    From: Krystek <s...@k...art.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Wentylatory do obudowy i zasilacza
    Date: Thu, 02 Jan 2014 18:20:34 +0100

    Kilka dni temu zaczął mi terkotać wentylator w zasilaczu komputera,
    przez co komputer stał się słyszalny. Działał bez problemów, prawie
    niesłyszalnie przez prawie 1,5 roku (tzn. na początku, gdy go dostałem -
    to komputer poleasingowy - też brzęczał, ale po jakimś czasie praca się
    ustabilizowała i było cicho). Dźwięk przypominający kosiarkę albo
    golarkę komputera pracującego przez kilka(naście) godzin dziennie to nie
    to, co bym lubił.

    Jest to mini PC w niewielkiej obudowie i z niestandardowym zasilaczem.
    Udało mi się wyjąć zasilacz z obudowy, rozkręcić go i wyjąć wentylator
    ze środka, by sprawdzić jakie ma wymiary i parametry.

    Wentylator zasilacza mini PC to wiatrak 60x60x25 mm 0,25A. Oznaczenie ma
    takie: T&T 6025H12. Z tego, co udało mi się ustalić to jest to stary
    model produkowany dla firmy COFAN, bo znalazłem ten model w starym
    katalogu PDF tej firmy - <http://cofan-usa.com/pdf/dc_6025iv.pdf>
    Generalnie jest to odpowiednik produktu firmy Titan z tej kategorii -
    <http://www.titan-cd.com/Y_product_F_dcfan_e.php?id=
    268>

    Kiedyś, gdy był nawrót hałasowania to go przedmuchałem sprężonym
    powietrzem i kapnąłem kropelką oleju maszynowego do środka, bez
    rozkręcania i pomogło. Teraz widać łożyska już się wyrobiły i
    czyszczenie nie pomaga. Rozbierać go na czynniki pierwsze, myć i oliwić
    nie chcę, bo w przypadku uszkodzenia i niezadziałania po złożeniu będę
    pozbawiony komputera na jakiś czas. Poza tym, gdy wiatrak zaczyna buczeć
    cały czas to znak, że lepiej wymienić cały wentylator. W lokalnych
    sklepach nie ma wentyli o takich wymiarach, a w sklepach internetowych
    takie, które mieściłyby się w założeniach budżetowych są może 2 (mowa o
    produktach firm komputerowych). Obudowę otwieram i czyszczę w środku raz
    na rok, a kurzu po roku jest tam mniej, niż w pokoju na meblach po
    tygodniu, więc ten obecny dość skutecznie przedmuchuje powietrze przez
    obudowę.

    Przejrzałem wczoraj różne oferty wentylatorów do obudów, poszukałem już
    nie tylko w ofertach firm produkujących podzespoły komputerowe i tak
    sobie umyśliłem, że wstawię któryś z wiatraków produkowanych przez firmę
    SUNON. Nie chcę bawić się w modding, wstawiać jakichś super-hiper Bóg
    wie jakich, wypasionych modeli wentylatorów za Bóg wie jaką cenę.

    W ofercie SUNON-a u polskiego sprzedawcy znalazłem takie odpowiedniki
    wentylatora z zasilacza do obudowy mojego komputera:

    Na łożysku ślizgowym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-slizg-dc12v
    -36-87m3-h-34dba.html>
    4500 RPM 33,5 dB 1,62W

    Na łożysku kulkowym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-kulka-dc12v
    -35-34m3-h-32-3dba.html>
    4500 RPM, 34,5 dB 1,8W

    Na łożysku magnetycznym:
    <http://sklep.avt.pl/wentylator-60x60x25-vapo-dc12v-
    39-07m3-h-33-5dba-maglev.html>
    4500 RPM, 33,5 dB 1,7W

    Po tym przydługim wstępie pytanie do Was: czy ktoś miał styczność z
    wentylatorami ze śmigłem stabilizowanym poduszką magnetyczną? Co prawda
    głośność według specyfikacji producenta jest taka sama, różnica w cenie
    w stosunku do standardowych wentylatorów ślizgowych to oszałamiające 5
    złotych (w porównaniu do wentylatorów firm sprzedających podzespoły
    komputerowe pod własną marką). Warto brać? A może z łożyskiem kulkowym?
    Jest ciut głośniejsze (poziom odniesienia głośności to dla mnie
    specyfikacja starego wentylatora - skoro przy 34 decybelach ze
    specyfikacji był dla mnie prawie niesłyszalny, więc przeboleję tę
    głośność SUNON-ów), ale na kulkowe niektórzy narzekają, że się szybko
    wyrabiają i słychać brzęczenie kulek. Jest tu ktoś z praktyków, który
    miał do czynienia z różnymi odmianami wentylatorów i może coś doradzić?
    Chętnie poczytam różne "za" i "przeciw" jednemu lub drugiemu (albo
    trzeciemu rozwiązaniu).

    Pozdrawiam

    Krystian

    --