  • 41. Data: 2010-03-04 22:58:24
    Temat: Re: Zmarł Jacek Karpiński
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Zauważ, że asynchroniczne bloki mają zazwyczaj na schematach dorysowane
    > obok coś takiego jak "delay", które generuje informację o zakończeniu
    > obliczeń. Jaką masz gwarancję, że projektant nie dodał trochę opóźnienia
    > "na zapas" :-)
    Wracając do wątku:
    Dlatego właśnie warto by poznać K-202 i samemu spróbować ocenić.
    Złe układy łatwo wymyśleć. Dobre asynchroniczne, czy synchroniczne dadzą się
    zauważyć.

    Czy ktoś może powiedzieć gdzie jeszcze można spotkać K-202?
    S.

  • 42. Data: 2010-03-04 23:22:16
    Od: Artur Stachura <m...@w...pl>

    On Thu, 04 Mar 2010 22:25:39 +0100, Butek <e...@i...invalid> wrote:

    > No czytnik tasiemki to chyba by dalo rade zrobic metoda DIY, hitech to
    > tam nie bylo ;)

    Na pewno ktoś z Grupowiczów ma taki na strychu :-)

    --
    Artur Stachura

  • 43. Data: 2010-03-05 08:36:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 3 Mar 2010 22:20:08 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Hello J,
    >[...]
    >Przyjrzyj się SeeCheckowi (Mera 9150) - procesor na TTL, w tym 4
    >sztuki 74181, pierwotnie pamięć ferrytowa, później półprzewodnikowa 64

    Ale pytanie brzmi ile kosci kosci wchodzilo do procesora i jakie mial
    wymiary :-)

    >ksłów 16 bitowych. Zegar pracujący z jakąś zupełnie absurdalnie niską
    >częstotliwością i potrafiło to obsłużyć bodaj 36 terminali na raz. I
    >dziewczyny trzaskały po 10000 znaków na godzinę na każdym terminalu.
    >Nie dość, że dawało radę z obsługą terminali, to jeszcze każdemu
    >userowi liczyło ilość klupnięć w klawiaturę.

    No coz, ja ominalem Mery to sie nie znam, ale pamietam podobny problem
    - porty szeregowe na smiesznej predkosci 9600.
    Ale kazdy generuje przerwanie co 1ms.
    16 takich strumieni i trzeba sie sprezac zeby napisac obsluge
    przerwania odpowiednio efektywnie na 8080 ..
    10k/h to jednak znacznie mniej niz 1k/s

    A tak w ogole to uzylem googla i co znalazlem
    http://forum.pcarena.pl/elektronika/19407-ludzie-maj
    a-zaciecie-i-fantazje.html
    http://www.homebrewcpu.com/

    J.

  • 44. Data: 2010-03-05 09:17:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Friday, March 5, 2010, 9:36:18 AM, you wrote:

    > Ale pytanie brzmi ile kosci kosci wchodzilo do procesora i jakie mial
    > wymiary :-)

    Płyta procesora miała jakieś 50x60 cm i wchodziło tam trochę więcej
    niż setka układów.

> [...]
    > Ale kazdy generuje przerwanie co 1ms.
    > 16 takich strumieni i trzeba sie sprezac zeby napisac obsluge
    > przerwania odpowiednio efektywnie na 8080 ..

    Transmisja do/z terminali była transmisją szeregową właśnie 9600bps (o
    ile mnie skleroza nie myli). 10k/h to ilość uderzeń w klawisze na
    jednym terminalu. A terminali możesz mieć 36.
    A z danymi wprowadzanymi trzeba coś robić - obsłużyć formatkę,
    policzyć sumy kontrolne. Każdy użytkownik może robić cos całkiem
    innego. Ot, język maszyny był specjalizowanym językiem obsługi
    formatek i danych.

    > A tak w ogole to uzylem googla i co znalazlem
    > http://forum.pcarena.pl/elektronika/19407-ludzie-maj
    a-zaciecie-i-fantazje.html
    > http://www.homebrewcpu.com/

    Staare. Choć wielkością właśnie jednostkę centralną Mery 9150
    przypomina.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 45. Data: 2010-03-05 11:48:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <i...@a...pl> napisał w wiadomości
    > Już napisałem:
    > "Potem wszystko poszło w synchronizm i doskonale marnuje się czas
    > urządzenia,
    > gdzie 80% układów czeka
    > na najwolniejszy, aby KC (Kwarc centralny) mógł w następnym takcie
    > pozwolić
    > miernocie na nadążenie za szybkimi geniuszami."

    Ale zdajesz sobie sprawe, ze komputer to nie siec neuronowa i wymagana jest
    dla jego poprawnej pracy sekwencyjnosc? Poczytaj o maszynie z Manchesteru -
    tam dopiero jest fajna zabawa.

  • 46. Data: 2010-03-06 07:51:59
    Temat: Odp: Zmarł Jacek Karpiński
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Ale zdajesz sobie sprawe, ze komputer to nie siec neuronowa i wymagana
    jest
    > dla jego poprawnej pracy sekwencyjnosc?
    Dla poprawnej pracy maszyny synchronicznej tak.
    Nigdy nie zastanawiałeś się, dlaczego w literaturze hazard przy przełączaniu
    to zawsze zło?
    Nie widziałem nigdy praktycznego zastosowania hazardu.
    A jak widać po marnowaniu naszych pieniędzy na komisje śledcze - temat
    hazardu jest popularny.

    > Poczytaj o maszynie z Manchesteru -
    > tam dopiero jest fajna zabawa.
    Lampy zostawmy audiofilom :-)
    Kondensatory złote też.
    S.

  • 47. Data: 2010-03-06 09:40:26
    Temat: Re: Odp: Zmarł Jacek Karpiński
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Nie widziałem nigdy praktycznego zastosowania hazardu.
    > A jak widać po marnowaniu naszych pieniędzy na komisje śledcze - temat
    > hazardu jest popularny.

    Też nie, ale jak bardzo się _nagiąć_ to taki prowokowany nazywa się
    dithering ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 48. Data: 2010-03-06 11:58:20
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Mar 2010 08:51:59 +0100, Sylwester Łazar wrote:
    >Dla poprawnej pracy maszyny synchronicznej tak.

    Nie tylko - tak czy inaczej chcemy program wykonywac sekwencyjnie.

    >Nigdy nie zastanawiałeś się, dlaczego w literaturze hazard przy przełączaniu
    >to zawsze zło?

    Ale wlasnie w tym trudnosc zeby hazardu nie bylo :-)

    >Nie widziałem nigdy praktycznego zastosowania hazardu.

    Bo czysty hazard :-)

    J.

  • 49. Data: 2010-03-06 12:00:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Mar 2010 22:25:39 +0100, Butek wrote:

    >No czytnik tasiemki to chyba by dalo rade zrobic metoda DIY, hitech to
    >tam nie bylo ;)

    moze byc problem, bo gdzie np znalezc zestaw fotodiod w odpowiednim
    rozkladzie :-)

    Chyba ze jakas nowoczesna metoda - kolowrotek, kamera, symulacja
    czytnika na komputerze.

    J.

  • 50. Data: 2010-03-06 12:23:20
    Temat: Re: Zmar? Jacek Karpinski
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. przemówił ludzkim głosem:

    > moze byc problem, bo gdzie np znalezc zestaw fotodiod w odpowiednim
    > rozkladzie :-)
    >
    > Chyba ze jakas nowoczesna metoda - kolowrotek, kamera, symulacja
    > czytnika na komputerze.

    Ale po co? Przecież taki czytnik można dziś zasymulować kontrolerem.
    Taśmy, jeśli się jeszcze zachowały, można zeskanować.