  • 1. Data: 2014-02-01 16:40:22
    Temat: Uszkodzony telefon - diagnostyka
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Znajomemu niedawno upadł telefon (HTC Desire X). Na obudowie nie ma
    śladu po tym wypadku, ekran przetrwał, urządzenie się włącza. Niestety
    od tego czasu nie da się wykonywać połączeń - brak sygnału. Ponieważ
    aparat już od jakiegoś czas nie jest na gwarancji, a w kilku serwisach
    zaproponowano wymianę płyty głównej, znajomy dał mi go, żebym do niego
    zajrzał na zasadzie "Sprawa uznana za przegraną, może jakimś cudem ci
    się uda, ale przynajmniej gorzej już nie będzie". :)

    Mam w swoim warsztacie HotAira, mam pewne doświadczenie z lutowaniem
    elektroniki elektroniki z wykorzystaniem elementów SMD, zdarzyło mi się
    swego czasu przeprowadzać drobne naprawy telefonów i PDA. Jednak tutaj
    ewidentnie muszę się podszkolić.

    Przede wszystkim czy faktycznie serwisanci mają rację? Naprawa na
    niższym poziomie jak wymiana płyty głównej nie jest możliwa? Może po
    prostu puściły gdzieś luty i wystarczy wygrzać fragment PCB gorącym
    powietrzem (wcześniej zasłoniwszy resztę taśmą kaptonową)? Może
    wystarczy wymienić jednego scalaczka?

    Od czego powinienem zacząć diagnozowanie sprzętu?

  • 2. Data: 2014-02-01 18:21:34
    Temat: Re: Uszkodzony telefon - diagnostyka
    Od: "Tomek" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał:

    > Znajomemu niedawno upadł telefon (...)
    > od tego czasu nie da się wykonywać połączeń - brak sygnału.

    Zgadnij, skoro nie ma sygnału (wykluczam głośniczek, bo pewnie nie o tym
    chciałeś napisać, lecz o braku zasięgu)
    to co odpowiada za połączenie telefonu ze stacją bazową?

> [...]
    > elektroniki elektroniki z wykorzystaniem elementów SMD, zdarzyło mi się
    > swego czasu przeprowadzać drobne naprawy telefonów i PDA. Jednak tutaj

    Podszkolić z czego? Z lutowania? Czy z wiedzy?

    > Przede wszystkim czy faktycznie serwisanci mają rację?

    Mamy zgadywać? Tego oczekujesz?

    > Naprawa na niższym poziomie jak wymiana płyty głównej nie jest możliwa?

    Może jest możliwa, może nie. Na odległość chcesz żeby ktoś podał prawidłową
    odpowiedź? To nie grupa z wróżkami.

    > Może po prostu puściły gdzieś luty i wystarczy wygrzać fragment PCB
    > gorącym
    > powietrzem (wcześniej zasłoniwszy resztę taśmą kaptonową)?

    Może tak. A może nie. Wygrzałeś, czy jesteś ze swoim doświadczeniem na
    etapie zadawania pytań?

    > Może wystarczy wymienić jednego scalaczka?

    Wymieniłeś? Scalak przy SMD, które wymieniałeś to przecież pikuś. Pewnie
    masz doświadczenie z czytania schematów? Masz oczywiście schemat tego HTC
    prawda?

    > Od czego powinienem zacząć diagnozowanie sprzętu?

    Znasz odpowiedź na pierwsze pytanie?
    Od nadajnika.

  • 3. Data: 2014-02-01 21:34:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 01 Feb 2014 16:40:22 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]

    > prostu puściły gdzieś luty i wystarczy wygrzać fragment PCB gorącym
    > powietrzem (wcześniej zasłoniwszy resztę taśmą kaptonową)?

    Moze wystarczyc,

    > Może wystarczy wymienić jednego scalaczka?
    > Od czego powinienem zacząć diagnozowanie sprzętu?

    Od zakupu mikroskopu ? :-)

    Problem w tym ze skomplikowane to, male, wielowarstwowe, a
    dokumentacji brak. A serwisant nie moze doktoratu robic, tylko ma
    szybko naprawic.

    Od upadku scalak zaden sie raczej nie zepsul. Moze kwarc jakis.

    J.

  • 4. Data: 2014-02-02 11:16:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 01 Feb 2014 16:40:22 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > od tego czasu nie da się wykonywać połączeń - brak sygnału.

    Ale sygnału zgłoszenia centrali nie ma w już od hen czasu w komorkach
    ;)

    > wystarczy wymienić jednego scalaczka?

    Zrób taki test, przejrzyj scalaczki na PCB, odczytaj ich symbole, a
    później sprawdź jaki ich % jest dostępny u popularnych dystrybutorów
    :)

    > Od czego powinienem zacząć diagnozowanie sprzętu?

    Od zakupu mikroskopu :)
    Pochwal się później co udało się zrobić.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-02-02 19:10:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-02 11:16, Marek pisze:

    > Zrób taki test, przejrzyj scalaczki na PCB, odczytaj ich symbole, a
    > później sprawdź jaki ich % jest dostępny u popularnych dystrybutorów :)

    Zdaje sobie z tego sprawę. Jednak niektóre elementy czasem da się kupić.
    Nawet na Allegro pojawiały się końcówki mocy do niektórych starszych
    Nokii. A kto wie, może ucierpiał jakiś pospolity rezystor albo
    rezonator? Może winne jest mikropęknięcie na lutowaniu?

    > Od zakupu mikroskopu :) Pochwal się później co udało się zrobić.

    Taki zwykły, szkolny się nada? ;)

    Tak właściwie to przede wszystkim chciałbym najpierw wyczerpać
    możliwości programowej diagnostyki. Istnieje może jakiś soft, który
    umożliwiłby przetestowanie poszczególnych bloków telefonu. Na zasadzie:
    1. Test komunikacji z kartą SIM -> OK
    2. Test komunikacji części logicznej z częścią radiową -> OK
    3. Test komunikacji z siecią GSM -> FAILED

  • 6. Data: 2014-02-02 20:10:23
    Od: "Tomek" <n...@o...pl>

    Której części zdania "Zacznij od nadajnika" nie zrozumiałeś?