  • 11. Data: 2023-11-05 01:38:49
    Temat: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 listopada 2023 o 22:31:52 UTC+1 heby napisał(a):

    > Dlatego nie wykluczam pamięci w takim wyświetlaczu. Taka hybryda to nic
    > specjalnie dziwnego, szczególnie jak faktycznie wejście jest TTL co
    > sugeruje wpięcie w jakiś pradawny system o małej mocy pompowania danych.

    Hmm, ale jaki sens miałoby jednoczesne:
    - pamięć
    oraz
    - zewnętrzne hsync i vsync?

    Jak jest pamięć to jest i sterownik, który sam sobie z tej pamięci czyta
    i generuje sygnały akceptowane przez wyświetlacz - czy to CRT czy LCD.

    A jak nie ma sterownika to co ma dać pamięć?

    W tym 240*128 mono z T6369C były dwa rzędy pinów.
    Jeden do komunikacji z T6963C, a drugi bezpośrednio
    z driverami kolumn i rzędów - można było samemu robić za T6369C,
    ale po co?

    I jesteś chyba w dużym błędzie co do tego, czym jest RGBTTL.
    To jest w prawie to samo co VGA, tylko z cyfrowymi sygnałami koloru
    i dodanym zegarem, żeby monitor nie musiał zgadywać
    na podstawie hsync i vsync.
    Pompować zaś trzeba równie szybko.
    Albo mieć pośrodku coś w stylu FT810, co samo popompuje.
    W PCM-5820 pompowała karta graficzna, tak samo jak
    w analogowe VGA, tylko bez DAC.
    I więcej pinów, nie 15 a 40.

  • 12. Data: 2023-11-05 11:25:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/11/2023 01:38, Dawid Rutkowski wrote:
    > Hmm, ale jaki sens miałoby jednoczesne:
    > - pamięć
    > oraz
    > - zewnętrzne hsync i vsync?

    Nie wiem, ale systemy w automatyce to często wyjątkowo przestarzałe
    rozwiązania techniczne. Kompletnie nie zdzwiwłbym się, jak by po drugiej
    stronie tego kolorowego wyświetlacza stał sobie Z80 w jakiejś
    futurystycznej wersji.

    Mała uwaga: prawie wszystkie wyświetlacze z hcync wcale nie musiały by
    go mieć. Wszak po wsadzeniu x bitów do rejestru mógłby on automatycznie
    zmienić wiersz.

    A mają.

    Dziwne, nie? Wyglada jak by ktoś chciał na siłe udawać że jest CRT.
    Ciekawe dlaczego.

    > A jak nie ma sterownika to co ma dać pamięć?

    Aby nie trzeba było na gwałt wysyłać danych do wyświetlacza, mieszcząc
    się w jakiś ramach czasowych jednej ramki obrazu albo wynikających z
    obostrzeń kontrastu.

    Ponadto, skąd wnuiosek, że nie ma *jakiegoś* sterownika, nawet customowego?

    > I jesteś chyba w dużym błędzie co do tego, czym jest RGBTTL.

    Nie ma to znaczenia, pytający nie użył takiej frazy, jak "RGBTTL".

    Czekamy na dokumentację, zgadywanie nie ma sensu.

  • 13. Data: 2023-11-05 16:18:51
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 5 listopada 2023 o 11:25:56 UTC+1 heby napisał(a):
> [...]
    > rozwiązania techniczne. Kompletnie nie zdzwiwłbym się, jak by po drugiej
    > stronie tego kolorowego wyświetlacza stał sobie Z80 w jakiejś

    A w czym jest gorszy Z80 od x86 czy ARM?

    > Mała uwaga: prawie wszystkie wyświetlacze z hcync wcale nie musiały by
    > go mieć. Wszak po wsadzeniu x bitów do rejestru mógłby on automatycznie
    > zmienić wiersz.

    Ale wtedy byłaby sztywna liczba pixeli w linii.
    Jasne, że tak jest "najlepiej", ale czasem ktoś
    chce mieć "lepiej co innego".

    > A mają.
    >
    > Dziwne, nie? Wyglada jak by ktoś chciał na siłe udawać że jest CRT.
    > Ciekawe dlaczego.

    Dziwne?
    Zakładałem, że oczywiste.
    Kompatybilita przede wszystkim.
    Gorzej, ale taniej iłatwiej.
    Ale przede wszystkim możliwie.
    Ostatnia udana rewolucja to październikowa niestety
    (tzn. niestety że się ta udała, a nie niestety, że później już nie było).

    Po co DVI ma blanking periods?
    (Pomijając pytanie o DVI-A ;)
    Ale się przydało w HDMI do transmisji dźwięku
    (jak wcześniej do teletextu).

> [...]
    > obostrzeń kontrastu.
    >
    > Ponadto, skąd wnuiosek, że nie ma *jakiegoś* sterownika, nawet customowego?

    Hmm, no dałeś do myślenia.
    Rzeczywiście może być taki, co łapie do swojej pamięci obraz wysyłany po
    RGBTTL, dowolnie powolnie, i sam potem wyświetla.

    Ale to będzie mega wolnozmienne, bo nie ma szans innej zmiany obrazu
    niż wymiana po całości.

    > Nie ma to znaczenia, pytający nie użył takiej frazy, jak "RGBTTL".

    W moim intetnecie użył (hint: topic).

    > Czekamy na dokumentację, zgadywanie nie ma sensu.

    No coś jednak mozma osiągnąć
    Póki co z kategoryczne nie przeszliśmy do
    "Jak masz trampki Siemensa to tak" :>

  • 14. Data: 2023-11-05 16:25:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 5.11.2023 11:25, heby wrote:

    > Czekamy na dokumentację, zgadywanie nie ma sensu.

    https://www.digimax.it/media_import/DISPLAY/ROCKTECH
    /TFT%20LCD/RK043HN01HS-T/RK043HN01HS-T_DS_001.pdf

    --
    Mirek.

  • 15. Data: 2023-11-05 18:32:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 05/11/2023 16:18, Dawid Rutkowski wrote:
    > A w czym jest gorszy Z80 od x86 czy ARM?

    Niczym, jesli wszystko co masz, to program napisany w asm przez
    brodatego embedowca. Wtedy najzwyczajniej, nie masz wyboru.

    Jam masz kod napisany w czymś przenośnym, to Z80 jest gorszy we wszystkim.

    Ale zazwyczaj nie masz.

    To jest np. powód, dla którego współczesne telefony dalej mają jakiegoś
    kolna 8051 do obsługi GSM. Za dużo asemblera powoduje uzależnienie.

    > Ale wtedy byłaby sztywna liczba pixeli w linii.

    A są jakieś wyświetlacze z elastyczną ilościa pixeli w lini?

    > Jasne, że tak jest "najlepiej", ale czasem ktoś
    > chce mieć "lepiej co innego".

    No i jak myślisz, dlaczego wobec tego dalej stosuje się, do dzisiaj,
    HSYNC w LCD zamiast wstawić tam kilka przerzutników? Ogarnięcie tej
    garstki tranzystorów powinno kosztować ćwierć centa.

    > Dziwne?
    > Zakładałem, że oczywiste.
    > Kompatybilita przede wszystkim.

    I tutaj dochodzimy do sedna: dlaczego czasami podpina się archaiczne
    sterowniki do współczesnych wyświetlaczy.

    Dlatego, mając na chwilę obecną, jakikolwiek wyświetlacz który *wygląda*
    na bez pamięci, głowy bym nie dał.

    > Po co DVI ma blanking periods?

    Bo koszt zmiany myslenia, szczególnie w komitetach za zielonym suknem,
    jest czasami równy zastępowalności pokoleniowej. Tu masz odpowiedź, po
    co komu iface do LCD przypomianający jak żywo CRT.

    Po prostu programatorzy embedded są niereformowalni, wiec nagina się
    hardware do gównianego software i liczy na zmianę technologiczną wraz z
    zapełnianiem cmentarzy.

> [...]
    > RGBTTL, dowolnie powolnie, i sam potem wyświetla.
    > Ale to będzie mega wolnozmienne, bo nie ma szans innej zmiany obrazu

    Widziałeś kiedyś jak działa odtwarzacz DVD powiedzmy z 200x roku? Ma
    super szybkie pixele z MPEG2, ale niewiarygodnie wolne menu, które
    wygląda jak by przesyłali je szeregowo (i chyba tak dokładnie jest).
    Refresh ekranu to około 0.5sek.

    I wiesz co? Suwerenowi nie przeszkadza.

    Tym bardziej operatorowi tokarki.

  • 16. Data: 2023-11-06 16:02:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Nov 2023 18:32:23 +0100, heby wrote:

    > Niczym, jesli wszystko co masz, to program napisany w asm przez
    > brodatego embedowca. Wtedy najzwyczajniej, nie masz wyboru.

    Jak chcesz miec ethernet, internet, wyswietlacz graficzny,
    usb, karty pamieci, bzy danych czy dostęp do nich - to duzo gorszyc.

> [...]
    >
    > To jest np. powód, dla którego współczesne telefony dalej mają jakiegoś
    > kolna 8051 do obsługi GSM. Za dużo asemblera powoduje uzależnienie.

    Mówisz?
    Technologia sie rozwija, trzeba stale i program unowoczesniac.

    > A są jakieś wyświetlacze z elastyczną ilościa pixeli w lini?

    Wyswietlacze to moze nie, ale narobiło się, ze obslugujemy różne
    formaty. i "wyswietlacz"/monitor/"ekran" sobie przetwarza..

    > No i jak myślisz, dlaczego wobec tego dalej stosuje się, do dzisiaj,
    > HSYNC w LCD zamiast wstawić tam kilka przerzutników? Ogarnięcie tej
    > garstki tranzystorów powinno kosztować ćwierć centa.

    Nawiasem mówiac - cos sie dzieje, i monitory to gier zdaje się
    zyskały nieokresloną czestotliwośc pionową ..

> [...]
    > sterowniki do współczesnych wyświetlaczy.
    >
    > Dlatego, mając na chwilę obecną, jakikolwiek wyświetlacz który *wygląda*

    Ale oscylujemy w sprzęt embeded?
    To ekran często jest jaki jest :-)

    > Bo koszt zmiany myslenia, szczególnie w komitetach za zielonym suknem,
    > jest czasami równy zastępowalności pokoleniowej. Tu masz odpowiedź, po
    > co komu iface do LCD przypomianający jak żywo CRT.

    No ale DVI było troche uniwersalne. Analogowy sygnał też gdzieś tam
    był.

> [...]
    > super szybkie pixele z MPEG2, ale niewiarygodnie wolne menu, które
    > wygląda jak by przesyłali je szeregowo (i chyba tak dokładnie jest).

    Ale to jak rozumiem dlatego, ze sterownik wyswietlacza ma sprzetowy
    dekoder MPEG i pomocniczy kanał OSD. Pomocniczy, wiec może być
    powolny. Szczególnie, jak komus sie nie chce zrobic w assemblerze,
    tylko wyciąga jakąs ambitną bibliotekę graficzną :-)

    A wmiksowanie własnych tresci w MPEG ... o, to nie jest takie łatwe,
    a wrecz niemozliwe dla Z80 :-)

    > Tym bardziej operatorowi tokarki.

    No to w czym problem ? Wszyscy sa zadowoleni.

    J.

  • 17. Data: 2023-11-06 16:33:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/11/2023 16:02, J.F wrote:
    > Jak chcesz miec ethernet, internet, wyswietlacz graficzny,
    > usb, karty pamieci, bzy danych czy dostęp do nich - to duzo gorszyc.

    Z przygód kolegi pracującego w firmie robiącej sterowanie: jesli chcesz
    mieć *jakąkolwiek* zmianę, to soft nadaje się do przepisnia od nowa, tym
    bardziej, że autor poprzedniej wersji właśnie łowi ryby na emeryturze.

    Systemy oparte o Z80 to guano pisane niskopoziomowo. Ich się nie
    rozwija, tylko łata. I tylko przez chwilę, zanim się rozlecą. To samo z
    8051. Dodanie tutaj C niewiele pomaga, bo ludzie piszą w nim jak w
    asemblerze, często nieprzenośnie.

    > Mówisz?
    > Technologia sie rozwija, trzeba stale i program unowoczesniac.

    O najszybszej furmance świata nie słyszałeś?

    https://mlodytechnik.pl/news/10647-najszybszy-proces
    or-na-swiecie-z-bytomia

    Agrumentacja, nie pamiętam już gdzie zasłyszana, ale chyba od pracownika
    firmy, była taka, że "8051 ciągle jest używane w modemach gsm".

    Czyli, jesli czytać między wierszami, jakośc tego kodu jest poniżej
    wszelkich metryk, skoro go jeszcze nie przepisali na cokolwiek innego.
    Najwidocznie nie da się przepisać, bo sieczkę można co najwyżej
    zaemulować albo dokładać gigazhertzów.

    Innymi słowy, doczekałem czasów, kiedy hardware łata dziadowski
    software. Nie, żeby nie było też czasem i w drugą stronę.

    > Wyswietlacze to moze nie, ale narobiło się, ze obslugujemy różne
    > formaty. i "wyswietlacz"/monitor/"ekran" sobie przetwarza..

    To nie wyjasnia obecniści HSYNC we współczesnych wyświetlaczach, bo
    problem rozmiaru jest w takim protokole wyłacznie softwareowy. A jednak
    produkuje się je na potęgę.

    > No ale DVI było troche uniwersalne. Analogowy sygnał też gdzieś tam
    > był.

    I kto mu bronił być i być generowany innym elementam hardware, innym
    sterowaniem i w ogóle wszystkim innym?

    DVI to taka hybryda, gdzie wartości analogowe zamieniono na cyfrowe, ale
    "zapomniano" o całej masie innych zbędnych elementów.

    To się tylko wyjaśnić brodaczami za zielonym suknem, zmiana myślenia
    jest możliwa wyłacznie na poziomie zastepowalności pokoleń.

    Jak już masz to wejscie cyfrowe i LCD, to po ch... komu blanking? ba, ja
    bym się nawet zastanowiło po co komu wyścig z VSYNC. Taki iface powinien
    na spokojnie przyjąc piksel na sekundę, jesli trzeba.

> [...]
    > powolny. Szczególnie, jak komus sie nie chce zrobic w assemblerze,
    > tylko wyciąga jakąs ambitną bibliotekę graficzną :-)

    I nikomu, poza mna, nie przeszkadzało. Lduzie mają naprawdę prymitywne
    potrzeby.

    > No to w czym problem ? Wszyscy sa zadowoleni.

    W niczym. Taka moja konkluzja. Bez znaczenia jak żałosne i prymitywne
    GUI dostarczasz. Przeciętny suweren nie jest w stanie odróznić dobrego
    od złego. Nie ma potrzeby sterowania wyświetlaczem dla tokarza, czy
    Krystyny @50Hz. Nie zauważą róznicy.

  • 18. Data: 2023-11-06 17:30:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 6 Nov 2023 16:33:27 +0100, heby wrote:

    > Z przygód kolegi pracującego w firmie robiącej sterowanie: jesli chcesz
    > mieć *jakąkolwiek* zmianę, to soft nadaje się do przepisnia od nowa, tym
    > bardziej, że autor poprzedniej wersji właśnie łowi ryby na emeryturze.

    Nie mówie nie, ale czy "lepsze" rozwiązania sa naprawde lepsze,
    czy tez co pare lat mamy "najlepiej to byłoby napisac na nowo" :-)

    > Systemy oparte o Z80 to guano pisane niskopoziomowo. Ich się nie
    > rozwija, tylko łata. I tylko przez chwilę, zanim się rozlecą. To samo z

    A widzisz. Daje sie poprawic/zmienic :-)

    > 8051. Dodanie tutaj C niewiele pomaga, bo ludzie piszą w nim jak w
    > asemblerze, często nieprzenośnie.

    Możliwosci są, jakie są ...

> [...]
    >
    > Agrumentacja, nie pamiętam już gdzie zasłyszana, ale chyba od pracownika
    > firmy, była taka, że "8051 ciągle jest używane w modemach gsm".

    No coz, niewątpliwie:
    a) ktos chce za to zapłacic, czyli jest zapotrzebowanie,
    b) lub dostali jakies dofinansowanie :-)

> [...]
    > wszelkich metryk, skoro go jeszcze nie przepisali na cokolwiek innego.
    > Najwidocznie nie da się przepisać, bo sieczkę można co najwyżej

    Oni tylko procesor "zrobili".
    O kodzie nic nie wiadomo.

    > Innymi słowy, doczekałem czasów, kiedy hardware łata dziadowski
    > software. Nie, żeby nie było też czasem i w drugą stronę.

    A wspominajac mistrza Lema "jak powszechnie wiadomo - sprzet i program
    sie uzupelniają. Mozna uruchamiac prostszy program na lepszym
    komputerze, lub lepszy program na gorszym komputerze.
    W granicy - nieskonczony program mógłby działać w ogóle bez
    komputera" :-)

    > To nie wyjasnia obecniści HSYNC we współczesnych wyświetlaczach, bo
    > problem rozmiaru jest w takim protokole wyłacznie softwareowy. A jednak
    > produkuje się je na potęgę.

    w HDMI nie ma, w DP nie ma, wiec nie bardzo wiem, o czym piszesz.

    O jakis tytulowych RGBTTL, gdzie z założenia jest prosty
    protokół/interfejs, i HSYNC jest potrzebne?

> [...]
    >
    > DVI to taka hybryda, gdzie wartości analogowe zamieniono na cyfrowe, ale
    > "zapomniano" o całej masie innych zbędnych elementów.

    Akurat IMHO - łaczył dwa interfejsy w jednym złączu.
    Jedni mogli używać cyfrowe, inni analogowe, a inni sie dziwili,
    ze nie działa :-)

> [...]
    > bym się nawet zastanowiło po co komu wyścig z VSYNC. Taki iface powinien
    > na spokojnie przyjąc piksel na sekundę, jesli trzeba.

    Kolega podesłał dokumentacje, ale czytac mi się nie chce.
    Wyswietlacz/sterownik moze zawierac pamięc, i istotnie predkosci
    dosyłania mu nieistotne, albo nie zawiera, i trzeba spelnic wymagania
    wyswietlacza.

    > I nikomu, poza mna, nie przeszkadzało. Lduzie mają naprawdę prymitywne
    > potrzeby.

    Albo naprawde działa przyzwoicie szybko ... tylko trzeba program
    zoptymalizować. Albo sprzęt :-)

> [...]
    > GUI dostarczasz. Przeciętny suweren nie jest w stanie odróznić dobrego
    > od złego. Nie ma potrzeby sterowania wyświetlaczem dla tokarza, czy

    Kiedys zauważą i zaczną narzekać. No chyba, ze przyzwyczaisz,
    i nie będą narzekac.

    Np klikam na telefonie (Android) ikonkę fotaparatu ... i mija pare
    sekund na jego uruchomienie. podobno na iphone szybciej.
    No ale trzeba pamiec odsmiecic ...

    Druga sprawa - na tymze telefonie w youtube chce dopisac komentarz
    ... i zawiesza mi sie na blisko 10 sekund. Po czym klawiatura sie
    jakos odblokowuje i jest dobrze.

    No co - support mam męczyc, czy ajfona kupic, czy sie na YT obrazić?

    J.

  • 19. Data: 2023-11-06 17:38:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 5 listopada 2023 o 16:25:53 UTC+1 Mirek napisał(a):

    > https://www.digimax.it/media_import/DISPLAY/ROCKTECH
    /TFT%20LCD/RK043HN01HS-T/RK043HN01HS-T_DS_001.pdf

    No to wg mnie nie będzie świecił, trzeba mu wciąż dosyłać pixele w tempie mniej
    więcej 9MHz
    (albo 27MHz, jeśli się chce zamiast 24 linii "danych" mieć tylko 8 - ale nie
    doczytałem
    jeszcze, jak trzeba przeprogramować sterownik, żeby w tym trybie dobrze wyświetlał).

    "Sterownik" wg mnie jest tylko do odbioru danych i sterowania LCD, pamięci nie ma
    (oprócz "pamięci" jednej linii).

    Choć ma możliwość zmiany pewnych parametrów przez I2C lub SPI.
    Najbardziej mnie zastanawia, co to może być to "OTP".
    Napisane, że ma "multi-OTP circuit"
    i że są
    "Multi-OTP Adjustable Parameters
    - 7-bit for VCOM offset adjustment
    - 7-bit ID1/ ID2/ ID3 for user use"

    Ale cały internet milczy na temat tego, co to jest.

    Aha, ważne - wyświetlacz jest na 3,3V, więc nie podłączaj do 5V!!!

    Sam "sterownik" SC7283 - fajny chip, 1628 padów :)
    Ale też mnie zastanawia to, że piszą, że max rozdzielczość to 480*RGB(H) * 272(V),
    a w wyjściach jest:
    - source outputs: 720 channels
    - gate outputs: 544 channels

    To 544 gates to jest 272*2 - ale w sumie po co razy 2, choć może ciekły kryształ tak
    potrzebuje.
    Ale to 720 sources to dziwne, 480*1,5 - czemu *1,5, a nie *3?
    Choć "w sumie" to jest *1,5*2=*3 - czyli tyle, ile jest pixeli:
    391680=480*3*272=720*544.

  • 20. Data: 2023-11-06 17:58:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 5 Nov 2023 16:25:51 +0100, Mirek wrote:

    > https://www.digimax.it/media_import/DISPLAY/ROCKTECH
    /TFT%20LCD/RK043HN01HS-T/RK043HN01HS-T_DS_001.pdf

    Hm, są tam minimalne czestotliwosci i maksymalne okresy,
    informacja ze steruje SC7283, pdf do niego nic nie pisze, ze RAM ma
    ... zakładam, ze trzeba stale dosyłać dane.

    I jeszcze jakas tajemnicza notka, ze Tvbp=12 i Thbp=43 w sync mode...
    Ale jest jeszcze DE mode ...

    https://www.sitronix.com.tw/en/index/
    i szukaj jakiejs noty aplikacyjnej, bo w pdf nie opisali.

    Ale zakładam, ze trzeba wysyłac stale.

    J.