  • 1. Data: 2012-04-02 22:43:06
    Temat: Ubezpieczenie
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

    Kilka dni temu robiłem kontynuację ubezpieczenia OC i ubezpieczyciel pytał
    mnie, czy auto będzie też prowadzone przez kierowcę w wieku poniżej (chyba)
    25 lat.
    Dowiedziałem się, że jeżeli nie mam tej opcji, to w razie wypadku
    spowodowanego przez takiego młodego kierowcę TU może zarządać dopłaty do OC
    w wysokości 100% polisy.
    Pytam go, o co chodzi, w końcu w Polsce (teoretycznie) ubezpieczamy
    samochody a nie kierowców a on mówi, że tak jest w każdym TU.

    Prawda to?

  • 2. Data: 2012-04-03 00:10:43
    Temat: Re: Ubezpieczenie
    Od: JK <j...@i...pl>

    W dniu 2012-04-02 22:43, frank drebin pisze:
> [...]
    > Pytam go, o co chodzi, w końcu w Polsce
    > (teoretycznie) ubezpieczamy samochody a nie
    > kierowców a on mówi, że tak jest w każdym TU.

    Sam nie wiem. Ale czy samochód może ponosić
    odpowiedzialność cywilną?

    JK

  • 3. Data: 2012-04-03 07:56:37
    Od: "Iksinski" <nie_pisz@tu_nic_nie_ma.pl>

    Użytkownik "frank drebin" <b...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dowiedziałem się, że jeżeli nie mam tej opcji, to w razie wypadku
    > spowodowanego przez takiego młodego kierowcę TU może zarządać dopłaty do

    Ciekawe dlaczego akurat 100% a nie 500%?
    IMHO TU może zażądać tyle, ile wynosi dopłata do opcji "młody kierowca".

    > Pytam go, o co chodzi, w końcu w Polsce (teoretycznie) ubezpieczamy
    > samochody a nie kierowców a on mówi, że tak jest w każdym TU.

    Ubezpieczany jest samochód. I to nie teoretycznie. Ubezpieczonym samochodem
    może jechać dowolna osoba posiadająca prawo jazdy i w razie szkody
    spowodowanej tym autem, OC zostanie wypłacone z polisy samochodu, a nie
    kierowcy.

    Ryzyko (więc i cena) jest wyliczana dla kierowców danego samochodu.
    Domyślnie właściceli, ze względu na częste kombinowanie z rejestracją na
    ojca/dziadka/wujka przez młodziaków, TU stosują dodatkowo opcję "młody
    kierowca".

    > Prawda to?

    Zasadniczo tak. Większość TU żąda jakiejś dopłaty jeżeli podasz, że
    ubezpieczanym samochodem będzie jeździł młody (najczęściej <25 lat) lub
    niedoświadczony kierowca (najczęściej <2 lata posiadania prawa jazdy).

  • 4. Data: 2012-04-03 08:19:48
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2012-04-03 07:56, Iksinski pisze:

    > Ciekawe dlaczego akurat 100% a nie 500%?
    > IMHO TU może zażądać tyle, ile wynosi dopłata do opcji "młody kierowca".

    Ale w takiej sytuacji gdyby nie było żadnego ryzyka finansowego kto by
    wybierał tę opcję?

    W sumie fajnie by było gdyby przy odpowiedzi na pytanie o roczny
    przebieg podawać 0 km i wtedy składka byłaby np 10zł, a dopiero w
    przypadku kolizji dopłacałoby się resztę składki do rzeczywistego
    przebiegu rzędu 40 tyś km/rok :)

    ps. Nie twierdzę, że nie jest jak piszesz.

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 5. Data: 2012-04-03 09:28:52
    Od: "Iksinski" <nie_pisz@tu_nic_nie_ma.pl>

    Użytkownik "Miroo" <m...@R...o2.pl> napisał w wiadomości

    > Ale w takiej sytuacji gdyby nie było żadnego ryzyka finansowego kto by
    > wybierał tę opcję?

    Uczciwy? Bojaźliwy?
    Wg mnie (jeżeli się mylę, to będę wdzięczny za sprostowanie) TU może się
    domagać jedynie _wyrównania_ składki.
    Jeżeli TU jest w stanie udowodnić, że wybranie opcji "młody kierowca" przy
    zawieraniu umowy podnosi u nich składkę o 100% to ok. Tyle mogliby domagać
    się w przypadku wtopy kierowcy.
    Jeżeli jednak jest to np. tylko 20%, to na jakiej podstawie mają żądać 100%?

> [...]
    > podawać 0 km i wtedy składka byłaby np 10zł, a dopiero w przypadku kolizji
    > dopłacałoby się resztę składki do rzeczywistego przebiegu rzędu 40 tyś

    Tak by mogło być, gdyby jedynym parametrem oceny ryzyka (w i w efekcie ceny)
    był przebieg. Przebieg to jest tylko jakaś część, oprócz tego jest wiele
    innych parametrów: wiek, miejsce zamieszkania, itd.
    W dodatku to jest deklaracja nieobwarowana żadnymi warunkami. Nie dostaniesz
    zwrotu, jeżeli nie wykorzystasz przewidzianego limitu, nie dopłacasz, jeżeli
    go przekroczysz. Co najwyżej przy przedłużaniu polisy u tego samego
    ubezpieczyciela, jeśli okaże się, że poprzednio się mocno "pomyliłeś" to nie
    wezmą aktualnej odpowiedzi pod uwagę, tylko sprognozują przebieg na bazie
    poprzedniego roku.
    Tym bardziej, że mowa jest o przebiegu rocznym. Samochód może pół roku nie
    opuszczać parkingu, a cały zadeklarowany przebieg zrobić w 3 miesiące. Jakąś
    wartość muszą wpisać do formularza, żeby ocenić ryzyko.

  • 6. Data: 2012-04-03 09:33:58
    Od: neoniusz <n...@j...org>

    W dniu 02.04.2012 22:43, frank drebin pisze:
    > a on mówi, że tak jest w każdym TU.

    Pierdoli jak potluczony - ale to w koncu jego zadanie, zeby wyciagnac od
    ciebie jak najwiecej pieniedzy.

  • 7. Data: 2012-04-03 09:39:52
    Od: Miroo <m...@R...o2.pl>

    W dniu 2012-04-03 09:28, Iksinski pisze:

    > Tak by mogło być, gdyby jedynym parametrem oceny ryzyka (w i w efekcie
    > ceny) był przebieg. Przebieg to jest tylko jakaś część, oprócz tego jest
    > wiele innych parametrów: wiek, miejsce zamieszkania, itd.

    <troll_mode>
    No ale jakie znaczenie mają wszystkie inne parametry przy przebiegu 0?
    Teoretycznie żadnego.
    </troll_mode>

    Nie ma sensu tego dalej ciągnąć, to tylko miało nadać kontrast
    problemowi z niedopłatą za "młodego" za kierownicą.

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 8. Data: 2012-04-03 09:42:29
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-04-03 08:19, Miroo pisze:

> [...]
    km i wtedy składka byłaby np 10zł, a dopiero w przypadku kolizji dopłacałoby się
    resztę składki do rzeczywistego przebiegu rzędu 40 tyś km/rok :)

    Bardziej odpowiednia wydaje mi się reguła wg której ubezpieczyciel zwracał by się z
    regresem
    do sprawcy, w takiej wysokości, w jakiej procentowo wynosiła "oszukana" zniżka.
    Przykładowo, nienależna zniżka wyniosła 10% - ubezpieczyciel żąda zwrotu 10%
    wypłaconej szkody.
    (Oczywiście to nie wpływałoby na rozliczenia poszkodowanego z TU)

  • 9. Data: 2012-04-03 09:48:03
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

> [...]
    przypadku wtopy kierowcy.
    > Jeżeli jednak jest to np. tylko 20%, to na jakiej podstawie mają żądać 100%?

    Odpowiedź już padała - gdyby wybranie nienależnej zniżki powodowało jedynie ryzyko
    dopłaty
    do pełnej wysokości _w razie wykrycia po szkodzie_, to jest to sytuacja, która dla TU
    oznacza
    statystycznie straty (te wszystkie nienależne zniżki które nie wyjdą na jaw), zaś dla
    unezpieczonego
    - czysty zysk (pewnie się uda, a jak nie, to wyjdę na zero). To po prostu nie może
    dobrze działać.
    Powinna zatem być jakaś sankcja wyższa od "wyrównania składki". Propozycję podałem.

  • 10. Data: 2012-04-03 10:08:13
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2012-04-03 09:39, Miroo pisze:

    > <troll_mode>
    > No ale jakie znaczenie mają wszystkie inne parametry przy przebiegu 0? Teoretycznie
    żadnego.
    > </troll_mode>

    No, jeśli nawet samochód nie jeździ, to ma pewne znaczenie czy jest zaparkowany
    pośrodku pola,
    czy tuż nad przepaścią, z widokiem na przedszkole po nim ;)