  • 1. Data: 2009-09-05 07:48:39
    Temat: Wyższość PATA nad SATA
    Od: "Latet" <l...@x...pl>

    Witam,

    Czy istnieje choćby jedna przewaga dysków twardych PATA nad SATA? Pytam
    poważnie, więc bez tekstów typu "większa wartość sentymentalna" pliz :-)

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2009-09-05 07:58:29
    Temat: Re: Wyższość PATA nad SATA
    Od: Patryk Włos <p...@i...peel>

    > Czy istnieje choćby jedna przewaga dysków twardych PATA nad SATA? Pytam
    > poważnie, więc bez tekstów typu "większa wartość sentymentalna" pliz :-)

    Cały czas istnieje większe prawdopodobieństwo, że losowo wybrany
    komputer będzie obsługiwał PATA, a nie SATA. I biorąc pod uwagę realia,
    tak będzie do momentu, gdy stare komputery będą wycofywane z miejsc,
    gdzie są eksploatowane aż do fizycznego zniszczenia, a nie tylko
    moralnej starości.

    A dodatkowo każda nowa płyta główna i tak obsługuje PATA pod kątem
    napędów optycznych.

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2009-09-05 08:22:02
    Od: tomekr <t...@n...pl>

    Latet pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy istnieje choćby jedna przewaga dysków twardych PATA nad SATA? Pytam
    > poważnie, więc bez tekstów typu "większa wartość sentymentalna" pliz :-)

    Podobno interfejs PATA jest bardziej energooszczędny, co ma znaczenie w
    jakiś subnotebookach itp.

  • 4. Data: 2009-09-05 08:25:12
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "tomekr" <t...@n...pl> napisał w wiadomości grup
    > Podobno interfejs PATA jest bardziej energooszczędny, co ma znaczenie w
    > jakiś subnotebookach itp.

    Niby dlaczego ma być energooszczędny?

  • 5. Data: 2009-09-05 09:06:25
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    qwerty pisze:
    > Niby dlaczego ma być energooszczędny?

    Bo praca przy wysokiej częstotliwości sygnalizacji wymaga
    bardzo gwałtownych zmian stanu, a więc przepływu dosyć po-
    kaźnego prądu. Układy interfejsów przy 3 GHz grzeją się
    dość znacznie, a kontrolery i mostki IDE przy 100 MHz są
    całkiem chłodne.

    Zresztą projektanci systemów operacyjnych cały czas kombi-
    nują, w jaki sposób efektywnie i niezawodnie wyłączać link
    SATA w czasie, gdy nie jest używany (nawet bez wyłączania
    dysków). Pozwala to podobno ściąć kilka dobrych procent
    zużycia energii w notebooku.

    Z tego też powodu swego czasu w notebookach stosowano dyski
    z interfejsem 1.5 Gbps -- i tak były wystarczająco szybkie,
    a pobór mocy przez interfejs był ponad dwukrotnie mniejszy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2009-09-05 09:09:26
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    Latet pisze:
    > Czy istnieje choćby jedna przewaga dysków twardych PATA nad SATA? Pytam
    > poważnie, więc bez tekstów typu "większa wartość sentymentalna" pliz :-)

    Wtyczka. Gniazda i wtyki ATA są porządne, szpilkowe, trudne
    do przypadkowego wysunięcia (czasem nawet do odłączenia z
    premedytacją). Nie ma ryzyka ułamania gniazda czy wtyku.
    Wtyki SATA dopiero od niedawna mają blaszki blokujące, a
    i tak czasem wystarczy ruszenie kablem, by w logach systemu
    pojawiła się informacja o błędzie transmisji i resecie kon-
    trolera (jeszcze gorzej jest z kablami zasilającymi). Poza
    tym są to złącza krawędziowe, a więc mniej wytrzymałe i nie-
    zawodne.

    Oczywiście, z tego wynika też wada w postaci szerokich, ma-
    ło elastycznych i krótkich taśm transmisyjnych -- tutaj SATA
    ma dużą przewagę ze swoimi dłuższymi, cieńszymi i względnie
    elastycznymi kablami.

    Nie zmienia to faktu, że o PATA należy po prostu zapomnieć
    dzisiaj. Bo ta jedna zaleta nie oznacza, że dyski SATA nie
    mają o niebo więcej zalet niż PATA ;)

    PS. Z jakiego powodu pytasz?

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2009-09-05 09:22:22
    Od: RadoslawF <r...@w...pl>

    Dnia 2009-09-05 09:48, Użytkownik Latet napisał:

    > Czy istnieje choćby jedna przewaga dysków twardych PATA nad SATA? Pytam
    > poważnie, więc bez tekstów typu "większa wartość sentymentalna" pliz :-)

    Znaczącej już chyba nie ma.
    Kolega niedawno do starego kompa dokładał dysk 0,5TB.
    Wyszło że dysk pata był lekko droższy od kompletu dysk
    sata plus kontroler sata. Kupił oczywiście sata z
    kontrolerem. Za jakiś czas przy wymianie kompa dysk
    sata będzie mniej kłopotliwy do przełożenia.

    Mniej znacząca jest dla miłośników antyczno-zabytkowo-
    kolekcjonerskich komputerów bez kontrolera sata i bez
    możliwości dokupienia takiego.

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-09-05 09:45:50
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sat, 05 Sep 2009 11:09:26 +0200, Radosław Sokół napisał(a):

> [...]
    > trolera (jeszcze gorzej jest z kablami zasilającymi). Poza
    > tym są to złącza krawędziowe, a więc mniej wytrzymałe i nie-

    Kiedyś pisano o dużej stopie przekłamań i błędów obserwowanych w
    szeregowej transmisji danych. Nie wiem jak to wygląda obecnie.

    http://www.ata-atapi.com/sata.html
    http://www.ata-atapi.com/atact.html
    http://www.ata-atapi.com/ctlog1an.txt
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/

  • 9. Data: 2009-09-05 09:49:46
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Radosław Sokół" <r...@m...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > z interfejsem 1.5 Gbps -- i tak były wystarczająco szybkie,
    > a pobór mocy przez interfejs był ponad dwukrotnie mniejszy.

    Czyli nawet majac dysk i płytę SATA 300, warto przełączyć je - jesli nie
    spowoduje to straty wydajności - na SATA 150 ?
    Czy tak samo warto przełączać PCI-Express z 16x na np. 4x lub 1x ?
    A jak zmienia się pobór prądu SATA przy przełączeniu go w "IDE Mode" ?

  • 10. Data: 2009-09-05 10:01:40
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Cały czas istnieje większe prawdopodobieństwo, że losowo wybrany
    > komputer będzie obsługiwał PATA, a nie SATA. I biorąc pod uwagę realia,

    Bulsiet!

> [...]
    > moralnej starości.
    >
    > A dodatkowo każda nowa płyta główna i tak obsługuje PATA pod kątem

    Masz jakieś wsparcie?

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha