  • 221. Data: 2021-11-18 16:34:52
    Temat: Re: Taka ciekawostka
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Thursday, November 18, 2021, 1:56:31 PM, you wrote:

> [...]
    ktrolizery/
    > Wodor od dawna proponowalem, ale sie ponoc nie oplaca :-)

    Żeby uzyskać kilo wodoru potrzebujesz 50 kWh. Nie licząc sprężania,
    chłodzenia, transportu, strat itd. Z tego teoretycznie, przy 100%
    sprawności miałbyś 30 kWh energii. Ale najlepsze ogniwa paliwowe
    dobijają do 60% - czyli 18 kWh. Po doliczeniu wszystkiego masz 25% od
    gniazdka do kół. To ja wolę te 90% z akumulatorów.

    > No i tu 2GW przewiduja, a samych wiatrakow mamy juz ponad 6GW.
    > A tu akurat na Sniezce wieje dzis 110km/h.

    Na Śnieżce wiatraków nie postawisz - park narodowy. Poza tym - tam
    bywa 300+ km/h

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 222. Data: 2021-11-18 16:48:16
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 18 Nov 2021 16:34:52 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Żeby uzyskać kilo wodoru potrzebujesz 50 kWh.

    A w druga strone ile sie u/odzyskuje ?

    >Nie licząc sprężania,

    Elektroliza moze produkowac od razu sprezony ... przynajmniej tak mi
    sie wydaje ..

    > chłodzenia,

    Myslisz o cieklym? Bo inaczej ... cieplo tez sie przyda :-)

    > transportu,

    Gazociagi przeciez są :-)

> [...]
    > dobijają do 60% - czyli 18 kWh. Po doliczeniu wszystkiego masz 25% od
    > gniazdka do kół. To ja wolę te 90% z akumulatorów.

    A wychodzi 90%?
    Ale wiesz - ciezar, chlodzenie, transport :-)
    No chyba, ze akumulator w domu ...

    A jakby ten wodor mial sluzyc do ogrzewania ... to moze wieksza
    sprawnosc? :-)

    > Na Śnieżce wiatraków nie postawisz - park narodowy.

    No to sie zmieni ustawe i park sam postawi.

    >Poza tym - tam bywa 300+ km/h

    Ale co - bac sie, czy cieszyc, czy narzekac, ze tak rzadko? :-)

    J.

  • 223. Data: 2021-11-18 17:15:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/11/2021 23:22, ii wrote:
    > To samo o czym prawisz tylko, że dla wody.

    Można zrobić. Ale chwilowo jeszcze nie ma samochodów na wodę, choć
    polscy wynalazcy nie ustają w wysiłkach.

  • 224. Data: 2021-11-19 00:42:35
    Od: ii <i...@o...invalid>

    W dniu 18.11.2021 o 17:15, heby pisze:

    > Można zrobić. Ale chwilowo jeszcze nie ma samochodów na wodę, choć
    > polscy wynalazcy nie ustają w wysiłkach.

    No ale mógłbyś umyć się poza domem. A tak to nie wiem czy możesz.

  • 225. Data: 2021-11-19 08:13:37
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/11/2021 00:42, ii wrote:
    > No ale mógłbyś umyć się poza domem. A tak to nie wiem czy możesz.

    Pewnie że możesz. Jednak analogia idiotyczna:
    a) woda jest tania, do czynności mycia. Gdyby była droga miałbyś
    automaty wrzutowe obok kranu.
    b) nie ma elektrowni fotowodnych produkujących wodę na dachach suwerena

    Czyli, postaraj się bardziej z analogiami, ta jest kiepska.

  • 226. Data: 2021-11-19 12:35:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Nov 2021 08:13:37 +0100, heby wrote:

    > Pewnie że możesz. Jednak analogia idiotyczna:
    > a) woda jest tania, do czynności mycia. Gdyby była droga miałbyś
    > automaty wrzutowe obok kranu.

    Bywaja. Ciepla woda jest droga.

    No moze nie obok kranu, ale np przy liczniku gazu.

    > b) nie ma elektrowni fotowodnych produkujących wodę na dachach suwerena
    > Czyli, postaraj się bardziej z analogiami, ta jest kiepska.

    W niektorych krajach moga sie pojawic - np destylarka czy odsalarka
    sloneczna. Do morza/oceanu/scieku blisko.

    J.

  • 227. Data: 2021-11-19 13:14:31
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > dobijają do 60% - czyli 18 kWh. Po doliczeniu wszystkiego masz 25% od
    > gniazdka do kół. To ja wolę te 90% z akumulatorów.

    Punkt widzenia moze sie zmienic, jesli wodor bedzie produkowany
    w szczytach OZE. Co z tego, ze 25%, skoro "za darmo" :-)

    Ile pali Mirai?
    https://spidersweb.pl/autoblog/toyota-mirai-2021-pie
    rwsza-jazda/
    "Mój wynik to 1,6 kg wodoru na setkę, podobno poszło mi najsłabiej
    wśród testujących. Dopóki nie włączyłem ogrzewania miałem mocne 1,2
    kg, a bez większego problemu da się zejść poniżej 1 kg."

    https://www.wyborkierowcow.pl/toyota-mirai-test-zasi
    egu-samochodu-na-wodor/
    "Według komputera uzyskałem średnie zużycie 0,75 kg/100 km podczas
    płynnej jazdy po autostradzie, czyli zauważalnie poniżej zużycia
    katalogowego"

    Plynna jazda po autostradzie ... rowno 90 miedzy tirami?

    1kg/100km ... w energii pierwotnej jak piszesz - ok 50kWh.
    Tesla ma ponoc ok 20kWh/100km, tylko nie wiem przy jakiej predkosci
    :-)

    Wyglada na to, sprawnosc napedu wodorowego jest istotnie kiepska,
    ale ... jak to Tesla mierzy? kWh po stronie ładowania, czy po stronie
    rozładowania?
    Roznica juz niby nie taka duza, ale moze warto uwzglednic.

    J.

  • 228. Data: 2021-11-19 13:25:11
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 19-11-2021 o 13:14, J.F pisze:
> [...]
    >
    > 1kg/100km ... w energii pierwotnej jak piszesz - ok 50kWh.
    > Tesla ma ponoc ok 20kWh/100km, tylko nie wiem przy jakiej predkosci

    Autostradowej, czyli ze 130-140.
    A przy 90% będzie miała góra 2/3 tego, może nawet mniej.

> [...]
    > rozładowania?
    > Roznica juz niby nie taka duza, ale moze warto uwzglednic.

    Kilka, kilkanaście %.
    Zależnie od sposobu i mocy ładowania.

  • 229. Data: 2021-11-19 14:05:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Friday, November 19, 2021, 1:14:31 PM, you wrote:

    > Punkt widzenia moze sie zmienic, jesli wodor bedzie produkowany
    > w szczytach OZE. Co z tego, ze 25%, skoro "za darmo" :-)

    Jest wiele sposobów magazynowania energii. Można przekładać betonowe
    klocki i budować z nich stosy, magazynując energię potencjalną, skoro
    nie mamy wystarczająco gór na elektrownie szczytowo pompowe.

    > Ile pali Mirai?
    > https://spidersweb.pl/autoblog/toyota-mirai-2021-pie
    rwsza-jazda/
    > "Mój wynik to 1,6 kg wodoru na setkę, podobno poszło mi najsłabiej

    To 80 kWh - licząc tylko eletrolizę. Bardzo dużo. Samochód elektryczny
    zużyje 18-25 kWh.

    > wśród testujących. Dopóki nie włączyłem ogrzewania miałem mocne 1,2
    > kg, a bez większego problemu da się zejść poniżej 1 kg."

    Jasne. W elektryku da się zejść poniżej 10 kWh/100 km tylko kto by tak
    chciał jeździć?

> [...]
    > katalogowego"
    > Plynna jazda po autostradzie ... rowno 90 miedzy tirami?

    Co najwyżej 89 km/h ;)

> [...]
    > rozładowania?
    > Roznica juz niby nie taka duza, ale moze warto uwzglednic.

    Oczywiste, że sprawność ładowania nie jest 100%

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 230. Data: 2021-11-19 16:53:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Nov 2021 14:05:00 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > klocki i budować z nich stosy, magazynując energię potencjalną, skoro
    > nie mamy wystarczająco gór na elektrownie szczytowo pompowe.

    Ale co - chcesz gory na te bloczki zbudowac, czy studnie wykopac?

    I co - przy drodze takie szyby, lina, i bloczek bedzie ciągnąl
    samochody? :-)

> [...]
    > zużyje 18-25 kWh.

    > Jasne. W elektryku da się zejść poniżej 10 kWh/100 km tylko kto by tak

    "bez wiekszego problemu" - czyli moze nie tak zle :-)

    egu-samochodu-na-wodor/

    > Co najwyżej 89 km/h ;)

    > Oczywiste, że sprawność ładowania nie jest 100%

    Tylko mnie tak zastanawia, czy te 20kWh/100km to mierzone gdzies na
    falowniku, czy po stronie ladowania.

    Kto tu doswiadczony - jak samochod pokazuje, ze w baterii przybyło
    40kWh, to ile pokazuje ładowarka - pobrano 40kWh, 45kWh, 50 kWh ?

    J.