  • 41. Data: 2012-01-28 21:13:47
    Temat: Re: Waga łazienkowa, a pobór pradu
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2011-11-29 02:11, sofu pisze:
    > Kupiłem w ekskluzywnym sklepie Biedronka wagę łazienkową i zastanawiam
    > się czy prąd, który pobiera jest OK!
    > Ale od początku:
    > Kiedyś kupiłem inny model wagi łazienkowej i okazało się, że bateria w
    > niej rozładowaywała się po około dwóch tygodniach nawet gdy się jej nie
    > używało.
    > Od tego czasu się wyczuliłem na pobór prądu różnych urzadzeń, które nie
    > mają wyłączników mechanicznych.
    >
    > Waga, która teraz kupiłem posiada dwie baterie CR2032 i w stanie
    > spoczynku pobiera od około 7 mikro Amper do 14 mikroamper.
> [...]

    Podany pobór prądu to wynik przyzwoity, ale hi-tech w dziedzine
    low-power to to nie jest. Przy takim poborze prądu z jednej baterii
    urządzenie powinno być w gotowości do pracy ponad 2 lata. Przy cenie
    baterii CR2032 mniej niż 1 PLN IMHO akceptowalne.
    Za te 2 lata to ręki bym sobie nie dał urwać, bo zbyt dużo niewiadomych:
    - nie podałeś napięcia granicznego pracy wagi;
    - nie wiemy jak się zmienia pobór prądu w zależności od temperatury (a
    potrafi się zmieniać bardzo);
    - praca w środowisku z kondensacją pary wodnej (łazienka) może ubić
    baterię całkiem szybko.

    Dla przykładu, że da się lepiej: Mikrokontroler z rodziny Tiny Gecko
    firmy Energy Micro (32-bitowy procesor Cortex-M3) w uśpieniu, ale z
    pracującym driverem LCD (i podpiętym do niego szkłem o powierzchni ok.
    10 cm^2), pracującym peryferium dotykowych czujników pojemnościowym
    badającym ich stan kilkadziesiąt razy na sekundę pobiera ok. 4 uA prądu.
    Procesor oczywiście w pełnej gotowości do pobudki, a jego obudzenie raz
    na sekundę celem wykonania drobnych, acz nie całkiem trywialnych prac
    (filtr FIR) daje dodatkowy 1 uA prądu średniego.
    Podane wyniki uzyskałem w temp. ok 21 'C.

    Skoro takie wyniki da się uzyskać na mikrokontrolerze (w dodatku całkiem
    bogatym) z flashem to co dopiero dało by się osiągnąć na jakimś
    4-bitowcu z mask-ROMem, czy innym specjalizowanym układzie.

    pzdr
    mk