  • 31. Data: 2014-08-28 14:29:29
    Temat: Re: Tworzenie panoram w pionowym kadrowaniu
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-27 14:41, crazy bejbi pisze:

    > masz błędnie ustawiony NPP. Dla tego obiektywu
    > http://fotozakupy.pl/samyang-8mm-128-umc-fish-eye-do
    -samsung-nx/36752s

    Ale ja mam inny obiektyw.

    http://www.samyang.pl/index.php/produkty-dslr-lustrz
    anki/samyang-8mm-f-35-umc-fish-eye-cs-ii

    > (w połączeniu z Samsungiem NX 1100 wypada mniej więcej na łączeniu
    > osłony przeciwsłonecznej i pierścienia (może nawet minimalne bardziej na
    > pierścieniu).

    NPP wypada mi tak jak Paweł napisał - tam gdzie zaczyna się soczewka.
    Mniej więcej oczywiście bo zdemontowałem już głowicę więc nie mogę się
    uważnie przyjrzeć. Z całą pewnością było to przed korpusem obiektywu.
    Bardzo się przyłożyłem do zadania. Ustawiłem 2 ołówki w pionie: 50cm i
    150cm od obiektywu. Zarówno po lewej i po prawej stronie kadru idealnie
    pokrywają się. Czy coś źle zrobiłem?

    Marek

  • 32. Data: 2014-08-28 14:36:30
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-27 22:11, Paweł Pawłowicz pisze:
    > A tu jest zabawka, którą właśnie zrobiłem:
    >
    > https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148699894
    38/in/photostream/

    > https://www.flickr.com/photos/36151504@N08/148700269
    27/in/photostream/

    > Ramię to grip do lampy błyskowej, sanki z dawnych czasów i stalowa
    > płytka z przydasiów. Przepraszam za ostrość, z wrodzonego lenistwa nie
    > chciało mi się wyciągać drugiego statywu a czasu dłuższego niż 1/4
    > sekundy pewnie bym z ręki nie utrzymał :-)

    Sprzedaj to na Allegro a zarobisz przynajmniej 200zł :-) Gdy do tego na
    tokarce zrobisz głowicę krokową, to plus 800zł. Nie wiadomo dlaczego
    takie rzeczy mają kosmiczną cenę. Najbliższa konkurencja to Nodal Ninja
    4 za prawie 2000zł. Ewentualnie ta sama ze stron producenta - 1300zł +
    230zł przesyłka - aby obejść pazerność pośredników.

    Marek

  • 33. Data: 2014-08-28 15:35:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-28 14:29, Marek pisze:

    > Czy coś źle zrobiłem?

    Już wiem co źle zrobiłem. NPP dla tego obiektywu zmienia się w
    zależności od ilości robionych zdjęć. Nie doczytałem. Sprawdzę jutro.
    Zauważyłem jeszcze jedną rzecz - obiektyw Samyanga nie przedstawia się w
    Exif. Ogniskowa 0mm. Czy ma to znaczenie dla AutoPano? Jeśli tak, to da
    się ogniskową z palca wklepać jakoś?

    W międzyczasie zainstalowałem sobie triala AutoPano Giga i też się
    poddał. Złożył lepiej ale i tak efekt końcowy jest bardzo zły.
    Zweryfikuję NPP jeszcze.

    Jak sobie radzisz w praktyce ze zmiennym NPP? Masz gdzieś rozpisaną
    tabelkę, że dla tylu klatek jest takie ustawienie aparatu a dla innej
    ilości - inne.

    Marek

  • 34. Data: 2014-08-28 15:47:24
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Już wiem co źle zrobiłem. NPP dla tego obiektywu zmienia się w
    >
    > zależności od ilości robionych zdjęć. Nie doczytałem. Sprawdzę jutro.

    gdzie takie glupoty wyczytales ?

    odleglosc NP do sruby mocujacej aparat ( a tak jest w tym co kupiles ) zmienia sie w
    zaleznosci od nastawionej odleglosci na obiektywie. Sa to zminy jednak bez wiekszego
    znaczenia. Blad rzedu 2 - 3 mm jest bez problemu wyprowadzony przez software, choc
    gigapano jest programem pod tym wzgledem dosyc slabym - sa lepsze.

    w czasie ustawiania NP nalezy nastawic odleglosc robocza na jakiej bedzisz
    najczesciej fotografowal.
    jaka ?
    pewnie znowu doczytasz sie roznych glupot.

  • 35. Data: 2014-08-28 18:49:01
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-08-28 15:35, Marek pisze:

    > Już wiem co źle zrobiłem. NPP dla tego obiektywu zmienia się w
    > zależności od ilości robionych zdjęć. Nie doczytałem.

    Rzeczywiście nie doczytałeś. Rozwiązanie jest bardzo proste: do
    obiektywu trzeba przykleić koci wąs (od syjamskich i rudych nie nadaje
    się), taką srebrną taśmą jaką naprawiane są samoloty firmy Enter Air.
    Jak ręką odjął.

    PePe

  • 36. Data: 2014-08-28 19:21:05
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    W dniu 2014-08-28 14:29, Marek pisze:

    > Ale ja mam inny obiektyw.
    >
    > http://www.samyang.pl/index.php/produkty-dslr-lustrz
    anki/samyang-8mm-f-35-umc-fish-eye-cs-ii

    Taki obiektyw miałem do Nikona (oczywiście jest "większą" wersję). I tam
    punkt nodalny wypadał na koło kolorowego paska w połowie obiektywu (ale
    mogę źle pamiętać).

    Wojtek

    --
    polecam solidny polski hosting:
    ========== www.smarthost.pl ===

  • 37. Data: 2014-08-28 19:22:38
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

> [...]
    >
    > Jak sobie radzisz w praktyce ze zmiennym NPP? Masz gdzieś rozpisaną
    > tabelkę, że dla tylu klatek jest takie ustawienie aparatu a dla innej

    Ustawiasz na sztywno 8mm fisheye dla celów AutoPano. Bo inaczej
    faktycznie nie złoży. Samyang to obiektyw manualny i nie ma exifa.

    I to pewnie było przyczyną złego poskładania.

    Wojtek

  • 38. Data: 2014-08-28 23:16:47
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-08-28 19:22, crazy bejbi pisze:

    > Ustawiasz na sztywno 8mm fisheye dla celów AutoPano. Bo inaczej
    > faktycznie nie złoży. Samyang to obiektyw manualny i nie ma exifa.
    >
    > I to pewnie było przyczyną złego poskładania.

    Domyślałem się tego. Trudno było doszukać się miejsca, w którym
    wprowadza się te dane. Do tej pory nie udało mi się przysłony wprowadzić
    ale być może nie jest potrzebna do niczego lecz tylko informacyjnie jest
    prezentowana.

    Złożył dość dobrze choć strasznie porozciągał obiekty względem tego co
    na poszczególnych klatkach widziałem :-) Pewnie tak ma być. Dziękuję za
    pomoc.

    Marek

  • 39. Data: 2014-08-28 23:57:16
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-08-28 23:16, Marek pisze:

    > Domyślałem się tego. Trudno było doszukać się miejsca, w którym
    > wprowadza się te dane.

    Pytanie może głupie: zauważyłeś, że w Autopano trzeba dwukrotnie
    wprowadzić informację o tym, że używasz fisheye? W ustawieniach pod
    Images i drugi raz w Optimization.

    P.P.

  • 40. Data: 2014-08-29 00:07:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-08-28 15:35, Marek pisze:

    > Zauważyłem jeszcze jedną rzecz - obiektyw Samyanga nie przedstawia się w
    > Exif. Ogniskowa 0mm.

    Jeśli dobrze pamiętam, masz Pentaxa? Po włączeniu z zapiętym Samyangiem
    aparat pyta o ogniskową, jeśli mu uprzejmie odpowiesz, to w EXIFie jest:

    FocalLength - 8 mm

    Pozdrawiam,
    Paweł