  • 21. Data: 2015-11-06 18:35:09
    Temat: Re: Walduś, potrzeba nam pomysła !
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 06.11.2015 o 17:23, s...@g...com pisze:

    > Ale ten z zderzakami jak najbardziej powinien sie nadac, byle precyzyjnie zrobic
    metode stykania/wykrywania dotyku.

    Wkładka gramofonowa? - zawsze myślałem, że na podobnej zasadzie są
    robione te czujniki w maszynach współrzędnościowych, ale chyba nie są.

    --
    Mirek.

  • 22. Data: 2015-11-06 18:47:00
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Wielką tajemnicą nie jest - chodzi o kalibrację stołu drukarki 3D.

    Przeca to sie robi raz na kilka miesiecy. A wlasciwie tylko wtedy, gdy
    cos ruszysz.
    Ja to robie szczelinomierzem, bo szkoda mi zadrapac folii kaptonowej.
    Zlapiesz 3 punkty i zalatwione.
    Nie widze tez powodu, zeby cos nie moglo dotknac folii/szyby.
    Pierwsza warstwa powinna byc tak cienka, ze przeswituje bez wzgledu na
    kolor i rodzaj filamentu. Jakiekolwiek odchylki poziomowania/nierownosci
    widac przy okazji bardzo dokladnie.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 23. Data: 2015-11-06 19:55:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    >Wkładka gramofonowa? - zawsze myślałem, że na podobnej zasadzie są
    >robione te czujniki w maszynach współrzędnościowych, ale chyba nie
    >są.

    Te wkladki sa niestety "na ruch" - nie zmierza stalego odchylenia.

    Aczkolwiek taka piezo z stosownym wzmacniaczem mosfet ... chyba by
    dotkniecie pozwolila wykryc, tzn moment gdy zblizajaca sie wkladka
    zaczyna zmieniac napiecie ...

    J.

  • 24. Data: 2015-11-06 21:21:12
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 06.11.2015 o 19:55, J.F. pisze:

    > Te wkladki sa niestety "na ruch" - nie zmierza stalego odchylenia.

    No ale tam przecież będzie ruch - jedziemy w dół i czekamy na pik w
    sygnale. W razie wątpliwości czy to nie zakłócenie można się cofnąć i
    dojechać ponownie. Pik będzie z resztą w konkretną stronę i jednakowy w
    obydwu kanałach.

    > Aczkolwiek taka piezo z stosownym wzmacniaczem mosfet ... chyba by
    > dotkniecie pozwolila wykryc, tzn moment gdy zblizajaca sie wkladka
    > zaczyna zmieniac napiecie ...

    Myślałem właśnie o piezo, ale magnetyczna ze stosownym wzmacniaczem też
    powinna zadziałać.

    Można zastosować rozwiązanie z mikroskopu sił atomowych - w sumie
    kombinacja proponowanych tu rozwiązań - ale czy to ma sens?
    Rozdzielczość pozycjonowania drukarki jest ograniczona - chyba, że
    chodzi o pomiar dokładniejszy niż rozdzielczość, ale to zupełnie inaczej
    by trzeba.

    --
    Mirek.

  • 25. Data: 2015-11-07 00:12:15
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To widzisz, naklejenie folii aluminiowej nie jest takie bardzo
    niemozliwe.

    Oczywiście, że JEST MOŻlIWE. Ale to jest rozwiązanie do d..y :)
    Chodzi mi o to, że kiedy wymieniam stolik - a to jest dość często (bo
    różne podłoża stosuję, one się zużywaja itp) - to chcę po prostu położyć
    nowe - i koniec.

    Obecnie jest rozwiązanie mechaniczne, kalibrowane raz na jakiś czas - i
    generalnie się to sprawdza. Ale ani to eleganckie, a przy różnej
    grubości płyt trzeba niestety ręcznie korygować - amatorka.

    Rozwiązanie z "touch probe" się nie nadają !
    Otóż - czujnik musi być POWYŻEJ dolnej części głowicy drukującej.
    W innym wypadku zahaczałby w czasie pracy o już wydrukowane tworzywo.

    Dlatego żadne mikroswitche itp. nie mogą być - pomiar musi być
    bezdotykowy. Niby można by kombinować tak - w czasie kalibracji wysuwać
    czujnik, i potem go podnosić. Ale to już zabawa , w dodatku
    wprowadzająca dodatkowy błąd pomiaru itp.

    > A jakbyś mógł ujawnić co wymaga takiej dokładności to już wogóle bym
    > sie nie drapał po głowie

    Chodzi o kalibrację położenia głowicy drukującej w osi Z (pionowej) do
    powierzchni stołu. Głowica musi znajdować się w odległości 0.1mm od
    powierzchni (znaczy - ta wartość może być inna, zależnie od dyszy itp) -
    ale przyjmijmy ogólnie.

    Dlatego zakładam, że dokładność pomiaru powinna być z 5-10 x większa,
    żeby to miało sens (czyli 10-20um jakoś).

    > Przeca to sie robi raz na kilka miesiecy. A wlasciwie tylko wtedy, >
    gdy cos ruszysz.

    No niezupełnie. A raczej - zupełnie nie :)
    Nie chodzi o kalibrację poziomu stolika, tylko wysokości powierzchni
    druku. U mnie jest to szyba szklana, albo sama, albo z warstwą kaptonu,
    albo czasem innego tworzywa.

    Raz, że szyby są minimalnie różnych grubości, do tego tworzywo na szybie
    itp.

    Zazwyczaj do tego celu stosuje się śrubę regulacyjną, która uruchamia
    microswitch określający pozycję "0" podczas kalibrowania na starcie
    druku. No ale - kręcenie tą śrubą jest mało wygodne, poza tym - sama
    konstrukcja microswitcha też imo jest mało precyzyjna i powtarzalna (tu
    się czepiam, ale zawsze mnie wkurzało zastosowanie takiego rozwiązania).

    I znowu - można zamienić microwitch mechaniczny na optyczny, ale dalej
    pozostaje problem zmiennej grubości szyby.

    Akurat mnie wzięło ostatnio na "usprawnianie" drukarki, której "na co
    dzień" używam. W przeciwieństwie do drugiej, która stoi prawie
    nieużywana, ta jest praktycznie bezobsługowa - znaczy nie trzeba w niej
    nic kalibrować (poziomu stolika nie kalibrowałem od nowości).

    Ale - ponieważ często wymieniam szyby - to mam niewielki kłopot z tą
    regulacją w osi Z. Nie jest to wielki może problem - ale dlaczego sobie
    tego nie usprawnić ? Tyle, że może niekoniecznie za 1000E :)

    I jeszcze raz wyjaśniam - czujnik, znajdujący się przy głowicy (a tam
    musi być) - musi być POWYŻEJ dolnej krawędzi głowicy drukującej.
    Przynajmniej z 1mm wyżej.

    Dlaczego ? Dlatego, że podczas wydruku zaczepiałby o już znajdujące się
    na stole tworzywo (które czasem nawet delikatnie "unosi" się powyżej
    poziomu samej głowicy - to jest dość skomplikowana kwestia niewarta
    omawiania tutaj).

    W każdym razie - czasem nawet sama głowica drukująca "zaszoruje" po już
    wydrukowanej powierzchni. Ale to nie jest kłopot - natomiast gdyby był
    tam czujnik - mielibyśmy problem ze zrywaniem wydruku.

    Metoda kontaktowa zaś - czyli np. pomiar przez dotknięcie metalowej
    głowicy do powierzchni folii na szkle, to raz - że dodatkowa grubość tej
    folii, a dwa - nie chcemy nic dodatkowo naklejać.

    Ja stosuję drukarkę w swoim warsztacie elektronicznym, i z powodu
    notorycznego braku czasu - zależy mi, żeby (1) zaprojektować (2)
    wydrukować. Bez etapów pośrednich w postaci naklejania czegoś itp.

    W "seryjnej produkcji" tych drukarek takie rozwiązanie byłoby zbyt
    drogie, ale ja mogę sobie pozwolić na ekstrawagancję i coś takiego
    zamontować :)

    _______________

    Podsumowując na razie - chyba trzeba spróbować zrobić czujnik laserowy z
    CCD. No kurczę, dodatkowa satysfakcja z niekupienia tego za 1000E
    gwarantowana :)

    Przed zamieszczeniem tu pytania miałem te dwie opcje - ultradźwięki i
    pomiar triangulacyjny. Oba są w zasięgu wykonania, ale chyba ten drugi
    jednak prościej.

    Myślałem, że może wpadniemy na coś lepszego razem, ale wygląda na to, że
    wyżej d..y nie podskoczysz, i cudów nie ma :)
    Ale dziękuję wszystkim za uwagi oczywiście.

  • 26. Data: 2015-11-07 16:40:01
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 7 listopada 2015 00:12:18 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

    No to widzisz tak trzeba bylo zaczac.
    Masz problem z dłubaniem i chcesz zrobic sobie przyjemny workflow :)

    Mialem podobny problem ale z innej materii.

    Co ci zasugeruje:

    zrob sobie (wydrukuj se :) )
    Dwie elektrody na zawiasie.
    Montowane przy glowicy drukujacej.
    Jak je opuscisz to kalibrujesz do metalowej plytki połozonej na szkle.
    Jak skalibrujesz to plytke zabierasz a elektrody odginasz w góre.

    Albo jeszcze inaczej:
    Elektrody montujesz wyzej od glowicy. A blaszke kalibracyjna masz grubsza.

    Nie wiem czy cie to usatysfakcjonuje, ale sprobuj, moze wystarczy i zrobisz za 20pln.

  • 27. Data: 2015-11-07 19:07:32
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 6 Nov 2015 06:34:24 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Potrzebny czujnik do pomiaru małej odległości, w niewielkim
    zakresie, za

    Interferometr.

  • 28. Data: 2015-11-07 19:36:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 07 Nov 2015 19:07:32 +0100, slawek napisał(a):
    > zakresie, za
    >
    > Interferometr.

    Nie. On swietnie mierzy zmiany odleglosci, ale nie odleglosci.

    No chyba zeby tak jakos przeskanowac po roznych dlugosciach fal...

    J.

  • 29. Data: 2015-11-07 20:20:27
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    W dniu 07.11.2015 o 00:12, sundayman pisze:

> [...]
    > powierzchni stołu. Głowica musi znajdować się w odległości 0.1mm od
    > powierzchni (znaczy - ta wartość może być inna, zależnie od dyszy itp) -

    No to w ogóle idea pomiaru jest do bani - jak będziesz coś kombinował
    przy głowicy to cały układ kalibrujący do kalibracji.
    Po prostu dojeżdżasz do momentu aż GŁOWICA dotknie stołu i odjeżdżasz na
    potrzebne 0.1mm czy inne.
    Można by też położyć coś o znanej wysokości na stole i dojechać do tego.
    Czujnik dotknięcia też mógłby tam być.

    --
    Mirek.

  • 30. Data: 2015-11-07 20:48:55
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 7 listopada 2015 16:40:03 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    >
    > Nie wiem czy cie to usatysfakcjonuje, ale sprobuj, moze wystarczy i zrobisz za

    I jeszcze inny pomysł jaki sam kiedys stosowalem ale okazalo sie niepotrzebne:
    Zrob sobie mały uchwyt na czujnik zegarowy.
    Kalibracja byla by wtedy taka że wkladasz czujnik w uchwyt, końcówką w dół,
    przykręcasz i jedziesz w dół głowicą.
    W odpowiedniej chwili masz odczyt odległości.
    Dosyc dokładny.

    No, albo po prostu kupuj szyby jednakiej grubości :)