  • 21. Data: 2017-10-08 10:28:47
    Temat: Re: Właściciel ASO w Polsce
    Od: LEPEK <g...@w...pl>

    W dniu 07.10.2017 o 16:23, Tomasz Pyra pisze:

    > Większość są to prywatne firmy, kapitałowo niezależne od firmy matki -
    > zresztą jakaś taka niepisana moda jest że dealerzy nazywają swoje firmy
    > własnym nazwiskiem.

    Rzeczywiście, nie znam chyba producenta, który sam sprzedaje swoje
    produkty. Ale w Europie działa też trochę wielkich firm dealerskich,
    które są pośrednikami pomiędzy producentem, a finalnym sprzedawcą.

    Pozdr,
    --
    L E P E K Pruszcz Gdański
    no_spam/maupa/poczta/kropka/fm

  • 22. Data: 2017-10-08 15:04:26
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > Wymienić niby możesz sam, ale jako prywatna osoba chyba nie masz możliwości
    > legalnie zagospodarować powstających przy tej okazji "odpadów".

    Jaki to ma związek z warunkami gwarancji na samochód?

    Jest mnóstwo metod aby je zagospodarować legalnie i zgodnie z ochroną
    środowiska. Ja zużyty olej zawożę do sklepu z częściami połączonym z
    warsztatem w jedną firmę.

    > Do tego żaden biegły nie uwierzy że bez przeszkolenia w centrali ktokolwiek
    > mógłby cokolwiek zrobić prawidłowo.

    To się przyprowadzi innego biegłego, który potwierdzi, że wymiana oleju
    jest jedną z najłatwiejszych rzeczy, które właściciel może samemu zrobić i
    wielu hobbystów rutynowo robi.
    I nie sądzę, aby jakakolwiek firma samochodowa narażała się na wykręcanie
    się od honorowania gwarancji na samochód z powodu wymiany oleju zrobionej
    przez amatora - to byłaby kompromitacja i koszmarny PR.

    Poza tym - mój główny argument polega na tym że nikt Cię nie zmusza do
    robienia tego w ASO, gdzie wiesz że nie tylko będzie bardzo drogo za to co
    trzeba zrobić to jeszcze Cię namówią abyś zrobił (i zapłacił) dużo rzeczy
    których nie musisz.

  • 23. Data: 2017-10-08 15:04:27
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    <s...@g...com> wrote:

    > Po cichu można, bo głośno to prawo wymaga chyba już karty przekazania
    > odpadu a warsztat nie jest miejscem zbioru obcych odpadów.

    Chyba? Czyli nie wiesz ale się wypowiadasz?

    Zakład który naprawia silniki ma to już załatwione i utylizuje setki litrów
    oleju - te 3-5 litrów od Ciebie czy innego hobbysty nie zrobi mu różnicy.
    Niektóre zakłady mają nawet piece do ogrzewania się przepracowanym olejem i
    chętnie przyjmą od Ciebie paliwo do pieca.

    > A gdyby tego starego oleju była cysterna,

    Mówimy o hobbystach, weź się nie wygłupiaj.

    to dochodzi transport materiałów niebezpiecznych, czyli przepisy o ADR.
    > W realu znajomy warsztat z grzeczności weźmie a potem razem z zużytym
    > czyściwem odda do utylizacji w cenie, za którą nie da się legalnie
    > zutylizować, więc za parę lat dowie się z mediów w jakim dole pod Lublinem się to
    znajduje.

    I w związku z tym nie należy robić wymiany oleju samemu, nie wolno nawet
    zawieźć do wymiany do znajomego warsztatu i jedynym miejscem jest ASO
    :-))))

  • 24. Data: 2017-10-08 15:04:28
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    LEPEK <g...@w...pl> wrote:

    > Rzeczywiście, nie znam chyba producenta, który sam sprzedaje swoje
    > produkty. Ale w Europie działa też trochę wielkich firm dealerskich,
    > które są pośrednikami pomiędzy producentem, a finalnym sprzedawcą.

    Właśnie o to chodzi że producent aut nie sprzedaje bezpośrednio w detalu
    nowych aut.
    Czemu?
    Czy to taki kłopot np zrobić konfigurator opcji Corolli i sprzedać ją
    pewnej części klientów przez internet, z wysyłką?

    Czy prawo obowiązujące w EU chroni pośrednika zabraniając producentowi
    bezpośrednią sprzedaż detaliczną, podcinającą potencjalnie zyski
    pośrednikom?

    Czy dzieje się to nie na podstawie prawa tylko indywidualną umowę między
    pośrednikiem i producentem aut dającą mu wyłączność, de facto status
    monopolisty w określonym rejonie geograficznym?

  • 25. Data: 2017-10-08 17:56:22
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 8 października 2017 15:04:28 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:

    > I w związku z tym nie należy robić wymiany oleju samemu, nie wolno nawet
    > zawieźć do wymiany do znajomego warsztatu i jedynym miejscem jest ASO
    > :-))))

    Nic takiego nie sugerowałem. I pisałem, że nieoficjalnie zaprzyjaźniony warsztat olej
    weźmie, bo i tak ma umowę z kimś (najczęściej dostawcą oleju)na odbiór i utylizację.
    Do kilkuset warsztatów w szeroko pojętej południowej Polsce dostarczam czyściwo
    (szmaty) wielokrotnego użytku i bardzo często odbierany pojemnik z brudnymi szmatami
    jest ponad normę ciężki, bo warsztatowi "niechcący" wleje się trochę starego oleju,
    lub innego niepotrzebnego płynu. Z tego powodu ja osobiście nie spotkałem się ze
    skupem starego oleju, ale możliwe, że tak jest.
    Ten stary olej wsiąknięty w czyściwo jest oczywiście mile widziany w pralni, bo jest
    w całości odzyskiwany i służy m.in do ogrzewania całego zakładu.

  • 26. Data: 2017-10-08 18:20:43
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 00:43:52 -0700 (PDT), Kris napisał(a):

    > Są piece na zużyty olej

    Nie, od wielu lat nie ma takich pieców.

    > Sporo warsztatów takie piece używa do ogrzewania stąd i chętnie taki olej
    przyjmują. No i wtedy odpada problem z urzędniczą "utylizacją"

    Oczywiście taka jest praktyka, że piece na olej opałowy, przerabia się
    nielegalnie (często już u produentów) tak aby potrafiły spalać odpady
    olejowe.

    Mówi o tym art. 191 ustawy o odpadach

  • 27. Data: 2017-10-08 18:24:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 08:56:22 -0700 (PDT), s...@g...com

    http://www.konsorcjum.jedlicze.com.pl/
    http://www.ranflex.pl/o-firmie/

    > Ten stary olej
    > wsiąknięty w czyściwo jest oczywiście mile widziany w pralni, bo
    > jest w całości odzyskiwany i służy m.in do ogrzewania całego
    > zakładu.

    A z komina leci czarny dym z dioksynami :-)

    J.

  • 28. Data: 2017-10-08 19:29:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 13:04:26 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):

> [...]
    >
    > Jest mnóstwo metod aby je zagospodarować legalnie i zgodnie z ochroną
    > środowiska. Ja zużyty olej zawożę do sklepu z częściami połączonym z

    Zawozisz?
    Art 174 ustawy o odpadach.

    Legalny sposób, to podpisać umowę z firmą transportującą odpady na
    wstawienie do Twojego warsztatu atestowanego pojemnika na odpady olejowe,
    który przez tą firmę zostanie później odebrany.
    Przy czym z osobą prywatną podobno nie ma możliwości podpisania takiej
    umowy (przynajmniej tak twierdziły firmy zajmujące się odpadami w mojej
    okolicy).

> [...]
    > się od honorowania gwarancji na samochód z powodu wymiany oleju zrobionej
    > przez amatora - to byłaby kompromitacja i koszmarny PR.

    Technicznie to ja się oczywiście prawie zgadzam.

    Na mocy jakiś unijnych regulacji które umożliwiły serwisowanie się poza
    ASO, oczywiście możesz _wykupić_ dostęp do serwisu w którym znajdziesz
    techniczną dokumentację obsługi serwisowej auta.

    W praktyce to wygląda tak, mając wykupiony dostęp, podajesz VIN i przebieg
    auta, dostajesz listę czynności do wykonania (często z instrukcjami), i
    potem "odhaczasz" w systemie wykonane czynności.

    I zazwyczaj taki serwis, to poza wymianą oleju i filtrów jeszcze lista
    rzeczy do poprawienia po fabryce.
    Nie na tyle istotnych dla bezpieczeństwa żeby robić z nich akcję serwisową,
    ale jednak wymaganych do zrobienia.

    Bez dostępu do systemu, pewnie się o tym nie dowiesz, nie zrobisz, a za
    późniejsze uszkodzenie w wyniku takich zaniedbań gwarant już
    odpowiedzialności pewnie nie uzna.

    A praktyka jest taka że wykupienie dostępu do wszystkich popularnych marek
    i modeli jest na tyle drogie, że chyba niewiele niezależnych warsztatów się
    na to decyduje.

> [...]
    > trzeba zrobić to jeszcze Cię namówią abyś zrobił (i zapłacił) dużo rzeczy

    Z technicznego punktu widzenia ja się z Tobą całkowicie zgadzam.
    Natomiast życie życiem - jak właściciel serwisuje samochód poza ASO, a
    zwłaszcza jeśli to robi samodzielnie, to może być pewien, że w razie chęci
    skorzystania z gwarancji zacznie się kopanie z koniem.
    Oczywiście można się szarpać, sądzić, biegli, może się uda wygrać, może się
    nie uda - niektórzy nawet to lubią.

    Smutna prawda jest taka, że oficjalna sieć dystrybucji jest monopolistą na
    rynku i z tej monopolistycznej pozycji bardzo chętnie będzie korzystać.
    Do wyboru masz albo spuścić pokornie głowę i zgodzić się na zasady
    narzucone przez monopolistę, albo iść na wojnę i poświcić istotną część
    życia na walkę z koncernem.

  • 29. Data: 2017-10-08 20:03:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > się od honorowania gwarancji na samochód z powodu wymiany oleju zrobionej
    > przez amatora - to byłaby kompromitacja i koszmarny PR.

    No nie wiem, nie wiem - powiedzmy ze w instrukcji jest jeszcze pare
    innych punktow przy okazji. Nawet niekoniecznie olejowych - np
    sprawdzic stan paska rozrzadu i posluchac odglosu w czasie pracy.
    Mozna bylo zauwazyc np zacierajacy sie napinacz, wymienic, to by sie 5
    tys km pozniej pasek nie zerwal i nie zniszczyl silnika.

    A PR ... jak publika uslyszy, ze chcial zaoszczedzic 200zl na
    przegladzie i stracil 20 tys, to to bedzie wspanialy PR :-)

    No i ... jak wpiszesz w komputer, ze olej wymieniony ? :-)

    J.

  • 30. Data: 2017-10-08 20:26:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 8 Oct 2017 13:04:28 -0000 (UTC), Pszemol napisał(a):
> [...]
    > Czy to taki kłopot np zrobić konfigurator opcji Corolli i sprzedać ją
    > pewnej części klientów przez internet, z wysyłką?

    Problem nr 1 - kasa fiskalna.
    W zasadzie znikomy problem, chcesz, to kupujesz i uzywasz, ale jak nie
    chcesz ... sprzedasz jeden samochod a potem trzeba przez pare lat
    uzywac :-)

    Problem nr 2 - wysylka. Jak to dowiezc nabywcy ? Opcji az za duzo, ale
    koszta rosna.

    Problem nr 3 - klient kupujacy wysylkowo ma prawo zwrotu :-)

    problem nr 4 - jak masz taki sklep, to klient widzi cene. I dealer
    domaga sie wiekszego rabatu, albo przestawia na inna marke, a
    odwiedzajacym powie "sprzedawalem tu XXX, ale jak widac przestalem.
    Za duzo reklamacji, za duzo pretensji klientow".
    Co prawda rynek samochodow i tak dziala w taki sposob, wiec to nie
    problem :-)
    W dodatku mamy unijne uregulowania - z jednej strony dyktowanie przez
    producenta ceny detalicznej dealerom jest zakazane, z drugiej -
    najwyrazniej nie w samochodach :-)

    > Czy prawo obowiązujące w EU chroni pośrednika zabraniając producentowi
    > bezpośrednią sprzedaż detaliczną, podcinającą potencjalnie zyski
    > pośrednikom?

    Tak swoja droga - to slyszy sie czasem o mozliwosci nabycia samochodu
    po znizkoewj cenie przez pracownikow fabryki ... sprzedaz
    bezposrednia?

    > Czy dzieje się to nie na podstawie prawa tylko indywidualną umowę między
    > pośrednikiem i producentem aut dającą mu wyłączność, de facto status
    > monopolisty w określonym rejonie geograficznym?

    To chyba w EU zakazane ... ale w praktyce jakos tak jest.
    Mieli powstac jacys multidealerzy, ale cos ich nie widac.

    J.