eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaZmiana ISO - jak działa?Re: Zmiana ISO - jak działa?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: Arczi <n...@...please>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Date: Sun, 04 Jan 2009 20:16:11 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 92
    Message-ID: <gjr1ss$4sp$1@inews.gazeta.pl>
    References: <g...@t...hamstera.pl> <1...@o...org.pl>
    <g...@t...hamstera.pl> <gjjpf3$sh5$1@news3.onet>
    <g...@t...hamstera.pl> <gjjr0p$vkj$1@news3.onet>
    <g...@t...hamstera.pl> <Pine.WNT.4.64.0901021023230.688@quad>
    <g...@t...hamstera.pl> <Pine.WNT.4.64.0901021237130.688@quad>
    <g...@t...hamstera.pl> <Pine.WNT.4.64.0901021738270.3900@quad>
    <g...@t...hamstera.pl> <Pine.WNT.4.64.0901022224241.3732@quad>
    <g...@t...hamstera.pl> <Pine.WNT.4.64.0901032253270.3696@quad>
    <g...@t...hamstera.pl> <gjqo6d$5o9$1@inews.gazeta.pl>
    <gjqsp2$klg$1@news3.onet>
    NNTP-Posting-Host: 078088202095.wlb.vectranet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1231096541 5017 78.88.202.95 (4 Jan 2009 19:15:41 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sun, 4 Jan 2009 19:15:41 +0000 (UTC)
    X-User: pl.artur
    In-Reply-To: <gjqsp2$klg$1@news3.onet>
    User-Agent: Thunderbird 2.0.0.19 (Windows/20081209)
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:783397
    [ ukryj nagłówki ]

    On 2009-01-04 18:48, Paweł W. wrote:
    > Arczi pisze:
    >
    >> http://img228.imageshack.us/img228/6840/img2269fl8.j
    pg - ACR deafault.
    >> http://img228.imageshack.us/img228/796/img22691zt9.j
    pg - ciągnięte światła.
    >
    > Jak patrzę na te przykłady, to zastanawiam się, czy mi dynamiki na co
    > dzień brakuje, czy raczej umiejętności sprowadzenia dynamiki do poziomu
    > matrycy LCD/odbitki, żeby było widać.

    Prawda leży po obu stronach, a i to jeszcze nie wszystko. :)

    1. Zasada obowiązująca od zawsze, bez wyjątku, znana ludzkości od
    przeszło stu lat, acz im dalej, tym mniejszy odsetek fotografujących o
    niej wie i ją szanuje: do zdjęć muszą być odpowiednie WARUNKI. Jeśli
    scena wykracza poza rozpiętość tonalną matrycy/filmu, to zdjęć się nie
    robi (lub wybiera czy stracić cienie, czy światła i godzi z efektem). W
    zależności od sprzętu, granica dynamiki będzie w różnym miejscu, ale nie
    uważam, by ta różnica była gigantyczna i bardzo znacząca. Pomijając
    większość kompaktów, rzecz jasna. Owszem, różnica jest i jest
    zdecydowania zauważalna. Szczególnie jeśli zechcemy porównać Olympusy i
    Fuji S5Pro. Tak się jednak składa, że mając trochę wiedzy, umiejętności
    i stosując się do odpowiednich zasad każdym z nich zrobimy świetne
    zdjęcie. Nie znaczy to jednak, że zrobimy je tu i teraz. Dlaczego?
    Napisałem wyżej.

    Przykładowo: idąc w plener typowego dnia, idzie się o wschodzie słońca
    (lub przed zachodem, zależnie od tego jakiego oczekujemy światła i z
    której strony świecącego). Mając aparat z histogramem na żywo świetnie
    widać dlaczego. Z minuty na minutę dynamika tego samego kadru zwiększa
    się. Światło jest coraz silniejsze i ostrzejsze. To, co przed chwilą
    mieściło się na połowie histogramu, po godzinie już się nie mieści w
    całości. Czasu na dobre i "łatwo osiągalne" zdjęcia jest bardzo
    niewiele! Pozostaje więc albo fart (co się rzadko zdarza), albo
    świadomość tego i w pełni świadome, z góry zamierzone działanie
    uwzględniające ten fakt. Nie ma spania i wychodzenia w plener w
    południe, a czasem jest wręcz wielokrotne, sukcesywne chodzenie na z
    góry upatrzone miejsce, w oczekiwaniu na dogodne warunki. Do skutku.

    Czasem są takie warunki, że i w południe scena będzie ciekawa. Dorzucimy
    jeszcze polar i będzie OK. Ale to się zdarza rzadko, w specyficznych
    okolicznościach. Mam tutaj na myśli głównie góry (inne okoliczności nie
    przychodzą mi teraz do głowy). Przykład z wakacji, około południa + polar:

    http://arczipl.deviantart.com/art/The-Idyll-of-Tatra
    -Mountains-64193560

    Scena zmieściła się bez najmniejszego problemu na matrycy kompaktu.

    2. Jak już mamy stosowną scenę, to ją jeszcze trzeba dobrze naświetlić.
    Do prawej strony histogramu. By najlepiej wykorzystać dynamikę,
    rozdzielczość i charakterystykę układu obrazowania. Przez to wręcz
    uwielbiam LV z histogramem rozdzielonym na poszczególne kanały w 450D.

    JPEG/TIFF się nie sprawdzą. Często wystarczą, ale nigdy nie wiadomo czy
    akurat w tym przypadku. ;) Do tego nie lubię, gdy automat robi coś, co
    zrobię lepiej. Zostaje RAW.

    3. Dobrze zrobione zdjęcia trzeba umiejętnie obrobić. Wykorzystać
    zgromadzone dane najlepiej jak się da lub jak się potrafi.

    > To się tonemaping nazywa, tak?

    No, powiedzmy. Na zacytowanym przez Ciebie przykładzie po prostu
    odpowiednio wywołałem RAW-a. Światła pociągnąłem w lewo (patrząc na
    histogram) i mocno rozciągnąłem wszerz. Środek się przez to zwęził,
    starałem się go potem rozepchać nieco w prawo. Cienie odrobinę poszły w
    lewo. Wszystko zrobiłem w ACR. Suwaczki + manualnie narysowana krzywa.
    Jeśli mamy to nazywać tonemappingiem, to każdą najprostszą zabawę
    krzywymi należałoby tak nazwać.

    Drugi przykład, składany z trzech zdjęć, zrobiłem wykorzystując funkcję
    "Merge into HDR" w Szopie. Dalsze poczynania, owszem, można już
    zdecydowanie nazwać tonemappingiem. Przy składaniu do 32 bitów obciąłem
    światła w takim punkcie, by ani odrobinę ich nie stracić. Konwersja
    32->16 bitów (metodą ~Local Adaptation) polegała na narysowaniu krzywej
    nadającej odpowiednią jasność i kontrast poszczególnym obszarom zdjęcia.
    Potem jeszcze drobne machnięcie Shadow/Highlight, gdzie przede wszystkim
    zwiększyłem suwaczkiem kontrast lokalny i wyszło to co widzisz. Pomijam
    resize do rozmiaru pocztówki i USM. ;)

    Voila. Tylko szukać kadrów. :>

    Przejrzałem teraz swoją skromną w zdjęcia galerię wiszącą w sieci i...
    Cholera. Już wiem, czemu mam tak mało dobrych zdjęć. Bo nie stosuję się
    do zasady pierwszej. :) 90% zdjęć leżących w mojej galerii zrobiłem o
    poranku lub w innych, niskokontrastowych warunkach (mgła, wieczór,
    etc.). Poza tym coś mi brakuje pomysłu na zdjęcia i coraz rzadziej
    wybywam z aparatem w plener. :(

    --
    Pozdrawiam
    Arczi

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: