  • 11. Data: 2012-10-12 11:36:10
    Temat: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartosz Derleta" napisał w wiadomości
    >Tak, źle zasugerowałem się tym, na 6.5v było multipleksowane -
    >świeciło tylko 1/4 czasu, bezposrednio pod "11v" było jasniej bo
    >świeciło cały czas, ręką multipleksu nie szło zrobić - ale że to nie
    >było 11v tylko 7v, to wiem dopiero teraz, po sugestii i pomierzeniu.
    >Cóż, albo wyświetlacz wyrobi na 6,5v, albo większy zasilacz i...

    To wszystko dziala tak na granicy - opis podaje 4.2-5.4V, tam sa dwie
    diody polaczone szeregowo, wiec tyle powinno byc ... i zapas napiecia
    z 6.5V malutki. No ale ten 1-2V sa, tranzystory trzeba MOS, oporniki
    mniejsze ... powinno dzialac.

    >Akurat obok Andrzej już zaproponował takie rozwiązanie, jutro będę
    >testował.

    Rozwiazanie dla samobojcow: napiecie zasilania obnizyc do 3.3V, anody
    podlaczyc do + przez dlawiki, i dodatkowo anody zwierac tranzystorami
    do masy.

    I teraz - jak wyswietlacz ma byc ciemny to tranzystor zwiera, jak ma
    swiecic to tranzystor zamykamy. To konfiguracja step-up, wiec
    napiecie skoczy.

    Tylko jeszcze trzeba by dobrac czas otwarcia odpowiednio do ilosci
    swiecacych segmentow, wiec to zadanie na dlugie zimowe wieczory :-)

    J.

  • 12. Data: 2012-10-12 14:50:10
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    [Bartosz Derleta] :
    > Przepraszając za przydługi wywód laika, mam pytanie - jak najprościej i
    > najlepiej jednocześnie, wysterować te LEDy napięciem 11v przełączanym z
    > ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w
    > dobrym kierunku?

    A nie możesz dać tam po prostu coś w rodzaju staruszka saa1064?

    Sławek
    --
    ________ Error 403: Acces denied.
    _/ __/ __/ You are not authorized to read this signature.

  • 13. Data: 2012-10-12 22:22:51
    Od: Dondu <m...@g...com>

    >W dniu czwartek, 11 października 2012 22:18:01 UTC+2 użytkownik Bartosz Derleta
    napisał:
    > Napięcie 5v przy multipleksowaniu 4 wyświetlaczy jest trochę za niskie,
    > jasność jest niewystarczająca, nawet przy braku oporników...

    Aby uporządkować:

    LED-y steruje się prądem, a nie napięciem.

    Jeżeli masz multipleksowany wyświetlacz, to prąd przepuszczany przez diodę musi być
    odpowiednio większy niż przy stałym jej świeceniu, by osiągnąć tę samą jasność.
    Dlatego zerkasz do datasheet tego wyświetlacza i odnajdujesz:

    IPF - Peak Forward Current Per Segment (duty 0.1, 1kHz)
    który dla tego wyświetlacza wynosi 100mA.

    Innymi słowy przy częstotliwości wyświetlania poszczególnych segmentów wynoszącej
    1kHz (250Hz na segment) możesz spokojnie przepuścić np. 90mA przez każdą pojedynczą
    diodę w wyświetlaczu. W ten sposób załatwiasz maksymalną możliwą jasność przy
    multipleksowaniu.

    Teraz musisz zastosować odpowiednio wydajne źródło prądowe. Ponieważ masz 8 diod w
    segmencie, to źródło musi mieć wydajność co najmniej: 90mA * 8 = 720mA.

    Nie można oczywiście wtedy sterować LED'ami bezpośrednio z pinów mikrokontrolera, bo
    prądy przekroczą wydajność pinów i sumaryczną dla mikrokontrolera. Należy więc
    zastosować jakieś scalone bufory lub tranzystory. Te elementy muszą być zarówno po
    stronie każdego segmentu (anody) jak i dla każdej katody. Łącznie więc 4 + 8 = 12
    tranzystorów.

    -----------

    Mikrokontrolery - Jak zacząć?
    http://mikrokontrolery.blogspot.com/

  • 14. Data: 2012-10-12 22:55:36
    Od: Dondu <m...@g...com>

> [...]

    który dla tego wyświetlacza wynosi 100mA.

    Innymi słowy przy częstotliwości wyświetlania poszczególnych segmentów wynoszącej
    1kHz możesz spokojnie przepuścić np. 90mA przez każdą pojedynczą diodę w
    wyświetlaczu. W ten sposób załatwiasz maksymalną możliwą jasność przy
    multipleksowaniu.

    Czyli gdybyś miał 10 segmentów to 90mA spełniałoby wymóg z datasheet dla 100mA. Ale
    Ty masz tylko 4 segmenty, musisz więc obniżyć ten prąd, by nie przekroczyć parametru
    IPF dla duty wynoszącego 0.1. O ile? Możesz to policzyć zwykłą proporcją:

    100mA * 4 * 0.1 = 40mA

    Czyli przy 4 multipleksowanych segmentach przez każdą diodę powinieneś puszczać prąd
    zbliżony lecz nie przekraczający 40mA. Bezpiecznie przyjmij 35mA.

    Teraz musisz zastosować odpowiednio wydajne źródło prądowe. Ponieważ masz 8 diod w
    segmencie, to źródło musi mieć wydajność co najmniej: 35mA * 8 = 280mA. Proponuję
    wykorzystać LM117: http://www.ee.buffalo.edu/courses/elab/LM117.pdf

    Schematy źródeł prądowych znajdziesz na stronach: 18 i 19

  • 15. Data: 2012-10-13 01:57:41
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-13 00:54, Bartosz Derleta pisze:

    > "NMOS to może być to". Zamiast tych PNP zamontowałem tam 4x BS170 -
    > bramka do MCU, dren do +16, źródło na anody. "Prawie" działa - znaczy,
    > na źródle jest ok 3,3v, domyślam się że MCU nie jest w stanie wysterować
    > tego MOSFETa i musze poszukać jakiś inny, "logic level", tak? Wydaje mi
    > się, że rozwiązanie jest już blisko.

    Doczytałem, że w takiej konfiguracji lepiej użyć PMOSa, zgadza się?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 16. Data: 2012-10-13 02:16:01
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-11 23:59, Andrzej W. pisze:

    > O ile dobrze zrozumiałem problem to z ATmegi powinieneś sterować
    > tranzystorem NMOS z S podłączonym do masy, którego dren steruje bramką
    > tranzystora PMOS z S do 11V. PMOS powinien mieć rezystor pomiędzy G i S.

    Ok, na spokojnie przysiadłem, próbując to ogarnąc, i skłaniam się ku
    Twojemu rozwiązaniu. Czyli anody podłączyć do drenu PMOSa?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 17. Data: 2012-10-13 03:06:18
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.10.2012 22:55, Dondu wrote:

    > Aby uporządkować:
    Oj tak.

    > Czyli gdybyś miał 10 segmentów to 90mA spełniałoby wymóg z datasheet
    > dla 100mA. Ale Ty masz tylko 4 segmenty, musisz więc obniżyć ten prąd,
    > by nie przekroczyć parametru IPF

    W skrócie IPF "P" jest od Peek - szczytowy.

    > dla duty wynoszącego 0.1. O ile? Możesz
    > to policzyć zwykłą proporcją:
    >
    > 100mA * 4 * 0.1 = 40mA
    Imo to się liczy trochę inaczej - wychodzi mi 55mA/segment przy duty
    cycle 0.25, wyjaśnienie na dole.

    > Czyli przy 4 multipleksowanych segmentach przez każdą diodę
    > powinieneś puszczać prąd zbliżony lecz nie przekraczający 40mA.
    > Bezpiecznie przyjmij 35mA.

    W takim przypadku wyświetlacz byłby zasilany prądem jedynie 40% większym
    od IAF przez 25% czasu...

> [...]
    > masz 8 diod w segmencie, to źródło musi mieć wydajność co najmniej:
    > 35mA * 8 = 280mA. Proponuję wykorzystać LM117:

    I po jakim czasie wyświetlacz spłynie gdy będą włączone tylko 2 segmenty
    z 8 (wyświetlana cyfra 1)?
    W takim przypadku źródło prądowe (o ile będzie miało taką możliwość
    napięciowo) popchnie 140mA/segment.

    Wyjaśnienie (jak ktoś widzi jakieś rażące błędy to proszę o uwagi -
    fizykę miałem dawno temu i mogłem coś pomieszać, ale wydaje mi się, ze
    wszystko trzyma się kupy przy założeniu liniowości przepływu ciepła):

    W diodzie interesuje nas głównie nie przekroczenie maksymalnej
    temperatury (Tmax). Możemy to osiągnąć na dwa sposoby:
    a) zasilać diodę stałym prądem - po pewnym czasie temperatura się
    ustabilizuje na Tmax
    b) zasilać diodę większym prądem do czasu aż osiągnie Tmax, następnie
    pozwolić jej wystygnąć, cykl powtórzyć

    Pomijając nieliniowości przepływu ciepła i inne zawiłości
    fizyczno-matematyczne:
    jeżeli dioda (5.6V) ma oznaczenie 25mA/140mW przy ciągłym zasilaniu to
    znaczy, że gdy osiąga zadaną temperaturę w każde 100us jest w stanie
    przetransportować 'na zewnątrz' 140mW*100us=14uJ

    Jeżeli ma dodatkowo podane, 100mA/0.1 duty cycle/1kHz to oznacza, że
    przy 4 razy większym prądzie zagrzeje się do Tmax w 100us. Nie jest to
    dziwne, skoro dostała przez te 100us 54uJ a odprowadziła z tego tylko 14
    - pozostałe 40uJ podniosło temperaturę. Teraz dioda najpierw odprowadza
    nadwyżkę a potem stygnie mocno poniżej Tmax, żeby w kolejnym cyklu pracy
    mieć odpowiedni "zapas" na nagrzanie się. I tak w kółko. Jak widzimy
    temperatura maksymalna jest taka sama, ale średnia jest mniejsza niż
    przy zasilaniu ciągłym, mniejsze jest też moc wydzielana na diodzie
    (54mW średnio).

    Gdy teraz mamy świecić 200us co się stanie gdy zmniejszymy prąd o
    połowę? Dioda świecąc 200us pobierze tyle samo energii co wcześniej
    przez 100us, ale ponieważ przez pierwsze 100us zdąży odpłynąć 14uJ to
    temperatura będzie niższa od Tmax. Możemy więc zwiększyć prąd tak, aby
    znowu osiągnąć Tmax.

    (100mA-25mA) - to jest nadwyżka powodująca grzanie
    t - nasz czas grzania
    Skoro zakładamy liniowość to dodatkowe grzanie doprowadzi do Tmax po
    czasie (100mA - 25mA)/(t/100us).

    Po uwzględnieniu prądu niepowodującego grzania:
    Imax(t)=(100mA - 25mA)/(t/100us)+25mA

    Michoo

  • 18. Data: 2012-10-13 03:16:00
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 13.10.2012 01:57, Bartosz Derleta wrote:

    > Doczytałem, że w takiej konfiguracji lepiej użyć PMOSa, zgadza się?

    Zależy co rozumiesz przez "lepiej". NMOS nie będzie działał bez
    kosmicznej kombinacji. Już pisałem - użyj PMOS + inwerter na NMOS i
    rezystorze.
    Jak dasz sam PMOS to albo będzie ciągle otwarty, albo będą problemy z
    wydajnością prądową.

    Michoo

  • 19. Data: 2012-10-13 11:00:36
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Dondu" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > 8 diod w segmencie, to źródło musi mieć wydajność co najmniej: 35mA * 8 =

    Źródła prądowe muszą być dla każdego segmentu, a nie całego wyświetlacza
    (nie tłumaczę dlaczego bo jak się zastanowisz to zrozumiesz).
    W wielu przypadkach źródła prądowe można zastąpić opornikami.
    P.G.

  • 20. Data: 2012-10-13 15:21:50
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-13 11:38, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > pinach procesora było 15,3V (dioda w tranzystorze nie pozwala aby było
    > mniej).
    > Z kolei dioda zabezpieczająca pin procesora pilnuje aby napięcie na
    > pinie nie było wyższe niż VCC+0,7V.
    > Czyli prąd z 16V płynął przez te dwie diody do VCC. Jeśli wydajność
    > prądowa źródła 16V byłaby wystarczająca to pierwszym skutkiem byłoby
    > podciągnięcie VCC do poziomu 14,6V (16-0,7-0,7) a dalej to już pytanie
    > co wcześniej padnie - rozumiem, że padły tranzystory pnp i pewnie mała
    > wydajność tych 16V uchroniła procesor przed wyparowaniem.

    Nie, rezystory 10k umieszczone między wyjściami procesora a bazą tych
    tranów. I po fakcie cieszyłem się, że je tam dałem, bo na tych bazach
    pojawiło się 16v, procesor mógłby być do wywalenia gdyby ich tam nie było.

    > Procesor po takich przejściach należy w zasadzie od razu wyrzucić, bo
    > jeśli nawet działa to na pewno został nadwyrężony i nigdy nie wiadomo
    > jak długo pociągnie.

    Na kazdym wyjściu, jak pisałem, był rezystor 10k, więc może jednak nie?
    :) napięcie mierzone na nogach między rezystorem a procesorem nie
    przekraczało 5V w stosunku do masy układu, więc w zasadzie chyba nie ma
    powodów do obaw.

    > Nic nie rozumiesz.

    Nie wątpię. :)

> [...]
    > jego źródle jest ten sam sygnał co na bramce tylko przesunięty o
    > napięcie bramka- źródło - z karty katalogowej wynika, że typowo około 2V
    > - czyli na źródle powinno być o 2V (0.8 do 3) niższe niż na bramce.
    > Oczywiście jak na bramce jest 0 to nie będzie tam -2V bo niby skąd miało
    > by się wziąć, ale jak na bramce jest 5V to na źródle będzie około 3V.
    > Jak chcesz mieć klucze od +16V to albo tranzystory pnp, albo PMOS +
    > odpowiednie sterowanie przesuwające sygnał sterujący którym dysponujesz
    > (wyjścia procesora 0..5V) do poziomu wymaganego przez te klucze.

    Zdecydowałem się na rozwiązanie NMOS + PMOS, na symulacjach bardzo
    fajnie to działało. Próbowałem też na samym NMOSie to zasymulować, ale
    to chyba nie tedy droga?

    (Sygnał sterujący przez rezystory zabezpieczające na bramkę, źrodło do
    masy, dren przez rezystor do +16 i przez drugi rezystor na anodę, ale
    kiepsko z wydajnością prądową, albo z kolei LED się nie wyłącza, tylko
    się żarzy.

    Przepraszam za lamerstwo, jednak sucha teoria (przynajmniej na tak
    niskim poziomie jak ją przyswoiłem) ma się nijak do faktycznych
    parametrów tranzystorów, które nie są idealne... :(

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta