  • 21. Data: 2013-02-13 17:22:07
    Temat: Re: Wymiana akumulatorów we wkrętarce Skil
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    W dniu 2013-02-13 17:04, Michoo pisze:

    > Na ładowarce, na zasilaczu, czy na baterii? 12V ma ładowarka do baterii
    > 9.6V więc twoje bateryjki by musiały być 4.8V a nie 6V.

    Na ładowarce napisane jest 12 V 1.2 Ampera.
    Jednak poprzednie AKU Ni-Mh były 1,2v i połaczone w szerego jeden za drugim.
    http://www.rafig.pl/akumulator-lut-sc-1-2v-1200mah-n
    imh.html

    Nowe ogniwa mają po 3,6 v i spiąłem je jak w początkowym poście.

  • 22. Data: 2013-02-13 17:54:16
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    W dniu 2013-02-13 14:40, hisjusz pisze:

    > Jest jakiś gotowy układ który mógł bym dołożyć do tych ogniw żeby
    > ładować je bez bombowych efektów?

    Możesz KAŻDE ogniwo zabezpieczyć czymś takim:
    http://www.bto.pl/B2CProdukt.aspx?id_artykulu=26671
    (mają tam płytki w różnych wymiarach, pasujących do różnych ogniw).
    Ewentualnie szeregowo połączyć 3 pary ogniw - każda para równolegle,
    wtedy wystarczy jeden układzik na parę.

    To uchroni przed wybuchami, ale nie zastąpi balancera.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 23. Data: 2013-02-13 18:35:51
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    W dniu 2013-02-13 17:09, Irokez pisze:
    > Użytkownik "hisjusz" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Bo to jest dedykowane do tej wiertarki to nie będzie pisać
    > A ponieważ dedykowane to jeżeli nie jest to jakaś ładowarka półgodzinna
    > czy godzinna, na 99% jest trafo, prostownik i rezysor. I tyle tej
    > elektroniki.
    >
    > PS. wykup sobie ubezpieczenie mieszkania od pożaru jak nie masz, bo
    > widzę nie wiesz za co się bierzesz.

    PO 1 ładowałem to wczoraj na powietrzu z dala od czegoś co mogło by się
    zając ogniem ZROZUMIAŁEM ŻE W OBECNEJ WERSJI SPRZĘTOWEJ MAM TEGO NIE
    POWTARZAĆ
    Po 2 znów motyki na mnie zamiast poczytaj to-1 poczytaj to-2 i wróć jak
    napełnisz się wiedzą.
    Po 3 Oprócz trafo jest taka płytka
    http://ifotos.pl/zobacz/DSCF0011J_xarqqhh.JPG/

  • 24. Data: 2013-02-13 18:48:36
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    W dniu 2013-02-13 17:54, MKi pisze:

> [...]
    > wtedy wystarczy jeden układzik na parę.
    >
    > To uchroni przed wybuchami, ale nie zastąpi balancera.

    Co robi ba lancer i po co to? Czy to jest potrzebne tylko podczas
    ładowania czy potrzebne również przy używaniu/rozładowywaniu?

  • 25. Data: 2013-02-13 19:39:12
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    > PO 1 ładowałem to wczoraj na powietrzu z dala od czegoś co mogło by się
    > zając ogniem ZROZUMIAŁEM ŻE W OBECNEJ WERSJI SPRZĘTOWEJ MAM TEGO NIE
    > POWTARZAĆ

    Dokładnie

    > Po 2 znów motyki na mnie zamiast poczytaj to-1 poczytaj to-2 i wróć jak
    > napełnisz się wiedzą.

    Świetnie, jest trochę do poczytania, a ponieważ nie za bardzo jak widzę
    obeznany jesteś w elekronice to raczej szukaj gotowych układów
    ładowania/balanserów. Ktoś może coś fajnego podpowie bo ja tam dalej NiCd -
    wolę tłuc ze względu na najwyższą wydajność prądową (max prąd) z takiego
    samego ogniwa (nie pojemność).

    > Po 3 Oprócz trafo jest taka płytka
    > http://ifotos.pl/zobacz/DSCF0011J_xarqqhh.JPG/

    No więc masz trochę mądrzejszą debilną elektronikę - ładowarkę czasową o
    stałym czasie ładowania.
    Bez względu na to jak jest naładowany akumulator - kompletnie pusty czy
    kompletnie naładowany - zawsze będzie go ładować przez czas ustawiony przez
    producenta (moża wyliczyć na podstawie wartości elementów ze wzorów w
    datascheecie do CD4060).

    Nie ładuj tym Litowo-jonowej.

    --
    Irokez

  • 26. Data: 2013-02-13 20:18:12
    Od: hisjusz <h...@w...pl>

    > Nie ładuj tym Litowo-jonowej.

    Nawet po dodaniu tego :

  • 27. Data: 2013-02-13 20:59:37
    Od: "Janek Wlodak" <w...@n...pl>

    "hisjusz" <h...@w...pl>

    Po pierwsze, po drugie, po trzecie....

    jak już.

  • 28. Data: 2013-02-13 21:10:05
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    W dniu 2013-02-13 18:48, hisjusz pisze:

    > Co robi ba lancer i po co to? Czy to jest potrzebne tylko podczas
    > ładowania czy potrzebne również przy używaniu/rozładowywaniu?

    Balancer przeciwdziała niszczeniu akumulatorów połączonych
    szeregowo.

    Dla identycznych (pojemność, stopień zużycia, stopień
    rozładowania) balancer nie jest potrzebny. Ale takich
    sytuacji nie ma, akumulatory zużywają się niejednakowo.

    Jeśli masz podłączone szeregowo akumulatory, to ładujesz
    je tym samym prądem. Najszybciej naładuje się akumulator
    najbardziej zużyty (bo ma najmniejszą pojemność) lub
    najmniej rozładowany. Jeśli będziesz ładować dalej bez
    zabezpieczenia (no bo trzeba doładować pozostałe) to
    ten już naładowany ulegnie przeładowaniu i wystąpią
    efekty pirotechniczne. A jak będzie miał zabezpieczenie,
    to ono rozłączy układ i ładowanie się zatrzyma. Nie
    będzie wybuchu, ale i nie będzie w pełni naładowanych
    akumulatorów.

    Przy rozładowywaniu podobnie - najszybciej wyczerpie się
    akumulator najbardziej zużyty. Dalsze rozładowywanie
    (poniżej 3V mniej więcej) zniszczy akumulator (albo
    zabezpieczenie przerwie obwód).

    Ale gdzieś czytałem, że dla 2 - 3 akumulatorów
    szeregowo pochodzących z tej samej dostawy balancer
    potrzebny nie jest.

    A teraz najważniejsze. Dla różnych technologii ogniw
    stosuje się różne strategie ładowania. W guglu
    znajdziesz szczegółowe opisy. Ta dla NiMH się kompletnie
    nie nadaje do litowych. Bez wspomnianego zabezpieczenia
    będzie bum, wcześniej czy później. Z nim po prostu
    szybciej zużyjesz akumulatory i nigdy ich porządnie
    nie naładujesz.

    Jeśli chcesz mieć porządne narzędzie i spać spokojnie
    potrzebujesz układów zabezpieczających i dedykowanej
    ładowarki do LiIon.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 29. Data: 2013-02-13 21:23:11
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

> [...]
    > (mają tam płytki w różnych wymiarach, pasujących do różnych ogniw).
    > Ewentualnie szeregowo połączyć 3 pary ogniw - każda para równolegle,

    Słowo klucz:
    > To uchroni przed wybuchami, ale nie zastąpi balancera. "

    Dalej - "jeden układzik na parę", masz 3 pary to potrzebujesz 3 niezależne
    zasilacze 4,2V
    A Ty masz jeden 12V i w dodatku czasowy
    Chyba że będziesz rozłączał szeregowo podpięte pary i każdą osobno ładował

    coś takiego potrzebujesz
    http://www.batteryspace.com/PCB-for-11.1V-Li-Ion-Bat
    tery-Pack-with-Fuel-Gauge-Socket-3S-4A-limit.aspx

    Różne wymiary do wyboru
    http://www.batteryspace.com/pcbfor108v111vpack.aspx

    --
    Irokez

  • 30. Data: 2013-02-13 21:26:38
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > coś takiego potrzebujesz
> [...]

    A właściwie to takie coś ze względu na prąd rozładowania - wiertarka
    http://www.batteryspace.com/pcmwithequilibriumfuncti
    onandfuelgaugefor111vli-ionbatterypackat10alimit.asp
    i z balancerem

    --
    Irokez