  • 11. Data: 2015-01-17 12:44:11
    Temat: Re: Tuby Geigera: STS-5 vs BOB-33
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-17 o 04:34, JDX pisze:
    > On 2015-01-17 02:31, Mario wrote:
    > [...]
    ler_tube
    > Tak, doskonale wiem skąd to się wzięło. Jednak dziwnym jest, że szukając
    > np. w Google, znajdzie się sporo polskojęzycznych tekstów zawierających
    > ,,tubę STS-5", ale raczej trudno jest znaleźć taki tekst zawierający np.
    > ,,tubę ECL82". :-) Wygląda na to, że jedynie w przypadku detektora G-M
    > lud z jakichś nieznanych mi powodów bezmyślnie używa tej ,,tuby". :-)

    Lampy były w powszechnym użyciu i taka nazwa się utrwaliła. Być może
    dzięki temu, że te powszechnie stosowane miały żarzenie. Detektor G-M
    jest dostępny dla hobbystów od niedawna. Nie ma żarzenia, więc mówienie
    o lampie G-M narażałoby na zarzut, że zabrakło pomyślunku. W sytuacji
    gdy nie wiadomo jak nazwać, wygodnie jest użyć obcą nazwę.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 12. Data: 2015-01-17 13:20:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

> [...]
    > o lampie G-M narażałoby na zarzut, że zabrakło pomyślunku. W sytuacji
    > gdy nie wiadomo jak nazwać, wygodnie jest użyć obcą nazwę.

    A fotokomórka? Próżniową mam na myśli, fotodiodę inaczej.
    Albo nawet fotopowielacz. To też chyba lampy zawsze były.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2015-01-17 14:33:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 17 Jan 2015 13:20:38 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > A fotokomórka? Próżniową mam na myśli, fotodiodę inaczej.
    > Albo nawet fotopowielacz. To też chyba lampy zawsze były.

    Nazwy ustalone w ksiazkach. Lampy ... srednio - bo nie swieca, i nie
    potrzebne - tu juz mamy rzeczowniki. Zreszta "komorka" zastepuje
    wlasnie inny rzeczownik ksztalt okreslajacy.

    A Geiger-Muller ... rzeczownika brakuje. Lampa ? Dlaczego lampa ?
    Rurka, komora ... dioda nie :-)

    Hm, gdzie sa moje "nowoczesne zabawki" - jak to tam autor nazwal ...

    J.

  • 14. Data: 2015-01-17 19:40:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nazwy ustalone w ksiazkach. Lampy ... srednio - bo nie swieca, i nie
    > potrzebne - tu juz mamy rzeczowniki. Zreszta "komorka" zastepuje
    > wlasnie inny rzeczownik ksztalt okreslajacy.

    Ale w podręcznikach dotyczących lamp o nich było. I tam je też "lampami"
    nazywano. Współczesna Wikipedia tak samo robi.

    > A Geiger-Muller ... rzeczownika brakuje. Lampa ? Dlaczego lampa ?
    > Rurka, komora ... dioda nie :-)

    Może "detektor" właśnie, jak mój przedmówca to ujął?

    > Hm, gdzie sa moje "nowoczesne zabawki" - jak to tam autor nazwal ...

    Chyba "licznikiem".

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2015-01-18 03:52:09
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Ale w podręcznikach dotyczących lamp o nich było. I tam je też "lampami"
    > nazywano. Współczesna Wikipedia tak samo robi.

    No bo to lampy z fotokatodą. Ci co nie mieli o tym w szkole, to muszą
    szukać kalek językowych z angielskiego. Tak samo jak ktoś nie uczył się
    o elementach krzemowych to teraz mówi o tranzystorach silikonowych.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 16. Data: 2015-01-18 06:12:40
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-17 19:40, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Pan J.F. napisał:
    [...]
    > Chyba "licznikiem".
    Może tak być. Na karcie katalogowej STS-5
    (http://www.portalnaukowy.edu.pl/geiger_1.htm) jest napisane ,,???????"
    co chyba jest równoważne ze ,,???????" (? zamiast ?) co po naszemu znaczy
    ,,licznik". IMO taka nazwa jest błędna ponieważ ta ,,tuba" :-) niczego nie
    liczy, a jedynie wykrywa.

  • 17. Data: 2015-01-18 06:13:09
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-18 03:52, Mario wrote:
    [...]
    > Tak samo jak ktoś nie uczył się o elementach krzemowych to teraz mówi
    > o tranzystorach silikonowych.
    Hehe, jakimś dziwnym trafem ten temat mnie wczoraj zainteresował. :-) No
    bo Panie, np. taki tranzystor to nie jest żaden ,,element krzemowy" tylko
    ,,przyrząd półprzewodnikowy". Na uczelniach istnieją katedry z
    przyrządami półprzewodnikowymi w nazwie. I, AFAIR, jakieś ćwierć wieku
    temu uczęszczałem na wykład o nazwie ,,Przyrządy półprzewodnikowe" na
    którym wałkowane było równanie Schrödingera i takie tam. :-)

  • 18. Data: 2015-01-18 13:40:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 18 Jan 2015 06:13:09 +0100, JDX napisał(a):
> [...]
    > temu uczęszczałem na wykład o nazwie ,,Przyrządy półprzewodnikowe" na
    > którym wałkowane było równanie Schrödingera i takie tam. :-)

    Bo katedry zalozone jak tranzystory byly germanowe :-)

    J.

  • 19. Data: 2015-01-18 14:24:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > No bo to lampy z fotokatodą. Ci co nie mieli o tym w szkole, to muszą
    > szukać kalek językowych z angielskiego. Tak samo jak ktoś nie uczył się
    > o elementach krzemowych to teraz mówi o tranzystorach silikonowych.

    Zdarzało mi się trafiać na przypadki, gdy jakiś dziennikarzyna napisał
    o Silikonowej Dolinie w Kalifornii. Silikonowe, to nie doliny, a te takie
    wypukłe bardziej.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2015-01-18 14:33:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

> [...]
    > "licznik". IMO taka nazwa jest błędna ponieważ ta "tuba" :-) niczego nie

    Kiedyś sprawozdawcy sportowi w telewizji często mówili, ze "fotokomórka
    podała czas", "fotokomórka zarejestrowała", "poczekajmy aż fotokomórka
    rozsądzi, kto pierwszy był na mecie". A przecież fotokomórka nie od tego.
    Co więcej, mówili tak długo po tym, jak już fotokomórek nie było, tylko
    filmowanie mety.

    --
    Jarek