  • 21. Data: 2012-10-13 15:52:19
    Temat: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Bartosz Derleta" <b...@d...ocm> napisał w wiadomości
    news:k5bpth$scv$1@news.icm.edu.pl...

    > Na kazdym wyjściu, jak pisałem, był rezystor 10k, więc może jednak nie? :)
    > napięcie mierzone na nogach między rezystorem a procesorem nie
    > przekraczało 5V w stosunku do masy układu, więc w zasadzie chyba nie ma
    > powodów do obaw.

    Masz rację - w takim razie nie ma podstaw do obaw, ale zwróć uwagę jak
    błędne wnioski można wyciągnąć gdy układ opisujesz jakby dokładnie a nie
    dokładnie.

> [...]
    > to działało. Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale to chyba
    > nie tedy droga?
    >
    > (Sygnał sterujący przez rezystory zabezpieczające na bramkę, źrodło do
    > masy, dren przez rezystor do +16 i przez drugi rezystor na anodę, ale
    > kiepsko z wydajnością prądową, albo z kolei LED się nie wyłącza, tylko się
    > żarzy.
    >
    > Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak niskim
    > poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych parametrów
    > tranzystorów, które nie są idealne... :(

    Cechą charakterystyczną MOSów jest dość duża pojemność bramki, które wymaga
    przeładowania zarówno w czasie włączania jak i wyłączania.
    Aby szybko sterować MOSy stosuje się specjalne bufory o dużych wydajnościach
    prądowych aby przeładować te pojemności.
    Ty nie planujesz pracować na 200kHz tylko raczej na 1kHz więc aż takiego
    problemu nie masz, ale jak twoje oporniki zabezpieczające są odpowiednio
    duże to prądy ładowania/rozładowania bramek odpowiednio małe i to trwa.
    Tranzystory mogą się nie zdążać włączyć i wyłączyć.

    Podaj konkretne typy tranzystorów i wartości oporników to ktoś Ci napisze co
    i jak zmienić.
    P.G.

  • 22. Data: 2012-10-13 15:56:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2012 15:21:50 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

    > Nie, rezystory 10k umieszczone między wyjściami procesora a bazą tych
    > tranów. I po fakcie cieszyłem się, że je tam dałem, bo na tych bazach
    > pojawiło się 16v, procesor mógłby być do wywalenia gdyby ich tam nie było.

    Moglby, wrecz niemal pewne :-)
    oporniki zreszta nie rozwiazuja problemu. Nadal sa przylaczone do tych
    15.3V, tylko prad plynie znosny, a procek z reguly ma jakies diody
    zapezpieczajace ... o ile zasilacz ma gdzie te miliampery upuscic.

    Potrzebujesz wyjscie typu OC (open collector), i to "wysokonapieciowe".
    A poniewaz we wspolczesnych prockach takich nie ma ... trzeba dodatkowy
    tranzystor (czyli razem dwa).
    Albo jak wczesniej pisalem - uzyc dekodera z wyjsciami OC.

    > Nie wątpię. :)

    > Zdecydowałem się na rozwiązanie NMOS + PMOS, na symulacjach bardzo
    > fajnie to działało.

    nie zapomnij dac rezystora miedzy bramka tranzystora pmos a jego zrodlem.
    No i 16V to za duzo - 7-8 byloby w sam raz.

    > Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale
    > to chyba nie tedy droga?

    W tym przypadku ... niemal by sie dalo :-)
    Potrzebujesz na anodzie wyswietlacza wlaczonego ok 6V, o ile zmniejszysz
    oporniki w katodach, i tyle bedzie na S tranzystora. Zeby otworzyc BS170
    trzeba jakies 3V, wiec na bramke trzeba podac 9V. Na drenie tez moze tyle
    byc, wiec zasilacz 9V.
    Zeby ten wyswietlacz wylaczyc wystarczy mu obnizyc napiecie do ok 3V,
    nie chce mi sie pdf szukac, ale zakladam ze przy 1V Ugs to BS170 ledwo
    zaczyna przewodzic - musimy obnizyc napiecie/potencjal bramki do 4V.
    uP zmienia napiecie na wyjsciu o ok 5V, wiec w zasadzie wystarcza.
    Trzeba tylko przesunac poziom 0-5V do 4-9V.
    Jedna zenerka i opornik, drugi opornik dla bezpieczenstwa :-)

    > Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak
    > niskim poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych
    > parametrów tranzystorów, które nie są idealne... :(

    Nie - to w procesie nauczania nie kladzie sie nacisku na to "jak tranzystor
    naprawde dziala". A inzynierow sie katuje macierzami zamiast zaczac od tego
    jak zaswiecic diode :-)

    J.

  • 23. Data: 2012-10-13 16:23:45
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 13.10.2012 15:52, Piotr Gałka wrote:

    > Cechą charakterystyczną MOSów jest dość duża pojemność bramki, które
    > wymaga przeładowania zarówno w czasie włączania jak i wyłączania.
    Jest to chyba jakaś wiedza historyczna. Dużą pojemność bramy to mają
    teraz MOSy o prądach rzędu setek amperów i napięciach pracy po kilkaset
    woltów.

    > Aby szybko sterować MOSy stosuje się specjalne bufory o dużych
    > wydajnościach prądowych aby przeładować te pojemności.
    > Ty nie planujesz pracować na 200kHz
    Weźmy taki BS170. Przy 5V gate charge wynosi poniżej 1nC.
    2* 1nC/(1/(200kHz))=400uA Zakładając, że mamy wydajność prądową na
    poziomie jedynie 10mA to i tak czasy narastania/opadania będą około 4%.

    > ale jak twoje oporniki zabezpieczające są odpowiednio
    > duże to prądy ładowania/rozładowania bramek odpowiednio małe i to trwa.
    A to już bywa problemem. Tylko po co przy małym MOSie dawać jakieś
    rezystory?

    Michoo

  • 24. Data: 2012-10-13 18:31:23
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    Witajcie jeszcze raz,

    Wyprodukowałem coś takiego:
    http://derleta.com/pub/schematy/ledy.png
    ( http://derleta.com/pub/schematy/ledy.sch )

    Proszę nie bić za koślawy schemat, uczyłem się Eagle przed chwilą,
    próbując go wyprodukować, obiecuję że postaram się poćwiczyć trochę
    robienie schematów. Jeśli ktoś mimo wszystko zdecyduje się to obejrzeć i
    wyrazić własne zdanie, będę wdzięczny.

    W rolach głównych:
    8 x BS170, 8 x BS250 w układzie proponowanym przez Andrzeja W.

    Teoria teorią, symulacje symulacjami, ma to szanse zagrać w
    rzeczywistości? Rezystory bramka-źródło PMOS wystarczą 1k?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 25. Data: 2012-10-13 19:10:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2012 18:31:23 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):
> [...]

    > 8 x BS170, 8 x BS250 w układzie proponowanym przez Andrzeja W.
    >
    > Teoria teorią, symulacje symulacjami, ma to szanse zagrać w

    Zadziala, ale w ramach dalszej nauki: maksymalne napiecie Ugs bedzie w tym
    ukladzie jakie ? A te tranzystory maja jakie dopuszczalne ?
    podpowiem ze 20V

    >Rezystory bramka-źródło PMOS wystarczą 1k?

    Az za male. To sa male tranzystory, pojemnosc bramki bedzie ponizej 1nF,
    przy 1k rozladuja bramke w 1us, a jaka masz czestostliwosc/okres swiecenia?

    przy 1k bedzie sie tam wydzielac 225mW ... no, ale z cyklem 1:4, wiec
    znosnie, ale osobiscie dalbym wiecej. 5, moze nawet 10k.

    No to przy okazji dalsze elementy do nauki/sprawdzenia:
    -moc tracona w tranzystorach,
    -moc tracona w opornikach katodowych,

    Ciezkie jest zycie elektronika :-)

    J.

  • 26. Data: 2012-10-13 19:23:50
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-13 19:10, J.F. pisze:

    > Zadziala, ale w ramach dalszej nauki: maksymalne napiecie Ugs bedzie w tym
    > ukladzie jakie ? A te tranzystory maja jakie dopuszczalne ?
    > podpowiem ze 20V

    Hm, napięcie Ugs to napięcie na bramce, tak?
    nie wiem, 0-5v na bramce NMOS, 0-15v na bramce PMOS? kurczę, zabij mnie,
    nie znam się na tym ;c

> [...]
    >
    > przy 1k bedzie sie tam wydzielac 225mW ... no, ale z cyklem 1:4, wiec
    > znosnie, ale osobiscie dalbym wiecej. 5, moze nawet 10k.

    10k to bardzo fajne rezystory, z tego co widzę... spróbuję 10k.

    > No to przy okazji dalsze elementy do nauki/sprawdzenia:
    > -moc tracona w tranzystorach,
    > -moc tracona w opornikach katodowych,

    Poddaję się. Zapewne trzeba by obliczyć spadek napiecia na diodach, nie
    wiem czy dekoder BCD też nie ma jakichś "oporów", no nie wiem jak się za
    to zabrać.

    > Ciezkie jest zycie elektronika :-)

    Niestety, nie jestem elektronikiem i nie planowałem nim nigdy być. To co
    składam, to projekt budzika z alarmami, sterowanego poprzez FT232 i
    IRM8602S. O ile stronę programową tego przedsięwzięcia ogarniam bez
    problemu, to część bardziej analogowa jest dla mnie sporym problemem,
    dla jakby nie było, bardziej informatyka niż elektronika... :( i tak,
    mam świadomość że z każdym kolejnym postem się kompromituję, no ale
    cóż... urządzonko robię dla samego siebie, może czegoś się jednak nauczę
    dzięki wam.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 27. Data: 2012-10-14 12:43:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Oct 2012 19:23:50 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):

    > Hm, napięcie Ugs to napięcie na bramce, tak?
    > nie wiem, 0-5v na bramce NMOS, 0-15v na bramce PMOS? kurczę, zabij mnie,
    > nie znam się na tym ;c

    Dobrze kombinujesz, 15Vna bramce pmos moze wystapic, a ze on wytrzymuje
    20V, to problemu nie ma.

    Ale ... poprzednio sobie popatrzylem tylko na anody, a teraz patrze na
    katody:
    a) 4543 ... nie moge sie doczytac jaki ma prad maksymalny .. 10mA czy tylko
    3mA. A ty bys chcial ze 100.

    b) on ma wyjscia dwustanowe - zapewne przekroczysz dopuszczalne napiecie
    wsteczne na LED. Raczej nie zaszkodzi, ale doradzalbym jednak jakis inny
    uklad z wyjsciamu OC/OD, a w ogole to obnizyc napiecie zasilania, 15V to
    sporo za duzo. nawet zwykly 7447 powinien dac rade, zasilisz go z 5V,
    wejscia podaczysz bezposrednio do procka.

    c) brakuje ci w tym ukladzie rezystorow do masy na jego wejsciach.
    Stan wysoki wymusi tranzystor pmos, a co wymusi stan niski ?

    d) w ogole w tym przypadku to ten tranzystor pmos jest niepotrzebny,
    sam nmos dobrze zmieni napiecia, a ze odwroci ... odwrocic mozesz
    programowo.

    e) a w ogole to ja bym wywalil ten dekoder, dasz 7 tranzystorow bs170
    sterujacych bezposrednio katodami. Oczywiscie trzeba 7 portow .. ale jak
    juz sie zdecydowales na overkill i dales atMega do zegarka, to portow widac
    jest sporo :-)

    J.

  • 28. Data: 2012-10-14 13:57:06
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-14 12:43, J.F. pisze:

> [...]

    > juz sie zdecydowales na overkill i dales atMega do zegarka, to portow widac

    No i w sumie to byłoby dobre wyjście, co prawda będę trochę musiał
    przerobić układ, no ale, portów starczy. CD4543 i tak mi się nie do
    końca podoba, bo nie obsługuje hex, a nie znalazłem takiego co obsługuje
    i w dodatku jest pod wspólną anodę. Czyli - zasilanie anod jest ok, na
    katody po NMOSie i tyle w temacie? Wydaje się być o-k :)

    Poza tym - czemu overkill? Wspomniałem, że zegarek ma się komunikować z
    komputerem po FT232, zabudowałem odbiornik IR, komunikacja z RTC po i2c,
    być może synchronizacja czasu radiem (ale najpierw bym się musiał
    dowiedzieć, czy to będzie u mnie działać), sterowanie zewnętrznymi
    urządzeniami przez przekaźniki, syrena, buzzer... ATTiny zdecydowanie by
    się nie nadał.

    Problem raczej chyba w tym, że 5V jest ze stabilizatora, nie chce
    podłączać tych ledów pod niego, i bez tego się grzeje. Układu zasilania
    nie chcę już przerabiać, wiem że mogę tam wrzucić LM337 albo przed to
    jeszcze np. LM7812, ale prościej chyba jednak już zasilić te LEDy sprzed
    stabilizatora przez odpowiednie rezystory...

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 29. Data: 2012-10-14 15:20:54
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 14.10.2012 12:43, J.F. wrote:
> [...]
    > juz sie zdecydowales na overkill i dales atMega do zegarka, to portow widac
    Na atmedze8 da się spokojnie wysterować jeszcze więcej ;)
    http://grota.be/~michoo/smieci/VID_20120930_165738.3
    gp

    Przy czym tutaj mam celowo obniżony prąd w ledach, bo przy maksymalnej
    jasności zbyt przeszkadza.

    Michoo

  • 30. Data: 2012-10-14 15:47:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Oct 2012 13:57:06 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):
    > Problem raczej chyba w tym, że 5V jest ze stabilizatora, nie chce
    > podłączać tych ledów pod niego, i bez tego się grzeje.

    Nawet nie bardzo mozesz, bo te wyswietlacze nieco wiekszego napiecia
    potrzebuja.

    > Układu zasilania
    > nie chcę już przerabiać, wiem że mogę tam wrzucić LM337 albo przed to
    > jeszcze np. LM7812, ale prościej chyba jednak już zasilić te LEDy sprzed
    > stabilizatora

    Nic nie stoi na przeszkodzie.

    >przez odpowiednie rezystory...

    Nie, rezystory musza byc w katodach, bo w prad anodowy rozny jest i zalezy
    od ilosci zapalonych segmentow.

    J.