  • 1. Data: 2014-08-05 18:59:20
    Temat: Trwałość akumulatora podtrzymującego
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Przyjmijmy, że pewien system jest podtrzymywany
    akumulatorem ołowiowym 12V, dobrej firmy, być może
    dostosowanym do głębokiego wyładowania. Przerwy
    w zasilaniu zdarzają się rzadko, cykli płytkich
    system zaliczy kilkaset, głębokich kilka. Akumulator
    jest podpięty na stałe do ładowarki, pracuje
    w temperaturze pokojowej. Czego można się spodziewać
    po akumulatorze za 5, 10, 30 lat?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2014-08-05 19:17:24
    Temat: Re: Trwałość akumulatora podtrzymującego
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-08-05 18:59, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > jest podpięty na stałe do ładowarki, pracuje
    > w temperaturze pokojowej. Czego można się spodziewać

    Porządny przemysłowy Wing ESL ma przewidywany czas życia 12 lat przy
    temperaturze pokojowej. Ale już przy temperaturze bliskiej 50 C będzie
    to tylko 18 miesięcy. Tak więc w podanych warunkach 10 lat powinien
    powinien wytrzymać a 30 nie musi. Seria ES ma 5 lat Design Life.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 3. Data: 2014-08-05 19:31:12
    Od: Jawi <t...@p...com>

    W dniu 2014-08-05 19:17, Mario pisze:

> [...]
    > to tylko 18 miesięcy. Tak więc w podanych warunkach 10 lat powinien
    > powinien wytrzymać a 30 nie musi. Seria ES ma 5 lat Design Life.

    Ale pytającemu o nie taki aku chodziło :) bo by pewnie nie pytał tu. ;)
    takie aku kosztują ponad chyba 1000pln.
    Przynajmniej 95Ah >300 Euro.
    Zależy od obciążenia tego aku w chwilach użycia tego podtrzymania. Może
    się okazać, że zorientujesz się, że aku do wymiany po 10 latach, a on
    wtedy zachował tylko z 10% pojemności.

  • 4. Data: 2014-08-05 19:35:47
    Od: Jawi <t...@p...com>

> [...]
    > dostosowanym do głębokiego wyładowania. Przerwy
    > w zasilaniu zdarzają się rzadko, cykli płytkich
    > system zaliczy kilkaset, głębokich kilka.
    I podejrzewam, że taki cykl akumulatorowi nie posłuży.
    Bo masz na myśli zapewne rozruchowy samochodowy?

  • 5. Data: 2014-08-05 19:41:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jawi wrote:

    > Ale pytającemu o nie taki aku chodziło :) bo by pewnie nie pytał tu. ;)
    > takie aku kosztują ponad chyba 1000pln.
    > Przynajmniej 95Ah >300 Euro.

    Cena chwilowo nie jest problemem, interesują mnie głównie
    zjawiska zachodzące w tak użytkowanym akumulatorze i płynące
    z nich wnioski praktyczne. Chcę się dowiedzieć, czego można
    oczekiwać długoterminowo po zasilaczu buforowym. Rozwiązanie,
    w tym wybór akumulatora, pozostawiam na później. Jeżeli wytrzyma
    *naprawdę* długo, to 1kPLN mogę wydać, bo i tak wyjdzie taniej
    niż najtańsze akumulatory rozruchowe zmieniane co rok. Generalnie
    problem ma być z kategorii "zrób dobrze i zapomnij".

    > Zależy od obciążenia tego aku w chwilach użycia tego podtrzymania.

    Maksymalny pobór prądu nie przekroczy 40A krótkotrwale,
    w praktyce będzie rzędu 5A. Akumulator ~100Ah wydaje się
    być sensowny.

    > Może się okazać, że zorientujesz się, że aku do wymiany po 10 latach,
    > a on wtedy zachował tylko z 10% pojemności.

    Nie wiem, jakie progi ubytku pojemności uważa się za graniczne,
    więc załóżmy 50%.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-08-05 19:45:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jawi wrote:

    > I podejrzewam, że taki cykl akumulatorowi nie posłuży.

    Ale nie będzie na niego często narażany, być może nigdy.

    > Bo masz na myśli zapewne rozruchowy samochodowy?

    Wstępnie na liście kandydatów prowadzi taki:

    http://sklep.prostowniki-akumulatory.pl/akumulator-1
    00ah-trojan-scs150-marine-dc-p-249.html

    Ma też kilka innych zalet (uchwyt i gwintowane przyłącza),
    ale nie jestem z nim związany emocjonalnie. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2014-08-05 20:02:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
> [...]
    >dostosowanym do głębokiego wyładowania. Przerwy
    >w zasilaniu zdarzają się rzadko, cykli płytkich
    >system zaliczy kilkaset, głębokich kilka.

    To chyba czeste przerwy, bo ja to mam z raz na rok :-)

    > Akumulator
    >jest podpięty na stałe do ładowarki, pracuje
    >w temperaturze pokojowej. Czego można się spodziewać
    >po akumulatorze za 5, 10, 30 lat?

    Jak ladowarka rownie porzadna, to 10 lat powinien wytrzymac.

    J.

  • 8. Data: 2014-08-05 20:08:15
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 05 Aug 2014 18:59:20 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Czego można się spodziewać
    > po akumulatorze za 5, 10, 30 lat?

    Akumulatory w typowych systemach alarmowych wytrzymuja od kilku do
    kilkunastu lat.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2014-08-05 20:09:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > To chyba czeste przerwy, bo ja to mam z raz na rok :-)

    Jesteś pewien? Raz na ~3 miesiące, w godzinach losowych,
    ale nie tyle jest ważna częstość, co prawo Murphy'ego:
    raz mnie zaskoczyli w połowie golenia, przypadek
    "myślałem, że mi oczy pękły" też się raz zdarzył... ;-(

    Cóż, w pomieszczeniach o znaczeniu strategicznym podtrzymywanie
    musi być, zwłaszcza, że mam tam oświetlenie w pełni na 12V, również
    z powodów bezpieczeństwa... :-)

    > Jak ladowarka rownie porzadna, to 10 lat powinien wytrzymac.

    To już by było coś...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2014-08-05 20:10:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jacek Maciejewski wrote:

    > Akumulatory w typowych systemach alarmowych wytrzymuja od kilku do
    > kilkunastu lat.

    A jakiego rodzaju akumulatorów tam się używa? Zwykłe szczelne ołowiowe?

    Pozdrawiam, Piotr