  • 11. Data: 2015-11-06 15:44:53
    Temat: Re: Walduś, potrzeba nam pomysła !
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A potrzebujesz wielkości bezwzględnych, było 1134um wczoraj, to am być
    > dzisiaj, czy po prostu dokładne przesunięcia?

    niestety, potrzebna bezwzględna odległość.

    > A jak wygląda gładkość i płaskość powierzchni. Oraz prostopadłość
    > do osi miernika? Krzysiek opisał ciekawą metodę.
    > Plamka pada na oglądany kamerą ekran, albo nawet na gołe CCD.
    > Parę tysięcy pikseli na zakres 10mm daje (przy dobrej obróbce)
    > te 10um.

    powierzchnia to np. szyba. Prostopadła do miernika.
    Na tej powierzchni nic montować nie można - można mierzyć oczywiście
    taką metodą jak w laserowych miernikach odległości - czyli z użyciem
    liniowego przetwornika CCD. Tak jak to jest w tych czujnikach po 2000 USD :)

    Myślę, że to by się dało w miarę prosto zrobić - w sumie konstrukcja
    wydaje się prosta - laser o możliwie dobrze skolimowanej wiązce, prosty
    układ uptyczny (może i jedna soczewka wystarczy), liniowy przetwornik
    CCD, jakieś mcu do obróbki.

    Warto by się pobawić, choćby dla satysfakcji, bo zawsze się zastanawiam,
    dlaczego to sensory są tak zajebiście drogie - z technologii kosmicznej
    to na pewno nie wynika...

  • 12. Data: 2015-11-06 15:55:05
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > a można zaprząc do roboty cały komputer?
    > czujnik złożony z kamerki internetowej (sama matryca bez optyki) plus laser
    > generujący pasek/krzyżyk, ułożone mniejwiecej tak:
    >
    > daleko: blisko:
    >
    > L K L K
    > \ ---- \ ----
    > \ / \/
    > \/ --------- powierzchnia
    > ------- powierzchnia
    >
    > teoretycznie laser odbije się od powierzchni gładkiej i trafi na czujnik, a
    odległość liczymy z tego, na jakie miejsce czujnika padnie promień i z wielkości kąta
    odbicia. Zależnie od kąta można by uzyskać różne zakresy pomiaru kosztem dokładności
    mierzonych odległości - im mniejszy kąt tym wiekszy zakres, ale dokładnośc spadnie.
    Zakres ograniczony wielkością czujnika, dokładność ograniczona rozdzialeczością (i w
    sumie wybranym kątem).
    > Do rozwiązania problem kalibracji wraz z nieprostopadłością czujnika do powierzcni
    - może dwa czujniki ustawione odwrotnie by sobie jakoś poradziły z policzeniem
    właściwej odległości.
    > W sumie koszty wyjdą kilkaset zł za części plus komputer plus nakład pracy na soft,
    czyli i tak kolka tysięcy...
    > pozdrawiam Krzysiek

    No komputer to niechętnie (cały urządź jest sterowany przez MCU)
    Ale to się przecież prawie sprowadza do typowego laserowego czujnika
    odległości - jeśli zamiast "kamerki" dać liniowy czujnik CCD.

    http://www.designworldonline.com/measuring-distance-
    with-laser-sensor-technology/

    Używając przetwornika np. TCD1304, który ma 3648 pixeli, o rozmiarze
    8um, można by teoretycznie uzyskać (zakładając że soczewka rzuci obraz
    2x pomniejszony) te kilkadziesiąt um. Głównym problemem będzie pewnie
    rozmycie plamki.

    No i tu się nasuwa jeszcze raz - dlaczego te czujniki kosztują taką kasę ?

  • 13. Data: 2015-11-06 16:17:29
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-11-06 o 15:55, sundayman pisze:

> [...]
    > 8um, można by teoretycznie uzyskać (zakładając że soczewka rzuci obraz
    > 2x pomniejszony) te kilkadziesiąt um. Głównym problemem będzie pewnie

    Można też użyć kamerki i patrzeć prostopadle z boku, o ile to wchodzi w
    rachubę. Ale ze szkłem to w ogóle kiepsko to widzę. Na ultradźwiękach to
    wiadomo, że dokładności nie masz szans uzyskać (chyba, że będziesz
    kalibrował), a ze światłem - no cóż - łatwo przy szkle nie jest.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2015-11-06 16:33:49
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 listopada 2015 12:32:50 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:
    > Powitanko,

    > Ale to ma mierzyc te odleglosc, czy zatrzymywac sie w dokladnie
    > okreslonej odleglosci? Jaka ma byc czestotliwosc pomiaru?
    > Moze cos w rodzaju "autofocusa" z glowicy laserowej czytnika CD.

    Jak zwykle projekt jest tajemnicą więc pomagający się wysilają się nadaremno bo nie
    wiedzą jakie są okolicznosci takiego pomiaru.

    Ja np. bym naklejał na te szybe kawałek folii i mierzył pojemność.
    Tanie, raczej nieinwazyjne. Może by sie nadawało a może nie (bo, np. to ma być do
    mierzenia czegoś co sie pojawia i znika i więcej nie wraca :) )

    Tak czy siak czytam takie wątki z lekkim zniecierpliwieniem bo denerwuje mnie ta
    aura tajemnicy przy czyimś projekcie.

    Tak bylo z tym przypadkeim kiedy jakiś geodeta czy inny dendrolog chciał wyznaczac
    pozycje drzewek na działce.
    Cale szczescie chyba niewiele z tego wyszło bo by sie urzędniczy aparat jeszcze
    skuteczniej sfaszyzował...

    Ale to tak offtopicznie...

  • 15. Data: 2015-11-06 16:35:27
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.11.2015 um 16:17 schrieb Dariusz Dorochowicz:

> [...]
    > wiadomo, że dokładności nie masz szans uzyskać (chyba, że będziesz
    > kalibrował), a ze światłem - no cóż - łatwo przy szkle nie jest.

    Bawiłem się w te klocki przez lata. Komercyjny system pomiaru profili
    rzeczy poruszających się, na ogół na taśmie produkcyjnej. Szkło jest na
    ogół dość mało przejrzyste dla podczerwieni. Linią generowaną przez
    podczerwony laser, umieszczoną pod kątem (kamera patrzy z góry) można
    mierzyć profil dość dokładnie. Najlepiej wziąć skolimowanego LEDa,
    światło niekoherentne jest lepsze do tych klocków.
    Kolorem światła można dużo uzyskać. Np. pomiar obiętości mięsa czy sera
    z zastosowaniem lasera czerwonego czy podczerwonego jest prawie
    niemożliwe, ale zielonym działa bezproblemowo.
    Nie będę ci polecał systemu, który znam, bo cena i parametry nie te (ok.
    10kEUR), ale uzyskaliśmy rozdzielczość poniżej 3mikrometrów.

    W sumie największym problemem jest optyka. Do dokładnych pomiarów
    najlepszy jest obiektyw telecentryczny, ale to droga zabawka.

    Waldek

  • 16. Data: 2015-11-06 16:40:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Jak zwykle projekt jest tajemnicą więc pomagający się wysilają się nadaremno bo nie
    wiedzą jakie są okolicznosci takiego pomiaru.

    Wielką tajemnicą nie jest - chodzi o kalibrację stołu drukarki 3D.

    > Ja np. bym naklejał na te szybe kawałek folii i mierzył pojemność.

    Naklejanie odpada, ponieważ często są wymieniane szyby, i byłoby to
    niewygodne. Poza tym na szybie czasem jest jakieś tworzywo itp.

    Zresztą - ten pomiar jest mało powtarzalny imo.

    > Tak czy siak czytam takie wątki z lekkim zniecierpliwieniem bo denerwuje mnie ta
    aura tajemnicy przy czyimś projekcie.

    To już mam nadzieję się uspokoiłeś :)

  • 17. Data: 2015-11-06 17:16:23
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 listopada 2015 16:40:16 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:
> [...]
    > niewygodne. Poza tym na szybie czasem jest jakieś tworzywo itp.
    >
    > Zresztą - ten pomiar jest mało powtarzalny imo.

    No :)

    To widzisz, naklejenie folii aluminiowej nie jest takie bardzo niemozliwe.
    Jesli szyba jest pod kontrolą opertora to nie powinno byc problemu.
    Podobnie z przyklejeniem papieru, obraz odbity od takiej naklejki będzie duzo lepiej
    obrabialny kamerką niż taki odbity od szyby.
    Masz wtedy do dyspozycji mozliwość swiecenia laserem pod niewielkim katem na całą
    szerokośc szyby i możesz w kluczowych miejscach ustawić czujniki światła.
    Przy blacie o wymiarze 20cm i jego skoku 1cm masz całkiem dobrą dokładność nawet
    zakładając 1-2 mm histereze czujnika. To deczko za mało do tego co chciałeś ale może
    wystarczy?

    Poszperaj pod kątem czujników długości narzędzia. Jesli uda ci sie uzyskać sprzężenie
    szyba, dysza, czujnik, jakiś zderzak to może wyjdzie ok.
    Mierzyć nie pomierzysz ale może dokłądność zlokalizowania wystarczy? Potem krokami se
    odmierzysz co tam trzeba...

  • 18. Data: 2015-11-06 17:20:01
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 listopada 2015 17:16:25 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    > Mierzyć nie pomierzysz ale może dokłądność zlokalizowania wystarczy? Potem krokami

    A i jeszcze:
    Jesli masz mozliwosc korzystania z białego/mlecznego plexi to nawet nic naklejać nie
    musisz.

    A jak masz tam krokowca to dojazd do zderzaka i odliczanie kroków wstecz. Będzie
    wszystko co trzeba.

  • 19. Data: 2015-11-06 17:23:14
    Od: s...@g...com

> [...]
    > niewygodne. Poza tym na szybie czasem jest jakieś tworzywo itp.
    >
    > Zresztą - ten pomiar jest mało powtarzalny imo.

    A jakbyś mógł ujawnić co wymaga takiej dokładności to już wogóle bym sie nie drapał
    po głowie :)
    W sensie jakie produkty z tej drukarki wychodzą że tak dokłądnie trzeba dłubać.

    No i na koniec:
    Załozyłem że potrzeba ci tylko jednej osi w takiej dokładności.
    Jesli trzeba trzy to pomysł z swieceniem pod kątem troche słabo wyjdzie.
    Ale ten z zderzakami jak najbardziej powinien sie nadac, byle precyzyjnie zrobic
    metode stykania/wykrywania dotyku.

  • 20. Data: 2015-11-06 17:41:35
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 listopada 2015 17:20:02 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    nie musisz.

    > A jak masz tam krokowca to dojazd do zderzaka i odliczanie kroków wstecz. Będzie

    Drugi z brzegu tool sensor:
    http://www.levil.com/accesories.html
    certyfikowana dokładność poniżej 0.001" (cale) :)
    Powinno starczyc.