    From: Michał Bień <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Upgrade biosu radeona 4850
    Date: Mon, 25 Jan 2010 00:44:49 +0100

    W dniu 2010-01-24 17:29, zly pisze:

    > No ja kiedyś raz dawno temu grafikę z pod dosa ruszałem, a tak poza
    > tym to kilkanaście razy właśnie mobo na windowsie :) bez problemów

    Nie chcę źle wróżyć, w sumie mnóstwo osób robi flash nawet mobo spod
    windows, ale ci którzy się sparzyli, też przez dłuższy czas nie mieli
    problemów. O ile jeszcze flashowanie napędu optycznego, karty grafiki
    itp. ujdzie (przy odrobinie pracy można odratować) to już flashowanie
    mobo spod windows bym był bardzo ostrożny. To jednak strasznie duża
    "czapa" i zbyt wiele może pójść nie tak - poza OSem są jeszcze programy
    i usługi działające w tle, antywirusy antymalware itp.

    > Gdzieś się wala, ale dyskietek już nie mam :) Są gdzieś jakieś gotowe
    > obrazy na taki pendrive?

    Wrzuć do google i sporo tego będzie, z
    http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm na czele. Tam masz nawet specjalnie
    przygotowane obrazy pod flashowanie biosów. Ja poradziłem sobie inaczej,
    zwłaszcza do płyt bez kontrolera FDD (nowe fizycznie nie mają już portu
    FDD na PCB) - dawno zrobiłem jedną dyskietkę pod jeszcze XP do którego
    mam uprawnienia*, dograłem sterowniki do RAID i na niskim poziomie
    przeprogramowałem mikrokontroler na pendrivie, tak że ma dwie "partycje"
    - jedna to ta niekasowlana, mała z emulacją FDD bootowalnego,
    druga to normalny pendrive R/W do pełnej pojemności. Działa OK i ratuje
    czasami tyłek.

    *
    IMHO te obrazy nie mogą być rozpowszechniane zgodnie z prawem. To takie
    samo oprogramowanie własnościowe, zazwyczaj MS, jak inne. MS patrzy na
    to przez palce, bo to na dobrą sprawę support jego OSów, ale nigdy nie
    ma gwarancji że ktoś tam nie wstanie lewą nogą i nie zacznie tego ścigać
    - wystarczy spojrzeć co się teraz odwraca o 180 z licencjami OEM, mimo
    że od września 2005 stanowisko było odmienne, nagle wyciąga rękę z
    tytułu udostępniania komputerów z zaisntalowanym MS windows w
    bibliotekach czy kafejkach itp.

    > Mam dwie, kupione używane i chyba nawet już nie mam papierów gdzie
    > były kupwane, tego czynnika akurat nie biorę pod uwagę.
    > Obie karty mam w crossfire, karty różnią się biosami. Więc
    > postanowiłem to ujednolicić, a że okazało się, że jest nowszy dla obu
    > to bym załatwił od razu.
    > Tematem zainteresowałem się, bo na nowych sterownikach mimo włączonego
    > cf, catalysty widzą mi tylko jedną kartę (everest widzi dwie, 3d mark
    > daje wyniki jak przy dwóch) A gdzieś się doczytałem, że kiedyś ludzie
    > mieli problem na nowych ówcześnie sterownikach właśnie z cf.

    A to masz powód do flashowania. Rzeczywiście BIOSY R4850 do przełomu
    2008/2009 r. miewały problemy z obsługą i poprawnym wykrywaniem trybu CF.

    > To tylko tak przy okazji sobie pomyślałem, bo pamiętam, że na
    > starszych kartach były takie cuda możliwe

    Dlaczego to jest niebezpieczne, nic się nie uzyska ekstra już
    pisaliśmy. To możesz sobie odpuścić, a przy flashowaniu oficjalnym
    biosem producenta nawet nie poinineś naruszyć gwarancji.

    > Jw, chciałem mieć dwie *identyczne* karty. Poza tym łudzę, się że ta
    > rozbieżność, a nie zasilacz mogą być powodem sporadycznych bsod :)

    2x R4850 w CF trochę prądu ciągnie, nie wiem co to za zasilacz, ale
    rzeczywiście możesz zaczynać od metody zerokosztowej. Nie chciałbym Cie
    martwić, ale też psioczyłem na sporadyczne BSODy na R4850, podjerzewałem
    zailacz (podmieniony na nowiutkiego 650W Tagana), pamięci testowane w
    każdą stronę, dyski - dosłownie wszystko i było OK. Powodem była
    niestety padająca powoli (po ~3 latach) płyta główna. A zaczęło się
    właśnie od sporadycznych BSODów po zmianie na R4850.

    /Michał Bień