eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyWażniejsza moc czy moment obrotowy?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 141

  • 71. Data: 2011-09-01 18:00:06
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    Thursday, September 1, 2011, 4:21:54 PM, you wrote:

    [...]

    > Wracając do pytania wątkotwórcy o lepszość zwracam uwagę, że rozmowa o
    > samej wartości maks. czy to momentu, czy mocy, bez charakterystyki jest
    > jałowa.

    Nie - ty Ty, wchodząc w tą uboczną gałązkę wątku zgubiłeś kontekst.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl
    PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 72. Data: 2011-09-01 18:00:09
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: scobowski <s...@a...tlen.pl>

    To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?

    Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
    moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu )

    Albo prościej, dla bardziej zakutych i bardziej romantycznie: moc jest
    potomstwem pochodzących z zaślubin momentu obrotowego i szybkości
    obrotowej wału :D, tym zdrowszym, im rodzice więksi. o:)


  • 73. Data: 2011-09-01 18:00:10
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:

    > W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
    > prędkość max, którą możesz osiągnąć.

    Nie jest to prawdą - to co piszesz, to powtarzana bezkrytycznie legenda,
    która nie ma żadnych podstaw.

    Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą - przy czym pierwsze jest jeszcze
    dalej od prawdy niż drugie.



  • 74. Data: 2011-09-01 18:01:31
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    [...]

    >> A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?
    > Zapomniałeś podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie
    > potrzeba średniej mocy 128.47kW/tonę - zadowolony?
    > W rzeczywistości trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenieść
    > przy małych prędkościach i trzeba nadrabiać przy większych.

    Nie mam pojęcia jakim cudem zobaczyłem 3 sekundy zamiast 5 :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl
    PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 75. Data: 2011-09-01 18:02:56
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Wojciech,

    Thursday, September 1, 2011, 5:17:08 PM, you wrote:

    >>> Tak?
    >>> A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?
    >> duża albo mała ;-)
    >> zależy ile "się" waży
    >> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
    > No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.
    > E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ.
    > P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM.
    > Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki?

    Ponieważ nie jesteś w stanie przenieść pełnej mocy przy małej
    prądkości i dostępna moc średnia, pomniejszona o straty na
    przeniesieniu napędu, tarciu i oporze powietrza pozwala Ci to zrobić
    jedynie w 11 sekund.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl
    PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
    Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)


  • 76. Data: 2011-09-01 18:03:44
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    >> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
    > No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.
    > E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ.
    > P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM.
    > Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki?

    bo jest opór aerodynamiczny, opór toczenia, moment bezwładności kół i
    trybików w przekładni, straty mocy na przeniesieniu napędu.
    no i przekładnia nie jest bezstopniowa wiec silnik nie pracuje w punkcie
    gdzie ma maks. moc.


  • 77. Data: 2011-09-01 18:08:58
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
    > drogach.
    > Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
    > rajdach - jaki jest kształt tych ch-k.

    Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
    FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
    silnika i tym samym ograniczającą moc.

    Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
    się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
    zakresie 3000-6500 rpm.

    Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
    będzie już stała.


    Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
    ostrą charakterystykę.


  • 78. Data: 2011-09-01 18:09:44
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: to <t...@x...abc>

    begin Olo

    > Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem
    > niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest
    > nie tak?

    Auto z 400 Nm przy 2000 rpm będzie przyspieszało tak samo jak takie z 200
    Nm przy 4000 rpm po zastosowaniu odpowiedniego przełożenia. Dlatego
    maksymalna wartość momentu obrotowego na wale napędowym nie mówi nic o
    zdolności przyspieszania. Z kolei moc to moment * obroty, czyli
    paradoksalnie porównanie wartości maksymalnej mocy zmierzonej na wale
    napędowym mówi nam sporo o tym, jak dane auta będą przyspieszać, bo
    zwykle w autach o podobnej mocy na wale da się uzyskać podobny moment
    obrotowy na kołach odpowiednim zestopniowaniem skrzyni biegów.

    --
    "An intelligent man is sometimes forced to be drunk
    to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway


  • 79. Data: 2011-09-01 18:15:05
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    ?> jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
    > drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej
    > samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo
    > przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza
    > sile...
    > Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja...

    ale pomieszałeś w główkach ;-)
    jak to tak! moment ten sam i to wyżej położony (czyli gorzej!) a
    przyspieszenie lepsze - straszne.




  • 80. Data: 2011-09-01 19:07:30
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: to <t...@x...abc>

    begin J.F

    > W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc
    > waskie piki, i jak RoMan pisze - wiecej czasu stracisz na zmienianiu
    > biegow.

    Mówimy o normalnych silnikach spalinowych, a nie jakichś wydumanych czy
    popsutych. Nawet silnik z big-turbo ma wysoki moment obrotowy w dość
    szerokim zakresie (np. 4000-6500 rpm), a -- jeśli mowa o osiągach --
    turbo dziura na niskich obrotach nie ma żadnego znaczenia, bo i tak się
    ich nie używa. Zresztą na zmianie biegów traci się więcej zazwyczaj w
    turbo dieslach, które wysoki moment mają właśnie dość nisko i w wąskim
    zakresie, choć jego wartość maksymalna jest często bardzo duża (400-500
    Nm czy nawet więcej).

    > No chyba ze masz automat CVT.

    CVT ma duże straty.

    --
    "An intelligent man is sometimes forced to be drunk
    to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway

strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 15


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: