  • 1. Data: 2010-11-29 20:27:16
    Temat: Zewnętrzny magazyn danych
    Od: Paweł <b...@w...pl>

    Witam
    Poszukuję efektywnego systemu zabezpieczenia swoich prywatnych danych, które
    magazynuje obecnie na dysku SATA II w komputerze, okazyjnie dołączanym dysku
    PATA (przez otwarcie obudowy i podpięcie taśmy IDE ATA) i płytach DVD.
    Chciałbym to wszystko zrzucić na jeden pojemny dysk ok 2 TB - żeby i na
    przyszłość wystarczyło :)
    Ponieważ mój komputer stoi na blacie mojego biurka i jest narażony na
    okazyjne poruszanie np. przy czyszczeniu blatu z kurzu itd. - to
    stwierdziłem, że najrozsądniej będzie kupić pojemny dysk i okazjonalnie
    zgrywać na niego dane, a potem przechowywać go w bezpiecznym miejscu. Ze
    względu na niski stosunek cena/pojemność dla dysków SSD chcę kupić
    tradycyjny dysk magnetyczny.

    Szukam zewnętrznego rozwiązania, które posiada możliwość
    podpięcia/odłączenia dysku podczas pracy systemu (tzw. hot-swap) dla dysku
    SATA i możliwość równoczesnego lub naprzemiennego podłączenia dysku PATA
    (wtedy PATA oczywiście bez hotswap).

    Zastanawiam się jedynie jaki wybrać sposób podłączania go do komputera. Mam
    kilka typów:
    1. Wewnętrzna kieszen w zatoce 5,25 ", np. tego typu:
    http://www.komputronik.pl/index.php/product/95300/Sp
    rzet_komputerowy/Podzespoly_PC/Kieszen_Welland_ME_75
    1.html
    Tylko czy są takie co obsłużą dyski SATA i PATA?
    2. Stacja dokująca z komunikacją eSATA, np:
    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/E-SATA_w_stacji_
    dokujacej_Media-Tech-16510.html
    Nawet fajna, bo można dostać dodatki w postaci czytnika kart i dodatkowe
    porty USB pod ręką. Tyle, że ta wg recenzji ma ograniczenia pojemności
    dysków i obsłiugę tylko systemów 32-bit (ja mam x64). I znów bez możliwości
    podpięcia PATA :-/
    3. Dedykowany zewnętrzny dysk eSATA o dużej pojemności, np.:
    http://www.emarket.pl/pricelist/item.aspx?PID=C77400
    93
    Niestety tu raczej nie będzie można zamontować większego dysku "kiedyś tam",
    trzeba wymieniać całe urządzenie. Kwestia PATA wiadomo, że nie istnieje.

    Sam skłaniam się ku opcji nr 2, ze względu na potencjalne duże możliwości i
    perspektywiczne wykorzystanie (aczkolwiek przytoczony link to jedynie
    demonstrator).

    Co waszym zdaniem było by najlepszym rozwiązaniem uwzględniając
    bezpieczeństwo przechowywania danych, wygodę korzystania (szybkość
    transmisji danych) i jakość wykonania?

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2010-11-29 20:49:26
    Temat: Re: Zewnętrzny magazyn danych
    Od: geyb <g...@g...pl>

    Nie bardzo rozumiem, jakie masz potrzeby.
    Jeśli czysto amatorsko w warunkach domowych chcesz raz na jakiś czas
    zrobić sobie backup danych z peceta to kup pojemny dysk zewnętrzny
    podpinany przez eSATA / FireWire / USB i po sprawie. USB 2.0 jest
    powolny, więc raczej do okazjonalnej zabawy. Jeśli chcesz korzystać jak
    z normalnego dysku - pozostaje eSATA.
    Piszesz, że chcesz wszystko wrzucić na ten jeden pojemny dysk, więc nie
    kleję, po co ci rozwiązanie, które umożliwia hotswapowe podłączanie
    dysków IDE/ATA i SATA - po grzyba.

    Ostatnia poruszona kwestia o bezpieczeństwie przechowywanych danych mówi
    jedno - musisz kupić sobie NAS z obsługą RAID 1+0 albo 5 lub 6. Do tego
    4 dyski twarde. A jak dodasz wygodę korzystania i jakość wykonania
    pozostaje tylko zbierać kasę na bardziej wypasionego NAS-a firmy QNAP :)
    rzuć okiem na http://qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=148

  • 3. Data: 2010-11-29 21:23:55
    Od: Paweł <b...@w...pl>

    Użytkownik "geyb" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kleję, po co ci rozwiązanie, które umożliwia hotswapowe podłączanie dysków

    Toż właśnie piszę przy przy punktach 2 i 3 o rozwiązaniu eSATA - wiem, ze
    jest najszybsze z tych najpopularniejszych. :-)
    (Kieszen z pkt 1 jest montowana wenatrz do zwyklego portu SATA)
    Hotswap chciałbym, bo faworyzowana przeze mnie opcja stacji dokujacej,
    polegałaby na tym, ze jest ona sobie stale podpieta do kompa, a kiedy mnie
    najdzie ochota na dogranie jakichs danych, to wyciagam z szafy ten pojemny
    dysk i wlaczam go "w locie" bez wylaczania uruchomionego juz kompa (bo np. w
    tym czasie z jakiegos powodu nie mogę go wyłączyć).
    Poza tym mam sprawny dysk PATA, który chciałbym też używać bez rozkrecania
    obudowy, a posadowienie go w budzie na stałe jest kłopotliwe, bo w przypadku
    jego montażu wewnatrz przewody zasilające grafikę blokują mi ułożenie taśmy
    ATA, a ona sama zaburza cyrkulację powietrza wewnątrz obudowy.

  • 4. Data: 2010-11-29 21:44:32
    Od: crush <c...@i...pl>

    W dniu 2010-11-29 22:23, Paweł pisze:
> [...]
    > kłopotliwe, bo w przypadku jego montażu wewnatrz przewody zasilające
    > grafikę blokują mi ułożenie taśmy ATA, a ona sama zaburza cyrkulację

    Zaburzenia cyrkulacji, RAID i co jeszcze? Wzbogacicie uran w zaciszu
    domowego ogniska? ;> Skoro to ma być kopia danych to co przeszkadza że
    ona będzie się robić o 3 godziny dłużej skoro często niemożna wyłączyć
    kompa żeby podpiąć dysk PATA? ;> Reasumując, kup zewnętrzny dysk
    OGROMNEJ pojemności i podłącz go nawet po usb2.0 i niech się robi a ty
    spokojnie nie wyłączaj komputera, tak jak lubisz :) parę złociszy do
    przodu a i owca cała ;>

    --
    ________

    Paweł Wołoszyn
    http://www.goldenline.pl/pawel-woloszyn2

  • 5. Data: 2010-11-29 22:40:57
    Od: Paweł <b...@w...pl>

> [...]
    > nie wyłączaj komputera, tak jak lubisz :) parę złociszy do przodu a i owca

    Przez ten Twój uran, to aż monitor oplułem ;-)

    Kopia danych swoją drogą. Chcę urządzenie które pozwoli dysk SATA podłaczyc
    "w locie"
    Zaznaczam, że nigdzie *_nie_stwierdziłem_*, że to dysk PATA ma być
    podłączany w hot swap.
    W poprzednim poście pisałem tylko o podłączeniu dysku PATA poza obudową, a
    nie w trybie hot swap. :-)
    To może jeszcze raz zacytuję swój pierwszy post.......

[...]

    czyli........
    1. urządzenie powinno zapewniac hot-swap dla dysku SATA
    2. urządzenie powinno pozwalać na podpięcie dysku PATA równocześnie z SATA
    lub zamiast niego (wtedy hot swap da PATA nie jest wymagany).

    Tyle i tylko tyle :)
    Dlatego generalnie interesują mnie dwa rozwiązania : albo stacja dokująca,
    albo kieszeń wewnętrzna
    Stacja wydaje się lepsza ze względów, o których już pisałem.

    Co radzicie wybrać?

  • 6. Data: 2010-11-30 07:27:43
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    W dniu 2010-11-29 23:40, Paweł pisze:

    > Dlatego generalnie interesują mnie dwa rozwiązania : albo stacja
    > dokująca, albo kieszeń wewnętrzna
    > Stacja wydaje się lepsza ze względów, o których już pisałem.
    >
    > Co radzicie wybrać?

    nie bardzo rozumiem twój dylemat, jeśli musisz korzystać z dysku Pata to
    masz tutaj tylko jedno rozwiązanie

  • 7. Data: 2010-11-30 07:32:09
    Od: boxfish <c...@g...pl>

    W dniu 2010-11-30 08:27, boxfish pisze:

    > nie bardzo rozumiem twój dylemat, jeśli musisz korzystać z dysku Pata to
    > masz tutaj tylko jedno rozwiązanie

    ja natomiast olałbym dysk Pata bo pewnie ma 5 lat i 80 gb a zamiast tego
    kupił szuflade wellanda i duży dysk sata, podumowując miałem identyczny
    dylemat - kupiłem sata 1 TB i kupię szufladę, za jakiś czas kupię v2 TB
    pewnie za 150 zł

  • 8. Data: 2010-11-30 12:32:45
    Od: "Paweł" <b...@w...pl>

> [...]
    > kupił szuflade wellanda i duży dysk sata, podumowując miałem identyczny
    > dylemat - kupiłem sata 1 TB i kupię szufladę, za jakiś czas kupię v2 TB

    Muszę - nie muszę, po prostu mam ten dysk, są na nim jakieś stare dane i
    chcę go wykorzystać :-)
    A opcja podłączenia PATA zamiennie z SATA przydałaby się też na przyszłóść
    do archiwizacji danych ze starszych dysków PATA z komputerów w firmie, które
    niebawem zastąpie nowszymi konstrukcjami.
    Wtedy ze starych komputerów wystarczy powyjmiować dyski i włożyć je w
    przenośną stację dokującą, a tą podpiąć już przez eSATA.

  • 9. Data: 2010-11-30 18:16:06
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Tue, 30 Nov 2010 13:32:45 +0100, Paweł napisał(a):

    > Muszę - nie muszę, po prostu mam ten dysk, są na nim jakieś stare dane i
    > chcę go wykorzystać :-)

    Pytanie, ile ów stary dysk jeszcze pociągnie.

> [...]
    > Wtedy ze starych komputerów wystarczy powyjmiować dyski i włożyć je w
    > przenośną stację dokującą, a tą podpiąć już przez eSATA.

    Wydaje mi się, że prawdopodobnie operacja ta będzie przykładem działania,
    gdzie "skórka nie warta jest wyprawki". Załóżmy, że:
    - w tych starszych komputerach masz dyski o pojemnościach rzędu 160 GB;
    - masz dziesięć takich komputerów
    - na każdym z dysków danych do zarchiwizowania masz jakieś 120 GB

    Daje Ci to 1200 GB danych do przerzucenia, ewentualnie konieczność
    uporządkowania 10 dysków wraz przerzucenia danych między nimi (by lepiej
    zagospodarować posiadaną przestrzeń dyskową). Moim zdaniem - nie ma to sensu
    i raczej skłaniałbym się ku opcji:
    - zewnętrzna obudowa 3,5" do podpinania dysku SATA z interfejsem USB 2.0
    (jeżeli nie zależy Ci na szybkości dostępu do danych) lub Gigabit Ethernet /
    eSATA (jeżeli chciałbyś mieć jako taką wydajność)
    - montaż w takowej obudowie dysku 1,5 TB
    - zgranie danych z owych 10-ciu komputerów na ten jeden dysk
    - sprzedanie tych 10-ciu starych napędów PATA

    Co zyskujesz:
    - święty spokój przy ewentualnym szukaniu potrzebnych plików - przeszukujesz
    tylko jeden dysk (o ile nie stosujesz żadnych narzędzi do katalogowania
    zawartości, w stylu WhereItIs)
    - jak by nie patrzeć - oszczędność miejsca
    - mniej problemów z doborem odpowiedniej kieszeni

    Ja osobiście poszedłem trochę dalej. Mianowicie - w zasadzie całkowicie
    zrezygnowałem z robienia archiwów na nośnikach optycznych (OK - dane z pracy
    mam w firmie również na DVD zgrane, poza kopią na lokalnym dysku i
    udostępnionym mi zasobie NAS). Zainwestowałem za to w ramki stosowane w
    dyskach Ardata DuoDisk http://tinyurl.com/2us2lfh oraz 10 pustych obudów.
    Sukcesywnie dokupuję do nich 2,5" dyski twarde (Samsunga HM640JJ - czyli
    640GB z 16MB cache i 7200 rpm kupowałem ostatnio w Proline za 249 brutto), w
    razie potrzeby wsuwam odpowiedni dysk z archiwum w kieszeń i mam
    natychmiastowy dostęp do danych po SATA, a jeżeli potrzebuję gdzieś to
    przenieść - zawsze mogę podpiąć dysk po USB 2.0.

    Jedyny feler (poza tym, że wychodzi drożej niż obudowy dla dysków 3,5") -
    hot-swap obsługuję dość "partyzancko". Płytę główną mam z chipstem P45 i
    mostkiem ICH10R działającym w trybie RAID0 (dwa dyski z systemem i bieżąco
    obrabianymi plikami mam na takiej konfiguracji). Z tego co się dowiedziałem,
    taka kombinacja ma unieruchiomioną funkcję hot-swap, która - podobno -
    działa z tym samym kontrolerem w trybie AHCI. Dostępność hot-swap to raczej
    zależy głównie od kontrolera i driverów - przykładowo dokładnie taka sama
    konfiguracja (RAID0 + podpinane dyski SATA) na DFI LanParty NF4 Ultra-D z
    chipsetem nForce 4 Ultra nie powodowała utraty opcji "bezpiecznego usuwania
    sprzętu" dla pojedynczych napędów SATA.

    [ Dreams have a nasty habit of going bad when you're not looking. ]
    [ (Max Payne) ]

  • 10. Data: 2010-11-30 18:56:51
    Od: "Mariusz" <l...@w...pl>

    SYNOLOGY - poszukaj na Allegro, trochę drogie ale niezawodne i wszystko ma
    :) jak zapuścisz w raidzie to nic nie zginie z danych