  • 21. Data: 2011-12-28 11:23:33
    Temat: Re: Wspomnienie z pierwszego dziesięciolecia
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Wed, 28 Dec 2011 11:33:59 +0100, RadoslawF napisał(a):

    > Trzy tysiące full wypas ? Bez przesady.
    > A w temacie drogo to porozmawiaj z kimś starszym kto komputer
    > kupował w latach osiemdziesiątych i nie pod koniec a tak
    > bardziej w połowie.
    > Cena nie do końca doposażonego kompa wynosiła średnie roczne
    > zarobki, to był wartościowy sprzęt. :-)
    >

    > Pozdrawiam

    Racja.
    Kupując swój pierszy PC założyłem firmę, żeby mniej płacić...

  • 22. Data: 2011-12-28 11:30:11
    Od: Kamil 'Model' <k...@g...pl>

    W dniu 2011-12-28 12:22, Jacek pisze:

    > Miejsca dawało, ale muliło nieźle...
    Heh...drivespace zapomniałem. No dokładnie miejsca dawało, ale komp
    mulił maksymalnie. Pamiętam jak to robiłem to trwało kilka godzin, ale
    prawie 2x więcej miejsca na dysku było :)

  • 23. Data: 2011-12-28 13:01:36
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Kamil 'Model'" napisał w wiadomości grup
    > Heh... Pamiętam jak swojego 486SX 25MHz podkręciłem na 40MHz. Różnica była
    > mocno odczuwalna. Do tego rozbudowa ramu na simach do 16MB. To były czasy.

    Ja pierwsze OC zacząłem z celeronem 600 MHz. Wskakiwał na 675 MHz bez
    podnoszenia napięcia. Potem 2-3 stycznia spróbowałem na 900 MHz i nie wstał.
    Potem wyczytałem jak zwiększyć napięcie za pomocą lutowania. :)

    > Pierwszy dysk 170MB. Kto pamięta kompresję dysku pod dosem?? Ja się w to
    > bawiłem ale nie pamiętam jak to się nazywało.

    Pod dos nie pamiętam, ale w win95 był "drive space" czy jakoś tak. Mój pierwszy
    hdd miał ~ 470 MB. Nawet było widać jak defregmentator przenosi pliki. :)

  • 24. Data: 2011-12-28 13:03:20
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Kamil 'Model'" napisał w wiadomości grup
    > Heh...drivespace zapomniałem. No dokładnie miejsca dawało, ale komp mulił
    > maksymalnie. Pamiętam jak to robiłem to trwało kilka godzin, ale prawie 2x
    > więcej miejsca na dysku było :)

    U mnie tak nie muliło na 486 100 MHz (nie włączałem najsilniejszej kompresji -
    była informacja, że zalecane od pentium).

  • 25. Data: 2011-12-28 13:24:36
    Od: Einstein <e...@g...pl>

    W dniu 2011-12-28 11:38, Kamil 'Model' pisze:
> [...]
    .pl...

    > Heh... Pamiętam jak swojego 486SX 25MHz podkręciłem na 40MHz. Różnica
    > była mocno odczuwalna. Do tego rozbudowa ramu na simach do 16MB. To były
    > czasy. Pierwszy dysk 170MB. Kto pamięta kompresję dysku pod dosem?? Ja
    > się w to bawiłem ale nie pamiętam jak to się nazywało. Później wymiana
    > dysku na 850MB. Ile wtedy było miejsca na dysku :) A dzisiaj 500GB w
    > laptopie zrobiło się za małe i trzeba jakieś dyski zewnętrze podpinać :(

    Witajcie
    Mp3 za dawnych czasów przenosiłem pakując pliki i dzieląc je na 1,44MB,
    potem zapis na FDD. Na poczciwym AMD K-5 100, S3 TRIO 1MB + 4x8 MB SIMM
    kompresja 2 płyt zgranych do *.wav na 128kbps trwała dokładnie 8 godzin.
    Rarytasem był dostęp do Internetu na modemie. Po 22 ciężko było się
    połączyć. Mój pierwszy zestaw to to co w opisie lecz na początku było 8
    MB Ramu, HDD 1GB, bez karty muzycznej, bez CD-ROM z monitorem DAEWOO 15'
    całość zamknęła się w kwocie 3 000. Na pokładzie win 95 + win 3.11.

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2011-12-28 13:47:34
    Od: Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

    On Wed, 28 Dec 2011 14:03:20 +0100
    "qwerty" <q...@p...fm> wrote:

    > Użytkownik "Kamil 'Model'" napisał w wiadomości grup
    >
    > U mnie tak nie muliło na 486 100 MHz (nie włączałem najsilniejszej kompresji -
    > była informacja, że zalecane od pentium).

    Cieniarz! ;)

    Najśmieszniejsze nadużycie kompresji dysku, jakie pamiętam, to była
    próba odpalenia któregoś dosowego symulatora lotniczego, który
    potrzebował fcholerę pamięci. Ściślej mówiąc chciał EMSu.
    Nie pamiętam już, ile wynosiło fcholerę, ale chyba 8 MB, a może 16MB,
    bo maszyna (386@40) na pewno miała 4MB RAMu. Co ma do tego kompresja
    dysku? W sumie niewiele, bo dysk był skompresowany z przyczyn trzecich
    (znaczy: dysk, jak wszystkie dyski w owych czasach, był za mały
    w stosunku do potrzeb), ale ważne, że żeby gierkę odpalić, użyliśmy
    takiego śmiesznego driverka, który potrafił strony EMSu swapować na
    dysk, kłamiąc programom, że mają tej pamięci tyle ile jej było
    faktycznie, plus tyle ile w pliku dyskowym (leżącym w tym przypadku na
    dysku skompresowanym).
    I wiecie co? Gierka się uruchomiła i działała bez szemrania!

    Wada rozwiązania była tylko jedna: odświeżanie ekranu zachodziło
    w trybie slideshow i to nie takim retorycznym (,,ale slideshow! ledwie
    15 fps"), tylko faktycznym: nie liczyło się klatek na sekundę, tylko
    sekundy na klatkę.

    Nawet wystartowaliśmy i zobaczyliśmy ziemię z góry, ale w końcu
    musieliśmy z bólem przyznać, że grywalność jest zerowa i zrezygnować
    z tej sprytnej metody. Kombinowaliśmy jeszcze ze zmniejszeniem
    EMSu w ramie na rzecz wywalenia go całego na dysk, po to żeby w RAMie
    mógł być cache smartdrv'a (mylę nazwę?), ale nie przypominam sobie,
    żeby to coś poprawiało.

    --
    Tomasz Minkiewicz <t...@g...com>

  • 27. Data: 2011-12-28 14:17:13
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Einstein" napisał w wiadomości grup
    > Mp3 za dawnych czasów przenosiłem pakując pliki i dzieląc je na 1,44MB, potem
    > zapis na FDD. Na poczciwym AMD K-5 100, S3 TRIO 1MB + 4x8 MB SIMM kompresja 2
    > płyt zgranych do *.wav na 128kbps trwała dokładnie 8 godzin.

    Ty nawet o mp3 nie wspominaj. Ile nerwów mnie kosztowało, aby winamp odtwarzał
    bez problemu mp3 (486 100 MHz i przycinało). Po wyłączeniu prawie wszystkich
    funkcji w programie dało się dopiero słuchać (użycie procesora było prawie
    100%).

    > Rarytasem był dostęp do Internetu na modemie. Po 22 ciężko było się połączyć.

    Ja nie miałem takich problemów. Modem w domu miałem 11 lat temu. Nie mogłem się
    doczekać tej 17-18, aby impulsy rzadziej były naliczane (ZTCP 35 gr / impuls).
    Później stałe łącze 64 Kbps. Ehhh.... Teraz muszę męczyć się na 20 Mbps, bo
    dopiero w marcu przełączą mnie na 100 Mbps. :(
    Często mój komputer lądował w serwisie, bo zawsze coś grzebałem w systemie i się
    rozjeżdżał system (raz nawet próbowałem skopiować system od sąsiada na
    dyskietkach, ale w trakcie przenoszenia jedna padła i plan poszedł się sypać
    hehe).

  • 28. Data: 2011-12-28 14:32:16
    Od: "R.e.m.e.K" <g...@d...null>

    Dnia Wed, 28 Dec 2011 15:17:13 +0100, qwerty napisał(a):

    > Teraz muszę męczyć się na 20 Mbps, bo
    > dopiero w marcu przełączą mnie na 100 Mbps. :(

    Na czym polega ta "meczarnia"?

    --
    pozdro
    R.e.m.e.K

  • 29. Data: 2011-12-28 14:34:58
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Ty nawet o mp3 nie wspominaj. Ile nerwów mnie kosztowało,
    > aby winamp odtwarzał bez problemu mp3 (486 100 MHz i przycinało).

    Hm... IIRC 68030 28 MHz dawalo rade przy 8 bitach i 22 KHz mono.
    68040 40 MHz pozwalalo na AHI 14 bit 44 KHz o ile nie korzystalo
    sie z koprocesora a z 68060 50 MHz przy tych samych ustawieniach
    zostawala jeszcze polowa taktow "dla siebie"...

    Aaaaj... przepraszam, tak mi sie wojenki systemowe przypomnialy :P

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 30. Data: 2011-12-28 14:57:38
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2011-12-28 15:34, Użytkownik Vituniu napisał:

> [...]
    > sie z koprocesora a z 68060 50 MHz przy tych samych ustawieniach
    > zostawala jeszcze polowa taktow "dla siebie"...

    Nie przesadzaj bo jeszcze ktoś sprawdzi i będzie głupio.