  • 1. Data: 2011-04-05 16:27:29
    Temat: Troche dziwne pytanie o ksenony
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    Nie mialem niestety jak do tej pory okazji jezdzic samochodem wyposazonym w
    ksenony. I mam pytanie o komfort jazdy z ksenonani. Wiem, ze swieca jasniej,
    lepiej widac i w ogole. Ale chodzi mi o cos zupelnie innego. Mozna
    powiedziec, ze o porownanie ze swietlowkami czy zarowkami energooszczednymi.
    Porownanie w sensie komfortu dla wzroku. Osobiscie jakos nie bardzo "trawie"
    zarowki energooszczedne i to nawet te drogie, o niby przyjemnej barwie
    swiatla. Zastanawia mnie jak osoby, ktore niespecjalnie dobrze reaguja na te
    zarowki energooszczedne odnosza sie do ksenonow. Czy wielogodzina jazda z
    ksenonami nie jest taka troche "drazniaca"? Bo niby tak zachwalaja, ze
    ksenony to biale swiatlo, zblizone do dziennego, nie meczy wzroku itd., ale
    jestem ciekaw jakie sa faktyczne odczucia uzytkownikow.

    Pozdrawiam

    DJ

  • 2. Data: 2011-04-05 16:40:04
    Temat: Re: Troche dziwne pytanie o ksenony
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "DJ" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to biale swiatlo, zblizone do dziennego, nie meczy wzroku itd.,
    > ale jestem ciekaw jakie sa faktyczne odczucia uzytkownikow.

    Pytasz pod katem samochodu ?
    IMO to w ogole nie ma porownania do swietlowek, bo nawet pomijajac
    kwestie samego swiatla, to jednak odbior jest zupelnie inny -
    czasem asfalt jasny, czasem ciemny, czasem mozna dlugie sobie
    wlaczyc, czasem inni oslepiaja a trzeba wypatrywac drobnych
    przeszkod. Jak masz wzrok zmeczony to i caly jestes zmeczony itd.
    Niuanse ich swiatla to juz najmniejszy problem.

    A tak czasem jezdze ze znajomym - fajnie te ksenony swieca, jasno
    przed samochodem, wyraznie .. ale krotko. A podkrecic nie chce - bo
    to przeciez uklad samopoziomowania fabrycznie.
    W efekcie blisko widac swietnie, a dalej - wcale. I wcale sie tym
    przyjemnie nie jedzie, chyba ze calkiem kapeluszniczo.

    J.

  • 3. Data: 2011-04-05 16:41:06
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin DJ

> [...]
    > "drazniaca"? Bo niby tak zachwalaja, ze ksenony to biale swiatlo,
    > zblizone do dziennego, nie meczy wzroku itd., ale jestem ciekaw jakie sa

    Nie znoszę żarówek energooszczędnych i uwielbiam xenony. Tylko używaj
    palników 4300k, a nie jakichś niebieskich.

  • 4. Data: 2011-04-05 16:42:46
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin J.F.

> [...]
    > przeciez uklad samopoziomowania fabrycznie. W efekcie blisko widac
    > swietnie, a dalej - wcale. I wcale sie tym przyjemnie nie jedzie, chyba

    To chyba jakieś dorabiane albo popsute... normalne świecą dalej i przede
    wszystkim dużo szerzej, więc doskonale i bardzo daleko widać pobocze co
    bardzo poprawia komfort jazdy nocą (miśki w krzakach też są świetnie
    widoczne).

  • 5. Data: 2011-04-05 16:44:48
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

> [...]
    > W efekcie blisko widac swietnie, a dalej - wcale. I wcale sie tym
    > przyjemnie nie jedzie, chyba ze calkiem kapeluszniczo.

    Ale to chyba nie tyle wina ksenonów, co optyki?
    Zauważyłem to samo u siebie w Avensis T25. Projektor soczewkowy z żarówkami
    H7. W stosunku do poprzedniego auta z typowymi reflektorami to jest wyraźna
    granica światło/cień a w dodatku boki są jakoś niespecjalnie oświetlone -
    widzę mniej na poboczu.
    W lagunie II z ksenonami w reflektorach jest lepiej (oryginalne jakby co).
    No i przyjemniejszy jest ten biały.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2011-04-05 17:01:03
    Od: Stefan Szczygielski <g...@s...eu.org>

    W dniu 05.04.2011 16:27, DJ pisze:
    > I mam pytanie o komfort jazdy z ksenonani. Wiem, ze swieca jasniej,
    > lepiej widac i w ogole.

    Nie jestem przekonany... Zależy od warunków. Jak jest sucho i jedzie się
    po zupełnym ciemku to są fajne. Ale w typowych zastosowaniach tak
    przecież nie ma...

    > Ale chodzi mi o cos zupelnie innego. Mozna
    > powiedziec, ze o porownanie ze swietlowkami czy zarowkami energooszczednymi.
    > Porownanie w sensie komfortu dla wzroku.

    Nie mrygają - jeśli o to chodzi. :) Jest to taki - hm - odpowiednik
    świetlówek z elektronicznym starterem - światło jest ciągłe.

    > Osobiscie jakos nie bardzo "trawie"
    > zarowki energooszczedne i to nawet te drogie, o niby przyjemnej barwie
    > swiatla.

    (Ra > 90) współczynniku oddawania barw. Przyjemna barwa to może być
    chwyt marketingowy nie mający za dużo do rzeczy.

> [...]
    > ksenonami nie jest taka troche "drazniaca"?
    > nie meczy wzroku itd., ale jestem ciekaw jakie sa faktyczne odczucia uzytkownikow.

    Jeśli chodzi o samo zmęczenie wzroku to nie stwierdziłem jakichś różnic.

    > ksenony to biale swiatlo, zblizone do dziennego

    Zupełnie nie jestem przekonany. Jak każde światło wyładowcze świeci
    ,,prążkowo'' i (mimo super pomysłów na roztrząśnięcie tego widma) to się
    odczuwa - barwy pewnych przedmiotów są trochę nienaturalne. Ja osobiście
    wolę to lekko odczuwalne zażółcenie zwykłych żarówek. Ale to pewnie
    kwestia przyzwyczajenia.

    S.

  • 7. Data: 2011-04-05 17:38:50
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > odczuwa - barwy pewnych przedmiotów są trochę nienaturalne. Ja osobiście
    > wolę to lekko odczuwalne zażółcenie zwykłych żarówek. Ale to pewnie

    Wlasnie to mnie tez troche ciekawi. Generalnie te o wysokiej temperaturze
    barwowej czyli bardziej biale czy wrecz niebieskawe niby maja byc bardziej
    zblizone do swiatla dziennego. Mi jednak sie wydaje, ze wolalbym takie jak
    najbardziej zblizone do lekko zoltego czyli o niskiej temperaturze barwowej.

    Podrawiam

    Darek

  • 8. Data: 2011-04-05 17:42:21
    Od: "DJ" <d...@p...onet.pl>

    > Nie znoszę żarówek energooszczędnych i uwielbiam xenony. Tylko używaj
    > palników 4300k, a nie jakichś niebieskich.

    Wlasnie osobiscie tez mi sie wydaje, ze jak juz to takie 4300K by mi
    najbardziej odpowiadaly.
    Troche mnie jednak zastanawia czemu ludzie pakuja takie wrecz niebieskie.
    Niby pisza, ze ich barwa jest bardziej zblizona do swiatla naturalnego. Mi
    osobiscie sie wydaje jednak, ze im swiatlo bardziej biale tym mniej
    przyjemne dla oka.

    Pozdrowienia

    Darek

  • 9. Data: 2011-04-05 18:02:24
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin DJ

> [...]
    > niebieskie. Niby pisza, ze ich barwa jest bardziej zblizona do swiatla
    > naturalnego. Mi osobiscie sie wydaje jednak, ze im swiatlo bardziej

    Seryjne mają 4300k i chyba tylko takie są homologowane. A ludzie wkładają
    niebieskie, bo im się wydaje, że to fajnie wygląda. ;)

  • 10. Data: 2011-04-05 18:03:27
    Od: to <t...@a...xyz>

    begin DJ

> [...]
    > maja byc bardziej zblizone do swiatla dziennego. Mi jednak sie wydaje,
    > ze wolalbym takie jak najbardziej zblizone do lekko zoltego czyli o

    4300k są po prostu białe.