  • 11. Data: 2024-07-26 10:28:13
    Temat: Re: Wyrzucam stare katalogi
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    On 2024-07-22 20:30, Piotr Gałka wrote:

    > Z 10 lat temu wyrzuciłem ponad 1m katalogów TI.
    > Zostawiłem wtedy sobie tylko kilka cieniutkich książeczek 'Application
    > Report' i grubą z porównaniem wszystkich rodzin układów cyfrowych.
    >
    > Ale przez te 10 lat nigdy do nich nie zajrzałem.
    >
    > Jeśli nie zabiorą nam internetu to nie przewiduję, że kiedykolwiek
    > będzie potrzeba zajrzeć do jakiegokolwiek katalogu na papierze.
    > Szybciej się znajduje w necie niż w papierowym katalogu.

    To zależy co się wyrzuciło,
    niestety :-(
    Wywaliłem (lub gdzieś zadołowałem),
    ale pewnie wywaliłem katalog anten Yagi
    produkowanych przez firmę Astro.
    Niby nic na pierwszy rzut oka, aczkolwiek tam były dane nie publikowane
    przez innych producentów, konkretnie: parcie wiatru łacznie z
    przykładami obliczeń wytrzymałościowych masztów antenowych.

    :-(

  • 12. Data: 2024-07-26 17:01:39
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > Jesteś lepszy.
    > Ja mam katalog 'Elementy' i ma prawie 11G.

    Ja mam bajzel...

    > Ale to są tylko pdfy jednoznacznie związane z konkretnymi elementami.
    > Informacje bardziej ogóle lądują gdzie indziej.

    W katalogu z pdf-ami mam podkatalogi automoto (a tam wszelkie serwisówki i
    manuale związane z samochodami i motocyklami, które miałem i mam),
    elektronika, faktury, instrukcje, kf, komputery, majsterkowanie, nauka,
    serwisówki, reszta... W sumie 43 GB. I kiedy ja to przejrzę? Pewnie nigdy.

    W elektronice mam datasheety, design notes, ebooki (w tym magazyny, np.
    archiwum radioelektronika czy magazyny, które miałem przez lata w
    prenumeracie), projekty, i bardziej specjalistyczne rzeczy (np. osobno
    książki do vhdl, osobno do stm32), plus jakieś dokumenty z historii
    telekomunikacji.

    > Szybciej mi otworzyć Mousera, wpisać symbol i otworzyć pdf-a.

    No właśnie. Ale to jeśli chodzi o datasheety. Mi chodzi o inne materiały.

    > Ale ostatnio zrobiłem sobie kartotekę z pdf-ami używanych elementów i
    > podpinam je pod symbole w KiCadzie.
    > Kliknięcie 'D' na danym elemencie na schemacie otwiera jego Datasheet.
    > Tylko, że to trzeba zrobić raczej dla wszystkich, bo jak jest częściowo
    > (tak teraz mam) to 'D' staje się testem: jest/nie ma, a potem dla
    > większości i tak trzeba poszukać jak coś się chce sprawdzić.

    O, to brzmi przydatnie. Ja się jakoś nie mogłem przekonać do KiCada. Może
    po prostu dlatego, że Eagle 6.coś nadal działa. Ale kiedyś przyjdzie ten
    moment, że trzeba będzie się przesiąść, bo Eagla przecież dawno już
    zabili.

    Z drugiej strony do PCB używam AutoTraxa pod DOSboxem i jakoś moment
    przesiadki nie nadchodzi... więc może i z Eaglem będzie tak samo.

    To plus fakt, że mam prawie 400 projektów zrobionych w Eagle'u, więc
    fajnie byłoby móc je dalej otwierać (choć może KiCad to umie?).

    --
    Przychodzi facet do baru i mówi do barmanki:
    - Proszę whisky z colą

  • 13. Data: 2024-07-26 18:19:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > To plus fakt, że mam prawie 400 projektów zrobionych w Eagle'u, więc
    > fajnie byłoby móc je dalej otwierać (choć może KiCad to umie?).

    Jest import z Cadstar, eagle, easyeda, tak mam w nowym kicadzie 8.0 pod
    linuksem.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2024-07-30 12:52:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-07-26 o 17:01, Arnold Ziffel pisze:

    > Ja mam bajzel...

    Bajzel mam wszędzie gdzie indziej, ale akurat w tym mam porządek.
    Wielopoziomowa struktura segregacji kart katalogowych - wszystko ma
    swoje miejsce i łatwo mogę znaleźć.
    Jak 20+ lat temu planowałem ten podział to zrobiłem sobie tabelkę w
    arkuszu kalkulacyjnym, aby wszystko zaplanować.
    Na przykład AP2202.pdf ląduje w:
    D:\Elementy\_Analog IC\_Power Management\_Linear Regulators\_LDO
    Regulators\Diodes

    Od '_' zaczynam nazwy związane z hierarchicznym sortowaniem, bez '_'
    inne (np: AppNotes na danym poziomie, czy nazwy producentów).

    > O, to brzmi przydatnie. Ja się jakoś nie mogłem przekonać do KiCada.

    Używałem kupionego w 97 roku Protela 3 (najdroższa inwestycja naszej
    firmy w narzędzie projektowe 'ever').
    W roku 2017 zobaczyłem dema KiCada i uznałem, że ma rzeczy, których
    brakuje mi w moim Protelu (rozpychanie ścieżek przy prowadzeniu
    kolejnej) więc się zacząłem przenosić.
    Wtedy jeszcze był KiCad V4. Nie miał zrobionego via-stitching. Wszystkie
    via łączące GND na top i bottom trzeba było połączyć ścieżkami (już nie
    wiem co się działo jak się nie połączyło, ale trzeba było).
    To było tak samo jak w moim Protelu. Też łączyłem. Jak nie połączyłem to
    wszystko działało, ale jak z 10 takich nie połączonych via sobie było to
    wypełnienie obszarów masy potrafiło Protelowi zająć pół godziny. Jak
    były połączone ścieżkami to kilkanaście sekund.
    Dziwi mnie, że KiCad wypełnia wszystkie zones w ułamek sekundy.
    Niektórzy nawet pracują tak, że mają wypełnianie włączone na stałe.
    Pod V4 zrobiłem tylko jedną płytkę i pojawił się V5. On królował długo
    (ostatnia wersja jest z listopada 21) i był dla mnie zupełnie
    wystarczający. Gdyby nie było nowych wersji to spokojnie wystarczyłby mi
    dożywotnio. Miał swoje wady - np. nie dało się zdefiniować, że jakiś
    zestaw netów należy do izolowanego fragmentu i między sobą mogą mieć
    0.2mm ale do całej reszty np. 5mm. Trzeba było takie rzeczy samemu
    kontrolować. Kolejnego V6 prawie nie zdążyłem użyć bo wymagał Win10 a ja
    miałem Win7 i ekipa KiCada została mocno wzmocniona, prace przyspieszyły
    i postanowili co rok wypuszczać nową główną wersję. Jak dorobiłem się
    Win10 to już lada chwila było KiCad V7.
    Teraz jest V8 i pod nim mogę zrobić chyba wszystko co potrzebuję. Nawet
    udało mi się (no zadowalająco) zdefiniować anteny RFID jako footprinty.
    Pod V7 nie udawało mi się aby via i fragmenty na bottom stały się
    elementem footprinta, ale może za słabo się starałem.
    Od V8 nawet nie muszę blokować (Shift) gridu, gdy przesuwam referencje,
    czy wartości na schemacie - automatycznie stosuje do nich inny grid niż
    do symboli.
    Jedyne, czego mi troszeczkę brakuje to coś, co im zgłosiłem już chyba w
    2019 - aby dodali warstwy definiowane przez użytkownika ale będące w
    parach - że jak użyję jej w footprincie i przeniosę go na bottom to
    obraz z tej warstwy przejdzie lustrzanie do sparowanej z nią warstwy.
    Przyda mi się do tworzenia moich dokumentacji (na etapie KiCad V4
    przyjąłem, że stosuję do tego jedną z ich warstw, a oni stopniowo (chyba
    w V6) wprowadzili dodatkowe testy, które muszę wyłączać bo im się nie
    podoba co mam na tej ich warstwie.
    Ale niedawno dostałem maila, że ktoś się za to wziął i w V9 (czyli
    gdzieś za pół roku) już będzie.

    Dla mnie już w 2017 KiCad był porównywalny z moim płatnym Protelem, a od
    2018 pod kilkoma względami już lepszy.

    Pobaw się trochę KiCadem. Jak coś nie będzie się udawało popytaj na
    forum KiCada (niektórzy czasem tam piszą, że nie spotkali wcześniej tak
    pomocnego forum).
    A ja nie spotkałem wcześniej tak szybko poprawianego programu. Kilka
    razy mi się zdarzyło, że jak zgłosiłem błąd to jeszcze tego samego dnia
    był poprawiony. A rekordem, było, że jak zgłosiłem to praktycznie
    natychmiast była informacja, że już poprawiony - jeden z programistów
    zauważył nasze dyskusje na forum i poprawił zanim zdążyłem zgłosić błąd.

    W KiCadzie:
    1. maluje się schemat
    2. przypisuje się symbolom footprinty (tego ani razu nie robiłem),
    3. przenosi się schemat do PCB (w V4 przez netlistę, ale od V5 już
    bezpośrednio w aplikacji, bez netlisty),
    4. robi się PCB.

    Ja zacząłem, przed robieniem pierwszej płytki od tworzenia swojej
    biblioteki w której każdy symbol ma już przypisany footprint - dlatego
    punkt 2 dla mnie nie istnieje.

    Schemat i PCB są ze sobą fajnie powiązane. Jak po pierwszym
    przeniesieniu wszystkiego na PCB na schemacie się zaznaczy blok to na
    PCB odpowiednie footprinty zostaną zaznaczone. HotKey P zbiera je do
    kupy i pozwala gdzieś je przenieść. Tak robię wstępne grupowanie
    footprintów na płytce.

    > To plus fakt, że mam prawie 400 projektów zrobionych w Eagle'u, więc
    > fajnie byłoby móc je dalej otwierać (choć może KiCad to umie?).

    Jak trochę poznasz KiCada, to chyba powinno Ci się udać przenieść do
    KiCada wszystkie projekty. Nigdy nie używałem Eagle. Wiem, że jest
    import, ale czy bezproblemowy to nie wiem.
    P.G.

  • 15. Data: 2024-08-01 15:40:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 30.07.2024 o 12:52, Piotr Gałka pisze:
    > Teraz jest V8 i pod nim mogę zrobić chyba wszystko co potrzebuję.
    Dokładnie, też uważam że teraz jest on genialny, szczególnie rozpychanie
    ścieżek przy trasowaniu nowych, bajka.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2024-08-01 20:36:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-08-01 o 15:40, Janusz pisze:

    > Dokładnie, też uważam że teraz jest on genialny, szczególnie rozpychanie
    > ścieżek przy trasowaniu nowych, bajka.

    Rozpychanie ścieżek to .... bolesny temat.
    Gdy w 1997 kupiliśmy Protela 3 to dystrybutor się słowem nie zająknął,
    że lada moment będzie Protel 98, który miał już rozpychanie ścieżek.

    Gdy dwa miesiące po zakupie powiedzieliśmy im, że naszym zdaniem są nie
    w porządku, bo choćby z rok powinno być tak, że aktualizacje powinniśmy
    dostać. Jedyne co nam zaproponowali to 20% rabatu na zakup kolejnej
    wersji. Nie pamiętam szczegółowych danych, ale zakup Protela to był dla
    nas olbrzymi wydatek i podnoszenie tej kwoty do jej 180% po to aby mieć
    rozpychanie ścieżek nie było dla nas do przyjęcia.

    Nasza decyzja - nigdy więcej nic od tej firmy.

    A w KiCadzie rozpychanie ścieżek na pewno było w wersji V4, gdy pierwszy
    raz go pobrałem w 2017r.
    A prawdopodobnie było już w wersji V3 (wydaje mi się, że dema, które
    wtedy mnie skłoniły do KiCada były zrobione na wersji V3).

    To rozpychanie to chyba dorobili wtedy jacyś dwaj o nazwiskach
    kończących się na ...ski.

    Od jakiegoś czasu jest też drag footprinta (z ciągnięciem wszystkich
    podłączonych do niego ścieżek).
    Z tego typu funkcji to brakuje jeszcze drag zaznaczonego bloku.
    P.G.

  • 17. Data: 2024-08-03 16:14:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 1.08.2024 o 20:36, Piotr Gałka pisze:

    > Rozpychanie ścieżek to .... bolesny temat.
    > Gdy w 1997 kupiliśmy Protela 3 to dystrybutor się słowem nie zająknął,
    > że lada moment będzie Protel 98, który miał już rozpychanie ścieżek.
    Używałem go przez krótki okres ale tego ficzeru nie kojarzę.

    > Nasza decyzja - nigdy więcej nic od tej firmy.
    >
    > A w KiCadzie rozpychanie ścieżek na pewno było w wersji V4, gdy pierwszy
    > raz go pobrałem w 2017r.
    Ja to dopiero odkryłem chyba w 5.

    > A prawdopodobnie było już w w

    > Od jakiegoś czasu jest też drag footprinta (z ciągnięciem wszystkich
    > podłączonych do niego ścieżek).
    Tak też korzystam, bardzo pomocne.

    > Z tego typu funkcji to brakuje jeszcze drag zaznaczonego bloku.
    Ano przydałoby się, też nie rozumiem czemu jeszcze tego nie dorobili
    skoro sama funkcjonalność już istnieje.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2024-08-05 13:46:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-08-03 o 16:14, Janusz pisze:

    > Ano przydałoby się, też nie rozumiem czemu jeszcze tego nie dorobili
    > skoro sama funkcjonalność już istnieje.

    Jednak jest z tym trochę do zrobienia/zdecydowania.
    Jak wybierzesz footprint to masz jednoznacznie punkty które ciągasz, a
    ścieżki się dopasowują wzajemnie rozpychając itp.
    Jak zaznaczysz blok to masz w nim też kawałki ścieżek. I w sumie jak z
    bloku wystaje np długa, ale też zaznaczona ścieżka to punkt ciągania
    powinien być gdzieś hen na jej końcu, czy może ten ostatni z
    zaznaczonych segmentów danej ścieżki powinien podlegać ciąganiu, a może
    on powinien zostać przecięty zgodnie z granicą zaznaczania i tam powinny
    pojawić się nowe kawałki dopasowujące daną ścieżkę do przesunięć bloku.
    No i co ze ścieżkami wewnątrz bloku. Można je dopasowywać, czy są
    zamrożone na czas przesuwania bloku.
    A może przesuwany blok traktować jako zestaw footprintów a wszystkie
    ścieżki, również te w bloku jako modyfikowalne.
    Kolejnym problemem mogą być zone, albo regiony keep-out którym zdarzy
    się być fragmentem zaznaczonego bloku.
    W obecnej funkcjonalności jak jest jakieś keep-out to jest ono
    nieruchome w czasie drag footprintu, a jak pojawią się ruchome keep-outy
    to jednak inna funkcjonalność jest potrzebna.
    Każde z rozwiązań/decyzji się komuś spodoba a innemu nie. Więc może
    zrobić te decyzje konfigurowalne.
    P.G.