wąsko :D

    Dlatego może lepiej 30/1.4? Jeszcze nie wiem.

    > Ale z dalszego opisu wynika że nie :D, bo porównywałeś z innymi
    > aparatami (a nie 800 S5 z 1600 S5)

    Bo może niejasno napisałem. Wiedziałem przed zakupem, że dodatkowe piksele
    mają sens do około ISO400.

    > Nie będę się narażał posiadaczom różnych marek ;)
    > Tak sobie tylko głośno myślę: czy w starszych aparatach,
    > nie Fuji ale z 6Mpix matrycą, przy "pikselowym" oglądaniu
    > nie byłoby podobnie?

    W moim E400 tak nie jest. Na ISO800 nie ma już możliwości wyciągania
    czegokolwiek. Sample z D90 też nie miały za dużo w światłach.

    > Liczę na obronę jak będę się narażał ;)
    > (raz czy drugi próbowałem i kończyło się słowem "specyficzne")

    Postaram się zrobić parę fotek "otwierających oczy".

    > Dobra, mi idzie żeby ktoś sobie nie pomyślał że to szczyt *wszelkiej*
    > techniki. Niestety tak dobrze nie ma... (a jakby było, to by nie
    > dało się kupić za "średnią krajową" :D)

    Szczerze mówiąc, obsługa tego aparatu nie jest ani trochę szybsza od E400.
    Drugie kółko - praktycznie bezużyteczne. Nie da się tam na stałe podpiąć ISO
    albo kompensacji ekspozycji. Zupełnie niepotrzebne mechaniczne przełączniki
    (np. pomiaru światła) - w E400 naciskałem raz, dwa razy kursor i kręciłem
    kółkiem, tu muszę odpowiednio łapać aparat żeby coś przestawić. A do tego
    tylko jeden programowalny przycisk - w takim E410 są cztery.

    Próbeczka mała na ISO100:

    http://img530.imageshack.us/img530/5064/dscf01792is9
    .jpg
    http://img223.imageshack.us/img223/4959/dscf0179ku8.
    jpg

    http://img522.imageshack.us/img522/7946/dscf01872ke1
    .jpg
    http://img155.imageshack.us/img155/6720/dscf0187fz1.
    jpg

    http://img56.imageshack.us/img56/4149/dscf01842fk9.j
    pg
    http://img111.imageshack.us/img111/255/dscf0184jc5.j
    pg

    Pierwsze to ACR default, drugie ciągnięte.

    Kolory na ISO1600 - nic nie wzmacniane, jak wyszło z ACR:

    http://img110.imageshack.us/img110/9159/dscf0062wh6.
    jpg

    Mam do wszystkiego rawy jakby ktoś chciał, bo wiem że w sieci jest może 5
    rawów z S5, z których żaden nie ma dużej dynamiki w światłach.

  • 65. Data: 2009-01-04 01:46:12
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 3 Jan 2009 14:15:10 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > http://trzypion.oldfield.org.pl/Fotki/2008-07-06_Was
    ilkow/2008-07-10_Provia_400_31.html

    > Rzeczywiście, fantastyczna jakość! A ta dynamika!

    Istotnie, szczególnie gdybyś zauważył, że to jest mój pierwszy i jak na
    razie samodzielnie spaprany slajd - był o tym wątek na pl.rec.foto.
    Dokładniej - stabilizator dostał się do pierwszego wywoływacza.

    Może dla kontrastu powiedz o tym:
    http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/2007-03-31
    /0387..24A.html

    Najlepiej, jakbyś zobaczył to zdjęcie w naturalnych dlań rozmiarach -
    150x100cm...

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ gg: 3524356

  • 66. Data: 2009-01-04 12:01:33
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca rzecze:

    > Może dla kontrastu powiedz o tym:
    > http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/2007-03-31
    /0387..24A.html

    Fotka jak fotka.

    > Najlepiej, jakbyś zobaczył to zdjęcie w naturalnych dlań rozmiarach -
    > 150x100cm...

    ...to zauważyłbym ziarno.

  • 67. Data: 2009-01-04 16:30:35
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-04 01:19, Mateusz Ludwin wrote:
> [...]
    > http://img111.imageshack.us/img111/255/dscf0184jc5.j
    pg

    > Pierwsze to ACR default, drugie ciągnięte.

    Różnica ekstra, no ale żeby naprawdę wyciągnąć jakieś wnioski, to trzeba
    na własne oczy widzieć warunki w jakich fociłeś albo mieć porównanie z
    innym aparatem i wykonać nim podobnie naświetlone zdjęcia (albo raczej
    takie, by najlepiej wykorzystać jego dynamikę).

    Dla porównania dwie sztuki z 450D, który dynamiką na tle innych
    dzisiejszych nie-Olympusów podobno nie grzeszy. Sobotni, bezchmurny,
    bardzo słoneczny dzień.

    http://img228.imageshack.us/img228/6840/img2269fl8.j
    pg - ACR deafault.
    http://img228.imageshack.us/img228/796/img22691zt9.j
    pg - ciągnięte światła.

    Różnica też jest duża... IMO nie sposób na podstawie tych zdjęć
    wywnioskować, że S5 ma kolosalną przewagę.

    Do tego jeszcze można dodać, że 450D jest szybkostrzelny i ma możliwość
    wykonania 3 zdjęć z bracketingiem ekspozycji co 2EV. Powinno to pozwolić
    wyciągnąć ze statycznych scen 4EV więcej. Z uwagi na szybkostrzelność, o
    ile scena pozwala na odpowiednie czasy (o 2EV dłuższy niż zmierzony)
    można te zdjęcia wykonać z ręki. Tak też uczyniłem z trzema zdjęciami,
    które złączyłem w coś takiego:

    http://img228.imageshack.us/img228/2637/aeb2evyh2.jp

    Obróbka pozostawia trochę do życzenia, ale mistrzem krzywych nie jestem.
    Jeszcze. ;)

> [...]
    >
    > Mam do wszystkiego rawy jakby ktoś chciał, bo wiem że w sieci jest może 5
    > rawów z S5, z których żaden nie ma dużej dynamiki w światłach.

    Hm. Ładne. Ale malutkie. Szumu przez to nie sposób ocenić. Do tego
    balans masz "nienaturalny". Światło zza okna było niebieskie, co dobrze
    zrobiło pikselom B, mało czułym, które bardzo szumią. Choinka
    wyprodukowała światło o wiele cieplejsze, rejestrowane głównie przez
    piksele R. Z nimi "nic" nie zrobiłeś. ;) Ogólnie, owszem, naprawdę jest
    ładnie. Jednak widzę z doświadczenia, że zdjęcia robione w słabym
    świetle zastanym, ciepłym, wyglądają dobrze jakościowo gdy są zostawione
    żółte. Próba ich odbarwienia (ustawienia takiego balansu bieli, by
    uzyskać naturalne barwy) powoduje sieczkę jakościową. Właśnie dlatego,
    że piksele B mało efektywnie przetwarzają światło (przez co szumią nawet
    w zimnym świetle - patrz zdjęcia z niebieskim niebem), a w tych
    warunkach dodatkowo dostają bardzo mało światła i kanał B jest silnie
    niedoświetlony. Doświetlić go się nie da, bo wtedy wypalimy kanał R. ;]

    Arczi

  • 68. Data: 2009-01-04 17:48:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Arczi pisze:

    > http://img228.imageshack.us/img228/6840/img2269fl8.j
    pg - ACR deafault.
    > http://img228.imageshack.us/img228/796/img22691zt9.j
    pg - ciągnięte światła.

    Jak patrzę na te przykłady, to zastanawiam się, czy mi dynamiki na co
    dzień brakuje, czy raczej umiejętności sprowadzenia dynamiki do poziomu
    matrycy LCD/odbitki, żeby było widać. To się tonemaping nazywa, tak?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 69. Data: 2009-01-04 19:16:11
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-04 18:48, Paweł W. wrote:

> [...]
    >
    > Jak patrzę na te przykłady, to zastanawiam się, czy mi dynamiki na co
    > dzień brakuje, czy raczej umiejętności sprowadzenia dynamiki do poziomu

    Prawda leży po obu stronach, a i to jeszcze nie wszystko. :)

    1. Zasada obowiązująca od zawsze, bez wyjątku, znana ludzkości od
    przeszło stu lat, acz im dalej, tym mniejszy odsetek fotografujących o
    niej wie i ją szanuje: do zdjęć muszą być odpowiednie WARUNKI. Jeśli
    scena wykracza poza rozpiętość tonalną matrycy/filmu, to zdjęć się nie
    robi (lub wybiera czy stracić cienie, czy światła i godzi z efektem). W
    zależności od sprzętu, granica dynamiki będzie w różnym miejscu, ale nie
    uważam, by ta różnica była gigantyczna i bardzo znacząca. Pomijając
    większość kompaktów, rzecz jasna. Owszem, różnica jest i jest
    zdecydowania zauważalna. Szczególnie jeśli zechcemy porównać Olympusy i
    Fuji S5Pro. Tak się jednak składa, że mając trochę wiedzy, umiejętności
    i stosując się do odpowiednich zasad każdym z nich zrobimy świetne
    zdjęcie. Nie znaczy to jednak, że zrobimy je tu i teraz. Dlaczego?
    Napisałem wyżej.

    Przykładowo: idąc w plener typowego dnia, idzie się o wschodzie słońca
    (lub przed zachodem, zależnie od tego jakiego oczekujemy światła i z
    której strony świecącego). Mając aparat z histogramem na żywo świetnie
    widać dlaczego. Z minuty na minutę dynamika tego samego kadru zwiększa
    się. Światło jest coraz silniejsze i ostrzejsze. To, co przed chwilą
    mieściło się na połowie histogramu, po godzinie już się nie mieści w
    całości. Czasu na dobre i "łatwo osiągalne" zdjęcia jest bardzo
    niewiele! Pozostaje więc albo fart (co się rzadko zdarza), albo
    świadomość tego i w pełni świadome, z góry zamierzone działanie
    uwzględniające ten fakt. Nie ma spania i wychodzenia w plener w
    południe, a czasem jest wręcz wielokrotne, sukcesywne chodzenie na z
    góry upatrzone miejsce, w oczekiwaniu na dogodne warunki. Do skutku.

    Czasem są takie warunki, że i w południe scena będzie ciekawa. Dorzucimy
    jeszcze polar i będzie OK. Ale to się zdarza rzadko, w specyficznych
    okolicznościach. Mam tutaj na myśli głównie góry (inne okoliczności nie
    przychodzą mi teraz do głowy). Przykład z wakacji, około południa + polar:

    http://arczipl.deviantart.com/art/The-Idyll-of-Tatra
    -Mountains-64193560

    Scena zmieściła się bez najmniejszego problemu na matrycy kompaktu.

    2. Jak już mamy stosowną scenę, to ją jeszcze trzeba dobrze naświetlić.
    Do prawej strony histogramu. By najlepiej wykorzystać dynamikę,
    rozdzielczość i charakterystykę układu obrazowania. Przez to wręcz
    uwielbiam LV z histogramem rozdzielonym na poszczególne kanały w 450D.

    JPEG/TIFF się nie sprawdzą. Często wystarczą, ale nigdy nie wiadomo czy
    akurat w tym przypadku. ;) Do tego nie lubię, gdy automat robi coś, co
    zrobię lepiej. Zostaje RAW.

    3. Dobrze zrobione zdjęcia trzeba umiejętnie obrobić. Wykorzystać
    zgromadzone dane najlepiej jak się da lub jak się potrafi.

    > To się tonemaping nazywa, tak?

    No, powiedzmy. Na zacytowanym przez Ciebie przykładzie po prostu
    odpowiednio wywołałem RAW-a. Światła pociągnąłem w lewo (patrząc na
    histogram) i mocno rozciągnąłem wszerz. Środek się przez to zwęził,
    starałem się go potem rozepchać nieco w prawo. Cienie odrobinę poszły w
    lewo. Wszystko zrobiłem w ACR. Suwaczki + manualnie narysowana krzywa.
    Jeśli mamy to nazywać tonemappingiem, to każdą najprostszą zabawę
    krzywymi należałoby tak nazwać.

    Drugi przykład, składany z trzech zdjęć, zrobiłem wykorzystując funkcję
    "Merge into HDR" w Szopie. Dalsze poczynania, owszem, można już
    zdecydowanie nazwać tonemappingiem. Przy składaniu do 32 bitów obciąłem
    światła w takim punkcie, by ani odrobinę ich nie stracić. Konwersja
    32->16 bitów (metodą ~Local Adaptation) polegała na narysowaniu krzywej
    nadającej odpowiednią jasność i kontrast poszczególnym obszarom zdjęcia.
    Potem jeszcze drobne machnięcie Shadow/Highlight, gdzie przede wszystkim
    zwiększyłem suwaczkiem kontrast lokalny i wyszło to co widzisz. Pomijam
    resize do rozmiaru pocztówki i USM. ;)

    Voila. Tylko szukać kadrów. :>

    Przejrzałem teraz swoją skromną w zdjęcia galerię wiszącą w sieci i...
    Cholera. Już wiem, czemu mam tak mało dobrych zdjęć. Bo nie stosuję się
    do zasady pierwszej. :) 90% zdjęć leżących w mojej galerii zrobiłem o
    poranku lub w innych, niskokontrastowych warunkach (mgła, wieczór,
    etc.). Poza tym coś mi brakuje pomysłu na zdjęcia i coraz rzadziej
    wybywam z aparatem w plener. :(

    Arczi

  • 70. Data: 2009-01-04 19:26:17
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    "Paweł W." rzecze:

    > Jak patrzę na te przykłady, to zastanawiam się, czy mi dynamiki na co
    > dzień brakuje, czy raczej umiejętności sprowadzenia dynamiki do poziomu
    > matrycy LCD/odbitki, żeby było widać. To się tonemaping nazywa, tak?

    Tonemapping to ogólnie odwzorowanie pewnej macierzy liczb rzeczywistych na
    macierz pikseli w zadanej przestrzeni barwnej. Wywoływaczka RAW też robi
    tonemapping, tyle że prosty.