-
1. Data: 2022-02-24 10:51:47
Temat: V8 na wodor
Od: K <n...@e...com>
Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
-
2. Data: 2022-02-24 13:36:05
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
Srednio pozytywne.
Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
na glupote.
Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
wiadomosc.
J.
-
3. Data: 2022-02-24 14:01:51
Temat: Re: V8 na wodor
Od: K <n...@e...com>
On 24/02/2022 12:36, J.F wrote:
> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>
> Srednio pozytywne.
>
> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
> na glupote.
>
> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
> wiadomosc.
>
>
> J.
>
>
No bawia sie chlopaki wiadomo, ze to nigdy nie trafi do masowej
produkcji. Najwyzej dla jakiejs serii wyscigowej.
-
4. Data: 2022-02-24 18:07:27
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>
> Srednio pozytywne.
>
> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
> na glupote.
>
> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
> wiadomosc.
>
>
> J.
>
>
Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
energetycznie mało sprawne. Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
benzynie. I nieprędko to się zmieni...
T.
-
5. Data: 2022-02-24 18:14:14
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 24 Feb 2022 18:07:27 +0100, T. wrote:
> W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
>> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>>
>> Srednio pozytywne.
>> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
>> na glupote.
>>
>> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
>> wiadomosc.
>>
> Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
> energetycznie mało sprawne. Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
> benzynie. I nieprędko to się zmieni...
Za 20 lat, jak ropy zacznie brakowac?
Czy jutro, jak sankcje na Rosje nałożymy ? :-(
Uzyskiwanie ... zalezy od zrodla energii - jak bedzie tania, to i
produkcja wodoru nie bedzie problemem.
A swietnie pasuje do OZE - chwilowe nadwyzki daje sie wykorzystac.
Sprezanie ... elektrolizer chyba moze pracowac pod wysokim cisnieniem
wody.
Transport ... rurociagiem poplynie.
J.
-
6. Data: 2022-02-24 19:07:16
Temat: Re: V8 na wodor
Od: Cavallino <C...@k...pl>
W dniu 24-02-2022 o 18:07, T. pisze:
> W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
>> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>>>
>>
>> Srednio pozytywne.
>>
>> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
>> na glupote.
>>
>> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
>> wiadomosc.
>>
>>
>> J.
>>
>>
> Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
> energetycznie mało sprawne.
Uzyskiwanie benzyny też niezbyt.
> Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
> benzynie.
Nie bardzo właśnie.
Podobne koszty.
I to mimo mikrej skali.
-
7. Data: 2022-02-24 19:37:29
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2022-02-24 o 18:14, J.F pisze:
> On Thu, 24 Feb 2022 18:07:27 +0100, T. wrote:
>> W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
>>> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>>>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>>>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>>>
>>> Srednio pozytywne.
>>> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
>>> na glupote.
>>>
>>> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
>>> wiadomosc.
>>>
>> Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
>> energetycznie mało sprawne. Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na
>> benzynie. I nieprędko to się zmieni...
>
> Za 20 lat, jak ropy zacznie brakowac?
> Czy jutro, jak sankcje na Rosje nałożymy ? :-(
>
> Uzyskiwanie ... zalezy od zrodla energii - jak bedzie tania, to i
> produkcja wodoru nie bedzie problemem.
> A swietnie pasuje do OZE - chwilowe nadwyzki daje sie wykorzystac.
>
> Sprezanie ... elektrolizer chyba moze pracowac pod wysokim cisnieniem
> wody.
>
> Transport ... rurociagiem poplynie.
>
>
> J.
Wodór w stanie ciekłym wymaga ok. -240 stopni. Sprężonego nikt nie
będzie wysyłał rurociągiem, bo to zbyt niebezpieczne, a sam wodór jest
bardzo przenikliwy. W zbiornikach w samochodzie jest 700 bar - na
sprężenie wodoru do takich wartości zużywa się 50 proc. energii, którą
potem można odzyskać. Ciśnienie w NS wynosi 103 bary.
Znalazłem też przykładową cenę zestawu do produkcji i sprężania wodoru.
W jego skład wchodzą: system uzdatniania wody, osuszacz wodoru,
sprężarka powietrza, instalacja chłodząca, 2 zbiorniki, sprężarka
wodoru, itp. - razem 2975382 USD. Do tego magazyny wodoru , stacja
tankowania, sterownia - razem 5 379 454 USD. Dotyczy to większej stacji
do tankowania kilku autobusów, dla pojedynczego samochodu pewnie będzie
to nie więcej niż 3 mln USD, a może nawet nieco mniej. Koszt
eksploatacji: coroczny zestaw konserwacyjny 6000 USD, konserwacja
systemu uzdatniania wody - 4500 USD, serwis sprężarek 91 tys. USD,
części zamienne do elektrolizera - 59 tys. UDS - razem ok. 235 tys. zł
rocznie. Kto bogatemu zabroni? ?
Te podane ceny nie są z Ameryki - to kosztorys stacji dla MZK Wejherowo.
No i wydając te 20 mln zł + ponad 200 tys. zł rocznie można sobie już za
darmo za pomocą elektrolizy robić wodór :-)
T.
-
8. Data: 2022-02-24 19:42:17
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2022-02-24 o 19:07, Cavallino pisze:
> W dniu 24-02-2022 o 18:07, T. pisze:
>> W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
>>> On Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K wrote:
>>>> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
>>>> https://www.topgear.com/car-news/future-tech/toyota-
and-yamaha-are-developing-hydrogen-fuelled-v8
>>>>
>>>
>>> Srednio pozytywne.
>>>
>>> Silniki spalinowe maja małą sprawnosc, napedzanie ich wodorem zakrawa
>>> na glupote.
>>>
>>> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
>>> wiadomosc.
>>>
>>>
>>> J.
>>>
>>>
>> Problem w tym, że uzyskiwanie, transport oraz sprężanie wodoru jest
>> energetycznie mało sprawne.
>
> Uzyskiwanie benzyny też niezbyt.
>
>> Dlatego jazda na wodór jest droższa niż na benzynie.
>
> Nie bardzo właśnie.
> Podobne koszty.
>
> I to mimo mikrej skali.
Benzyny się nie spręża ani nie trzeba jej schładzać/podgrzewać/sprężać
do transportu.
Wodór jest bardzo złym magazynem energii - licząc na objętość a nie
ciężar. Ma 0,01079 MJ/l, a benzyna - 34,2, zatem ponad 3100 razy
mniejszą gęstość energii niż benzyna. Można oczywiście go sprężyć, ale
wymaga to dużych nakładów energetycznych - znalazłem informację, że
sprężenie do 800 bar to strata rzędu 44-46% jego energii. Z kolei
wprowadzenie w stan ciekły (do ponad -240 stopni) jest jeszcze mniej
efektywne energetycznie - odzyskuje się zaledwie 22% energii. Co ciekawe
- przy sprężaniu powietrza od 85 do 95% energii idzie na ciepło -
podejrzewam, że w przypadku wodoru jest podobnie. Czyli nie dość, że
mamy straty, to jeszcze podgrzewamy planetę.
A tu ciekawy artykuł:
https://e.autokult.pl/40576,pierwsza-jazda-toyota-mi
rai-to-auto-na-wodor-ktore-mozna-kupic-w-polsce-spra
wdzam-czy-jest-po-co
Artykuł zakłada, że cena uzyskiwania wodoru będzie spadała, co nie jest
takie pewne wobec wzrostu ceny prądu.
T.
-
9. Data: 2022-02-24 19:58:11
Temat: Re: V8 na wodor
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Thu, 24 Feb 2022 09:51:47 +0000, K
> Wreszcie jakies pozytywne wiadomosci z rynku motoryzacyjnego ;)
Nie wiem z czego się znowu cieszysz, przecież to jeszcze większa ślepa
uliczka w odniesieniu do pojazdów cywilnych niż FCEV.
Weź sobie posłuchaj i otwórz w końcu swoje zaropiałe oczy:
https://www.youtube.com/watch?v=0d0MPg7DxbY
BTW, Jason już blisko rok temu o tych
"pozytywnych" wiadomościach mówił:
https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA
--
Pozdor
Myjk
-
10. Data: 2022-02-24 20:09:09
Temat: Re: V8 na wodor
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 24 Feb 2022 19:37:29 +0100, T. wrote:
> W dniu 2022-02-24 o 18:14, J.F pisze:
>> On Thu, 24 Feb 2022 18:07:27 +0100, T. wrote:
>>> W dniu 2022-02-24 o 13:36, J.F pisze:
>>>> Tanie ogniwa paliwowe o duzej sprawnosci - to by byla pozytywna
>>>> wiadomosc.
>>>>
>>> Problem w tym, Ĺźe uzyskiwanie, transport oraz sprÄĹźanie wodoru jest
>>> energetycznie maĹo sprawne. Dlatego jazda na wodĂłr jest droĹźsza niĹź na
>>> benzynie. I nieprÄdko to siÄ zmieni...
>>
>> Za 20 lat, jak ropy zacznie brakowac?
>> Czy jutro, jak sankcje na Rosje naĹoĹźymy ? :-(
>>
>> Uzyskiwanie ... zalezy od zrodla energii - jak bedzie tania, to i
>> produkcja wodoru nie bedzie problemem.
>> A swietnie pasuje do OZE - chwilowe nadwyzki daje sie wykorzystac.
>>
>> Sprezanie ... elektrolizer chyba moze pracowac pod wysokim cisnieniem
>> wody.
>>
>> Transport ... rurociagiem poplynie.
>>
> WodĂłr w stanie ciekĹym wymaga ok. -240 stopni. SprÄĹźonego nikt nie
> bÄdzie wysyĹaĹ rurociÄ giem, bo to zbyt niebezpieczne,
do rurociagu nie musi byc az tak bardzo sprezony.
>a sam wodĂłr jest bardzo przenikliwy.
to zalezy kto mowi "bardzo" :-)
> W zbiornikach w samochodzie jest 700 bar - na
> sprÄĹźenie wodoru do takich wartoĹci zuĹźywa siÄ 50 proc. energii, ktĂłrÄ
> potem moĹźna odzyskaÄ. CiĹnienie w NS wynosi 103 bary.
> ZnalazĹem teĹź przykĹadowÄ cenÄ zestawu do produkcji i sprÄĹźania wodoru.
> W jego skĹad wchodzÄ : system uzdatniania wody, osuszacz wodoru,
> sprÄĹźarka powietrza, instalacja chĹodzÄ ca, 2 zbiorniki, sprÄĹźarka
> wodoru, itp. - razem 2975382 USD. Do tego magazyny wodoru , stacja
> tankowania, sterownia - razem 5 379 454 USD. Dotyczy to wiÄkszej stacji
> do tankowania kilku autobusĂłw, dla pojedynczego samochodu pewnie bÄdzie
> to nie wiÄcej niĹź 3 mln USD, a moĹźe nawet nieco mniej.
A ile kosztuje stacja benzynowa z 6 stanowiskami?
A stacja LPG?
> Koszt
> eksploatacji: coroczny zestaw konserwacyjny 6000 USD, konserwacja
> systemu uzdatniania wody - 4500 USD, serwis sprÄĹźarek 91 tys. USD,
> czÄĹci zamienne do elektrolizera - 59 tys. UDS - razem ok. 235 tys. zĹ
> rocznie. Kto bogatemu zabroni? í ˝íą
> Te podane ceny nie sÄ z Ameryki - to kosztorys stacji dla MZK Wejherowo.
> No i wydajÄ c te 20 mln zĹ + ponad 200 tys. zĹ rocznie moĹźna sobie juĹź za
> darmo za pomocÄ elektrolizy robiÄ wodĂłr :-)
A z drugiej strony
https://www.wroclaw.pl/zielony-wroclaw/mostek-park-w
schodni-przebudowa
Taki mostek/kĹadka.
dlugosc jakies 10m, szerokosc 3/4m, nosnosc ... dla pieszych, no ale
jakis ciagnik tez moglby czasem przejechac.
https://www.wroclaw.pl/budzet-obywatelski-wroclaw/pr
ojekty-2020/projekt,id,398
"WedĹug wstÄpnych szacunkĂłw ZZM wnioskowana kwota 500 000 zĹ jest
niewystarczajÄ ca. NaleĹźy podnieĹÄ kwotÄ do 2 mln zĹ."
J.
P.S.
https://en.wikipedia.org/wiki/High-pressure_electrol
ysis