  • 1. Data: 2013-08-05 00:16:13
    Temat: Zasilanie modułu GSM przez MOSFET-a - dobry pomysł?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ciąg dalszy moich rozważań nad modułami GSM. :)

    Mam starszy moduł GSM, który nie posiada pinu "reset". Jeśli coś pójdzie
    nie tak, jedynym sposobem jest chwilowe odcięcie zasilania i powtórne
    przeprowadzenie procedury inicjującej. Przyszedł mi więc do głowy pomysł
    wykorzystania MOSFET-a sterowanego stopniem na tranzystorze npn
    odwracającym fazę napięcia. Domyślnie bramka jest podciągnięta do VCC
    przez rezystor w kolektorze. Jeśli puszczę prąd bazy z uC tranzystor
    wejdzie w stan nasycenia i bramka się rozładuje, MOSFET zostanie zatkany.
    Sam MOSFET od strony drenu wpięty do linii zasilania, źródło podpięte do
    pinów VCC modułu.

    Kilka rzeczy mnie zastanawia:
    1) Wiadomo, że moduły mają spore wymagania co do zasilania. Zaleca się
    filtrowanie zasilania za pomocą dużych elektrolitów low ESR. Czy
    obecność tranzystora może namieszać? Załóżmy, że będzie to coś w rodzaju
    IRLR3714ZPBF, który przy niskim napięciu bramki (zasilanie z aku 3,7V)
    potrafi przepuścić już całkiem spory prąd.
    2) Kondensatory filtrujące zasilanie modułu powinny być przed czy za
    tranzystorem? Niby zaleca się by lutować je jak najbliżej modułu, ale
    wówczas moduł jeszcze przez moment po odcięciu zasilania będzie pobierał
    z nich prąd, a więc procedura resetu będzie musiała być odpowiednio długa.

  • 2. Data: 2013-08-05 08:52:53
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.08.2013 00:16, Atlantis pisze:
> [...]
    > Sam MOSFET od strony drenu wpięty do linii zasilania, źródło podpięte do

    Czyli marzy ci się wtórnik na n-mosie? A ile wynosi to twoje Vcc?
    Zapewnisz, że będzie wyższe o przynajmniej 3...4V niż napięcie baterii?

    Jak nie masz do dyspozycji takiego napięcia, to pomyśl nad p-mosem (może
    Si4463? A może TSM2311 wystarczy).

> [...]
    > IRLR3714ZPBF, który przy niskim napięciu bramki (zasilanie z aku 3,7V)
    > potrafi przepuścić już całkiem spory prąd.

    Oprócz prądu ważna jest rezystancja po włączeniu tranzystora (Rds).
    Sprawdź jaka jest maksymalna rezystancja źródła zasilania dla tego
    modemu. Suma rezystancji wewnętrznej baterii, tranzystora i połączeń nie
    powinna przekraczać tej wartości.

    Np. Simcom podaje dla swoich modemów maksymalną amplitudę wahań
    zasilania 400mV przy impulsowym poborze prądu 2A, czyli źródło zasilania
    dla takiego modemu nie powinno mieć rezystancji większej niż 200mOhmów.

    > 2) Kondensatory filtrujące zasilanie modułu powinny być przed czy za
    > tranzystorem? Niby zaleca się by lutować je jak najbliżej modułu, ale

    Za tranzystorem. Trzeba tylko pamiętać, że w momencie włączania
    tranzystora będzie udar prądowy ładujący kondensatory.

    > wówczas moduł jeszcze przez moment po odcięciu zasilania będzie pobierał
    > z nich prąd, a więc procedura resetu będzie musiała być odpowiednio długa.

    Trudno. Wolisz mieć szybki reset, czy stabilną pracę modułu przy dużej
    odległości od BTSa? W ostateczności zawsze możesz dodać
    rezystor+tranzystor do szybszego rozładowania kondensatorów.

  • 3. Data: 2013-08-05 09:06:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 05 Aug 2013 08:52:53 +0200, Zbych napisał(a):

> [...]
    > Zapewnisz, że będzie wyższe o przynajmniej 3...4V niż napięcie baterii?
    > Jak nie masz do dyspozycji takiego napięcia, to pomyśl nad p-mosem (może

    Cos podobnego jest chyba stosowane w bateriach do telefonow
    komorkowych, jako zabezpieczenie. I jak widac telefony pracuja.

    Moze tez odcinac mase, ale wtedy radze przemyslec droge pradow
    antenowych.

    J.

  • 4. Data: 2013-08-05 09:38:28
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.08.2013 09:06, J.F. pisze:

> [...]
    > komorkowych, jako zabezpieczenie. I jak widac telefony pracuja.
    >

    > Moze tez odcinac mase, ale wtedy radze przemyslec droge pradow

    Nie wiem co tą prądy antenowe, ale wiem, że takie rozwiązaniem może się
    skończyć przepływem prądu od układu z odciętą masą do reszty
    elektroniki, która tę masę jeszcze ma (np. przez pull upy itp.).
    A po włączeniu tranzystora szpilki prądu od nadajnika GSM będą widoczne
    na wszystkich wejściach/wyjściach cyfrowych.

  • 5. Data: 2013-08-05 09:48:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-08-05 08:52, Zbych pisze:

    > Czyli marzy ci się wtórnik na n-mosie? A ile wynosi to twoje Vcc?
    > Zapewnisz, że będzie wyższe o przynajmniej 3...4V niż napięcie baterii?

    No tak, masz rację, właśnie się zorientowałem co jest nie tak z moim
    tokiem myślenia.... ;) Czyli krótko mówiąc: P-MOS i obwód zasilania
    modułu GSM włączony w obwód drenu, jako obciążenie. Źródło na masie. Coś
    jak IRF7416 powinno chyba wystarczyć?

    > Np. Simcom podaje dla swoich modemów maksymalną amplitudę wahań
    > zasilania 400mV przy impulsowym poborze prądu 2A, czyli źródło zasilania
    > dla takiego modemu nie powinno mieć rezystancji większej niż 200mOhmów.

    Przyjrzałem się nocie katalogowej, ale nie ma podanej konkretnej
    wartości spadku napięcia. Jest mowa jedynie o tym, że modem podczas
    nadawania pobiera impulsowo 1,5A a do pracy potrzebuje napięcia
    mieszczącego się w przedziale od 3V do 6V. Niedopuszczalne jest zejście
    poniżej tych 3V.
    W przypadku zasilania z akumulatorka 3,7V wynika z tego, że maksymalny
    dopuszczalny opór po drodze to trochę mniej niż 0,5 oma.
    Taki IRF7416 ma maksymalny RDS(on) na poziomie 0,035 oma, ale przy
    Vgs=4,5V. Jak oszacować opór dla niższego napięcia na bramce? Jakiego Rw
    mogę spodziewać się po typowym aku z telefonu komórkowego na jednym ogniwie?

    > Za tranzystorem. Trzeba tylko pamiętać, że w momencie włączania
    > tranzystora będzie udar prądowy ładujący kondensatory.

    Jakiego maksymalnego prądu mogę się spodziewać? Właściwie pytanie o Rw
    aku jest tożsame z tym. ;)

  • 6. Data: 2013-08-05 10:16:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.08.2013 09:48, Atlantis pisze:

    > No tak, masz rację, właśnie się zorientowałem co jest nie tak z moim
    > tokiem myślenia.... ;) Czyli krótko mówiąc: P-MOS i obwód zasilania
    > modułu GSM włączony w obwód drenu, jako obciążenie. Źródło na masie. Coś

    Źródło na plusie baterii.

    > jak IRF7416 powinno chyba wystarczyć?

    To jest chyba tranzystor przeznaczony do wyższych napięć Vgs niż 3V.

> [...]
    > W przypadku zasilania z akumulatorka 3,7V wynika z tego, że maksymalny
    > dopuszczalny opór po drodze to trochę mniej niż 0,5 oma.

    Wymagania na rezystancję źródła zasilającego nie wynikają tylko z
    minimalnego napięcia pracy, ale przede wszystkim z pasożytniczych
    modulacji sygnału radiowego, które może to wprowadzić.

    > Taki IRF7416 ma maksymalny RDS(on) na poziomie 0,035 oma, ale przy
    > Vgs=4,5V. Jak oszacować opór dla niższego napięcia na bramce? Jakiego Rw

    Z wykresów.

    > mogę spodziewać się po typowym aku z telefonu komórkowego na jednym ogniwie?

    Nie wiem. Jak kupowałem akumulatory do modemów, to dostawałem raport z
    napięciem i rezystancją baterii (np. 100mOhmów dla firmowych i
    140...170mOhmów dla "chińczyków" dla ogniw 18650)

    > Jakiego maksymalnego prądu mogę się spodziewać? Właściwie pytanie o Rw
    > aku jest tożsame z tym. ;)

    Jak będziesz znał ESR kondensatorów, Rdson tranzystora i Rw baterii to z
    grubsza oszacujesz.

  • 7. Data: 2013-08-05 10:49:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-08-05 10:16, Zbych pisze:

    > Źródło na plusie baterii.

    Tfu! Oczywiście to miałem na myśli.

    > To jest chyba tranzystor przeznaczony do wyższych napięć Vgs niż 3V.

    Znów masz rację - moje niedopatrzenie.
    Widzę, że Si4463DY (oznaczenie bez DY na końcu wskazuje na jakiś
    komórkowy wzmacniacz mocy) i TSM2311 nie tak łatwo znaleźć. Nie ma go na
    Allegro an w AVT. Pewnie w lokalnych sklepach też nie ma co ich
    szukać... Jakieś inne tranzystory mógłbyś polecić? ;)

    > Z wykresów.

    Hmm... Jaka jest dokładna procedura? Chodzi po prostu o sprawdzenie
    wartości prądu drenu przy najniższym możliwym do oczytania VDS, a
    następnie podstawienie ich pod R=U/I?

  • 8. Data: 2013-08-05 10:55:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Monday, August 5, 2013, 10:49:30 AM, you wrote:

> [...]
    > Widzę, że Si4463DY (oznaczenie bez DY na końcu wskazuje na jakiś
    > komórkowy wzmacniacz mocy) i TSM2311 nie tak łatwo znaleźć. Nie ma go na

    W TME 263 sztuki.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2013-08-05 13:43:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 05.08.2013 10:49, Atlantis pisze:

> [...]
    > komórkowy wzmacniacz mocy) i TSM2311 nie tak łatwo znaleźć. Nie ma go na
    > Allegro an w AVT. Pewnie w lokalnych sklepach też nie ma co ich

    TSM2311 kupowałem w MSE:
    http://mselektronik.pl/tranzystor-p-mosfet-20v-4a-1-
    25w-0-055r-sot23-pbf.html

    Namiar na Si dostałeś już od Romana. Można go też kupić w Mariteksie.

  • 10. Data: 2013-08-05 17:07:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-08-05 09:48, Atlantis pisze:

    > Jakiego maksymalnego prądu mogę się spodziewać? Właściwie pytanie o Rw
    > aku jest tożsame z tym. ;)

    Bo to takie kombinowanie...
    Ja rzucę pomysł - LDO/przetwornica z wejściem włączającym. Na typowym
    LDO masz typowo przy tym prądzie 200-300mV, ale generalnie zależy od
    egzemplarza. No i jeszcze kwestia upewnienia się, że będzie poprawnie
    pracował przy zbyt niskim napięciu zasilania. Będzie przy okazji
    ograniczenie prądu i ESR kondensatora niestraszne.
    Przy innych parametrach powiedziałbym, że np LM2941, tylko że on ani
    takiego prądu nie udźwignie, ani przy takim napięciu nie będzie
    pracował, ale w pdf ma nawet taki przykład, gdzie pracuje jako klucz
    zasilania.
    Na pierwszy rzut oka warto się przyjrzeć bliżej LT1764 albo MIC29302.

    Pozdrawiam

    DD