  • 51. Data: 2016-11-08 10:08:38
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 07 Nov 2016 11:55:44 +0100, w
    <X...@l...net>, PiteR <e...@f...pl>
    napisał(-a):

> [...]

    Nie sądzę -- mam kilkunastoletnie CD i DVD. Czytają się bez problemu.
    Obecnie archiwizuję na płytach BR.

    Te nośniki akurat są najgorsze.

  • 52. Data: 2016-11-08 12:15:00
    Od: f...@g...com

    użytkownik art napisał:
    > Ważne dane przechowujemy na dyskach CD, DVD, a jeśli się tam nie mieszczą
    > - na dyskach twardych. Czytałem, że żaden z tych magazynów nie zapewnia
    > trwałości zapisu po dłuższym czasie.

    Wymyślili podobno jakiś M-Disk, wypada jeszcze posiadać czytnik DVD
    za 30 lat. Jeżeli obecnie można kupić komputer z portem LPT i
    gniazdem DB25, pewnie za 30 lat komputery obsłużą taki czytnik
    DVD na USB.
    http://odzyskiwaniedanychzdyskutwardego.pl/nosniki/n
    ajbardziej-trwale-nosniki-przechowywania-danych/

    A tu znów piszą, że te pamięci elektroniczne raczej niefajne są.
    http://www.chip.pl/artykuly/porownania/2013/02/dane-
    na-wiecznosc-najtrwalsze-nosniki-na-swiecie

  • 53. Data: 2016-11-08 16:58:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Nov 2016 08:58:11 +0000 (UTC), art <a...@i...com> wrote:
> [...]
    > trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    > kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich

    Na ile lat potrzebujesz gwarancji? Nośniki dvd taiyo yuden
    (oryginalne japonskie) mają gwarancje na 100 lat, wystarczy?

    --
    Marek

  • 54. Data: 2016-11-08 17:05:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Nov 2016 19:10:58 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Zdumiewające. Ja bym teraz zrobił próbę z zapisaniem całej karty, a
    nie
    > tylko 1GB. Robiąc wcześniej kopię nośnika w celu porównani jej z
    tym,
    > co sobie przypomni.

    Przecież on to robi na windows, czy jest coś w windows co nie
    zdumiewa? (Dopisać do listy magiczne przypominanie plików na karcie
    sd).

    --
    Marek

  • 55. Data: 2016-11-08 17:06:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Nov 2016 12:42:54 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Zapisy znikają. Przestają się czytać po 3-5 latach :(

    Jak się używa kiepskich nośników...

    --
    Marek

  • 56. Data: 2016-11-08 17:08:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Nov 2016 18:19:16 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Ewentualnej utraty poczty nie traktuję jako kataklizmu.

    Co to znaczy "utraty poczty"?? Top pocztę nie trzymasz w gmailu albo
    innej chnurze?

    --
    Marek

  • 57. Data: 2016-11-08 17:09:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 7 Nov 2016 12:36:43 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > A co jeśli z tej chmury zostanie tylko kałuża po deszczu? Jest
    jakaś,
    > która bezwzględnie ręczy za swoją trwałość?

    Przykłady jakieś..?

    --
    Marek

  • 58. Data: 2016-11-08 18:26:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 08-11-2016 o 17:08, Marek pisze:

    > Co to znaczy "utraty poczty"?? Top pocztę nie trzymasz w gmailu albo
    > innej chnurze?

    Nie, od zawsze (czyli od czasów gdy z internetem łączyłem się przez
    modem 2400) pocztę mam u siebie na dysku.
    P.G.

  • 59. Data: 2016-11-08 20:05:36
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 16:59:25 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    >
    > Na ile lat potrzebujesz gwarancji? Nośniki dvd taiyo yuden
    > (oryginalne japonskie) mają gwarancje na 100 lat, wystarczy?

    Zacytuj proszę zapis w tej gwarancji mówiący że dane zapisane na tym nośniku nie
    ulegną uszkodzeniu a producent w takim przypadku naprawi ci szkodę - utrate danych.

    Gwarancja jest na wykonanie i ewentualne problemy techniczne z nośnikiem które
    spowoduja utrate danych.
    Jak do takiego czegoś dojdzie to:
    Primo: Najpierw producent musi uznać że dane zniknęły na wskutek jego zaniedbania.
    Secundo: Musi ci albo te dane odzyskać albo zaplacic za Twoja strate.

    Zakładając że za 20-30-50 lat tego producenta może nie być i powyższe warunki zyczę
    powodzenia w realizowaniu tej "gwarancji"

    W praktyce przyslą ci nowe plyty jak zaplaczesz ze te nagrane ci padły.

    I to w sumie tyle...

  • 60. Data: 2016-11-08 20:10:54
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 8 listopada 2016 17:09:19 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > jakaś,
    >
    > Przykłady jakieś..?

    Daleko nie szukając:
    Megaupload.

    Mając tam swoje legalne pliki straciłeś je jak przyszło fbi i szukało piratów.

    Nawet nie padło im nic fizycznie czy logicznie (ostatnia akcja z lolkiem od hostingu
    stron co stracił dane wszystkich klientów).

    Takich historii jest masa i w sumie naiwne jest sądzenie że trzymanie 1-2-5TB danych
    w chmurze mając dostęp do łacza nawet 100mbps (czas sciagniecia 1TB to około 24h)
    przy obwieszczeniu hostingu że sie zamykają i albo zabierasz swoje dane albo je
    tracisz może sie okazać że jak wszyscy sie na swoje dane rzuca to ich w miesiąc nie
    sciągniesz.

    Nie, to nawet nie jest głupie :)