    From: Mateusz Viste <m...@l...localhost>
    Subject: Wykrywacz poziomu wody
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 08 Feb 2009 16:06:10 +0100

    Witam!

    Od razu uprzedzam, że żaden ze mnie elektronik - po prostu lubię od czasu do czasu
    podłubać w prostych układach, zestawić kilka tranzystorów, itp...

    Wymyśliłem sobie, że będę zbierał deszczówkę do zbiornika ~500 litrów (może mniej,
    może więcej, jeszcze nie postanowione), do wykorzystania w spłuczce klozetowej.

    No dobrze, ale cóż ma to wspólnego z elektroniką? Ano zbiornik znajduje się dość
    nisko, i wodę trzeba pompować. Pomyślałem sobie, że do zbiornika spłuczki wstawię
    siakiś sensor, który po wykryciu braku wody będzie załączał przekaźnik sterujący
    pompą, aż do ponownego wykrycia wody (wywaliłbym oczywiście mechanizm wbudowany w
    spłuczkę).

    I tu pojawia się pytanie, jak taki sensor / wykrywacz wykonać, by:
    a) był łatwy do zmontowania dla człowieka który zatrzymał się na poziomie
    dioda-kondensator-tranzystor,
    b) dobrze znosił ciągłe zanurzenie elektrod (elektroliza!)
    c) nie pobierał całych watów mocy (byłby to bezsens ekonomiczno-ekologiczny)
    d) w przypadku awarii nie załączał pompy na stałe

    "Sam z siebie" namalowałem coś takiego:
    http://www.viste-family.net/mateusz/Temp/water-detec
    tor.png

    Mam jednak spore wątpliwości co do poprawności takiego układu. Poza tym nie spełnia
    warunków b i c... A może istnieją gotowe moduły tego typu? Szukałem po internecie,
    ale to co znalazłem ograniczało się do "pływak popycha patyk który zamyka obwód
    naciskają na styk"...

    Głównym problemem wydaje mi się eletroliza... Schematy które widziałem na sieci były
    raczej przystosowane do wykrywania wody w sytuacjach awaryjnych (tzn. gdy układ
    działa 99% czasu na sucho).
    Domyślam się, że uniknięcie procesu elektrolizy na ciągle zanurzonych elektrodach
    wiąże się z koniecznością zastosowania napięcia zmiennego? Czy zastosowanie 50 Hz
    wystarczy?

    Do tej pory znalazłem coś takiego:
    http://prof.guedon.org/IMG/jpg/Sans_titre-35.jpg

    Wydaje mi się to mieć ręce i nogi, choć bramek nigdy nie używałem... Ma to szanse
    działać? A może jednak dałoby radę prościej?

    Alternatywnym pomysłem byłoby postawienie zbiornika powyżej poziomu spłuczki, i
    bezpośrednie podłączenie do spłuczki. Zero elektroniki, więc problem z głowy, ale
    podwyższanie pół-tonowego zbiornika nie bardzo mi odpowiada (a nuż się kiedyś na
    kogoś wywróci?)...

    Czy ktoś przerabiał już tego typu rozwiązania?

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste