  • 1. Data: 2013-10-27 11:16:30
    Temat: Zawieszony komputer i spuchnięte kondensatory.
    Od: "rageofhonor" <w...@w...pl>

    O 3 rano zawiesił się komputer (czas na ekranie). Po restarcie wstał
    normalnie jednak po załadowaniu systemu znowu zamarł obraz i komputer
    przestał reagować, dodatkowo UPS dawał 2 krótkie sygnały. UPS to BNT 800AP.
    płyta to GA-MA69G-S3H.
    Kolejny restart spowodował że pokazał się tylko początek sprawdzania pamięci
    potem nie dawał już rezultatu. Nawet restart nie pomagał.
    Wyłączenie zasilacza i ponowne załączenie dało efekt taki że komputer
    zakręcił wiatrakiem procesora i nic więcej. Zasilanie na płycie głównej jest
    bo świeci się kontrolka płytki diagnostycznej.

    Oglądnąłem płytę główną i zobaczyłem że kondensator w okolicy 24 pinowego
    gniazda ATX jest wystrzelony (brązowa dziurka) a inny kondensator w okolicy
    AMD 650G jest spuchnięty (wybrzuszony)

    Oznaczenia kondensatorów na płycie to chyba WEC11, WC32

    Czy jest jakiś ratunek dla tej płyty?

  • 2. Data: 2013-10-27 12:06:40
    Od: Grzegorz <b...@N...pl>

    ja też jestem ciekawy czy można gdziekolwiek kupić takie kondensatory [
    i ile mogą kosztować ] a następnie je przylutować lub wetknąć na płytę ??

  • 3. Data: 2013-10-27 12:30:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 27 Oct 2013 11:16:30 +0100, rageofhonor napisał(a):

    > Czy jest jakiś ratunek dla tej płyty?

    Wymiana jest trudna i wymaga pewnego doświadczenia. Płyta odprowadza ciepło
    na boki i trudno podgrzać luty, jak już wyciągniesz kondensator to trudno z
    uwagi na brak widoczności pocelować drutami w oczka jednocześnie
    podgrzewając je z drugiej strony. Możesz spróbować znaleźć znajomka co ci
    zrobi darmo, możesz dać do warsztatu ale będzie kosztować, możesz sam
    spróbować jak masz jakieś doświadczeni z lutownicami. Ale skoro sie pytasz,
    to pewnie nie masz :) jak nie masz, weź jakąś złom-płytę i potrenuj.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-10-27 13:01:40
    Od: Grzegorz <b...@N...pl>

    no własnie , sam byłem ciekawy czy taka naprawa jest w ogóle możliwa do
    wykonania , bo kondensatory nie są drogie w stosunku do ceny płyt

  • 5. Data: 2013-10-27 14:04:17
    Od: "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl>

    wylutować jest w miarę prosto - koniecznie lutownicą transformatorową, po
    wyjęciu kondensatora zwykle jedną (czasem obie) dziurę po nóżce da się
    udrożnić odsysaczem, wtedy łatwiej wlutować nowy...

  • 6. Data: 2013-10-27 15:23:47
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    W dniu 2013-10-27 13:01, Grzegorz pisze:
    > no własnie , sam byłem ciekawy czy taka naprawa jest w ogóle możliwa do
    > wykonania , bo kondensatory nie są drogie w stosunku do ceny płyt

    Jest możliwa, tylko trzeba nabrać doświadczenia - płyty w chwili obecnej
    są co najmniej czterowarstwowe i bardzo łatwo uszkodzić te wewnętrzne
    połączenia do tych warstw ścieżek w środku (kondensatory są lutowane na
    przelot przez wszystkie warstwy).

  • 7. Data: 2013-10-27 19:56:34
    Od: "cepik" <c...@c...net.pl>

    Użytkownik "inny punkt siedzenia..." <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:l4j30i$i9u$1@node2.news.atman.pl...
    > wylutować jest w miarę prosto - koniecznie lutownicą transformatorową, po
    > wyjęciu kondensatora zwykle jedną (czasem obie) dziurę po nóżce da się
    > udrożnić odsysaczem, wtedy łatwiej wlutować nowy...

    a ja zawsze myslalem, ze najlepsza jest do tego stacja lutownicza z
    odpowiednio dobranym grotem.

    cepik

  • 8. Data: 2013-10-27 21:53:22
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Wymiana jest trudna i wymaga pewnego doświadczenia. Płyta odprowadza ciepło
    > na boki i trudno podgrzać luty, jak już wyciągniesz kondensator

    Nie polecam proby wylutowania calego kondensatorka. Trzeba go delikatnie
    rozwalic, tak, zeby zostaly same nozki wystajace z plytki. Wersja dla
    ambitnych: Podgrzewamy nozke mocno, az sie swobodnie zacznie ruszac i
    wyjmujemy, w roztopiona jeszcze cyne wsadzamy igle od strzykawki - jak
    wejdzie, to 0,8. Jak zastygnie, to igle wyjac - zostanie sliczny otwor
    nie do uzyskania odsysaczka. Jesli przy w/w czynnosciach jest jakis
    opor, to nic na sile, lepiej przejsc do:
    Wersja dla mniej ambitnych: do nozek-kikutow po usunietym kondensatorku
    dolutowac nowy z jak najkrotszymi nozkami.
    Nowe oczywiscie musza byc low ESR. No i przy tej zabawie polaryzacji nie
    pomylic;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 9. Data: 2013-10-27 22:21:48
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "rageofhonor" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czy jest jakiś ratunek dla tej płyty?

    Wylutować uszkodzone kondensatory i przylutować nowe. :-)
    Ja używam lutownicy transformatorowej 100W (oporowa nie daje rady ;-) ).
    Kiedyś na jednej płycie wymieniłem 20 kondensatorów na raz i działała. :D
    Wymiana 2 kondensatorów to 10min.

  • 10. Data: 2013-10-28 09:55:40
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2013-10-27 12:06, Grzegorz pisze:
    > ja też jestem ciekawy czy można gdziekolwiek kupić takie kondensatory [
    > i ile mogą kosztować ] a następnie je przylutować lub wetknąć na płytę ??

    W sklepie z kondensatorami. Albo na Alledrogo. A wetknąć to sobie możesz...
    Dobra lutownica z odsysaczem i jeszcze lepszy lutmajster. Bo mówią, że
    ręka fachowca więcej warta niż torba narzędzi. Czy pomoże? Zalezy, czy
    coś jeszcze uległo uszkodzeniu.