  • 1. Data: 2015-01-16 15:31:03
    Temat: Tuby Geigera: STS-5 vs BOB-33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kontynuując temat rozważań na temat pomiaru promieniowania.
    W swoim czujniku użyłem popularnej tuby STS-5, a więc tej posiadającej
    metalową obudowę. Jakiś czas temu w moje ręce wpadła także tuba BOB-33,
    posiadająca obudowę ze szkła powleczonego czarnym lakierem.

    Na jakimś forum trafiłem na informację, że BOB-33 jest zamiennikiem
    STS-5. Jednak po podmienieniu jej w układzie okazało się, że odczyt jest
    znacznie wyższy. STS pokazywał maksymalnie trochę ponad 30 zliczeń na
    sekundę. Tymczasem BOB potrafił wygenerować zdrowo ponad sto impulsów w
    ciągu sekundy.

    I teraz pytanie: tuba na którą trafiłem była uszkodzona, czy też jej
    zachowanie wynika z dodatkowo zliczanych cząstek promieniowania alfa i
    beta, które są w stanie przeniknąć przez szklaną obudowę?
    Jeśli druga odpowiedź jest prawidłowa, to jak rozumiem nieprawdą jest,
    że te czujniki są ścisłymi odpowiednikami. W takim wypadku, jaki jest
    (orientacyjny) współczynnik, wedle którego mogę przeliczyć ilość
    impulsów na uS/h?

  • 2. Data: 2015-01-16 16:04:53
    Temat: Re: Tuby Geigera: STS-5 vs BOB-33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Nie znam się na tym, ale, k..wa, trochę pomyślunku nie zaszkodzi.
    Przecież to nie są żadne tuby, tylko lampy (Geigera-Müllera).
    Ewentualnie detektory (Geigera-Müllera). W ostateczności, IMO
    niepoprawnie, liczniki (Geigera-Müllera). Natomiast tuba to jest taka
    trąba. :-D

  • 3. Data: 2015-01-16 17:18:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości
> [...]
    >znacznie wyższy. STS pokazywał maksymalnie trochę ponad 30 zliczeń na
    >sekundę. Tymczasem BOB potrafił wygenerować zdrowo ponad sto impulsów

    Ale masz jakies testowe zrodelko alfa ?
    Bo mnie sie wydaje, ze przy 100/s ... to spier*.
    Ale ja sie nie znam ... to naprawde tak szybko zlicza promieniowanie
    tla ?

    J.

  • 4. Data: 2015-01-16 18:06:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-16 o 17:18, J.F. pisze:

    > Ale masz jakies testowe zrodelko alfa ?
    > Bo mnie sie wydaje, ze przy 100/s ... to spier*.
    > Ale ja sie nie znam ... to naprawde tak szybko zlicza promieniowanie tla ?

    No i właśnie to mnie dziwi. STS-5 zainstalowana w tym samym układzie
    chwilę wcześniej pokazuje zaledwie tych kilkanaście zliczeń na sekundę,
    może do trzydziestu w porywach. Żadnego źródełka promieniowania nie było
    w pobliżu, po zainstalowaniu starego czujnika wszystko wróciło do normy.
    No i tak się właśnie zastanawiam. Albo element jest uszkodzony, albo
    faktycznie różnica wynika z dodatkowych zliczeń cząstek alfa i beta,
    które nie przenikają przez metalowy korpus STS.

  • 5. Data: 2015-01-16 19:27:08
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    "JDX" <j...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > Ewentualnie detektory (Geigera-Müllera). W ostateczności, IMO
    > niepoprawnie, liczniki (Geigera-Müllera). Natomiast tuba to jest taka

    Hehe... jerychońska. :D
    Ostatnio czytałem na elektrodzie (DIY) wywody gościa, które wydawały sie całkiem
    do rzeczy.
    Człowiek skonstuował parę ustrojstw na "trąbach" i pisał, że metalowa obudowa
    jest potrzebna by "trąba" zliczała tylko gamma.

  • 6. Data: 2015-01-16 19:53:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >było
    >w pobliżu, po zainstalowaniu starego czujnika wszystko wróciło do

    Na sekunde czy na minute ?

    Bo ja nigdy nie robilem, ale kojarze ze to dziala jakos tak:

    https://www.youtube.com/watch?v=LVoFLIn4zPM
    https://www.youtube.com/watch?v=FW2rM1kaRug

    J.

  • 7. Data: 2015-01-16 23:18:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2015-01-16 o 19:53, J.F. pisze:

    > Na sekunde czy na minute ?

    Tfu! Oczywiście masz rację. Przekręciłem za pierwszym razem, a potem nie
    widzieć czemu kopiowałem swoją pomyłkę. Wartość była tak ze 3-4 razy
    większa niż w przypadku STS-5.

  • 8. Data: 2015-01-17 02:31:53
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-16 o 16:04, JDX pisze:
> [...]
    > Ewentualnie detektory (Geigera-Müllera). W ostateczności, IMO
    > niepoprawnie, liczniki (Geigera-Müllera). Natomiast tuba to jest taka

    Kalka językowa.Uznałbym że w żargonie branżowym dopuszczalna.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Geiger%E2%80%93M%C3%BCl
    ler_tube

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2015-01-17 04:34:33
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-17 02:31, Mario wrote:
    [...]
    > Kalka językowa.Uznałbym że w żargonie branżowym dopuszczalna.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Geiger%E2%80%93M%C3%BCl
    ler_tube
    Tak, doskonale wiem skąd to się wzięło. Jednak dziwnym jest, że szukając
    np. w Google, znajdzie się sporo polskojęzycznych tekstów zawierających
    ,,tubę STS-5", ale raczej trudno jest znaleźć taki tekst zawierający np.
    ,,tubę ECL82". :-) Wygląda na to, że jedynie w przypadku detektora G-M
    lud z jakichś nieznanych mi powodów bezmyślnie używa tej ,,tuby". :-)

  • 10. Data: 2015-01-17 11:49:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mario,

    Saturday, January 17, 2015, 2:31:53 AM, you wrote:

    > Kalka językowa.Uznałbym że w żargonie branżowym dopuszczalna.
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Geiger%E2%80%93M%C3%BCl
    ler_tube

    Nie ma potrzeby zaśmiecania języka.

    --