  • 31. Data: 2018-09-20 11:41:48
    Temat: Re: Tajemniczy flash drive w drukarce HP 3800
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .
    On Thu, 20 Sep 2018 08:56:33 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    >Idea jest słuszna - opisać wszystko wektorem i przekazać do hardware
    >by
    >tam dedykowany ASIC sobie z tym poradził,

    I tu jest maly problem - male te literki, opis czysto wektorowy nie
    zawsze sobie dobrze radzi, jak musi to na kilkudziesieciu pikselach
    zmiescic.
    W fontach bywaly jakies "hint" jak to rastrowac.

    W dodatku w iglowkach bylo tak, ze rozdzielczosc w trybie tekstowym
    byla dwa razy wieksza - drukarka nie potrafila stuknac igla dwa razy
    obok siebie, ale mogla piksel postawic w polowie.

    Zdaje sie, ze pierwsze laserowki mialy podobnie, drugie chyba tez, i
    dopiero od pewnego czasu to zaniklo ... a z drugiej strony wymuszone
    przez Windows czy inny system, ktory chce miec pelna kontrole nad
    drukarka i uzywa trybu graficznego.

    > a użytkownik niech sobie w tym
    >czasie stuka coś innego na PC. Ale ludzie teraz takie gnioty robią,
    >że
    >dedykowany hardware sobie nie radzi i trzeba zaprzęgać do liczenia
    >CPU 3
    >GHz... Kiedyś takiej możliwości nie było.

    Uzytkownik przede wszystkim chce zobaczyc to na ekranie i to szybko,
    wiec odpowiedni hardware w komputerze jest.
    Tylko go przestawic na drukarke ...

    J.

  • 32. Data: 2018-09-20 11:45:26
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 11:30:28 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Ze dwadzieścia lat temu zanosiłem do naświetlarni postscriptowej
    > książkę. Taka cegła, z tysiąc stron. Pytali mnie ludzie z obsługi, na
    > czym przyniosę -- goły twardy dysk (taka była wtedy moda), jakiś
    > zipdrive czy też inny magnetooptyk. Mówię im, że nośnik zwyczajny,
    > trzyipółcalowy. A oni od razu -- to ile tych dyskietek będzie, chyba
    > cały worek. Była jedna. I chyba się na niej nawet kopia zapasowa
    > zmieściła.

    20 lat temu to mniej więcej okres kiedy IT zaczęło się psuć. Tzn.
    programiści rozleniwiać, bo megaherców i megabajtów przybyło na tyle, że
    nie trzeba było już głowić się zanadto nad skutecznością czegokolwiek,
    tylko trzaskać programy aby szybko oddać, aby jakoś działało.

    Swoją drogą, 1000 str. na dyskietce to już mocno górna granica. Zwyczajny
    ("znormalizowany") maszynopis to 1800 znaków na stronę. Przyjmując 1 znak
    = 1 bajt (w 1996 kodowanie książki pewno było w jakimś Latin II) i narzut
    PS rzędu 5% wychodzi maks. jakieś 800 stron na nośniku 3.5" DS HD. Na
    backup już miejsca nie starczy. Chyba że książka zostało uprzednio
    potraktowana jakimś pkzipem lub innym arjem.

    Mateusz

  • 33. Data: 2018-09-20 11:49:37
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 11:32:41 +0200, J.F. wrote:
    > A tu ... zdaje sie, ze jest mozliwosc "osadz czcionki w pliku pdf". Bez
    > fontu 40kB, z fontami 1.1MB - brzmi rozsadnie.

    No tak, ale wtedy osadza się tylko te znaki które są faktycznie
    wykorzystane w dokumencie, a nie cały zestaw Unicode włącznie ze
    starożytnymi glifami perskimi.

    Mateusz

  • 34. Data: 2018-09-20 11:50:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
> [...]
    >języki
    >opisu strony, wymyślono między innymi po to, by nie trzeba było

    bitmapy nie, ale jednak "calą stronę" trzeba przesłać.
    Bo w PS to juz kompletnie nie wiadomo co gdzie bedzie umieszczone.

    Nawiasem mowiac - A4 w 300dpi to 8Mbit/1MB.

    Pierwsze laserowki HP ktore pamietam (ale to juz bodajze LJ2) mialy
    cos 1MB, a przeciez na potrzeby wlasne cos tam potrzeba.
    Ale czy one nie mialy 150dpi ... albo grafika 150, tekst 300 ...

    Tylko PS to one nie mialy, PS zdaje sie byl opcjonalnie i wymagal 4MB
    RAM :-)

> [...]
    >przygotowanie
    >strony nazewnątrz i wysłanie jej rastra. To "natychmiast" trwało

    Ale popatrz jeszcze na sciezke rozwojową - kiedys laserowka miala
    wlasne fonty, ładne, choc ponoc te z PS jeszcze ładniejsze.

    A potem uzytkownik kupuje Windows i Office, i ma fonty w Wordzie do
    wyboru ... a drukarka ma inne.
    To sie musialo rastrem skonczyc.

    J.

  • 35. Data: 2018-09-20 11:52:16
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 09:41:36 +0000, Queequeg wrote:
    > W trybie tekstowym to wypluwałem dane na port LPT i drukarka je
    > drukowała po otrzymaniu form feeda :)

    Moja (igłówka 9-pin) drukowała natychmiast. Czemu czekać?

    Mateusz

  • 36. Data: 2018-09-20 11:57:06
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Sep 2018 11:50:09 +0200, J.F. wrote:
    > Ale popatrz jeszcze na sciezke rozwojową - kiedys laserowka miala wlasne
    > fonty, ładne, choc ponoc te z PS jeszcze ładniejsze.

    ...i drukowanie tekstu w Mazovii na niemieckiej drukarce to był horror :)

    > A potem uzytkownik kupuje Windows i Office, i ma fonty w Wordzie do
    > wyboru ... a drukarka ma inne.
    > To sie musialo rastrem skonczyc.

    Nie musi wcale - dziś przecież WYSIWYG jest wszędzie, a mimo to
    przesyłanie rastra do drukarki (laserowej przynajmniej) wcale nie jest
    normą. Wystarczy fonty przesłać drukarce zawczasu, lub zmienić tekst na
    zestaw krzywych Beziera i załatwione.

    Mateusz

  • 37. Data: 2018-09-20 12:12:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]

    >Nie musi wcale - dziś przecież WYSIWYG jest wszędzie, a mimo to
    >przesyłanie rastra do drukarki (laserowej przynajmniej) wcale nie

    Moze sie myle, ale IMO jest. Przynajmniej w swiecie MS Windows.

    >Wystarczy fonty przesłać drukarce zawczasu,

    Jest to jakas koncepcja, ale potem sie okaze, ze te fonty zajmuja
    podobnie duzo miejsca, albo np papier sie zacial i wylaczylem drukarke

    A tak w ogole, to nie drukuje czystego tekstu, tylko tekst w tabelce,
    z cieniowaniami, z dodatkowymi strzalkami, obrazkami ...

    >lub zmienić tekst na zestaw krzywych Beziera i załatwione.

    Myslisz, ze bedzie mniejsze ?

    No i trzeba jakis stardard opisu tych krzywych lub fontow wymyslec.
    Postscript byl dobry ... ale czy wystarczajacy ?

    I co - wszyscy producenci w jednym PS ?

    A efekt teraz zdaje sie odwrotny - do PS wysylamy bitmape :-)

    J.

  • 38. Data: 2018-09-20 12:17:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ja się zawsze upewniam, czy są do mojego sprzętu drivery dla Linuksa
    >:)
    >Jeśli jest driver, to niech on renderuje PS lub robi co uważa za
    >stosowne.
    >Jeśli nie ma, to nie chcę takiego sprzętu.

    Linuxa mozesz na roznych maszynach sadzac - co bedzie, jak sie okaze
    ze jest, ale niekompatybilny z tym co masz ?

    >To, o czym mówisz, skojarzyło mi się z winmodemami.

    Ale tam nie bylo watpliwosci, ze to jednak Windows modem.

    >W trybie tekstowym to wypluwałem dane na port LPT i drukarka je
    >drukowała
    >po otrzymaniu form feeda :)

    Tak czy inaczej - startujesz w PCL, zeby powiedziec, ze teraz bedzie
    obraz na cała strone drukowany.
    I drukarka to PCL potrafi ... i sie chwali w jakiej wysokiej wersji, a
    wykorzystujesz z tego 1% :-)

    J.

  • 39. Data: 2018-09-20 12:21:07
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 20 Sep 2018 07:09:20 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > A np. faktury PDF które dostaję od mojego ISP ważą... niemal 1 MiB
    > każda.

    A czy czasem nie dostajesz bitmapy (skanu) faktury w tym pdfie
    zamiast dokumentu "tekstowego"? Łatwo sprawdzić, czy zaznaczając
    fragment tekstu w czytniku pdf. zaznacza się tekst (można go
    copy&paste) czy bitmapa.

    --
    Marek

  • 40. Data: 2018-09-20 12:31:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > backup już miejsca nie starczy. Chyba że książka zostało uprzednio
    > potraktowana jakimś pkzipem lub innym arjem.

    Tak, oczywiście było to zipowane. Narzut większy niż 5%, bo postscript
    jest jednak siedmiobitowy, każda literka nie-ASCII zajmuje cztery bajty
    z cyferkami, ale zipuje to się dobrze. W tamtym czasie nikogo nie dziwili
    atryści, którzy w tworzonym postscripcie zamieniali *wszystko* na krzywe
    Beziera, łącznie z napisami. Nic dziwnego, że byle pierdółka zajmowała
    cały dysk.

    --
    Jarek