-
71. Data: 2011-09-01 18:00:06
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Wojciech,
Thursday, September 1, 2011, 4:21:54 PM, you wrote:
[...]
> Wracając do pytania wątkotwórcy o lepszość zwracam uwagę, że rozmowa o
> samej wartości maks. czy to momentu, czy mocy, bez charakterystyki jest
> jałowa.
Nie - ty Ty, wchodząc w tą uboczną gałązkę wątku zgubiłeś kontekst.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
72. Data: 2011-09-01 18:00:09
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: scobowski <s...@a...tlen.pl>
To zależy. Do ciągnięcia przyczepy czy do sportowej jazdy po torze?
Będę pisał do znudzenia, może do iluś głów trafi:
moc jest pochodną momentu obrotowego po obrotach (no, tak w uproszczeniu )
Albo prościej, dla bardziej zakutych i bardziej romantycznie: moc jest
potomstwem pochodzących z zaślubin momentu obrotowego i szybkości
obrotowej wału :D, tym zdrowszym, im rodzice więksi. o:)
-
73. Data: 2011-09-01 18:00:10
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-09-01 11:15, Olo pisze:
> W skrócie - moment to przyspieszenie, moc to
> prędkość max, którą możesz osiągnąć.
Nie jest to prawdą - to co piszesz, to powtarzana bezkrytycznie legenda,
która nie ma żadnych podstaw.
Ani jedno, ani drugie nie jest prawdą - przy czym pierwsze jest jeszcze
dalej od prawdy niż drugie.
-
74. Data: 2011-09-01 18:01:31
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello,
[...]
>> A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?
> Zapomniałeś podać istotnego parametru - masy. Czysto teoretycznie
> potrzeba średniej mocy 128.47kW/tonę - zadowolony?
> W rzeczywistości trzeba więcej, bo nie sposób takiej mocy przenieść
> przy małych prędkościach i trzeba nadrabiać przy większych.
Nie mam pojęcia jakim cudem zobaczyłem 3 sekundy zamiast 5 :(
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
75. Data: 2011-09-01 18:02:56
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>
Hello Wojciech,
Thursday, September 1, 2011, 5:17:08 PM, you wrote:
>>> Tak?
>>> A jaka moc jest potrzebna do rozpedzęnia się w 5 sek, do 100 km/h?
>> duża albo mała ;-)
>> zależy ile "się" waży
>> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
> No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.
> E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ.
> P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM.
> Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki?
Ponieważ nie jesteś w stanie przenieść pełnej mocy przy małej
prądkości i dostępna moc średnia, pomniejszona o straty na
przeniesieniu napędu, tarciu i oporze powietrza pozwala Ci to zrobić
jedynie w 11 sekund.
--
Best regards,
RoMan mailto:r...@p...pl
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
76. Data: 2011-09-01 18:03:44
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: "PM" <x...@w...pl>
>> przyjmijmy dla uproszczenia, że poruszamy "się" horyzontalnie.
> No to zakładamy: m=1000 kg; 100km/h=27,8m/s.
> E=W=mv^2/2=1000*27,8^2/2=385 kJ.
> P=W/t=10/5= 77 kW= 104KM.
> Mój samochód ma 104 KM, dlaczego nie rozpędza się w 5 s. do setki?
bo jest opór aerodynamiczny, opór toczenia, moment bezwładności kół i
trybików w przekładni, straty mocy na przeniesieniu napędu.
no i przekładnia nie jest bezstopniowa wiec silnik nie pracuje w punkcie
gdzie ma maks. moc.
-
77. Data: 2011-09-01 18:08:58
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2011-09-01 14:03, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
> To teraz wróć ze świata F1 do czegoś bliższego naszemu jeżdzeniu po
> drogach.
> Popatrz na wykresy Mocy/Momentu powyżej - są to silniki stosowane w
> rajdach - jaki jest kształt tych ch-k.
Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
silnika i tym samym ograniczającą moc.
Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
zakresie 3000-6500 rpm.
Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
będzie już stała.
Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
ostrą charakterystykę.
-
78. Data: 2011-09-01 18:09:44
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: to <t...@x...abc>
begin Olo
> Co mam czytać, wali Cie w dupe co rano? Napisz mi co napisałem
> niezgodnego z prawdą. Napisałeś, że piszę bzdury to wal konkret co jest
> nie tak?
Auto z 400 Nm przy 2000 rpm będzie przyspieszało tak samo jak takie z 200
Nm przy 4000 rpm po zastosowaniu odpowiedniego przełożenia. Dlatego
maksymalna wartość momentu obrotowego na wale napędowym nie mówi nic o
zdolności przyspieszania. Z kolei moc to moment * obroty, czyli
paradoksalnie porównanie wartości maksymalnej mocy zmierzonej na wale
napędowym mówi nam sporo o tym, jak dane auta będą przyspieszać, bo
zwykle w autach o podobnej mocy na wale da się uzyskać podobny moment
obrotowy na kołach odpowiednim zestopniowaniem skrzyni biegów.
--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway
-
79. Data: 2011-09-01 18:15:05
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: "PM" <x...@w...pl>
?> jesli mamy 2 silniki o max momencie 100Nm: jeden przy obrotach 5krpm
> drugi 10krpm to przy tych obrotach mierzymy sile na kolach (przy tej
> samej predkosci obrotowej kol) to czy bedzie taka sama? Nie, bo
> przelozenie bedzie sie roznic 2x i ten drugi bedzie maial 2x wieksza
> sile...
> Moment bez podania obrotow to w sumie bezwartosiowa informacja...
ale pomieszałeś w główkach ;-)
jak to tak! moment ten sam i to wyżej położony (czyli gorzej!) a
przyspieszenie lepsze - straszne.
-
80. Data: 2011-09-01 19:07:30
Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
Od: to <t...@x...abc>
begin J.F
> W teorii nadal daje, bo te moce czy momenty maksymalne to moga byc
> waskie piki, i jak RoMan pisze - wiecej czasu stracisz na zmienianiu
> biegow.
Mówimy o normalnych silnikach spalinowych, a nie jakichś wydumanych czy
popsutych. Nawet silnik z big-turbo ma wysoki moment obrotowy w dość
szerokim zakresie (np. 4000-6500 rpm), a -- jeśli mowa o osiągach --
turbo dziura na niskich obrotach nie ma żadnego znaczenia, bo i tak się
ich nie używa. Zresztą na zmianie biegów traci się więcej zazwyczaj w
turbo dieslach, które wysoki moment mają właśnie dość nisko i w wąskim
zakresie, choć jego wartość maksymalna jest często bardzo duża (400-500
Nm czy nawet więcej).
> No chyba ze masz automat CVT.
CVT ma duże straty.
--
"An intelligent man is sometimes forced to be drunk
to spend time with his fools." -- Ernest Hemingway