    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zasilanie 24V -> -5V +5V
    Date: Mon, 16 Nov 2015 09:55:54 +0100

    Użytkownik "taurus" <_...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:n27a3t$i55$1@node1.news.atman.pl...

    > Witam,
    >
    > Mam w układzie napięcie 24V (nieregulowane może dobijać do 30V)
    > i wzmacniacz, który trzeba zasilić również napięciem ujemnym
    > VDD = 24V i VSS = -5V do -7V. Obciążalność VDD i VSS jest na
    > poziomie 10mA (bezpieczne założenie do 20mA).
    >
    > Jak najprościej (najtaniej i najmniejszą powierzchnią PCB)
    > wygenerować to ujemne napięcie? Na razie mam pompę Vout = -Vin
    > 20mA, ale już przy poborze 10mA za duże tętnienia. Nie za bardzo
    > to rozwiązanie się nadaje.

    Nie jest dla mnie jasne, czy minus od 24V musi być na GND, czy nie można GND
    przesunąć na +5V i ograniczyć się do rozwiązań liniowych (bez tętnień)

    > Drugie pytanie o VCC = 5V, które zasila sterowanie/procesor
    > (10mA - 20mA), na razie jest zwykły stabilizator ale nie wiem
    > czy docelowo chcę go tak grzać jak obecnie.
    >
    > Optymalnie byłoby zejść bezpośrednio z 24V na +5V i -5V. Proszę
    > o podpowiedź jaki ewentualnie switcher zastosować.

    Skoro przeszkadzają Ci tętnienia to dlaczego rozważasz przetwornicę. A może
    to nie o tętnienia chodzi tylko o małą wydajność.

    Step-down z 24V na 5V będzie na dławiku miał na przemian 19V i 5V.
    Dowijając drugie identyczne uzwojenie i drugą diodę można uzyskać -5V (dość
    dobrze stabilizowane) jakby przy okazji.
    Swego czasu stosowałem LM2674 (nie trzeba myśleć o kompensacji bo ma jakąś
    wbudowaną, opatentowaną) ale to jest aż na 500mA, a Ty potrzebujesz czegoś
    mniejszego (w malutkich nie mam rozeznania).
    P.G.