  • 1. Data: 2022-02-24 10:51:47
    Temat: V8 na wodor
    Od: K <n...@e...com>

    Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)

    https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
    and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8

  • 2. Data: 2022-02-24 13:36:05
    Temat: Re: V8 na wodor
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
    > Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
    > https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
    and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8

    Srednio pozytywne.

    Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
    na glupote.

    Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
    wiadomosc.

    J.

  • 3. Data: 2022-02-24 14:01:51
    Od: K <n...@e...com>

    On 24/02/2022 12:36, J.F wrote:
> [...]
    > na glupote.
    >
    > Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna

    No bawia sie chlopaki wiadomo, ze to nigdy nie trafi do masowej
    produkcji. Najwyzej dla jakiejs serii wyscigowej.

  • 4. Data: 2022-02-24 18:07:27
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
> [...]
    > na glupote.
    >
    > Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna

    Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
    energetycznie mało sprawne. Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
    benzynie. I nieprędko to się zmieni...
    T.

  • 5. Data: 2022-02-24 18:14:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2022 18:07:27 +0100, T. wrote:
> [...]
    >>
    > Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
    > energetycznie mało sprawne. Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na

    Za 20 lat, jak ropy zacznie brakowac?
    Czy jutro, jak sankcje na Rosje nałożymy ? :-(

    Uzyskiwanie ... zalezy od zrodla energii - jak bedzie tania, to i
    produkcja wodoru nie bedzie problemem.
    A swietnie pasuje do OZE - chwilowe nadwyzki daje sie wykorzystac.

    Sprezanie ... elektrolizer chyba moze pracowac pod wysokim cisnieniem
    wody.

    Transport ... rurociagiem poplynie.

    J.

  • 6. Data: 2022-02-24 19:07:16
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-02-2022 o 18:07, T. pisze:
    and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8

    > Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
    > energetycznie mało sprawne.

    Uzyskiwanie benzyny też niezbyt.

    > Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
    > benzynie.

    Nie bardzo właśnie.
    Podobne koszty.

    I to mimo mikrej skali.

  • 7. Data: 2022-02-24 19:37:29
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-02-24 o 18:14, J.F pisze:
> [...]
    > A swietnie pasuje do OZE - chwilowe nadwyzki daje sie wykorzystac.
    >
    > Sprezanie ... elektrolizer chyba moze pracowac pod wysokim cisnieniem

    Wodór w stanie ciekłym wymaga ok. -240 stopni. Sprężonego nikt nie
    będzie wysyłał rurociągiem, bo to zbyt niebezpieczne, a sam wodór jest
    bardzo przenikliwy. W zbiornikach w samochodzie jest 700 bar - na
    sprężenie wodoru do takich wartości zużywa się 50 proc. energii, którą
    potem można odzyskać. Ciśnienie w NS wynosi 103 bary.
    Znalazłem też przykładową cenę zestawu do produkcji i sprężania wodoru.
    W jego skład wchodzą: system uzdatniania wody, osuszacz wodoru,
    sprężarka powietrza, instalacja chłodząca, 2 zbiorniki, sprężarka
    wodoru, itp. - razem 2975382 USD. Do tego magazyny wodoru , stacja
    tankowania, sterownia - razem 5 379 454 USD. Dotyczy to większej stacji
    do tankowania kilku autobusów, dla pojedynczego samochodu pewnie będzie
    to nie więcej niż 3 mln USD, a może nawet nieco mniej. Koszt
    eksploatacji: coroczny zestaw konserwacyjny 6000 USD, konserwacja
    systemu uzdatniania wody - 4500 USD, serwis sprężarek 91 tys. USD,
    części zamienne do elektrolizera - 59 tys. UDS - razem ok. 235 tys. zł
    rocznie. Kto bogatemu zabroni? ?
    Te podane ceny nie są z Ameryki - to kosztorys stacji dla MZK Wejherowo.
    No i wydając te 20 mln zł + ponad 200 tys. zł rocznie można sobie już za
    darmo za pomocą elektrolizy robić wodór :-)

    T.

  • 8. Data: 2022-02-24 19:42:17
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2022-02-24 o 19:07, Cavallino pisze:
    and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8

    > Uzyskiwanie benzyny też niezbyt.

    > Nie bardzo właśnie.
    > Podobne koszty.
    >
    > I to mimo mikrej skali.

    Benzyny się nie spręża ani nie trzeba jej schładzać/podgrzewać/sprężać
    do transportu.
    Wodór jest bardzo złym magazynem energii - licząc na objętość a nie
    ciężar. Ma 0,01079 MJ/l, a benzyna - 34,2, zatem ponad 3100 razy
    mniejszą gęstość energii niż benzyna. Można oczywiście go sprężyć, ale
    wymaga to dużych nakładów energetycznych - znalazłem informację, że
    sprężenie do 800 bar to strata rzędu 44-46% jego energii. Z kolei
    wprowadzenie w stan ciekły (do ponad -240 stopni) jest jeszcze mniej
    efektywne energetycznie - odzyskuje się zaledwie 22% energii. Co ciekawe
    - przy sprężaniu powietrza od 85 do 95% energii idzie na ciepło -
    podejrzewam, że w przypadku wodoru jest podobnie. Czyli nie dość, że
    mamy straty, to jeszcze podgrzewamy planetę.

    A tu ciekawy artykuł:
    https://e.autokult.pl/40576,pierwsza-jazda-toyota-mi
    rai-to-auto-na-wodor-ktore-mozna-kupic-w-polsce-spra
    wdzam-czy-jest-po-co

    Artykuł zakłada, że cena uzyskiwania wodoru będzie spadała, co nie jest
    takie pewne wobec wzrostu ceny prądu.
    T.

  • 9. Data: 2022-02-24 19:58:11
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K

    > Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)

    Nie wiem z czego się znowu cieszysz, przecież to jeszcze większa ślepa
    uliczka w odniesieniu do pojazdów cywilnych niż FCEV.

    Weź sobie posłuchaj i otwórz w końcu swoje zaropiałe oczy:

    https://www.youtube.com/watch?v=0d0MPg7DxbY

    BTW, Jason już blisko rok temu o tych
    "pozytywnych" wiadomościach mówił:

    https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2022-02-24 20:09:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Feb 2022 19:37:29 +0100, T. wrote:

    > Wodór w stanie ciekłym wymaga ok. -240 stopni. Sprężonego nikt nie
    > będzie wysyłał rurociągiem, bo to zbyt niebezpieczne,

    do rurociagu nie musi byc az tak bardzo sprezony.

    >a sam wodĂłr jest bardzo przenikliwy.

    to zalezy kto mowi "bardzo" :-)

> [...]
    > do tankowania kilku autobusów, dla pojedynczego samochodu pewnie będzie
    > to nie więcej niż 3 mln USD, a może nawet nieco mniej.

    A ile kosztuje stacja benzynowa z 6 stanowiskami?

    A stacja LPG?

> [...]
    > No i wydając te 20 mln zł + ponad 200 tys. zł rocznie można sobie już za
    > darmo za pomocą elektrolizy robić wodór :-)

    A z drugiej strony
    https://www.wroclaw.pl/zielony-wroclaw/mostek-park-w
    schodni-przebudowa

    Taki mostek/kładka.
    dlugosc jakies 10m, szerokosc 3/4m, nosnosc ... dla pieszych, no ale
    jakis ciagnik tez moglby czasem przejechac.

    https://www.wroclaw.pl/budzet-obywatelski-wroclaw/pr
    ojekty-2020/projekt,id,398

    "Według wstępnych szacunków ZZM wnioskowana kwota 500 000 zł jest
    niewystarczająca. Należy podnieść kwotę do 2 mln zł."

    J.

    P.S.

    https://en.wikipedia.org/wiki/High-pressure_electrol
    ysis