  • 11. Data: 2009-01-16 18:28:02
    Temat: Re: Zagadka
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin rzecze:

    > Radio Erewan rzecze:

    > To, że wszystko co będziemy rejestrować, będzie się musiało wpasować między
    > poziom 255 a 25, inaczej utracimy informację. A że to co rejestrujemy
    > narasta liniowo, to zawsze najjaśniejszy punkt będzie musiał być co najwyżej
    > 10 razy jaśniejszy niż najciemniejszy. Skalę jasności można rozciągać zmianą
    > ekspozycji, ale nie przesuwać. Zawsze będzie zaczepiona w 0.

    Przykład:

    Scena ma najjaśniejszy punkt 10 a najciemniejszy 1 (w dowolnych jednostkach
    liniowych).

    Naświetlenie pierwsze:

    10 dostał wartość 20, 1 wartość 2. Czyli wszystko zjadł nam szum.

    Zwiększamy trzy razy czas naświetlania:

    6 do 60 - czyli zarejestrowaliśmy tylko wycinek, bo poniżej 25 jest szum.

    Zwiększamy 25 razy:

    25 do 250 - i teraz wpasowaliśmy się w matrycę, jest wszystko (z
    dokładnością do tych 5 oczywiście). Jak coś dodasz z góry lub odejmiesz z
    dołu *w scenie* to już jej nijak całej nie zarejestrujesz.

  • 12. Data: 2009-01-16 19:49:36
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Fri, 16 Jan 2009 19:08:05 +0100, Mateusz Ludwin <n...@s...org>
    pisze:

    >Oczywiście zakładam, że ten JPG to ma być wszystko i więcej już się nie da
    >wyciągnąć ze świateł. No i że ten JPG jest _liniowym_ odczytem z matrycy.

    Jakim cudem chciałbyś umieścić 10EV liniowo na 8 bitach?

    >Jeżeli założenia nie są spełnione, to jakiekolwiek pomiary nie mają sensu.

    Przecież masz skalę EV, możesz to sobie przeliczyć na 10 lub więcej
    bitów w skali liniowej.

    Poza powyższym zastrzeżeniam zgadzam się, że dynamika zawarta jest
    między akceptowalnym szumem a pełnym nasyceniem bieli.
    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 13. Data: 2009-01-16 19:50:01
    Od: Arczi <n...@...please>

    On 2009-01-16 18:31, Janko Muzykant wrote:
    > Jaką dynamikę oferuje hipotetyczny aparat, który wykonał poniższe
    > ''zdjęcie''?
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/dynamika.j
    pg

    Niemierzalną w taki sposób. Ocenianie na podstawie tak łagodnych
    gradientów sensu nie ma. ;> Do tego widać wielkie kropy, grochy, syf, a
    do tego są rozmyte - odszumione. Jak oceniać, to patrząc gdzie
    empirycznie jakość obrazu jest do zaakceptowania, a gdzie mamy kolorowe
    smerfy. Na podstawie tego czegoś co pokazałeś, mogę jedynie wstępnie
    rzucić, że nie więcej niż 5-6EV.

    Arczi

  • 14. Data: 2009-01-17 09:12:03
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > To, że wszystko co będziemy rejestrować, będzie się musiało wpasować między
    > poziom 255 a 25

    No właśnie - dlaczego 25? A może 26? Albo 24?
    Ten wątek będę przytaczał każdemu, kto będzie porównywał dynamikę
    aparatów w jakiś konkretnych jednostkach :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 15. Data: 2009-01-17 09:20:27
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Arczi pisze:
    pg

    > Niemierzalną w taki sposób. Ocenianie na podstawie tak łagodnych
    > gradientów sensu nie ma. ;>

    A dla niełagodnych już ma? :)
    Świat składa się tylko z gradientów. Tylko syntetyczne obrazy mogą mieć
    skończoną ilość poziomów.

> [...]
    > empirycznie jakość obrazu jest do zaakceptowania, a gdzie mamy kolorowe
    > smerfy. Na podstawie tego czegoś co pokazałeś, mogę jedynie wstępnie

    I właśnie o to mi chodziło. Nie ma możliwości określenia dynamiki matryc
    poza próbami nazywania zjawiska ''lepiej - gorzej''. I dedykuję to
    wszystkim wątkom, gdzie ktoś udowadnia, że x ma 6,7EV, a y 7,6.

    PS. Oczywiście ''zdjęcie'' nie pochodzi z aparatu tylko z szopa :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /lustro jest dla mnie źródłem chwil szczęścia i wzruszeń/

  • 16. Data: 2009-01-17 09:25:27
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > No właśnie - dlaczego 25? A może 26? Albo 24?
    > Ten wątek będę przytaczał każdemu, kto będzie porównywał dynamikę
    > aparatów w jakiś konkretnych jednostkach :)

    A prosto, przy takim pomiarze musisz wyrazac wartosci jako srednia +/-SD
    jesli odchylki mala rozklad normalny. Wiec porownanie czy 25 rozni sie
    od 26 to nie prosta operacja arytmetyczna tylko analiza statystyczna.
    Mozna policzyc prawdopodobienstwo z jakim dwa punkty sie roznia i na
    podstawie tego okreslic granice. Zalozmy, ze dla twojego przykladu
    wartosci 10 i 26 nie roznia sie statystycznie, a wiec sa sobie rowne.
    Do obliczen wykorzystujemy srednie, a wynik wyrazamy jako np. stosunek
    srednich (czyli dynamika) + np. 96% CI (wyrazajacy przedzial ufnosci
    wyliczonej dynamiki). Czyli dynamika bedzie wynosic np. 9EV, 95% CI 2
    EV, czyli z 95% prawdopodobienstwem dynamika miesci sie w zakresie 7-11
    EV. Wynika z tego, ze jak najbardziej mozna porownywac aparaty, w
    konkretnych jednostkach i nie wymaga to hokus pokus.

  • 17. Data: 2009-01-17 09:49:47
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > EV. Wynika z tego, ze jak najbardziej mozna porownywac aparaty, w
    > konkretnych jednostkach i nie wymaga to hokus pokus.

    A kształt, charakter szumu, sposób jego odszumienia? To bardzo
    podstawowe parametry zakłóceń. Mogę wygenerować obrazy, w których
    dynamika mierzona jak wyżej da dokładnie odwrotny wynik od głosowania
    popartego obserwacjami.
    Zresztą... następny przykład:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/dynamiki_d
    wie.jpg
    Która próbka (połówka dolna czy górna) ma większą dynamikę?

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /prostytutka to na przykład kucharz, co reklamuje knorra życząc wesołych
    świąt/

  • 18. Data: 2009-01-17 10:18:52
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Janko Muzykant pisze:

> [...]
    > podstawowe parametry zakłóceń. Mogę wygenerować obrazy, w których
    > dynamika mierzona jak wyżej da dokładnie odwrotny wynik od głosowania

    No ale to musisz sie zdecydowac co mierzysz, czy dynamike, czy
    subiektywne odczucia jaki obraz ci sie podoba. Dynamika jest pojeciem
    czysto fizycznym, twoje subiektywne odczucia nie i mozesz sobie je
    mierzyc jak zechcesz (przyklad - audiofile). Ale nie mieszaj tego z
    dobrze scharakteryzowanymi pojeciami fizycznymi.

    > Zresztą... następny przykład:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/dynamiki_d
    wie.jpg
    > Która próbka (połówka dolna czy górna) ma większą dynamikę?

    Przypuszczam, ze obie maja taka sama, ale na oko na monitorze to co ja
    moge powiedziec. Wyeksportuj i wystaw to jako jakis plik tekstowy z
    wartosciami liczbowymi, z ciekawosci mozna policzyc co nam wyjdzie.

  • 19. Data: 2009-01-17 10:33:01
    Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>

    Dnia Sat, 17 Jan 2009 10:20:27 +0100, Janko Muzykant napisał(a):

    > I właśnie o to mi chodziło. Nie ma możliwości określenia dynamiki matryc
    > poza próbami nazywania zjawiska ''lepiej - gorzej''. I dedykuję to
    > wszystkim wątkom, gdzie ktoś udowadnia, że x ma 6,7EV, a y 7,6.

    a niby dlaczego? jezeli jest scena o dużej dynamice i da sie zmierzyć jakie
    elemety tej sceny jaką jasność posiadają to potem można porównać chyba
    porównać czy matryca je rejestruje czy nie? I na tej podstawie obliczyć
    dynamikę.

    Przykład który podałeś miał 10 ev - gradient jest płynny od początku do
    końca wiec w zasadzie cała dynamika "sceny" została zarejestrowana.
    Oczywiśce najłatwej zmierzyć dynamikę całkowitą nie przejmując sie szumem i
    o takim przypadku tutaj mowa.
    Dynamika użytkowa to już inna bajka bo jest poprostu jest subiektywna i jej
    okreslenie wynika przedewszystkim z okreslenia stosunku szumu do danych
    obrazu przy których jakość obrazu uzna sie jeszcze za wystarczająca czy
    dobrą.

  • 20. Data: 2009-01-17 10:57:43
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > mierzyc jak zechcesz (przyklad - audiofile). Ale nie mieszaj tego z
    > dobrze scharakteryzowanymi pojeciami fizycznymi.

    Ale ja chcę tylko udowodnić, że te pojęcia fizyczne są nikomu do niczego
    nie potrzebne i udowadnianie sobie, który sprzęt ma lepszą dynamikę jest
    czysto teologicznymi spekulacjami. Zdjęcie z wątku ma 10EV, ale nic z
    tego nie wynika, a każdy wskazywał inną wartość.
    Porównywanie matryc wedle algorytmu opisanego powyżej sprawi, że nie
    będzie to miało żadnego praktycznego znaczenia, a - mało tego -
    producenci aparatów mogliby specjalnie pod takie testy robić z obrazu
    katastrofę, byle tylko wynik syntetyczny był lepszy.

> [...]
    > moge powiedziec. Wyeksportuj i wystaw to jako jakis plik tekstowy z
    > wartosciami liczbowymi, z ciekawosci mozna policzyc co nam wyjdzie.

    Tak, te obrazki mają tę samą dynamikę (górny po generacji szumu został
    powiększony dwukrotnie). Ale chyba każdy wybierze sprzęt, który pstryka
    gradienty jak ten dolny. Mało tego, ja będę twierdził, że użyteczna
    dynamika gradientu niższego jest większa.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /mam mniejszy brzuch niż Britney, widziałem na pudelku/