  • 31. Data: 2015-03-04 09:26:30
    Temat: Re: Tempomat ekonomiczny (pasywny)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Mar 2015, Marek wrote:

    > Czy w dobie różnych ECO-funkcji jest jakaś marka samochodu, gdzie załączony
    > tempomat nie dodaje pod górkę gazu (niepotrzebnie zwiększając spalanie), bo
    > zadana prędkoiść spadła mu z np. 100 km/h do 95?

    Czekaj moment, bo przeczytałem wątek i mi wychodzi, że najwyraźniej
    brakuje definicji "górki".
    Zdajesz sobie sprawę, że jeśli samochód przy tym samym "poziomie
    gazu" zwalnia ze 100km/h do raptem 95 km/h to mówisz o "kolejowych"
    nachyleniach, których najczęściej gołym okiem nie przyuważysz ;>,
    i że stoi to w mocnej sprzeczności z:

    > W automatach spotkałem się, że redukuje i wyje wysokimi obrotami

    ...bo tu najwyraźniej jest "zwykła górka" (i niedodawanie gazu
    może skończyć się spadkiem prędkości do zera, jak ktoś napisał)?

    Tak, zgoda, "ludzkie sterowanie" może sprowadzać się do zbyt niskiego
    "dodawania gazu" (i spadku prędkości) tudzież obrotów i "niższego wycia".

    Ale piszesz o "nie dodaje gazu".

    pzdr, Gotfryd

  • 32. Data: 2015-03-04 12:48:34
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Ale tak się zwykle jedzie bez tempomatu. Serio trzymasz nożnie stałą
    > prędkość precyzyjnie i dodajesz gazu na wzniesieniu gdy prędkość
    > spadnie o te kilka km/h??

    Czujesz, ze samochod zwalnia i automatycznie dodajesz tyle gazu, zeby
    przestal zwalniac. Przynajmniej ja tak mam.

    No i redukcja przed gorka (jak gorka stroma), co by sie silnik mniej
    zmeczyl.

    --
    Suzuki GSX 1300R Hayabusa 2000 r. & Toyota Yaris I FL 1.3 2004 r.
    http://motogof.tumblr.com/

  • 33. Data: 2015-03-04 12:52:06
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Gorka wymaga wiecej energii, wiec wiecej paliwa. Strata jest dopiero
    > wtedy, jak z drugiej strony sie hamuje.

    Dokladnie. A sie raczej nie hamuje z gorki hamulcem, tylko silnikiem -
    energia nie wraca magicznie (nie ma rekuperacji, nadal sa straty na
    kompresji), ale tez nie ma dodatkowego zuzycia paliwa (noga z gazu, obroty
    powyzej jalowych = odciety wtrysk, silnik pracuje na samym powietrzu).

  • 34. Data: 2015-03-04 12:54:46
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    t-1 <t...@t...pl> wrote:

    > To już syrenka i warszawa miały taki "tempomat".
    > Wyciągało się według życzenia cięgno linki sprzężonej z pedałem gazu.

    Suzuki Hayabusa w 1 generacji tez ma. Nazywa sie to Fast Idle i ma inne
    zastosowanie (ulatwienie rozruchu zimnego silnika, bo nie ma silniczka
    krokowego), ale sprowadza sie do delikatnego uchylenia przepustnicy.

    Inna sprawa, ze jazda motocyklem na zablokowanym gazie (zeby w razie czego
    puszczenie gazu nie spowodowalo zejscia z obrotow) to ryzykowny pomysl...

  • 35. Data: 2015-03-04 13:20:36
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Gof" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Suzuki Hayabusa w 1 generacji tez ma. Nazywa sie to Fast Idle i ma inne
    > zastosowanie (ulatwienie rozruchu zimnego silnika, bo nie ma silniczka
    > krokowego), ale sprowadza sie do delikatnego uchylenia przepustnicy.

    To chyba jest ssanie ręczne?

    > Inna sprawa, ze jazda motocyklem na zablokowanym gazie (zeby w razie czego
    > puszczenie gazu nie spowodowalo zejscia z obrotow) to ryzykowny pomysl...

    Żeby wrócić do domu Komarkiem z urwaną linką gazu, to nie takie rzeczy się
    robiło. :)
    Tak BTW, to w latach niedoborów towarów i nadmiaru pieniędzy koledzy
    wymyslili sposób na reanimację linek gazu przy pomocy żyłki do naciągu
    rakiet tenisowych.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 36. Data: 2015-03-04 13:43:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości

    >To chyba jest ssanie ręczne?

    Ssanie generalnie ma wzbogacic mieszanke.
    W wielu gaznikach przede wszystkim zamyka dodatkowa przepustnice na
    dolocie powietrza, dzieki czemu rosnie podcisnienie na dyszy i ciagnie
    wiecej benzyny.
    Owszem, w wielu gaznikach dodatkowo uchylalo przepustnice glówna - ale
    to funkcja niejako dodatkowa.

    W maluchu akurat bylo inaczej, tzn przynajmniej w pozniejszych
    modelach - przepustnica glowna nie byla ruszana, dzwignia ssania
    otwierala tylko dodatkowy kanal benzyny.

    J.

  • 37. Data: 2015-03-04 14:52:26
    Od: Jaśko <Q...@g...com.nospam.example.net>

    On Wed, 4 Mar 2015, J.F. wrote:

    > Ssanie generalnie ma wzbogacic mieszanke.

    Zgadza się, a fast idle z hayabusy tego właśnie nie robi. Znam też
    gaźniki, w których uchylenie przepustnicy służy do uruchamiania ciepłego
    silnika. Ale tak czy siak raczej nie można tego porównywać do ręcznego
    gazu, bo regulacja jest tylko zero-jedynkowa.

    --
    Pozdrawiam,
    Jaśko z Krakowa

  • 38. Data: 2015-03-04 16:08:19
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >Czy w dobie różnych ECO-funkcji jest jakaś marka samochodu, gdzie załączony
    >tempomat nie dodaje pod górkę gazu (niepotrzebnie zwiększając spalanie),.

    Spokojnie, to co doda pod górę odzyska tam gdzie przymknie przepustnice mimo
    ze ledwo czuć ze jest w dół.
    Koniec końców utrzymanie prędkości pod górę może być oszczędniejsze niż jej
    uzupełnienie po zakończeniu podjazdu(tak gdybam i zdaję sobie sprawę ze jest
    dużo zmiennych).
    Kilka miesięcy temu dołożyłem sobie Tempomat do autka(Avensis T25). Na
    trasie którą często pokonuje, ok 200km mam wyższe prędkości średnie a
    spalanie podobne w/g kompa, wiec suma sumarum chyba na jedno wychodzi.

    Pozdrawiam
    Marcin Gochnio

  • 39. Data: 2015-03-04 16:23:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 4 Mar 2015 03:02:33 +0100, Tomasz Pyra
    <h...@s...spam.spam> wrote:
    > Naprawdę ci goście którzy wyprodukowali Twój samochód, wiedzieli co
    robią

    Błagam, nie zmuszaj mnie do wymieniania kretyństw w współczesnych
    samochodach. Zaczynając na ręcznej skrzyni a kończąc na automatycznym
    wyłączaniu wew. obiegu w korku, w największym zadymieniu.
    Ale kiedyś opiszę wszystkie.

    --
    Marek

  • 40. Data: 2015-03-04 16:44:50
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

> [...]
    >samochodach. Zaczynając na ręcznej skrzyni a kończąc na automatycznym
    >wyłączaniu wew. obiegu w korku, w największym zadymieniu. Ale kiedyś opiszę

    Jaki jest problem z manualnymi skrzyniami ?
    Bo co do obiegu powietrza jeszcze mogą się zgodzić, choć zakładam ze można
    te automatykę wyłączyć jak działa nie tak jakbyśmy tego chcieli.

    Buniek