  • 31. Data: 2013-12-12 13:20:29
    Temat: Re: Termopara - jak to używać
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-12-12 11:18, Paweł Pawłowicz pisze:
> [...]
    -ignatkach-firma-ktora-przyspieszyla-dzieki-dotacjom
    -zdjecie-5

    > Wersję "homemade" można zrobić technikami dostępnymi w każdej kuchni.
    > Była już na tej grupie dyskusja na ten temat. Możesz liczyć na +-0.01
    > stopnia.
    > W podanym linku nieźle przesadzili z tą milionową częścią stopnia
    > Celsjusza :-)

    > Jesteś niepoprawnym optymistą ;-)

    Czemu? Zalewasz wodę dejonizowaną ciekłym azotem. Potem tłuczesz to do
    stanu kaszki. Wkładasz do małego szklanego dewara (150 ml). W to
    wkładasz zimny koniec beż żadnych rurek. Ważne żeby końcem termopary
    nie dotykać ścianek. Bez problemu 0.1 K. Procedura stosowana w pewnym
    laboratorium badawczym niskich temperatur :)

    > Z uwzględnianiem zmian ciśnienia to gruba przesada. Inne czynniki
    > spowodują dużo większe błędy.

    > Uzyskanie dokładności 0.01 C to już duża sztuka.

    To racja.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 32. Data: 2013-12-12 13:38:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości
    >Z czasów młodości pamiętam info z Tiechnika Mołodioży jak to rodzina
    >na
    >Syberii siedzi wokół radyjka a na potężnej naftówie stos termopar...
    >Swoją drogą, ciekawe jak by dziś wyglądała lampa radiowa gdybyśmy nie
    >wynaleźli tranzystora. Były już w użyciu lampy subminiaturowe które
    >były
    >niewiele większe niż pierwsze tranzystory :)

    W odwodzie jest emisja polowa.
    Stozek o srednicy podstawy ok 1um i moze miec takie natezenie pola, ze
    elektrony wylatuja z czubka.
    I tym daje sie sterowac dodatkowa elektroda.

    I scalac sie daje, wiec procesorow nie wykluczam.

    J.

  • 33. Data: 2013-12-12 14:05:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kogutek o numerze 444 napisał:

    > Następny mądry inaczej.

    Dużo was tam jeszcze dziadek miał?

    > Te 100W z 8 gr nafty to sobie policzyłeś a nie zmierzyłeś.
    > Przy sprawności 5% to i tak 5W.

    Nie 5W, a 2-3W. W którymś z podanych linków były parametry techniczne.

    > Nie wystarczy na zasilanie radia lampowego.

    http://www.rw6ase.narod.ru/000/rpl_b/rodina45.html

    Żarzenie 0,5A * 2v = 1W. Anodowe, to 6-12mA * 60V -- 0,36-0,72W.
    To sześciolampowy odbiornik full wypas z wyczesem. Prostsze też robili.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2013-12-12 14:08:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

> [...]

    Szarotka było radiem turystycznym, więc to kompromis między bajerem
    a oszczędnością. Miał grać też z zasilacza sieciowego, i to przeważnie
    tak. Przenośność była funkcja dodatkową. Pionier też był robiony w wersji
    zasilanej bateriami. Radzieckie radia do odbierania w dierewniach, to
    jeszcze co innego -- tu myślano przede wszystkim o konsumpcji energii
    (chyba że akurat myślano o słowach tow. Lenina).

> [...]
    > wynaleźli tranzystora. Były już w użyciu lampy subminiaturowe które były
    > niewiele większe niż pierwsze tranzystory :)

    A nawet układy scalone były -- w jednej bańce kilka lamp wraz z elementami
    biernymi.

    Jarek

    --
    "Komunizm -- to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju."
    [Włodzimierz Ilicz Lenin]

  • 35. Data: 2013-12-12 15:39:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    W dniu czwartek, 12 grudnia 2013 08:46:25 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Następny mądry inaczej. Te 100W z 8 gr nafty to sobie policzyłeś a
    >nie zmierzyłeś.

    Policzylem. Ale co - nie spali tyle ?

    >Przy sprawności 5% to i tak 5W. Nie wystarczy na zasilanie radia
    >lampowego.

    Powinno wystarczyc.
    A jesli nie ... uzyj wiekszej lampy, Luke ..

    J.

  • 36. Data: 2013-12-12 17:22:07
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie dotykać ścianek. Bez problemu 0.1 K. Procedura stosowana w pewnym
    > laboratorium badawczym niskich temperatur :)

    W Głównym Urzędzie Miar w Warszawie, w którym ok. 18 lat temu miałem
    okazję odbyć 2-tygodniowe szkolenie dotyczące m.in. cechowania i
    uwierzytelniania m.in. termopar, zimne końce były wsadzane do szklanych
    probówek, wypełnionych rtęcią. To dopiero był "hardcor" ;)
    Ciekawe czy ci laboranci jeszcze żyją?
    Ponownie byłem jakieś ok. 10 lat temu i już rtęci nie było.

  • 37. Data: 2013-12-12 17:23:26
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 12 grudnia 2013 15:39:11 UTC+1 użytkownik J.F napisał:
    > U�ytkownik napisa� w wiadomo�ci grup
    >
    > W dniu czwartek, 12 grudnia 2013 08:46:25 UTC+1 u�ytkownik J.F.
    >
    > napisaďż˝:

    > Policzylem. Ale co - nie spali tyle ?

    > Powinno wystarczyc.
    >
    > A jesli nie ... uzyj wiekszej lampy, Luke ..
    >

    > J.

    To jeszcze policz ile spadnie temperatura na wylocie lampy naftowej jak założyć do
    niej baterię termoelektryczną. Jak by spadła do pokojowej to było by całkowite
    odbieranie ciepła, ale bateria by nie dawała prądu. Z tych 100 wat jak policzyłeś
    bateria odbierze maksymalnie 10W. Z tego jak by miała cudowną sprawność 10% to na
    wylocie z baterii było by 0,5W. Poprzednio źle oszacowałem. Tyle nie wystarczy na
    zasilanie radia lampowego. Radia na zwykle baterie i akumulator ołowiowy były.
    Produkowane były baterie anodowe. Baterie kupowało się w sklepie a akumulator
    oddawało do ładowania. Początki radia takie były.

  • 38. Data: 2013-12-12 17:34:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2013-12-12 13:20, Mario pisze:

> [...]
    > nie dotykać ścianek. Bez problemu 0.1 K. Procedura stosowana w pewnym
    > laboratorium badawczym niskich temperatur :)

    Czyżby tym po drugiej stronie Odry?
    Tym sposobem czasem robimy lody. Konsystencja wychodzi super, wystarczy
    zwykły mikser. Mniam :-)
    Ale to nie jest: "Wytworzony w zwykłym zamrażalniku lód...".

    P.P.

  • 39. Data: 2013-12-12 18:09:12
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl> napisał w
    wiadomości news:l8c2hi$gj8$1@news.task.gda.pl...

    > Tu zgoda. Ale nie jest to termos z dziurą na termoparę. I kosztuje też
    > nieco więcej.

    Wręcz przeciwnie. Jest to termos z dziurą od góry na termoparę :)
    Tylko, mały termosik.
    Obok tego urządzenia leży listwa zaciskowa z zestawem przewodów
    kompensacyjnych połączonych z przewodami miedzianymi. Te złącza
    przewodów kompensacyjnych z miedzianymi wprowadzane są do zerostatu od
    góry, aż do środka bloku termostatycznego.

    Blok termostatyczny to nic innego jak metalowy pojemnik wypełniony w
    środku dobrze odgazowaną wodą. W bloku tym od góry jest wykonana
    "pochwa", do której wkłada się termometry lub zimne końce termopar lub
    też tą całą listwę zaciskową ze złączami przewodów kompensacyjnych z
    miedzianymi.

    Zasada pracy tego termostatu jest śmiesznie prosta i opiera się na
    prostym prawie fizyki, że lód ma większą objętość od wody w stanie
    płynnym. Wewnątrz poza mostkiem Graetza i Peltierem nie ma żadnego
    innego elementu półprzewodnikowego.
    Od dołu tego bloku umieszczony jest mieszek, który się rozpręża i
    kurczy. Jest on hermetycznie połączony z metalowym blokiem i także
    wypełniony jest wodą.
    Na jednym boku bloku umieszczone jest ogniwo Peltiera, które chłodzi
    blok i powoduje zamarzanie części wody, znajdującej się w bloku. Z
    drugiej strony Peltiera znajduje się radiator. Pozostałe powierzchnie
    bloku ocieplone są watą. Jak woda zacznie zamarzać to lód zwiększa swoją
    objętość i powoduje rozprężenie mieszka, a ten bezpośredniuo naciska na
    wyłącznik, który wyłącza obwód prądu zasilającego ogniwa Peltiera.
    Przyrząd ten jest wręcz genialny w prostocie swojej konstrukcji :D

  • 40. Data: 2013-12-12 18:11:40
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:PiotrGalka.pme.1386846684@news.chmurka.net...

> [...]
    > w jednej temperaturze.
    > Moim zdaniem:
    > 1. Jeśli poszczególne fragmenty (poszczególne styki) obwodu (tego poza
    > termoparą) będą w różnych temperaturach to identyczność materiałów nic
    > nie gwarantuje (z Twojej wypowiedzi wygląda, że gwarantuje).
    > 2. Jeśli cały obwód poza termoparą znajduje się w jednej temperaturze
    > to identyczność materiałów jest zbędna (z Twojej wypowiedzi wynika, że
    > jest niezbędna).
    > Zdaję sobie sprawę, że dążąc do dokładności być może dojdziemy do
    > materiałów z tej samej partii produkcyjnej bo teoria teorią, a w

    Nie ma takiej możliwości technicznej, żeby reszta obwodu znajdowała się
    w tej samej temperaturze.
    Mając takie same materiały w gałęziach dodaniej i ujemnej, nie ma
    znaczenia w jakich temperaturach znajdują się poszczególne odcinki czy
    elementy. Powiem więcej: nawet różnica temperatur pomiędzy elementami
    gałęzi dodatniej i ujemnej nie wpływa na pomiar. Jest tylko jeden
    warunek, że zimne końce termopary muszą się znajdować w tej samej
    temperaturze, a ta temperatura musi być być znana.