  • 21. Data: 2012-11-04 02:38:27
    Temat: Re: Telefon retro - AVR + moduł GSM
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:50959b26$0$26696$65785112@news.neostrada.pl...
    > Użytkownik "Atlantis"
    > Drzewiej jak było słabo słychać w słuchawce z ebonitu to trzeba było
    > przekręcić tarczą przez zero. :-)
    > Czy faktycznie te 10 impulsów wzruszyło węglem w mikrofonie? Czy może
    > poruszenie słuchawką podczas wtykania palucha w tarczę coś pomagało?

    Raczej nie (chyba, że u bliskiego rozmówcy - o tym za chwilę), natomiast
    pozwoliło poprzecierać styki w przekaźnikach w drodze połączeń -
    impulsowanie tarczą powodowało klapanie przekaźników, a te, jak pracowały,
    to styczki stykając się/rozwierając, nieznacznie przesuwały się względem
    siebie, ocierając się i syfy na nich potrafiły odpadać. Szczególnie dobrze
    było to widoczne w przekaźnikach typu C (i nie pamiętam, czy też nie w S -
    MN60)(centrale/łącznice K65 i K66x, gdzie x, to podwersja wykonania, w .pl
    przeważnie była to podwersja 0 (K65 nie znam, K66 kojarzę 3 odmiany (0, 1 i
    2), podwersja chyba 1, była przewidziana do współpracy z archaiczną OS,
    znaną jako Salme)), mających styczki w postaci małych wałeczków ze stopu
    srebra, będących względem siebie na krzyż. Naciskając na siebie przesuwały
    się, samoczyszcząc się w ten sposób.
    Możliwe, że u rozmówcy mogło to coś dawać, choc ja bym raczej położył to na
    minus - przy bliskich połączeniach, w ramach tej samej łącznicy, abonentów
    dzieliły tylko kondensatory w wybieraku liniowym (strowgery, wszystkie
    odmiany), dodanie prądu (impulsowanie dość dobrze przenosiło się przez te
    kondensatory - impuls był na tyle duży, że potrafił "zrzucić" automatyczną
    sekretarkę, bawiłem się kiedyś z pracy, podając impulsowo baterię licznikową
    na łącze międzycentralowe, wystarczyło to do automatycznego rozłączenia
    sekretarki) raczej dopiekało proszkowi węglowemu i nie przypuszczam, by
    polepszało jego właściwości. Aby tu zadziałać, raczej należało dość zdrowo
    dźwięknąć mikrotelefonem o coś, wtedy przypieki rozsypywały się i proszek
    odzyskiwał choćby część swoich właściwości, czasem proszek był na tyle
    zużyty, że trzeba było wymieniać wkładkę. Impulsowanie tarczą mogło pomagać
    "przepalać" drobne upływności, czy niekontakty w obwodzie... tarcza raczej
    nie pomagała lokalnie. Zresztą, przy impulsowaniu obwód rozmówny i tak był
    zwierany, więc prąd także przez mikrofon, nie płynął.

  • 22. Data: 2012-11-04 08:11:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Teraz trzeba wybierać dziewięć cyfr! Słownie: dziewięć. Powtórzmy to
    > jeszcze raz: dziewięć! Już ja widzę tych, co będą tego używali na co
    > dzień. Niezły dowcip.

    Kto mówił, że to ma być telefon używany na co dzień? Urządzenie ma być
    taką lekko kuriozalną ciekawostką, budzącą zdziwienie postronnych
    obserwatorów. To taka "interface archeology". Nasuwa się podobieństwo do
    projektu Tworse Key (http://www.youtube.com/watch?v=V9KckRf_MKo) - jego
    autorowi także nie chodziło przecież o prostotę i wygodę obsługi.
    Nie wspomnę już o tym, że ma to być mój pierwszy poważniejszy projekt z
    wykorzystaniem samodzielnie zaprogramowanego uC, więc aspekt edukacyjny
    również ma znaczenie.

    > Z tą różnicą, że jak były czasy jego świetności, to się wykręcało
    > numery pięcio-, albo sześciocyfrowe. W większych miastach, bo często
    > były to numery czterocyfrowe lub krótsze. To naprawdę jest duża różnica
    > (tak jak w swoim czasie "złote numery", tak w czasach świetności tarcz
    > numerowych poszukiwane były numery z "młodymi czyframi", broń Boże bez
    > zer).

    Trochę na siłę stwarzasz problemy. :) W przypadku najczęściej używanych
    numerów mogę przecież zrobić jakieś szybkie wybieranie - kilka numerów
    zapisać w EEPROM-ie Atmegi i odwoływać się do nich, kiedy wybrany numer
    będzie jednocyfrowy.
    Niemniej robiłem już przymiarki polegające na wykręcaniu współczesnych
    numerów na tej tarczy i problemu nie widzę. Zajmuje to więcej czasu, ale
    przecież nie o to w tym projekcie chodzi. On nie ma zastępować normalnej
    komórki. Gdyby tak na to patrzeć, to znajdzie się całe mnóstwo innych
    "niedomagań" - brak obsługi SMS-ów to tylko najmniejszy z nich.

    Poza tym znam kilku starszych ludzi, którzy jeszcze dzisiaj używają
    starych telefonów z tarczą (po wioskach, gdzie starsze centrale jeszcze
    obsługują wybieranie impulsowe).

    > ...no to ja jednak bym się skłonił w kierunku próby emulacji wybierania
    > metodą paszczową. Właściwie to niektóree komórki potrafią robić coś
    > podobnego.

    Tak, tylko wykonanie czegoś takiego nie jest czymś, co wybiera się na
    pierwszy projekt z programowanie uC. No i Atmega8 to jednak zdecydowanie
    za mało...
    Można by też zrobić to nieco inaczej - stosując jakiś moduł BT z
    funkcjonalnością audio. Szczególnie fajnie musiałoby to wyglądać z Siri
    z iPhone'a ("emulacja" operatorki ręcznej centralki). Tylko koszt
    całości wtedy rośnie (odpowiedni moduł BT jest kilka razy droższy niż
    moduł GSM), a końcowy efekt nie będzie już telefonem, a zaledwie
    słuchawką bezprzewodową. Nie wspominając już o tym, że nawet nie mam
    iPhone'a. ;)

  • 23. Data: 2012-11-04 08:38:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2012-11-03 18:58, Włodzimierz Wojtiuk <wwojtiul pisze:

    > Bym zrezygnował ;-) na rzecz elektretowego.

    Też biorę takie rozwiązanie pod uwagę, wszystko jest uzależnione od tego
    jak bardzo kłopotliwe byłoby stosowanie oryginalnego mikrofonu. Chcąc
    zainstalować elektretowy musiałbym wytoczyć jakiś krążek z drewna,
    zapobiegający "lataniu" mikrofonu po słuchawce. ;)

    > Oj tam, wygenerować na różne sposoby można, odpadnie jak w p.1 sprawa
    > zasilania

    Jakieś sugestie? Co prawda preferowałbym oryginalny, mechaniczny
    dzwonek, jednak obawiam się także zakłóceń, jakie może generować. Z tego
    względu jestem otwarty na sugestie. ;)

  • 24. Data: 2012-11-04 12:31:53
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam jeszcze kilka pytań odnośnie podłączenia mikrofonu i słuchawki do
    modułu GSM. Mianowicie oryginalny kabel z tego RWT posiada tylko trzy
    żyły. Byłbym więc zmuszony zastosować wspólną masę. Wyjście słuchawkowe
    pozwala co może być w pewien sposób podłączone do masy (strona 37
    manuala) ale nie widzę czegoś takiego w przypadku wejścia mikrofonowego
    (strona 35 - jest tylko positive i negative input).

    Czy w takim razie wskazane jest wykorzystanie jakiegoś współczesnego
    kabla telefonicznego, z czterema żyłami?

    Na potrzeby tych rozważań zakładam zastosowanie mikrofonu elektretowego
    w miejscu oryginalnej wkładki węglowej.

  • 25. Data: 2012-11-04 13:31:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis (wcześniej) napisał:

> [...]

    [...]

    > Tak, tylko wykonanie czegoś takiego nie jest czymś, co wybiera się na
    > pierwszy projekt z programowanie uC. No i Atmega8 to jednak zdecydowanie
    > za mało...

    No to może zacząć od z pozoru mniej ambitnego, za to bardziej praktycznego
    zadania i za pomocą atmegi podłączyć tarczę numerową do telefonu DECT?
    Z drugiej strony bramka VoIP i asterisk. Łatwiej będzie testować działanie,
    a potem oprogramować na przykład zamawianie budzenia tarczą numerową
    (ze zwrotnym potwierdzeniem synterycznym głosem z centrali).

    Jarek

    PS
    Zostało mi trochę modułów GSM, Motoroli bodajże. Łatwych do wykorzystnia,
    bo złącze ma rzadki raster, więc mały problem z amatorskim lutowaniem.
    Mogę nawet darmo oddać, pod warunkiem, że je znajdę.

  • 26. Data: 2012-11-04 13:37:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > Nasunął mi się na myśl brzęczyk różnicowy... On nie potrzebuje gasika,
    > czyli też nie powinien chyba siać...?
    > Może wokół tego sie zakręcić?

    To sztuczny problem. Bo co kosztuje zrobienie w procesorze przerywanego
    kilkanaście razy na sekundę sygnału? Na pewno mienej niż walka z lokalnymi
    zakłóceniami od przerywacza działającego w pobliżu procesora.

    A tak a propos zakręcania, to do walenia w dzwona można też użyć małego
    silniczka. Współczesne silniczki są na tyle dobrze wykonane, że mało iskrzą.

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2012-11-04 13:40:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

> [...]
    > mikrotelefonem o coś, wtedy przypieki rozsypywały się i proszek odzyskiwał
    > choćby część swoich właściwości, czasem proszek był na tyle zużyty, że

    Można było odkręcić we wkładce śrubę zamykającą komorę z proszkiem
    (suwmiarka do tego była świetna) i dosypać grafitu zestruganego
    z ołówka. Mam oczywiście na myśli te porządne oldskulowe mikrofony,
    bo potem wprowadzili nowoczesne, nierozbierane.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2012-11-04 13:46:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarosław,

    Sunday, November 4, 2012, 1:37:46 PM, you wrote:

> [...]
    > silniczka. Współczesne silniczki są na tyle dobrze wykonane, że mało iskrzą.

    Mam budzik z takim dzwonkiem :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2012-11-04 13:47:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > zainstalować elektretowy musiałbym wytoczyć jakiś krążek z drewna,
    > zapobiegający "lataniu" mikrofonu po słuchawce. ;)

    Wystraczy wyciąć nożyczkami kółko z tektury i przykleić mikrofon glutem.

    Kiedyś zrobiłem Dynamiczny Zastępnik Wkładki Węglowej. Z małego głośniczka,
    takiego jak później montowali w pecetach. Średnica idealnie pasowała.
    W ukłdzie był mostek prostowniczy i dwa tranzystory. Dźwięk był bardziej
    "głuchy", z dominacją niskich tonów, ale za to wcale nie trzeszczało.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2012-11-04 14:13:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > manuala) ale nie widzę czegoś takiego w przypadku wejścia mikrofonowego
    > (strona 35 - jest tylko positive i negative input).

    To ze względu na eliminację zakłóceń indukowanych w kablu. Jeśli się
    poda sygnał na jedno z wejść (a na drugie poda stały potencjał), to też
    powinno zadziałać (miałem do czynienia z tymi modułami, ale wejścia
    audio nie były mi nigdy potrzebne).

    --
    Jarek