  • 11. Data: 2010-01-24 23:44:49
    Temat: Re: Upgrade biosu radeona 4850
    Od: Michał Bień <m...@i...pl>

    W dniu 2010-01-24 17:29, zly pisze:

    > No ja kiedyś raz dawno temu grafikę z pod dosa ruszałem, a tak poza
    > tym to kilkanaście razy właśnie mobo na windowsie :) bez problemów

    Nie chcę źle wróżyć, w sumie mnóstwo osób robi flash nawet mobo spod
    windows, ale ci którzy się sparzyli, też przez dłuższy czas nie mieli
    problemów. O ile jeszcze flashowanie napędu optycznego, karty grafiki
    itp. ujdzie (przy odrobinie pracy można odratować) to już flashowanie
    mobo spod windows bym był bardzo ostrożny. To jednak strasznie duża
    "czapa" i zbyt wiele może pójść nie tak - poza OSem są jeszcze programy
    i usługi działające w tle, antywirusy antymalware itp.

    > Gdzieś się wala, ale dyskietek już nie mam :) Są gdzieś jakieś gotowe
    > obrazy na taki pendrive?

    Wrzuć do google i sporo tego będzie, z
    http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm na czele. Tam masz nawet specjalnie
    przygotowane obrazy pod flashowanie biosów. Ja poradziłem sobie inaczej,
    zwłaszcza do płyt bez kontrolera FDD (nowe fizycznie nie mają już portu
    FDD na PCB) - dawno zrobiłem jedną dyskietkę pod jeszcze XP do którego
    mam uprawnienia*, dograłem sterowniki do RAID i na niskim poziomie
    przeprogramowałem mikrokontroler na pendrivie, tak że ma dwie "partycje"
    - jedna to ta niekasowlana, mała z emulacją FDD bootowalnego,
    druga to normalny pendrive R/W do pełnej pojemności. Działa OK i ratuje
    czasami tyłek.

    *
    IMHO te obrazy nie mogą być rozpowszechniane zgodnie z prawem. To takie
    samo oprogramowanie własnościowe, zazwyczaj MS, jak inne. MS patrzy na
    to przez palce, bo to na dobrą sprawę support jego OSów, ale nigdy nie
    ma gwarancji że ktoś tam nie wstanie lewą nogą i nie zacznie tego ścigać
    - wystarczy spojrzeć co się teraz odwraca o 180 z licencjami OEM, mimo
    że od września 2005 stanowisko było odmienne, nagle wyciąga rękę z
    tytułu udostępniania komputerów z zaisntalowanym MS windows w
    bibliotekach czy kafejkach itp.

    > Mam dwie, kupione używane i chyba nawet już nie mam papierów gdzie
    > były kupwane, tego czynnika akurat nie biorę pod uwagę.
    > Obie karty mam w crossfire, karty różnią się biosami. Więc
    > postanowiłem to ujednolicić, a że okazało się, że jest nowszy dla obu
    > to bym załatwił od razu.
    > Tematem zainteresowałem się, bo na nowych sterownikach mimo włączonego
    > cf, catalysty widzą mi tylko jedną kartę (everest widzi dwie, 3d mark
    > daje wyniki jak przy dwóch) A gdzieś się doczytałem, że kiedyś ludzie
    > mieli problem na nowych ówcześnie sterownikach właśnie z cf.

    A to masz powód do flashowania. Rzeczywiście BIOSY R4850 do przełomu
    2008/2009 r. miewały problemy z obsługą i poprawnym wykrywaniem trybu CF.

    > To tylko tak przy okazji sobie pomyślałem, bo pamiętam, że na
    > starszych kartach były takie cuda możliwe

    Dlaczego to jest niebezpieczne, nic się nie uzyska ekstra już
    pisaliśmy. To możesz sobie odpuścić, a przy flashowaniu oficjalnym
    biosem producenta nawet nie poinineś naruszyć gwarancji.

    > Jw, chciałem mieć dwie *identyczne* karty. Poza tym łudzę, się że ta
    > rozbieżność, a nie zasilacz mogą być powodem sporadycznych bsod :)

    2x R4850 w CF trochę prądu ciągnie, nie wiem co to za zasilacz, ale
    rzeczywiście możesz zaczynać od metody zerokosztowej. Nie chciałbym Cie
    martwić, ale też psioczyłem na sporadyczne BSODy na R4850, podjerzewałem
    zailacz (podmieniony na nowiutkiego 650W Tagana), pamięci testowane w
    każdą stronę, dyski - dosłownie wszystko i było OK. Powodem była
    niestety padająca powoli (po ~3 latach) płyta główna. A zaczęło się
    właśnie od sporadycznych BSODów po zmianie na R4850.

    /Michał Bień

  • 12. Data: 2010-01-25 00:07:06
    Od: Michał Bień <m...@i...pl>

    W dniu 2010-01-24 20:01, djs pisze:

    > Kurcze nie wymagaj tego ode mnie :) Podaję sam numer biosu bez dalszego
    > opisu: VER011.010.000.02.029910

    O to mi przede wszystkim chodziło :)

    > Tutaj jest kopia mojego biosu http://42.pl/u/253K - sprawdź jak działa.

    Dziękuję. Sprawdzę w wolnej chwili.

    > Próbowałem podkręcać kartę na tym biosie i po pencilmodzie rdzeń doszedł
    > do 820 MHz, więc do OC jest niezły.

    Ale nie robiłeś modyfikacji w samym biosie tweakerami do biosów ATI?
    Pytam z ostrożności, bo wolałbym wgrywać stockowy firmware - ze względu
    na gwarancję. Ten mój R4850 na Glaciatorze (i M4A77TD PRO) nie mają
    radiatorów na sekcji zasilania - w sumie działają absolutnie stabilnie
    bez problemów nawet pod długotrwałym obciążeniem, ale jak dla mnie
    trochę dziwne. Z mobo dardzo podobna M4A785TD-EVO ma już radiatory na
    mosfetach, tak samo referencyjne R4850 czy nawet najtańsze Hisy R4850
    (z orbem, nie ICEQ) mają radiator na sekcji zasilania. W sumie Asus
    mocno przeprojektowałtą sekcję w swoim R4850 więc nie chcę ruszać.
    Ma działać, od tego jest 3 lata gwarancji. Jak się zepsuje to problem
    producenta (dlatego nie chcę niczego modyfikować póki jest na gwarancji,
    a dłużej niż 3 lata grafika czy mobo u mnie nie będą).

    > Co do karty to posiadam Asus EAH4850/HTDI/512M/A i co najfajniejsze nie
    > znajdziesz tej karty na stronie asusa :)
    > Jest to jedna z pierwszych 4850-tek wypuszczona jeszcze z
    > referencyjnym chłodzeniem.

    No patrz - u mnie EAH4850/HTDI/512M/A, ale part 90-C1CL50- i też Asus o
    nim zapomniał. Bałagan mają straszny.

    > Na dzień dzisiejszy mam założóne Accelero S1 Rev. 2, radiatorki na
    > pamięci i sekcję zasilania, a to wszystko chłodzą wolnoobrotowe 2
    > wentylki akasa puszczone na 5V.

    Dlaczego nie chcę modyfikować pisałem wyżej. A wybierałem wersję z
    glaciatorem, bo spisuje się on naprawdę nieźle jak na firmowe chłodzenie
    bez DHES.

    > Jest upragniona cisza, w spoczynku mam temperatury pokojowe a w stresie
    > max 62-65 st C (furmark ze zmienioną nazwą i czas 1h).

    Jak chcesz naprawdę wygrzać kartę, to policz trochę kluczy na RC5-72
    pod klientem Stream:
    http://http.distributed.net/pub/dcti/prerelease/rc/d
    netc516b-win32-x86-stream.zip

    http://http.distributed.net/pub/dcti/prerelease/rc/d
    netc516b-linux-x86-stream.tar.gz

    ...i obserwuj jak rosną temperatury w poszczególnych sekcjach. Chyba nic
    tak nie wygrzewa karty.

    > Ja już dawno przestałem patrzeć na zdjęcia kart (mojej nie ma jak już
    > pisałem) i pamiętam, że wgrałem jakiś z podobnym opisem do mojej karty i
    > działa :)

    Zazwyczaj tak jest. Ale IMHO producent powinien tu być bardziej staranny.

    > Dokładnie, i to między innymi dzięki tobie zdecydowałem się na asusa. W
    > tej chwili jestem jak najbardziej zadowolony - super płyta z jeszcze
    > lepszym biosem. No i ma LPT dzięki czemu nie musiałem kupować przelotki
    > na usb.

    Też jestem zadowolony. Bardzo dobra jakość wykonania, użyteczne dla
    mnie ekspress gate itp. Dość długo zastanawiałem się pomiędzy
    M4A78TD-PRO i M4A785TD V-EVO (jest lepiej wyposażona, w tym firewire
    i radiatory na mosfetach), ale LPT i COM trzebaby już ciągnąć na
    kablach. Wbudowanej grafiki zasadniczo nie potrzebuję, pojawiają się
    opinię o lekko gorszym OC i ACC na płytach ze zintegrowaną grafiką, ale
    średnio mi się chce w to wierzyć. Co by nie mówić - Asus na M4A77TD-PRO
    i bliźniaczym M4A77D bardzo fajnie zrobił ACC - z relacji wynika że
    działa nie tylko w teorii, ale i w praktyce. Jak widać niestety nie zawsze.

    > To muszę ci powiedzieć, że rzeczywiście dzięki znajomości sprzedawcy
    > zyskałem na cenie, ale co do procka to był to pierwszy który sprawdzałem
    > i od razu się ładnie odblokował - miałem szczęście.

    A możesz napisać jakak dokłądnie seria - cała druga linia oznaczenia
    CPU? Pisałem już, że ten mój CACYC AC 0941 BPMW jest wyjątkowo oporny.
    No i na jakim napięciu vcore i zasilaczu robisz ACC? PII X4 965 ciągnie
    jednak te 140W ma, więc ma spory apetyt na prąd z zasilacza, zwłaszcza
    jeśli reszta sprzętu też swoje odpowiednio ciągnie.

    /Michał Bień

  • 13. Data: 2010-01-25 07:47:42
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 25 Jan 2010 00:44:49 +0100, Michał Bień napisał(a):

    > Wrzuć do google i sporo tego będzie, z
    > http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm na czele. T

    O to chyba mi chodziło, poszukam sobie :)

    > Ja poradziłem sobie inaczej, <cut>

    Właśnie takiego kombinowania wolałbym uniknać :)

> [...]
    > niestety padająca powoli (po ~3 latach) płyta główna. A zaczęło się
    > właśnie od sporadycznych BSODów po zmianie na R4850.

    Jeśli coś innego to raczej zasilacz :) Cała reszta jest nowa, właśnie
    złożyłem platformę na ddr3 :) Na bsodach, albo nic czytelnego dla mnie nie
    ma, albo jest odniesienie do sterownika ati. Bsody są nie tylko pod
    obciążeniem, ale czasami w idlu się zdarzyły. Nie ma ich za dużo (można
    sobie spokojnie pograć :)), ale są. Natomiast zasilacz to bequiet 450W :)
    Tak, wiem, że mało i że działa na granicy (aczkolwiek na poprzednim
    bardziej prądożernym procesorze i ramie działało afair bez większych
    problemów). Niemniej jednak przymierzam się do wymiany.

    --
    marcin

  • 14. Data: 2010-01-25 09:45:21
    Od: djs <d...@p...onet.pl>

    Michał Bień napisał (a):

    > Ale nie robiłeś modyfikacji w samym biosie tweakerami do biosów ATI?

    Nie - to oryginalny bios od Asusa. Przy wszystkich modyfikowanych karta
    fiksowała przy taktach 160/250. Przy oryginalnym jest wszystko OK.

    Co do chłodzenia to tak jak pisałem - w tamtym czasie kiedy kupowałem
    kartę nie było innego wyboru :)

    > A możesz napisać jakak dokłądnie seria - cała druga linia
    oznaczenia
    > CPU? Pisałem już, że ten mój CACYC AC 0941 BPMW jest wyjątkowo oporny.

    Seria to CACYC AC 0951 APMW.

    > No i na jakim napięciu vcore i zasilaczu robisz ACC? PII X4 965 ciągnie
    > jednak te 140W ma, więc ma spory apetyt na prąd z zasilacza, zwłaszcza
    > jeśli reszta sprzętu też swoje odpowiednio ciągnie.

    Zasilacz to Chieftec model GPS-450AA-101A napięcie defalt. Na takim
    napięciu procesor uruchamia się na 3500 MHz.

    --
    <<< djs >>>
    AMD Phenom II X2 550BE @ x4, Asus M4A77D, 4GB A-Data EXTREME DDR2 800+

  • 15. Data: 2010-01-25 10:18:01
    Od: djs <d...@p...onet.pl>

    Grzegorz Prędki napisał (a):

    > No i mam problem. Popatrzylem na strone Asusa i nie ma biosu dla mojej
    > wersji (nie zgadza sie part number). Sciagnalem na probe i wywala mi
    > blad, ze nie ma odpowiedniego adaptera. Teraz sie zastanawiam czy
    > wgrywac na sile ten Twoj bios. Te takty w 2D sa bardzo interesujace.

    Co ci mogę poradzić? Jeżeli zdecydujesz się na wypróbowanie biosu ode
    mnie to najpierw dla bezpieczeństwa postaraj sie o jakąkolwiek kartę na
    PCI. Przyda się w przypadku nieudanego flashowania. Ja sam mam
    stareńkiego S3Trio 2MB :)
    Następnie zrób kopię biosu karty graficznej i wtedy wypróbuj bios ten
    ode mnie.
    Co do problemów z wgraniem biosu to może wynikać z tego, że asus daje
    biosy z rozszerzeniem .rom a ja swój zgrałem z rozszerzeniem .bin.

    Uaktualniłem archiwum z biosem i jak chcesz bios z rozszerzeniem .rom to
    ściągnij jeszcze raz paczkę z biosem - http://42.pl/u/253K.

    pozdrawiam

  • 16. Data: 2010-01-26 21:42:57
    Od: zly <t...@g...com>

    On 24 Sty, 14:15, Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]
    transkomp.com> wrote:

    > Flashowanie z dosa jest najpewniejszym wyjsciem.

    No i dobra :) Zadziałałem zgodnie z instrukcjami stąd:
    http://forum.pclab.pl/lofiversion/index.php?t430452.
    html

    Eleganckie podsumowanie zmiana biosu z wersji
    011.003.000.000.029117 na
    011.010.000.002.029910

    Aby dokończyć zresetuj kompa. No i zresetowałem :) Karta nie wstaje :/
    Wiatraki się kręcą, ale monitor pali diodę na czerwono...
    Na szczęście została mi druga karta.
    No i dwa pytania.
    1. Co mogło pójść nie tak?
    2. Jest szansa wrócić stary bios korzystając z drugiej karty, czy
    trzeba kombinować jakiś szrot na PCI?

    marcin

  • 17. Data: 2010-01-26 21:51:48
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Wiatraki się kręcą, ale monitor pali diodę na czerwono...

    Wiesz... dużo osób przechodzi ten etap w życiu ;)

  • 18. Data: 2010-01-26 22:21:11
    Od: zly <t...@g...com>

    On 26 Sty, 22:42, zly <t...@g...com> wrote:
    > 1. Co mogło pójść nie tak?

    Dobra, doczytałem, że nie należało używać guziczka reset :/

    > 2. Jest szansa wrócić stary bios korzystając z drugiej karty, czy
    > trzeba kombinować jakiś szrot na PCI?

    Zostaje to. Da w ogóle radę coś zrobić, czy karta na złom?

    marcin

  • 19. Data: 2010-01-26 23:56:32
    Od: djs <d...@p...onet.pl>

    zly napisał (a):

    > Zostaje to. Da w ogóle radę coś zrobić, czy karta na złom?
    >
    > marcin

    Spokojnie - bez żadnego problemu wgraj jeszcze raz bios i wszystko
    powinno być OK. Jedyny problem to znaleźć kartę na PCI i w biosie
    ustawić startowanie właśnie z tej karty. Czyli najpierw wyciągasz Ati,
    montujesz jakąś na PCI, uruchamiasz kompka i zmieniasz ustawienie w
    biosie płyty co do pierwszeństwa uruchamianej grafiki, zapis biosu
    wyłączasz kompka, montujesz ATI, wgrywasz jeszcze raz bios i wszystko
    powinno być OK.
    Nie martw się - nie ty pierwszy i nie ostatni. Już nawet nie zliczę ile
    razy musiałem to robić jak kombinowałem z biosami :)

    Powodzenia i pozdrawiam

  • 20. Data: 2010-01-27 06:35:39
    Od: zly <t...@g...com>

    On 27 Sty, 00:56, djs <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie martw się - nie ty pierwszy i nie ostatni. Już nawet nie zliczę ile
    > razy musiałem to robić jak kombinowałem z biosami :)

    Wziąłem kartę do pracy, tu grafiki mają zintegrowane więc zaraz
    popróbuję :)

    marcin