  • 11. Data: 2015-03-16 08:59:53
    Temat: Re: Zarówki LED
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Big Jack a...@b...zz ...

    > Ja o wszelkiej maści LED-ach cały czas mówię, że świecą, ale nie
    > oświetlają

    Bez przesady.
    Mam rowerowa lampke LEd na 1 diode - swieci tak, ze moge 30 na godzine po
    ciemnym lesie jechać. Jak w dzien.
    Załozyłem obecnie oswietlenie LEd na pace samochodu - zamiast zarówek
    rurkowych ktore daja lekkie swiatło, włozyłem takie panele ledowe 2x3cm -
    na pace jasno jak w dzień.

    Wszystko zalezy jakie LEDy.

  • 12. Data: 2015-03-16 09:48:55
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia 16 Mar 2015 07:59:53 GMT, Budzik napisał(a):

    > Użytkownik Big Jack a...@b...zz ...

    > Bez przesady.
    > Mam rowerowa lampke LEd na 1 diode - swieci tak, ze moge 30 na godzine po
    > ciemnym lesie jechać. Jak w dzien.

    No tylko jak założysz do samochodu, to "jak w dzień" będziesz mógł jechać
    przy tej lampie 20km/h (uwzględniając przednią szybę i to że w samochodzie
    siedzisz w gorszym miejscu).
    A pewnie przy swoich światłach mijania spokojnie jedziesz 100km/h.

    > Załozyłem obecnie oswietlenie LEd na pace samochodu - zamiast zarówek
    > rurkowych ktore daja lekkie swiatło, włozyłem takie panele ledowe 2x3cm -
    > na pace jasno jak w dzień.

    A paka ma pewnie 2x3m.
    A światło mijania musi oświetlić "jak w dzień" obszar setki razy większy.

    > Wszystko zalezy jakie LEDy.

    Nie tyle "jakie" co "ile".
    Obecne systemy świateł mijania czy drogowych opartych o LED, to nadal
    systemy z wieloma diodami i idące za tym problemy z koniecznością
    niezależnego formowania strumienia światła z każdej z nich.

  • 13. Data: 2015-03-16 09:58:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Monday, March 16, 2015, 9:48:55 AM, you wrote:

> [...]
    > siedzisz w gorszym miejscu).
    > A pewnie przy swoich światłach mijania spokojnie jedziesz 100km/h.

    Nie desperuj - jeszcze chwileczka, jeszcze momencik i ani się
    obejrzysz a we wszystkich nowych samochodach będziesz miał tylko LEDy.
    Do naprawy tylko w autoryzowanym serwisie.

    > A paka ma pewnie 2x3m.
    > A światło mijania musi oświetlić "jak w dzień" obszar setki razy większy.

    To już naprawdę nie problem.

    > Nie tyle "jakie" co "ile".

    Ojtam, ojtam - czasy rzeźbienia z LEDów 5mm THT minęły.

    > Obecne systemy świateł mijania czy drogowych opartych o LED, to nadal
    > systemy z wieloma diodami i idące za tym problemy z koniecznością
    > niezależnego formowania strumienia światła z każdej z nich.

    I bardzo dobrze. Zresztą - nawet na zwykłych halogenach reflektory
    już były komputerowo projektowane, żeby tworzyć wiązkę świateł mijania
    niezależnie od tego, co formowała osłona włókna.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2015-03-16 10:23:45
    Od: Czesław Wiśniak <c...@b...pl>

> [...]
    > Załozyłem obecnie oswietlenie LEd na pace samochodu - zamiast zarówek
    > rurkowych ktore daja lekkie swiatło, włozyłem takie panele ledowe 2x3cm -

    Jeszcze jest problem odprowadzenia ciepla z tego leda w szczelnie zamknietym
    kloszu. Wielokrotnie widzialem poprzepalane oryginalne listwy ledowe swiatel
    dziennych. Po rozebraniu okazalo sie ze tam nie ma zadnego radiatora - ktos
    zle policzyl.
    Powiedzmy, ze taki xml2 daje 1000lm przy 10W, to takich ledow musialbys miec
    przynajmniej 2. Na 20W to juz musi byc konkretny radiator. Czyli producenci
    musza przeprojektowac lampe. Jakiekolwiek tego typu zarowki wkladane do
    lampy po prostu sie zjarają.

  • 15. Data: 2015-03-16 10:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Pyra h...@s...spam.spam ...

    > A paka ma pewnie 2x3m.
    > A światło mijania musi oświetlić "jak w dzień" obszar setki razy większy.

    Ale ja sie tylko odnosiłem do stwierdzenia ze ledy swieca ale nie
    oswietlają.
    Zalezy od zastosowań. Czasami oswietlaja tak jak trzeba.

  • 16. Data: 2015-03-16 11:11:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czesław Wiśniak" napisał
> [...]
    >radiator. Czyli producenci musza przeprojektowac lampe. Jakiekolwiek
    >tego typu zarowki wkladane do lampy po prostu sie zjarają.

    Nie tylko.
    Reflektor zaklada, ze zrodlo swiatla ma okreslone wymiary - czyli dla
    typowych zarowek H - jakis milimetr srednicy i 5mm dlugosci.
    I swieci dookolnie.

    Jak tam napakujesz wiele LED, to po prostu bedzie inaczej swiecil, niz
    przepisy wymagaja.

    Niby sa te "wlokna/preciki LED", ale 20W z 5mm sie nie wycisnie ...

    J.

  • 17. Data: 2015-03-16 12:01:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, March 16, 2015, 11:11:57 AM, you wrote:

    > Nie tylko.
    > Reflektor zaklada, ze zrodlo swiatla ma okreslone wymiary - czyli dla
    > typowych zarowek H - jakis milimetr srednicy i 5mm dlugosci.
    > I swieci dookolnie.

    Mijania nie świeci dookólnie.

    > Jak tam napakujesz wiele LED, to po prostu bedzie inaczej swiecil, niz
    > przepisy wymagaja.

    Dlatego stosuje się wiele ledów z indywidualnymi soczewkami i
    kształtuje wiązkę.

    > Niby sa te "wlokna/preciki LED", ale 20W z 5mm sie nie wycisnie ...

    Nie ma takiej potrzeby. Nie rób błędu jaki popełniali projektanci
    pierwszych samochodów - nie dokładaj silnika do bryczki i LEDa do
    klasycznego reflektora.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2015-03-16 12:06:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello Tomasz,

    >Nie desperuj - jeszcze chwileczka, jeszcze momencik i ani się
    >obejrzysz a we wszystkich nowych samochodach będziesz miał tylko
    >LEDy.

    Owszem, ale to beda LEDy dobrane do zadania, a nie przypadkowa
    latarka.

    Tych ledow to bedziemy potrzebowali z 8W - troche za duzo jak na
    jedna.

    W sumie - takie plytki z wieloma ledami (COB) juz sa, wychodzi mi na
    to, ze wystarczylo by przed tym ustawic soczewke, na samej plytce dwa
    obszary - mijania i dlugie ...

    >Do naprawy tylko w autoryzowanym serwisie.

    Ale moze nie beda sie psuly :-)

    J.

  • 19. Data: 2015-03-16 12:11:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,

    >Mijania nie świeci dookólnie.

    H4.
    Bo H1, H7, D2S itp to jednak dookolnie.

> [...]

    >Nie ma takiej potrzeby. Nie rób błędu jaki popełniali projektanci
    >pierwszych samochodów - nie dokładaj silnika do bryczki i LEDa do

    No ale tez nie da sie kupic "zarowek led" z serii H.

    J.

  • 20. Data: 2015-03-16 13:44:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Big Jack" napisał w wiadomości grup

    >Ja o wszelkiej maści LED-ach cały czas mówię, że świecą, ale nie
    >oświetlają

    A to nie jest juz prawda.
    LEDY sie nadaja do oswietlenia, ale wymaga to odpowiedniego
    opracowania produktu. I odpowiedniej mocy, odpowiedniego chlodzenia.
    Zastepcy zarowki H7 jeszcze dlugo nie bedzie, a moze nigdy.

    Zdziwiony bylem swego czasu ulicznymi latarniami LED, jak to niby
    oszczednosci pradu przynosi, taaa, led 50-100lm/W, sodowka 100-150,
    owszem, jak sie wsadzi 50W zamiast 100W, to oszczednosc pradu bedzie,
    tylko czemu "ciemnosc widze" ....

    Ale ... mamy we Wroclawiu dwie uliczki oswietlone takimi LED - nie
    jest ciemniej niz obok pod sodowkami.

    J.