  • 1. Data: 2009-02-08 22:50:11
    Temat: Telewizor LCD i problem z różnicówką.
    Od: "Jacek J." <j...@t...net.pl>

    Witam.

    Mam następujący problem. Rodzina zakupiła nowy telewizor LCD. Telewizor ma
    kabel zasilający trzyprzewodowy ze stykiem ochronnym. Po przyłączeniu przewodu
    antentowego działa wyłącznik różnicowoprądowy. Sprawdziłem instalację - okazało
    się, że "elektryk" zastosował RCD w instalacji dwuprzewodowej. Domyślam się, że
    działanie RCD jest spowodowane rozpływem prądu pomiędzy PEN i uziemiony ekran
    anteny. Mam jednak następujące pytanie. Czy to normalne, że w telewizorach LCD
    zacisk ochronny jest połączony galwanicznie z ekranem gniazda antenowego? Czy
    nie powinno tam być jakiejś separacji (kondensator?). W starszych telewizorach
    problem nie występował, gdyż była wtyczka bez zacisku ochronnego (płaska).

    Pozdrawiam
    Jacek J.

  • 2. Data: 2009-02-09 13:31:50
    Temat: Re: Telewizor LCD i problem z różnicówką.
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > problem nie występował, gdyż była wtyczka bez zacisku ochronnego (płaska).

    Nie wiem, mój TV ma zwykłą wtyczkę dwubolcową ;)... i wszystko śmiga
    ;)... generalnie taki układ może trochę pomóc ;P... lepiej, żeby ta masa
    zamykała się przez kabel uziemiający, niż przez jakieś inne sygnałowe
    ;)... wiele osób ma z tym problem i musi kupić separator ;)... tylko,
    jak mają zwykłe wtyczki, to nie wiedzą w czym rzecz ;P... a wyobraź
    sobie, że TV nie ma uziemienia, a Ty stawiasz obok kompa, obudowa
    wyzerowana i podpinasz sobie kabelek jakiś z kompa do TV... i prąd,
    który u Ciebie wywala różnicówkę płynie sobie śmiało tym kabelkiem,
    przez kompa itd ;).. w najlepszym wypadku są zakłócenia, a człowiek nie
    wie skąd ;)... no ale Ty już wiesz :D... leć do sklepu po separator i
    będzie dobrze!! :)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 3. Data: 2009-02-09 16:05:56
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Jacek J. pisze:
> [...]
    > problem nie występował, gdyż była wtyczka bez zacisku ochronnego (płaska).

    Nie wiem jak można zainstalować różnicówkę przy instalacji
    dwuprzewodowej i podłączyć do tego bolec gniazdka z uziemieniem??
    W ten sposób ona nie zadziała w wyniku prądu upływu (30mA) do obudowy.
    --
    Pozdr
    EM

  • 4. Data: 2009-02-09 16:17:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 09 Feb 2009 17:05:56 +0100, EM napisał(a):

    > Nie wiem jak można zainstalować różnicówkę przy instalacji
    > dwuprzewodowej i podłączyć do tego bolec gniazdka z uziemieniem??
    > W ten sposób ona nie zadziała w wyniku prądu upływu (30mA) do obudowy.

    Ale zadziała przy przepływie prądu między obudową a facetem stojącym boso
    na podłodze z mokrych kafelków i o to chodzi :) Skądinąd ciekawe że:
    1. OTV ma trzyżyłowy przewód zasilający. Musi zapewne mieć metalowe
    fragmenty obudowy.
    2. Że różnicówka działa od takiego pobudzenia. IMO nie powinna, choć czasem
    z różnicówkami się dzieją niezbyt wyjaśnialne czary :)
    --
    Jacek

  • 5. Data: 2009-02-09 16:49:24
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Ale zadziała przy przepływie prądu między obudową a facetem stojącym boso
    > na podłodze z mokrych kafelków i o to chodzi :)

    Tak, tylko chociażby obwód neutralno-ochronny nie jest ciągły.
    Po drugie, wyobraź sobie np. że poraził cię prąd z suszarki, a ty się
    trzymasz drugą ręką uziemionej w ten sposób pralki. Nie ma prądu
    różnicowego dla różnicówki, który mógłby ją wyzwolić.

> [...]
    czasem
    > z różnicówkami się dzieją niezbyt wyjaśnialne czary :)

    Nic dziwnego, upływ prądu powyżej 30mA z naszego zera do uziemionego
    kabla kablówki.
    --
    Pozdr
    EM

  • 6. Data: 2009-02-09 18:23:02
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "EM" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Po drugie, wyobraź sobie np. że poraził cię prąd z suszarki, a ty się
    > trzymasz drugą ręką uziemionej w ten sposób pralki. Nie ma prądu
    > różnicowego dla różnicówki, który mógłby ją wyzwolić.

    Zastanawiam się, czy przy tak wykombinowanej różnicówce pralkę w ogóle
    dałoby się podłączyć i co by się działo przy pobieraniu/wypuszczaniu wody...

    e.

  • 7. Data: 2009-02-09 19:24:07
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    > Zastanawiam się, czy przy tak wykombinowanej różnicówce pralkę w ogóle
    > dałoby się podłączyć i co by się działo przy pobieraniu/wypuszczaniu wody...

    Raczej nic. Różnica potencjałów niewielka, a rezystancja wody spora.
    Ciężko wymusić 30mA.
    --
    Pozdr
    EM

  • 8. Data: 2009-02-09 21:24:02
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    telewizorach
    > problem nie występował, gdyż była wtyczka bez zacisku ochronnego (płaska).

    Po mojemu istnieje kilka możliwych przyczyn
    1. telewizor jest uszkodzony - uszkodzenie kondensatorów przeciwzakłóceniowych
    w zasilaczu telewizora.
    2. Zrobiony mostek w gniazdku pomiędzy przewodem N, a bolcem uziemiającym.
    aby to sprawdzić podłącz telewizor poprzez przedłużacz bez bolca i sprawdź czy
    jest podobny efekt.

    zbyszek

  • 9. Data: 2009-02-10 07:42:13
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    czasem
    > z różnicówkami się dzieją niezbyt wyjaśnialne czary :)

    Pewnie jakis spory ekran podpieli pod ten trzeci kabelek? W faksie tak bylo
    jak go rozbieralem.
    Co do róznicówki, to nie wiem po jakiego grzyba to sie instaluje?

    Janusz

  • 10. Data: 2009-02-10 09:07:47
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > 2. Zrobiony mostek w gniazdku pomiędzy przewodem N, a bolcem uziemiającym.

    To jest raczej niemożliwe, bo wtedy różnicówka wywali od razu.