  • 11. Data: 2014-08-22 20:10:46
    Temat: Re: Układ Wiznet W5100 - komunikacja po SPI
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    news:almarsoft.3558600114579237414@news.neostrada.pl

    > Widzę, że też lubisz przejścia pomiędzy padami smd :), zawsze jestem
    > ciekaw czy w profesjonalnych projektach też takie przejścia się stosuje
    > (nie spotkałem się jeszcze) i czy one sa zgodne ze sztuką.

    Masz na myśli przejścia pod elementami typu rezystor ?
    Nie ma żadnych przeciwwskazań. Rezystory zerowe wymyślili specjalnie po to,
    aby można było zrobić skrzyżowanie ścieżek bez przechodzenia na inną
    warstwę. Pod takim zerowym 1206 chyba 5 ścieżek mi bez problemu wchodzi (i
    to wcale nie przy jakiejś nadzwyczajnej gęstości).
    P.G.

  • 12. Data: 2014-08-22 21:50:11
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-08-22 18:40, Atlantis pisze:

    > Tak swoją drogą, mógłbym zapytać o wasze opinie na temat tego projektu
    > płytki?
    > Nic rażąco sprzecznego ze "sztuką" nie rzuca się w oczy?
    >
    > http://oi61.tinypic.com/2ldizyh.jpg

    Jeśli mogę, to wg mnie brak połączeń termicznych SMD z masą.
    Efekt tego jest taki że bardzo źle się później lutuje taką
    płytkę.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 13. Data: 2014-08-23 11:10:57
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-22 20:04, Piotr Gałka pisze:

    > Dla mnie sprzeczna ze sztuką jest płytka jednowarstwowa.

    Tak, wiem. Jednak tego nie obejdę w warunkach amatorskich. To znaczy od
    biedy jeszcze mógłbym próbować z płytką dwustronną, ale póki co trzymam
    się jednostronnych - jak na razie moje projekty nie wymagają jeszcze
    stosowania kynarowej plątaniny po stronie elementów. ;)

    Swoje płytki wykonuję samodzielnie, za pomocą termotransferu. Wiem, że
    zaraz pewnie ktoś stwierdzi, że nie warto, że lepiej zamówić od razu 10
    sztuk w firmie, płacąc za to kilkaset złotych... Moim zdaniem jednak nie
    jest to opłacalne, gdy mowa o amatorsko składanym urządzeniu, które
    powstaje na własne potrzeby, w celach edukacyjnych albo po prostu "dla
    frajdy".

    W tym przypadku chciałem po raz kolejny sprawdzić granice możliwości
    termotransferu. Udawało mi się już zejść z grubością ścieżki do 10
    milsów, ale były to pojedyncze przypadki. Zastosowanie układu W5100
    wymusza zastosowanie ich w większej ilości, w odstępach wynoszących
    około 6 milsów. Zobaczymy jak laminator i wytrawiarka sobie poradzą. ;)

    Jeśli będą problemy, przerzucę się na W5500, który ma nieco uproszczoną
    aplikację (brak magistrali równoległej), mniej pinów i nie wymaga tak
    wąskich ścieżek. Jednak mam pod ręką kilka sztuk W5100 i w miarę
    możliwości chciałbym je do czegoś wykorzystać.

    Tak swoją drogą kiedyś udało mi się uzyskać ścieżkę o szerokości 5
    milsów, jednak była to tylko "obwódka" wyznaczająca miejsce cięcia. Co
    nie zmienia faktu, że wyszła całkiem ładnie, przetrwała cynowanie stopem
    Lichtenberga i zachowała ciągłość. Może kiedyś sprawdzę, czy da się
    uzyskać powtarzalne ścieżki sygnałowe o takiej grubości za pomocą
    termotransferu. ;)

  • 14. Data: 2014-08-23 11:21:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 23 Aug 2014 11:10:57 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Jeśli będą problemy, przerzucę się na W5500, który ma nieco
    uproszczoną

    A czy w ogóle zrobiłeś jakiś działający prototyp nas tych układach?
    Możesz opisać swoje doświadczenia jak te układy się sprawują?
    Szczególnie mnie intersuje od strony aplikacji: komunikacja z
    układem, prostota w komunikacji, jakie są potrzebne zasoby po stronie
    mcu, ile na raz połączeń tcp można obsłużyć , jakie transfery można
    uzyskać, jaka jest stabilność stosu, odporność na deniale, itd.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2014-08-24 13:41:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-23 11:21, Marek pisze:

    > A czy w ogóle zrobiłeś jakiś działający prototyp nas tych układach?
    > Możesz opisać swoje doświadczenia jak te układy się sprawują?

    Nie, projektowana płytka ma być pierwszym podejściem do tych układów. Do
    tej pory jedynie miałem z nimi do czynienia w przypadku Ethernet
    Shielda. Wiem jednak, że znajomy budował samodzielnie jakieś układy na
    W5500 i z jego relacji wynika, że sprawują się bardzo dobrze - od strony
    programowej ich obsługa bardzo przypomina stosowanie standardowych socketów.

> [...]
    > raz połączeń tcp można obsłużyć , jakie transfery można uzyskać, jaka
    > jest stabilność stosu, odporność na deniale, itd.

    Jak wspomniałem, komunikacja wygląda podobnie do stosowania socketów.
    Układy mają wbudowaną obsługę stosu i całe przetwarzanie komunikacji
    TCP/IP odbywa się w ich wnętrzu, jedyne czy musi się zająć MCU, to
    warstwa aplikacji. Zresztą zobacz tutaj:
    http://www.seanet.com/~karllunt/w5100_library.html
    Prosty serwerek WWW ma AVR, który mieści się w 2,4 kB pamięci flash.
    Właśnie dzięki temu, że nie trzeba poświęcać zasobów na obsługę stosu. ;)

    Co do ilości połączeń, to W5100 dysponuje czterema kanałami. Domyślnie
    każdy z nich ma przydzielone 2kB bufora RX i 2kB bufora TX. Jeśli nie
    wykorzystujemy któregoś z kanałów, można przypisać wolną pamięć do
    pozostałych. W5500 z tego co pamiętam ma dwa razy więcej kanałów i
    odpowiednio większą ilość pamięci.

    Szybkość? AFAIR układy potrafią pracować na Fast Ethernecie i mają
    obsługę Fast SPI. To raczej MCU będzie wąskim gardłem.

    Pamiętam, że w datasheccie producent chwalił się odpornością na ataki. W
    jakim stopniu odpowiada to prawdzie - nie wiem. Ja i tak nie mam zamiaru
    bezpośrednio wystawiać swoich urządzeń do publicznego Internetu.

  • 16. Data: 2014-09-03 14:51:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On Fri, 22 Aug 2014 21:50:11 +0200, janusz_k <J...@o...pl> wrote:
    > Jeśli mogę, to wg mnie brak połączeń termicznych SMD z masą.
    > Efekt tego jest taki że bardzo źle się później lutuje taką
    > płytkę.

    Zwłaszcza, że wykonanie płytki domowe, czyli bez solder maski.