  • 1. Data: 2006-10-20 23:31:54
    Temat: UKE a Internet - widok przez dziurkę od klucza
    Od: "Andrzej.K" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Minał rok działalności UKE. Rok, który przez zastosowanie dziwnego protokołu
    politycznej kompresji skurczył się do pół roku, bo tyle mniej więcej trwało w
    Urzędzie bezkrólewie, tzn. królowa była, tylko taka bez korony. Koronę w
    końcu usankcjonowano, aczkolwiek są tacy, co twierdzą, że z naruszeniem
    procedury koronacji i dodatkowo zbyt samodzielnie i bez konsultacji z
    Prezesem jedynie słusznej opcji wybranej w tzw. demokratycznych wyborach.

    No i się zaczęło. Królowa, nie kryjąca awersji do monopolisty, rozpoczęła
    ochoczo swoją działalność regulatora i zbawcy rynku telco w IV RP.
    W tonie ogólnego zachwytu nad działalnością Królowej, ktora w kwestii
    pozbawiania przychodów krajowego monopolisty zrobiła więcej, niż wszyscy
    poprzednicy razem wzięci, nie dostrzega się, że nie wszystko złoto, co się
    świeci.

    Podobno, jedną ze strategii regulacyjnych było utworzenie sprzyjającego
    klimatu do rozwoju drobnej przedsiębiorczości telekomunikacyjnej. Nic
    bardziej mylnego - w zasadzie żaden mały podmiot telekomunikacyjny nie jest w
    stanie - z przyczyn proceduralnych i logistycznych - skorzystać z tzw.
    dobrodziejstw LLU, BSA czy WLR. Już pobieżna bowiem lektura umów ramowych
    nasuwa smutną refleksję, że do przebrnięcia przez wszystkie wymagania
    potrzeba sprawnego (i kosztownego) zespołu biegłych w temacie managerów i
    techników, o zapleczu prawnym nie wspomnę. Na pewno nie może sobie na takie
    coś pozwolić mały operator obsługujący powiedzmy tysiąc czy dwa tysiące
    odbiorców końcowych.

    W praktyce "uwolnienie rynku" oznacza zatem prosty transfer przychodów do
    innych molochów jak Tele2, którego styl prowadzenia biznesu jest conajmniej
    dyskusyjny, czy innego GTS-Energis od zawsze nastawionego na maksymalne
    dojenie klientów bez najmniejszych skrupułów.

    Co zyskał na tym klient końcowy? Prawie nic (oprócz większego zamętu w
    głowie, o co w tym wszystkim chodzi), bo trudno odbierać za spektakularny
    sukces obniżkę abonamentu za linię stacjonarną o max 15% i to przy założeniu,
    że abonent był na tyle nierozsądny, że dał sobie wcisnąć abonament 60 minut
    za darmo. Dla większości abonentów, którzy od lat korzystają z abonamentu
    standardowego oznacza to już dokładnie nic, bo kwota do płacenia jest
    dokładnie taka sama, a te 60 min do wydzwonienia extra to ochłap gorszy od
    onegdaj kartkowego "mięsa wp z kością gat. II". Czyli jednym słowem dokonano
    prostego przesunięcia kasy z przychodami z kieszeni TPSA do kasy Tele2 i
    innych, bo konkurencji nie wytworzono przecież żadnej.

    Tematyka tej grupy to jednak internet, więc... Co wydarzyło się wielkiego pod
    rządzami Królowej w sprawie Internetu?

    1. Do kosza poszły szumnie zapowiadane przetargi powiatowe na częstotliwości
    pod WIMAX. Tajemnicą poliszynela jest, że w większości z bodajże 317 okręgów
    przetargowych wygrała TPSA. Założeniem rozpisania tego przetargu było znów
    stworzenie klimatu dla regionalnych operatorów. Taaaak, oczywiiiście, małego
    regionalnego operatora powiatowego stać na płacenie kilkudziesięciu tysięcy
    złotych rocznie za dwa kanały dupleksowe (po 7,5 MHz, SIC!) tudzież stać go
    na zapłacenie jednoroazowo bliżej nieokreślonej kwoty - prawdopodobnie
    sześciocfrowej - za rezerwację częstotliwości. Do tego dołóżmy koszty
    wybudowania infrastruktury WIMAX i ... dojdziemy do wniosku, że w żaden
    sposób nie da się zbudowac sensownie rentownego biznesu do świadczenia usług
    dla użytkowników indywidualnych zakładając ARPU na poziomie niższym niż 120
    zł netto.
    Też mi konkurencja...

    2. Spółka O2.PL przez dwa lata z okładem wojowała za pomocą UKE/URTiP o
    usunięcie przez TPSA znanej wszystkim degradacji ruchu na łączach
    zagranicznych. Wywalczyła, co poskutkowało zdjęciem słynnej listy "polish-
    rejected". Tylko, że jakby nie o to chodzi, żeby wszyscy na hurra zaczęli na
    złośc wstrętnemu monopoliście wpychać mu ruch przez łącza "zagraniczne"
    (cudzysółow celowy, bo w praktyce ruch wcale nie opuszcza fizycznie Polski).
    Takie postępowanie to przegięcie pały w drugą stronę, a chodziło przecież o
    wymuszednie na TPSA realizacji krajowych punktów styku na zasadzie peeringów.
    Z tego co mi jest wiadomo, żadna taka decyzja regulacyjna nie zapadła (poza
    decyzją o równym traktowaniu podmiotów krajowych i zagranicznych) i dalej
    TPSA żąda od innych operatorów absurdalnych kwot za dostęp do sieci TP, mimo,
    że wszyscy wiedzą, że to neostrady ssają z innych sieci. Nie są mi również
    znane przypadki wynegocjowania pełnego operatorskiego "dostęu do sieci TP" za
    stawkę rzędu 20 EUR za megabit.
    Ta sama TPSA sprzedaje jednocześnie pasmo użytkownikom detalicznym Neostrady
    czy DSL w cenie kilkudzisięciu złotych za megabit nie ponosząc de facto
    kosztów zakpu pasma... Ja rozumiem, że dostęp operatorski to nie to samo co
    detaliczny, że da się go overbookować kilka razy, ale.. nawet te łącza z gumy
    przeciez nie są.

    3. Naciskanie przez Królową na Tepsę spowodowało obniżkę cen na internet
    detaliczny i - z punktu widzenia użytkownika końcowego - dobrze. Nie
    spowodowało jednak w żaden sposób rozmontowania monopolu, wręcz przeciwnie -
    wzmocniło go, bo tysiące małych odsprzedawaczy internetu pójdzie za chwilę z
    torbami, nie mogąc w żaden sposób konkurować z dumpingowymi cenami
    monopolisty.

    Skąd twierdzenie, że dumpingowymi? Ano policzmy coś delikatnie i z grubsza.
    Załóżmy, że chcemy zdobywać rynek detaliczny po swojemu i tym samym - nie
    mając żadnej infrastruktury do dyspozycji - stawiamy jedną radiową stację
    bazową na jakieś zapadłej wiosce. Da się takie coś w miarę porządnie zbudować
    za kwotę powiedzmy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Teraz trzeba dosłać do
    niej "Internet" z odległego o powiedzmy 20km punktu odbioru. Nic trudnego -
    bierzemy radiolinię na pasmo 13GHz i jedziemy. Koszt zakupu radia około 40
    tys zł, koszt dzierżawy kanału radiowego - 15 tys rocznie, okres amortyzacji
    radiolinii - 3 lata, przepływnośc radiolinii 34 Mb/s. Przy takich założeniach
    miesięczny koszt utrzymania samego backhaula to ponad 4 tys zł, bez kosztów
    utrzymania stacji bazowej oraz zakupu dostępu do Internetu. Jak doliczymy
    koszty amortyzacji stacji bazowej oraz jakiś szacunkowy koszt najmu miejsca,
    prądu i człowieka do konserwacji, to wyjdzie nam razem spokojnie około 8 tys
    zł miesięcznie. Teraz do tego trzeba dokupić "Internet". Założmy, że nam się
    udało i kupimy go w stawce 150 zł za megabit czyli mamy 5100 zł kolejnego
    kosztu. Razem mamy już 13100 zł miesięcznych kosztów bez żadnego abonenta! W
    pamięci miejmy także, że mówimy o kwotach netto. Teraz spróbujmy to sprzedać.
    Załóżmy overbooking razy 10, czyli teoretycznie będziemy mogli obsłużyć 340
    klientów z kontraktem po 1 Mb/s. Żeby być konkurencyjnym do TP, nie możemy
    oferować usługi w cenie wyższej jak 45 zł netto. Pomnóżmy 45 x 340 = 15300
    zł. "Zarobiliśmy" aż 2200 złotych. To wszystko przy wielkim uproszczeniu
    kalkulacji biznesu, gdzie celowo pominąłem mnóstwo rozmaitych aspektów,
    chociażby koszt zakupu wyposażeń klienckich i ich amortyzacji.

    Czy jest rozwiązanie takie, żeby mogło się to opłacać? Jest. Pierwsze kosztem
    jakości - zamiast używać sprzętu klasy choćby quasi-operatorskiej uzyjmy WiFi
    802.11b/g na 2,4 GHz. Tyle, że wtedy każdy abonent będzie z utęskieniem
    czekał na Neostradę, ktora działa. Drugie - kosztem obniżenia ceny zakupu
    pasma internetowego oraz opłat administracyjnych. Mało tu miejsca do popisu
    dla Królowej?

    Podobnie sprawa się ma przy próbie skalkulowania biznesu w oparciu o LLU czy
    BSA. Clou kosztów - kolokacje, kable, studnie, opłaty za nadzór, czy zakup
    pasma, które TPSA ma za darmo (z jednej strony płacą neostradowicze, z
    drugiej operatorzy) rozkłada przedsięwzięcie na tak długi czas zwrotu
    inwestycji, że o żadnym rozwoju drobnej działalności telekomunikacyjnej być
    mowy nie może, a o budowaniu skutecznej konkurencji tymbardziej. Podobnie jak
    z usługami głosowymi grozi nam tu - kosztem wyrwania przychodów z gardła
    TPSA - rozwój najwyżej kilku innych molochów, którzy klienta końcowego będą
    doić tak samo jak TPSA, tylko będzie się to nazywało konkurencja. Jak to ma
    być taka konkurencja jak w GSM to ja dziękuję - postoję.

    Móglbym pisać jeszcze długo i... nudno, nie o to chodzi. Konkluzja jednak
    jest taka, że - parafrazując tow. Wiesława - kto wkłada rękę w wolny rynek,
    to inna - niewidzialna ręka rynku - mu ją prędzej czy później odetnie.

    --
    Andrzej

  • 2. Data: 2006-10-21 07:23:17
    Temat: Re: UKE a Internet - widok przez dziurkę od klucza
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Dnia Fri, 20 Oct 2006 23:31:54 +0000, Andrzej.K napisał(a):

> [...]
    > 802.11b/g na 2,4 GHz. Tyle, że wtedy każdy abonent będzie z utęskieniem

    Nieprawdą jest jakoby

    Z doświadczenia wiem że klienci jakoś niechętnie zmieniają operatora,
    nawet jeśli weszła neostrada która działa, bo jak się ostatnio
    okazało też nie zawsze działa (ostatni kilkugodzinny pad neo gdzie DSLe
    nie działały przez 10 minut), umowy na neo są skąplikowane, sprzedawcy
    usługi podejrzanie mili i upierdliwi co budzi podejrzenia, zaś z tego co
    zauważyłem potrafią sprzedawać usługe w miejscach gdzie nie ma
    możliwości technicznych jej świadczenia.

    Jak jesteśmy przy technikaliach to na ZAPADŁYCH WIOSKACH dostęp można
    bez problemu realizować na 802.11b/g chociażby z powodu taniości
    zestawów klienckich z wyjściem ethernet,czy też małej ilości
    potencjalnych zakłóceń. Ostatnio stawiałem stacje bazową na
    802.11b/g, zrobiłem skan eteru i myślałem że coś nie jest tak bo nie
    wykryło mi nic w okolicy, a widoczność stamtąd na kilka ładnych
    kilometrów. Obecnie mam tam zapiętych kilku klientów z czego
    najbliższy z odległości 1.5km a najdalszy z odległości 3km i chodzi.
    Dosył do stacji bazowych bez
    problemu można realizować z użyciem 802.11a w topologii punkt-punkt i
    nie oszukujmy się, przy obecnym trendzie do sprzedawania łącz o coraz
    większych predkościach (vide 1 megowa neostrada za 28zł) jest to jedyna
    możliwość żeby usługi o zbliżonej prędkości sprzedawać na zadupiach
    takich jak jedna wioche a w niej 10 domków z czego 3 chcą mieć Internet.

  • 3. Data: 2006-10-21 08:40:42
    Od: "loksim" <loksim4WON_SPAM@WON_SPAMpoczta.onet.lp>

> [...]
    > poprzednicy razem wzięci, nie dostrzega się, że nie wszystko złoto, co się

    jest duzo racji w tym, co piszesz
    jednakze chcialbym uslyszec (przeczytac) o jeszcze jednym aspekcie sprawy:
    - w czym gorsza jest krolowa (a w zasadzie chyba krolewna) od poprzednich
    feudalow ?

    loksim

  • 4. Data: 2006-10-21 09:19:58
    Od: "Pawel" <n...@n...com>

    Użytkownik "Andrzej.K" <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:ehbm9a$25s$1@inews.gazeta.pl...

    wydaje mi sie ze za wczesnie zeby oceniac tak jednoznacznie dzialalnosc
    Krolowej...na razie zrobila wiecej niz wszyscy jej poprzednicy razem wzieci
    ale rzeczywiscie nie widze zbyt duzego zaangazowania UKE w rozwiązania
    wspierające rozwój malej przedsiebiorczosci telekomunikacyjnej....na razie
    jest to walka molochow a z rynku telekomunikacyjnego zyją i mniejsi
    operatorzy i male firmy....byc moze wynika to z tego ze niestety ale takie
    są trendy europejskie, konsolidacje na rynku telekomunikacyjnym zabijają
    roznorodność i zaczyna sie liczyc tylko cena
    wydaje mi sie ze po prostu male firmy same oddaly pola i w zbyt malym
    stopniu wychodzą z inicjatywami zmian w prawie telekomunikacyjnym choc takie
    mozliwosci podobno istnieją, nie ma odpowiedniego lobby ani skutecznego
    forum zabiegającego o interesy malych firm telekomunikacyjnych

    Paweł

  • 5. Data: 2006-10-21 09:51:38
    Od: "Pawel" <n...@n...com>

    Użytkownik "Pawel" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Andrzej.K" <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    > wiadomości news:ehbm9a$25s$1@inews.gazeta.pl...

    choc oczywiscie w teorii LLU, WLR i BSA daje mozliwosci rowniez dla
    mniejszych operatorow choc widac ze na razie zainteresowali sie tym tylko
    duzi
    i zgadzam sie ze dzierzawa kanałow radiowych jest zdecydowanie za wysoka!
    niestety nie widze w tym elementu taniego Panstwa...wszedzie tam gdzie nie
    ma infrastruktury swiatlowodowej nie ma innej alternatywy

    Paweł

  • 6. Data: 2006-10-21 10:06:00
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl>

    Witaj

    1) Bardzo ciekawa wypowiedź. Daje do myślenia. Ale....

    2) To co piszesz pisane jest z pozycji małego operatora - pewnie taką
    pozycję zajmujesz i rzeczywiście, dla Ciebie zmieniło się niewiele. Ale
    zwróć uwagę, że Królowa postawiła sobie za cel poprawić dolę abonentów a nie
    operatorów. Operatorom w takim prawie monopolu TP wcale nie jest tak źle, bo
    ceny ustala TP a inni mogą trąbić, że w swoim segmencie, gdzie zajmują 5%
    rynku są tańsi nawet o 15%. TP się cieszy, bo może trąbić że jest wolny
    rynek, mali się cieszą, bo TP trzyma wysokie ceny co u nich przekłada się na
    super zyski (wszak mają mniejsze koszty niż ten moloch) i jest jak jest
    tylko abonent cienko piszczy płacąc najwięcej w europie.

    Ale walenie po TP daje szanse średniakom. Dziwie się, że widzisz Tele-2 i
    GTS/Energis jako molochy. Zobacz na historię tych firm, zobacz na
    kapitalizację - to nie są telekomy, tylko firmy, w których ktoś miał pomyśł,
    ktoś był pracowity, ktoś wyłożył kasę, często porównywalną z kasą jaką TP
    wydaje na reklame w ciągu tygodnia. To nie są duże firmy więc Twoje zdanie o
    "transferze przychodów" bardzo trywializuje. Aby taki transfer nastąpił nie
    wystarczy decyzja Królowej - musi jeszcze być produkt (a więc te firmy ten
    produkt musza wytworzyć), musi być decyzja klienta (a więc musi być to
    produkt lepszy lub tańsczy a najlepiej jedno i drugie).

    Patrz np. na historię z 0-202122 - decyzja o rozliczaniu za interconnect
    dała możliwość dzwonienia na inne numery ale aby przestawić w komputerze
    numer dialowania ktoś musi mnie przekonać abym to uczynił a ponieważ nie ma
    produktów na tych numerach to dalej dzwonię na TPnet bo jego numer kiedyś
    zapamiętałem. Ale decyzja poprzedniego Króla spowodowała, że Energis z
    Onetem, Gazetą i innymi mniejszymi próbują coś na tym zarobić i pewnie coś
    im wychodzi. Czy to jest tylko "prosty transfer przychodów"?

    3) Wejście w umowy ramowe z TP (BSA, LLU) jest rzeczywiście dla większych,
    niekoniecznie wielkich ale na pewno firma celująca w 10 tys. abonentów nie
    wytrzyma obsługi prawnej i technicznej tych umów. Ale też takie firmy nie
    wytworzą porządnych usług dla abonentów i w efekcie nic z tego nie wyjdzie.
    Za to jak ktoś zrobi biznesplan na odpalenie w kraju kolejnego miliona DLSi
    na drutach TP to biznes zrobi bo Twoje wyliczenia dla takie skali będą
    zupełnie, zupełnie inne. A efekt? będzie taniej, będzie lepiej, będzie
    więcej i o to chodzi Królowej.

    4) Tak więc reasumując: patrz na działania Królowej jako na działania mające
    na celu ulżenie abonentom, poprzez wspieranie realnej konkurencji dla TP -
    realnej tzn. takiej, która może jej odebrać więcej niż 30% rynku. Firmy
    lokane celujące w tysiace abonentów to małe wróbelki wydziobujące małe kąski
    z pod nóg nieruchawych indyków i kaczek. Jezeli taką firmę prowadzisz to
    rozpoznaj dobrze swoją szanse i szukaj dziur nie biadoląc, że rozwiązania
    dla większych nie są rozwiązaniami dla Ciebie.

    5) A tą ręke wyciągniętą na władze ludową to odcinać chciał Cyrankiewicz nie
    Gomułka. Ale fakt - obaj byli łysi i bardzo obleśni.

    Wojtek

  • 7. Data: 2006-10-21 11:05:34
    Od: Borg <b...@b...lan>

    "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl> wrote in

> [...]

    > dla takie skali będą zupełnie, zupełnie inne. A efekt? będzie taniej,
    > będzie lepiej, będzie więcej i o to chodzi Królowej.

    Owszem, ale to nie firmy tworzace 1 000 000 DSLi napedzaja gospodarke
    tylko wlasnie te male firmy zatrudniajace 5-25 osob.. Tworzenie molochow
    zpowoduje moze i spadek cen.. Ale kto to bedzie kupowal?

    Ja osobiscie jestem za rozpiepszeniem tego w pyl.. i taka TPSA nie powinna
    miec prawa udostepniania lacz klienta koncowym.
    Stare dobre TIER1 -> TIER2 -> TIER3 mialo sens..
    Lancuszek jednak musi byc (tak jak w przyrodzie).. aby obieg zasobow byl
    stosunkowo plynny i rozlegly.

  • 8. Data: 2006-10-21 11:49:09
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

    wielkie CIACH.

    Wiesz co, przecież Pani Anna ma swój adres email, co więcej - przyjmuje
    uwagi
    i na nie odpowiada !
    Jeszcze więcej - UKE nie jest świadomy naprawdę wielu rzeczy a TP robi im
    wode z mózgu
    i różne zewnętrzne uwagi i punkty widzenia są dla nich bardzo cenne !

    Takie wylewanie żalu z dna wątroby na polip poza ulgą że się "wylało"
    praktycznie
    nic nie da - poza dyskusją osób bardziej lub mniej zawiedzionych poruszonym
    tematem.

    Chcesz reakcji - pisz również tam, gdzie mogą coś zrobić.

    Marcin

  • 9. Data: 2006-10-21 12:32:24
    Od: "Wojciech Apel" <w...@n...pp.org.pl>

    > Owszem, ale to nie firmy tworzace 1 000 000 DSLi napedzaja gospodarke
    > tylko wlasnie te male firmy zatrudniajace 5-25 osob.. Tworzenie molochow
    > zpowoduje moze i spadek cen.. Ale kto to bedzie kupowal?

    To jest jakiś punkt widzenia. Ale popatrz na taką rzeczywistość.

    Znam dobrze mniej więcej 50 operatorów osiedlowych większych (10 tys ab.)
    lub mniejszych (400), każdy z nich oprócz lepszej lub gorszej sieci na
    skrętce (albo na WiFi) wytworzył dla swoje sieci:
    - system zarządzania pasmem
    - system pocztowy, często też webowy
    - system autoryzacji, przydzielania IP, routingu
    - system bilingowy i mechanizm windykacji
    - serwis gotowy podejść do klienta, sprawdzić, nawet usunąć wiruda
    - system pomocy czy to przez telefon czy też internet
    - portal dla abonentów

    Każdy z szefów tych firm jest przekonany, że jego system jest najlepszy, a
    napewno dużo lepszy niż konkurencji z drugiego końca miasta albo ze wsi
    obok. Każdy stale inwestuje polepszając, rozbudowując, kopiując dobre i
    usuwając słabe. I jakoś te biznesy się kręcą oferująć jakiś dostęp do
    internetu.

    Ale poza pojedynczymi wyjątkami nie widziałem aby któraś z tych sieci miała
    sukcet (tzn. znaczący przychód albo przynajmniej renotowność) na usłuchach
    telefonicznych. Każdy tam coś rzeźbi: jeden stawia bramke, inny sprzedaje
    tylko usługi większego operatora VOIP i każdy ma z tego przychody rzędu 100
    ab * 5 zł na miesiąc. Dlaczego tak jest? Efekt skali - nie da się zrobić
    usługi telefoncznej dobrze dla 1000 abonentów. Te czasy się skończyły i nie
    wrócą się.

    A teraz o telewizji? Widzisz już jak HBO negocjuje umowę na wprowadzenie
    swoich programów w technologii IPTV do sieci w Pcimiu, która jest absolutnie
    najlepsza i ma całe 1500 abonetów? Ja tego nie widzę i pewnie nie zobaczę
    nigdy. A może widzisz jak sieć, która zatrudnia 5-10 osób wdraża u siebie
    stacje czołową za 5mln? Niemożliwe - taka sieć zatrudni Jasia z III roku
    polibudy, który z Markiem (świetnym PHPowcem, bo napisał system dla zakładu
    stolarskiego od ojca Pawła) postawią 5 pecetów i sami będą te MPG2 z
    satelity do MPG4 w kablu wrzucać obudowując darmowym CRMem Microsofta. Po
    roku walki sieć będzie miała 40 abonentów gotowych oglądać coś na PeCetach -
    tylko, że to coś będzie dużo tańsze do zobaczenia w Cyfrze+, nTVN albo
    Polsacie, gdzie przynajmniej przełączanie będzie poniżej 1s.

    Możesz się z tym niezgadzać ale pewne rzeczy są zarezerwowane dla dużych a
    mali muszą albo urosnąć (czyli sięgnąć po kapitał) albo mieć superpomysł,
    jakiego nie mają wielcy (a w efekcie i tak wielcy ich albo kupią albo
    zjedzą). I tak jest z internetem. W 1994 miło było zakładać firmę
    internetową bo TP (ale też FT, DT, ... i wszystkie inne telekomy) myślały
    tylko i wyłacznie pieniadzach z telefonów traktując nawet ISDN i X.25 jako
    zło konieczne, którego wymaga przemysł ale z czego są tylko problemy. Teraz,
    jak za sprawą GSM i VOIPowców telekomy tracą przychodzy z minut muszą się
    bronić czerpiąc zyski z tego co mają a więc z infrastruktury. A to, że robią
    to po chamsku (znaczy się u nas po chamsku, bo są kraje, że niekoniecznie
    tak jest) to już inna sprawa.

    A tak nawiasme mówiać: wiecie, że są kraje, gdzie Telekom jest najgorszy,
    najdroższy i nie zależy mu aby być lepszym i tańszym a mimo to ma się
    świetnie i będzie się tak miał w przyszłosci? Otóż jest taki kraj, że
    Telekom daje z infrastruktury każdemu co chce po cenach wynikających z
    kosztów + godziwy zysk. I ci inni konkurują wymyślając, kreując, łacząc
    8Mb/s wDSL z 3000 minut po świecie a do tego 30 filmów VOD + 40 programów.
    Można i tak, ale w tym kraju sprzedano druty razem z abonentami i teraz
    trudno myślenie TP zmienić.

    W.

  • 10. Data: 2006-10-21 13:58:49
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Dnia Sat, 21 Oct 2006 14:32:24 +0200, Wojciech Apel napisał(a):

    > Ale poza pojedynczymi wyjątkami nie widziałem aby któraś z tych sieci miała
    > sukcet (tzn. znaczący przychód albo przynajmniej renotowność) na usłuchach
    > telefonicznych.

    po co inwestować w usługi których rynek jest raczej malejący, skoro ta
    sama złotówka zainwestowana w Internet, system usuwania wirusów u
    klientów, lepszy QoS przynosi więcej złotówek w postaci zysku ?

    > A teraz o telewizji? Widzisz już jak HBO negocjuje umowę na wprowadzenie
    > swoich programów w technologii IPTV do sieci w Pcimiu, która jest absolutnie
    > najlepsza i ma całe 1500 abonetów?

    kablówki mają to do siebie że są jeszcze rozdrobnione więc nie widze
    powodów dla których nie powstałby jakiś ramowy cennik dla mniejszych
    operatorów i pewnie takowe są skoro co i raz pojawiają się w prasie,
    przy okazji podwyżek informacje o cenie za gniazdko

    > Ja tego nie widzę i pewnie nie zobaczę
    > nigdy. A może widzisz jak sieć, która zatrudnia 5-10 osób wdraża u siebie
    > stacje czołową za 5mln?

    z tego wynika że z tematu kablówek mało jeszcze widziałeś, zwłaszcza
    w mniejszych sieciach, gdzie wartość księgowa sprzętu od lat wynosi
    zero złotych.

> [...]
    > roku walki sieć będzie miała 40 abonentów gotowych oglądać coś na PeCetach -

    STOP

    Dlaczego na pecetach a nie na osobnym urzadzeniu z gniazdem ethernet i
    audio video zaopatrzonym w pilota ?

    > tylko, że to coś będzie dużo tańsze do zobaczenia w Cyfrze+, nTVN
    > albo Polsacie, gdzie przynajmniej przełączanie będzie poniżej 1s.

    sugerujesz że tuner cyfry+ ma większą moc obliczeniową od
    produkowanych obecnie zabaweczek na których predzej czy później
    powstaną urządzenia o których napisałem powyżej ?

> [...]
    > dużych a mali muszą albo urosnąć (czyli sięgnąć po kapitał) albo
    > mieć superpomysł, jakiego nie mają wielcy (a w efekcie i tak wielcy

    Pacz, a google-a czy gadugadu jakos nie zjedli mimo że ani jeden ani
    drugi nie wyskoczył z całkiem oryginalnym pomysłem

> [...]
    > robią to po chamsku (znaczy się u nas po chamsku, bo są kraje, że
    > niekoniecznie tak jest) to już inna sprawa.

    Nie wiem czy tak miło było, z racji małego rynku graty były koszmarnie
    drogie, zapotrzebowanie też nieszczególne.
    Obecnie tepsiarze neostradą napędzają klientów również małym
    "bo sąsiad, kolega z klasy maja Internet, nauczycielka w szkole daje
    zadania domowe z Internetu", zaś megapromocje na DSLa umożliwiają
    minimalizowanie kosztów tym, którzy dopiero zamierzają założyć
    swoją sieć.